[APK]Afkeuring --> daarna volledige herkeuring?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:55
Kort vraagje waar ik eigenlijk nergens een duidelijk antwoord over kon vinden. Mijn auto is APK afgekeurd op 1 puntje. Is het nu zo dat ze de auto volledig herkeuren als ik hem opnieuw laat keuren of enkel verder de afgekeurde punten?

Ik dacht iets te lezen over een termijn van 2 weken maar kan dat niet bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04 21:09

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Sommige bedrijven (zoals de Kwikfit) willen de auto nog wel eens sneller afmelden