Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyalMess
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-07 22:03
Ik heb dus vandaag mijn Scythe Mugen 2 binnen gekregen en ik wil nu mijn oude Zalman verwijderen weet bij god de naam niet maar het is een bagger koeler na een jaartje.
Maar ja, ik weet dus niet hou ik nou precies goed/makkelijk de oude koelpasta eraf moet halen, ik heb trouwens ook nog koelpasta erbij besteld die kreeg ik er ook bij:L Arctic Silver 5 (3,5g)
Dus hoe doe ik dat nou? :P
Ik hoorde van iemand dat ik ook gewoon met nagellak nagellakverwijderaar het er kan vanaf halen? Als dit mogelijk is hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khatarian
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:21

Khatarian

Omdat regen meestal valt...

Schoonmaken met een doekje (geen zakdoek oid) en alcohol is het beste.
Goed schoon maken en dan niet te veel koelpasta aan brengen.

Intel i9 9900K || Gigabyte Aorus z390 Ultra || MSI Aero RTX 2080 || 32 GB DDR4 || Samsung Evo 970 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 205774

bij mij gaat het er altijd gewoon af met keuken/wc papier. Geen middelen nodig gehad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyalMess
Appel2345 schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 15:25:
Schoonmaken met een doekje (geen zakdoek oid) en alcohol is het beste.
Goed schoon maken en dan niet te veel koelpasta aan brengen.
Ik meende dat Alcohol de CPU beschadigde of de beschermlaag ofzoiets :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postbus51
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

postbus51

Lala is sexy

niet alcohol
maar aceton nagelremover is erg onverstandig

[ Voor 23% gewijzigd door postbus51 op 08-06-2010 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-07 21:27
Geen alcohol gebruiken maar Aceton(nagellakverwijderaar). Liefst een doek gebruiken die geen vezels verliest.(bijvoorbeeld een doek om lenzen schoon te wrijven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyalMess
Ik kan toch ook een brillendoekje ofzo gebruiken?
En moet ik die een beetje vochtig maken met nagellakverwijderaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Nee, niet met nagellakverwijderaar, die kan de boel aantasten.
Vochtig maken is doorgaans al voldoende, licht schoonmaakmiddel moet ook geen probleem veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 290112

Niet zo moeilijk doen, gewoon stukje pleepapier pakken. Hoef je ook niet nat te maken ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyalMess
Dus een stukje keukenrol of een soort doekje waarmee je bijv. brillen,schermen etc. mee schoonmaakt met een klein beetje vocht of is dat niet goed? :P

[ Voor 35% gewijzigd door RoyalMess op 08-06-2010 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-07 09:07
RoyalMess schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 15:35:
Dus een stukje keukenrol of een soort doekje waarmee je bijv. brillen,schermen etc. mee schoonmaakt met een klein beetje vocht of is dat niet goed? :P
Bij mij was het zelfs niet nodig om de keukenrol vochtig te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amaterasu
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:22

amaterasu

In memory of Cj

Anoniem: 290112 schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 15:34:
Niet zo moeilijk doen, gewoon stukje pleepapier pakken. Hoef je ook niet nat te maken ofzo.
mee eens :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyalMess
Ik zal het straks maar gewoon met keukenrol eraf halen.
Moet mijn CPU ook afgekoeld zijn of maakt dat niet uit?
Op het moment is ie: ~30-35 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-07 21:27
Sorry hoor maar je krijgt je cpu nooit goed schoon als je alleen een papiertje gebruikt. En Aceton kan niks aantasten als je gewoon de bovenkant van je processor schoonmaakt. Artic silver 5 dat goed warm is geweest krijg je echt niet weg zonder aceton.
En alle imperfecties en viezigheid beinvloed je koeling negatief. En als er stukjes toiletpapier zo klein die je niet ziet blijven zitten is dat ook niet goed. Een scherp scheermes onder een microscoop ziet eruit als een berglandschap. Zo is het ook met je processor.

[ Voor 35% gewijzigd door Bazvv op 08-06-2010 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyalMess
Ik heb op mijn huidige CPU gewoon standaard Zalman koelpasta wat er bij werd geleverd erop zitten, die Arctic Silver 5 ga ik met deze Scythe Mugen 2 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bazvv schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 15:40:
Sorry hoor maar je krijgt je cpu nooit goed schoon als je alleen een papiertje gebruikt. En Aceton kan niks aantasten als je gewoon de bovenkant van je processor schoonmaakt. Artic silver 5 dat goed warm is geweest krijg je echt niet weg zonder aceton.
En alle imperfecties en viezigheid beinvloed je koeling negatief.
woeptiewoep 1 graad erbij. Dan ga maar lekker met alcohol spelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-07 09:07
Bazvv schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 15:40:
En alle imperfecties en viezigheid beinvloed je koeling negatief. En als er stukjes toiletpapier zo klein die je niet ziet blijven zitten is dat ook niet goed. Een scherp scheermes onder een microscoop ziet eruit als een berglandschap. Zo is het ook met je processor.
Sorry hoor, bij mij (en nog een heleboel anderen, lees maar) ging dat perfect.

Edit: hoe denk je dat je processor er dan uit ziet nadat de aceton even heeft kunnen inwerken onder de microscoop?
Trouwens, de koelpasta dient net om de imperfecties die op elk oppervlak zitten weg te werken. Doordat de pasta zich in alle groeven nestelt, is het contact tussen processor en koeler net optimaal.

[ Voor 17% gewijzigd door Dnomaid op 08-06-2010 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amaterasu
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:22

amaterasu

In memory of Cj

Dnomaid schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 15:45:
[...]

Sorry hoor, bij mij (en nog een heleboel anderen, lees maar) ging dat perfect.
idd nooit problemen mee gehad :) liever met een droog doekje dan met hetzelfde doekje met alcohol of iets dergelijks erop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:59
Ik gebruik altijd ammoniak en wc papier, werkt ook wel goed :p

[ Voor 11% gewijzigd door Stefanovic45 op 08-06-2010 15:47 ]

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-07 11:56
Let even goed op of je een gesloten cpu heb. Dus dat je alleen een "cover" ziet aan de bovenkant. Zie je dit niet moet je geen aceton gebruiken want dit kan weldegelijk de core aantasten!
Maar heb je een goede cover over je cpu zitten kan het eigenlijk allemaal geen kwaad. Ik heb zelf tot nu toe pas 1keer een heeel klein beetje water nodig gehad en gebruik eigenlijk altijd keukenrol.

Owja en als je geen cover erover hebt zitten zorg dan dat geen koelpasta op de rest van de contacten komt ( is mij namelijk een keer gebeurd ;)) en dan is die stuk

Maar alleen echte oude cpu's hebben dit nog.

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 329694

StefanvanGelder schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 15:47:
Ik gebruik altijd ammoniak en wc papier, werkt ook wel goed :p
Ik ook, en daarbij laat ik de computer eerst een paar minuten draaien. Zodat het vloeibaar word! Geniaal _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyalMess
Dus alles ff op een rijtje ik kan gewoon met keukenrol de oude koelpasta (standaard van Zalman) eraf halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RoyalMess schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 16:06:
Dus alles ff op een rijtje ik kan gewoon met keukenrol de oude koelpasta (standaard van Zalman) eraf halen?
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 01:31
Ach, gewoon een poetsdoek (wel schoon) eventueel wat wasbenzine of terpentine, spiritus of alcohol het werkt allemaal. En ja sommige zullen een dun laagje residu achterlaten maar dat merk je echt niet, en met een schone doek veeg je alles er zo af.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyalMess
http://img691.imageshack.us/img691/7407/dsc00417wz.jpg
http://img149.imageshack.us/img149/166/dsc00418mr.jpg\

Heb gewoon keukenrol papier gebruikt en ik kan nu de tekst erop weer zien dus lijkt mij goed schoon of niet?

[ Voor 25% gewijzigd door RoyalMess op 08-06-2010 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:26

MeltedForest

Lenny-t

Prima toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Wrijf er nog eens goed over met wat keukenrol, ook langs de zijkantjes en het is perfect :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:39

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik gebruik altijd spiritus, werkt perfect.

En wat zou aceton/alcohol/spiritus kunnen aantasten? Je poetst de core zelf niet eens, alleen de IHS.

[ Voor 4% gewijzigd door Compizfox op 08-06-2010 20:33 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyalMess
Heb een mooi dun laagje AS5 erop gedaan hoop dat het niet te veel/te weinig is.
Scythe Mugen 2 zit er op na heel wat gepruts zat eerst te kloten hoe ik in godsnaam hem moest vastmaken maar het is gelukt :P
Zit nu met me Q8200 idle op 29 graden moet alleen nog ff zien hoe warm ie word stressed.
EDIT: Maximaal 43 stressed.

Niet slecht vind ik aangezien mijn oude Zalman op rond de 55 zat stressed.

[ Voor 15% gewijzigd door RoyalMess op 08-06-2010 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:24
Schoonmaken met alcohol is altijd beter, maar zonder kan ook prima, zolang de CPU maar goed schoon is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
  • Laatst online: 11-07 12:47
Zal er juist vanaf hangen hoeveel tijd iemand heeft, en wat materiaal je voorhanden hebt..
Ik gebruik ook maar een papieren zakdoekje, en mijn temps zijn nooit te hoog geworden..

Drive it like you stole it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-07 13:29
Ik maak hem helemaal niet schoon... de koeler kan er toch zo weer op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
  • Laatst online: 11-07 12:47
Dat kan je doen ja, maar zal niet echt goede invloed hebben op je temperaturen lijkt me..

Drive it like you stole it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeedTiger
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-03 08:58
FastFred schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 10:17:
Schoonmaken met alcohol is altijd beter, maar zonder kan ook prima, zolang de CPU maar goed schoon is
Hoezo altijd beter? Het is niet zo als of de CPU er koeler door blijft.

Maar gewoon een of ander doekje, vochtig maken is wel handig. Light er maar net aan hoe erg de koel pasta is uitgedroogt. Ik deed het gewoon met een spulletje waarmee ik ook beeldscher me schoon maak. Maar gewoon wat vocht zal ook wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Picaroon schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 13:39:
Ik maak hem helemaal niet schoon... de koeler kan er toch zo weer op?
Lol, dat zou ik niet doen. De koelpasta is dan oud en vaak zelfs al hard geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:22

Wildfire

Joy to the world!

RoyalMess schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 17:36:
http://img691.imageshack.us/img691/7407/dsc00417wz.jpg
http://img149.imageshack.us/img149/166/dsc00418mr.jpg\

Heb gewoon keukenrol papier gebruikt en ik kan nu de tekst erop weer zien dus lijkt mij goed schoon of niet?
Je zou eens moeten zien wat er nog vanaf komt als je ArctiClean 1 en 2 gebruikt.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny0807
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-02-2022
Ik gebruik zelf een brilpoetsdoekje waar vluchtig schoonmaakspul in is verwerkt. Krijg je het prima mee schoon, zowel de koeler als de CPU zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjThase
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-06 12:50
heb je je serieus voor deze kick aangemeld bij tweakers? :S zo ziet je gallery er namelijk wel uit :P
niet lullig bedoeld hoor })

Mop mop, gas derop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Ik zit nu met pasta die op de chipset vast zit, maar die krijg ik er met geen mogelijkheid af. Ik heb dit nog nooit gezien, bij alle andere koelers was het er altijd zo af.
Bij de koeler hielp weken in alcohol niets (op een klein doekje en dan 10-15 minuten op de harde prut laten liggen) en kreeg ik het er alleen af door te schrapen met iets hards (metaal). Bij de koeler is dat niet erg, daar gaat toch een andere heatsink op, maar bij de chip durf ik dat niet aan.

De chip is gelukkig relatief schoon, maar er moet toch nog wel wat af en aan de zijkanten zit echt een dikke laag prut. Hebben jullie hier suggesties voor?

Ik laat die prut aan de zijkant maar zoveel mogelijk zitten, het kant waarschijnlijk niet veel kwaad, maar de chip zelf wil ik toch wel lekker schoon hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 15-06-2010 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60113

Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 23:35:
Ik zit nu met pasta die op de chipset vast zit, maar die krijg ik er met geen mogelijkheid af. Ik heb dit nog nooit gezien, bij alle andere koelers was het er altijd zo af.
Bij de koeler hielp weken in alcohol niets (op een klein doekje en dan 10-15 minuten op de harde prut laten liggen) en kreeg ik het er alleen af door te schrapen met iets hards (metaal). Bij de koeler is dat niet erg, daar gaat toch een andere heatsink op, maar bij de chip durf ik dat niet aan.

De chip is gelukkig relatief schoon, maar er moet toch nog wel wat af en aan de zijkanten zit echt een dikke laag prut. Hebben jullie hier suggesties voor?

Ik laat die prut aan de zijkant maar zoveel mogelijk zitten, het kant waarschijnlijk niet veel kwaad, maar de chip zelf wil ik toch wel lekker schoon hebben.
Je moet volgens mij enkel de prut aan de zijkant verwijderen. Het kan goed dat de 'prut' die zo vast zit door de fabrikant is aangebracht om de chip koel te houden. Ik heb ooit de fout gemaakt door de 'prut' aan de zijkanten van een AMD processor af te halen. Gevolg een rokende CPU, ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-07 10:26
Spiritus, aceton. Het kan allemaal volgensmij, Normaal gebruik ik aceton, dat werkt wel redelijk altijd maar als het echt niet anders gaat (bijvoorbeeld bij mijn Xbox 360) dan gebruik ik spiritus, en dat was direct op de die (geen ihs). Werkt nu al een half jaar (gerecovered van een rrod O+) dus het valt wel mee met die aantasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-07 16:04
RoyalMess schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 20:36:
Heb een mooi dun laagje AS5 erop gedaan hoop dat het niet te veel/te weinig is.
Scythe Mugen 2 zit er op na heel wat gepruts zat eerst te kloten hoe ik in godsnaam hem moest vastmaken maar het is gelukt :P
Zit nu met me Q8200 idle op 29 graden moet alleen nog ff zien hoe warm ie word stressed.
EDIT: Maximaal 43 stressed.

Niet slecht vind ik aangezien mijn oude Zalman op rond de 55 zat stressed.
"Een Laagje" is altijd te veel, een kleine druppel in het midden is genoeg.
Deze druppel wordt door de druk en de warmte vanzelf verspreid over je cooler.
De pasta zelf geleid minder goed als het een "laagje" is, het hoeft alleen maar de oneffenheden tussen koelblok en cpu cover te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60113

rdfeij schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 09:35:
[...]

"Een Laagje" is altijd te veel, een kleine druppel in het midden is genoeg.
Deze druppel wordt door de druk en de warmte vanzelf verspreid over je cooler.
De pasta zelf geleid minder goed als het een "laagje" is, het hoeft alleen maar de oneffenheden tussen koelblok en cpu cover te vullen.
Ik heb laatst mijn CPU vervangen. De koelpasta was al reeds op de koeler aangebracht (Intel).
Het heeft mij verbaasd dat er echt wel een laagje op zat. Op de oude CPU zag je door de koelpasta het metaal van de processor nauwelijks. Toch was deze idle op 37 graden en stressed op 55 graden.
Dus een druppel is misschien te weinig zeker bij grotere oppervlaktes. 3 rijstkorrels en goed verdelen met een kaart. Er blijft ook altijd wat achter op de kaart waarmee je het uitsmeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Van tevoren aangebracht spul is ook wat anders dan wat je er zelf op plempt hè :) In principe wil je zo min mogelijk pasta gebruiken terwijl je toch alle holtes opvult. Dat betekent in de praktijk dat je vrij weinig hoeft te gebruiken.

Ik word wel een beetje nerveus van het vervangen van de koelmeuk van de chipset, ook omdat chipsets naar mijn weten geen throttling of andere beschermingsmechanismes hebben om schade te voorkomen en je het spul ook niet zomaar even vervangt als het mis gaat. Maargoed, geen weg meer terug, we gaan het zien :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JST94
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:25
Hogedruk spuit kan je ook proberen.....

Maar ik zou toch gaanvoor keukenpapier/pleepapier.. Daarmee zou het toch echt wel moeten lukken denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
JustMU schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 12:09:
Hogedruk spuit kan je ook proberen.....

Maar ik zou toch gaanvoor keukenpapier/pleepapier.. Daarmee zou het toch echt wel moeten lukken denk ik ;)
Op een koeler geen probleem, maar op een CPU? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-06 16:28

R15

Je komt dit soort berichten ook altijd weer tegen: "Je moet koelpasta verwijderen met nagelremover, niet met alcohol". En een ander zegt: "Nee, dat kan de beschermlaag aantasten. Doe het met alcohol".

Ik zou zeggen: probeer het eerst eens met wc papier, een doek of met keukenrol papier. Wil het dan nog niet lukken, gebruik dan de zware dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 17:31
doek/ keukenrol zal niet je hele cpu schoon krijgen, heb je toch alcohol etc. voor nodig

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

R15 schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 14:32:
Je komt dit soort berichten ook altijd weer tegen: "Je moet koelpasta verwijderen met nagelremover, niet met alcohol". En een ander zegt: "Nee, dat kan de beschermlaag aantasten. Doe het met alcohol".

Ik zou zeggen: probeer het eerst eens met wc papier, een doek of met keukenrol papier. Wil het dan nog niet lukken, gebruik dan de zware dingen.
Wat voor beschermlaag? De IHS is gewoon een stuk koper.
Lol, hoe zou die beschermlaag dan wel niet aangetast worden als je je CPU gaat lappen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Zolang je maar niet gaat lappen op een CPU waar geen IHS meer op zit :+

[ Voor 5% gewijzigd door Petervanakelyen op 29-06-2010 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Compizfox schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 19:22:
Wat voor beschermlaag? De IHS is gewoon een stuk koper.
Lol, hoe zou die beschermlaag dan wel niet aangetast worden als je je CPU gaat lappen :p
Sommige soorten chips hebben ook kunststof delen, die kunnen natuurlijk wel degelijk aangetast worden. Zolang je slechts met beleid op metaal bezig bent zal het echter met zo'n vaart niet lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Kunststof delen? Op een CPU? Daar heb ik nog nooit van gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-07 16:04
Compizfox schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 15:28:
Kunststof delen? Op een CPU? Daar heb ik nog nooit van gehoord.
En waar is de print zelf van gemaakt? (waar de cpu chip op vast zit, en erdoorheen naar de pads onderop geleid wordt?
Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 23:35:
Je koelblok op je chipset zat waarschijnlijk vast met thermische lijm. Dit heeft dezelfde eigenschappen als gewone koelpasta, alleen lijmt het je koelblok vast op de chip. (minder/geen bevestiging nodig van het koelblok)
Ik zou hier heel voorzichtig mee omgaan, je kunt hiermee te top coating van je chipset slopen. Aan de zijkanten kun je iets harder pulken, maar let ook op dat je het printje (groene "plastic") niet beschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

rdfeij schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 13:14:
[...]

En waar is de print zelf van gemaakt? (waar de cpu chip op vast zit, en erdoorheen naar de pads onderop geleid wordt?
Ja, maar daar kom je normaal gesproken niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rdfeij schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 13:14:
Je koelblok op je chipset zat waarschijnlijk vast met thermische lijm. Dit heeft dezelfde eigenschappen als gewone koelpasta, alleen lijmt het je koelblok vast op de chip. (minder/geen bevestiging nodig van het koelblok)
Ik zou hier heel voorzichtig mee omgaan, je kunt hiermee te top coating van je chipset slopen. Aan de zijkanten kun je iets harder pulken, maar let ook op dat je het printje (groene "plastic") niet beschadigd.
Nee, het was overduidelijk geen thermische lijm, daarvoor kwam het blokje zelf er juist weer te makkelijk af. Het koelblok zat met gewone pushpins vast. Maargoed, met de nodige subtiliteit heb ik om de chip heen wel wat spul losgekregen (de bovenkant was vrijwel schoon) en de boel vervangen. Normaal wil ik het wel netjes schoon hebben, maar nu heb ik dat maar gelaten. Beter dat het werkt dan dat ik iets sloop om het netjes te maken. Het southbridgeblokje wordt flink warm nu, dus qua warmteoverdracht is er niet veel mis. Ik zit alleen nog te twijfelen of ik die temperaturen vertrouw.
Compizfox schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 16:10:
Ja, maar daar kom je normaal gesproken niet bij.
Om de chipset heen zat genoeg spul dat je met een te agressief goedje zou kunnen beschadigen :)

Voorbeeldje (niet mijn chip):

Afbeeldingslocatie: http://www.ixbt.com/mainboard/images/nforce4-sli-ie/nforce4-sli-ie-chip.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 01-07-2010 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Chipset, OK. Ik had het over CPU's, eigenlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Ook daar zit soms van die zooi rond (al zit de cache vaak aan de onderkant). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Op moderne CPU's zit een IHS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Kan alleen maar hierop aanvullen dat alcohol 96% het beste is om je cpu schoon te maken en alle andere middelen afgeraden worden. Aceton bv is echt niet aan te raden en tast bv al kunststof aan en net zoals andere schoonmaakmiddeltjes waar weer toevoegingen in zitten die het oppervlak vettig maken.

Brillendoekjes zit bv weer citroenzuur vaak in en dat in combinatie met metaal is niet echt wat je wilt, en daarbij heeft alcohol ook nog als voordeel dat het zo verdampt is en niets achter laat. Overigens gebruik ik altijd wattenstaafjes om het ergste al eraf te halen, en daarna met goede kwaliteit keukenrol nog eens goed na vegen. Busje perslucht er nog bij en dan zowel de cpu als de koeler even schoonblazen waarna ie normaal gesproken goed schoon is, en die paar microvezeltjes echt niet veel invloed hebben op de koelprestatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Roel1966 schreef op zondag 04 juli 2010 @ 16:53:
Kan alleen maar hierop aanvullen dat alcohol 96% het beste is om je cpu schoon te maken en alle andere middelen afgeraden worden. Aceton bv is echt niet aan te raden en tast bv al kunststof aan en net zoals andere schoonmaakmiddeltjes waar weer toevoegingen in zitten die het oppervlak vettig maken.
Nogmaals: Moderne CPU's hebben toch een IHS? Dan is er toch geen kunststof om aan te tasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Compizfox schreef op zondag 04 juli 2010 @ 17:37:
Nogmaals: Moderne CPU's hebben toch een IHS? Dan is er toch geen kunststof om aan te tasten?
Waarom zou je het risico lopen? Soms heb je alsnog kunststof onderdelen en afhankelijk van wat voor soort middel je gebruikt kan je zelfs je IHS licht etsen, wat uiteraard niet de bedoeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Compizfox schreef op zondag 04 juli 2010 @ 17:37:
[...]

En stel je knoeit een beetje en er valt een druppel aceton op je moederboard, dat lijkt mij al zeker niet goed en daarbij zit er evenzogoed een kunststof rand om de IHS. Soms zit daar ook wel eens wat koelpasta wat langs de IHS gegaan is en daar moet je dus echt niet met aceton gaan knoeien, en daarbij waarom perse aceton ? Bij bijna elke Kruidvat of drogist kan je alcohol kopen en is qua prijs bijna niks dus ik snap ook niet waarom toch perse andere middelen te willen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-07 10:26
Roel1966 schreef op zondag 04 juli 2010 @ 19:35:
[...]

En stel je knoeit een beetje en er valt een druppel aceton op je moederboard, dat lijkt mij al zeker niet goed en daarbij zit er evenzogoed een kunststof rand om de IHS. Soms zit daar ook wel eens wat koelpasta wat langs de IHS gegaan is en daar moet je dus echt niet met aceton gaan knoeien, en daarbij waarom perse aceton ? Bij bijna elke Kruidvat of drogist kan je alcohol kopen en is qua prijs bijna niks dus ik snap ook niet waarom toch perse andere middelen te willen gebruiken.
Als je een vrouw in huis hebt dan is er altijd aceton gehehe, daarom wordt het veel gebruikt denk ik. Ik heb met aceton en terpentine de CPU van mijn Xbox 360 schoongemaakt en die doet het nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:17
Bij mijn vorige werk gebruikten we altijd wasbenzine. Nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 17:31
[...]

ben ik dan 1 van de weinigen die zijn cpu UIT het mobo haal?

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

[...]

Begrijp me niet verkeerd: Ik gebruik ook altijd alcohol (nou ja, eigenlijk spiritus). Maar ik snap de hele discussie erover dus niet.
Remmes_NT schreef op zondag 04 juli 2010 @ 20:03:
[...]
ben ik dan 1 van de weinigen die zijn cpu UIT het mobo haal?
Nee, doe ik ook altijd.

Pagina: 1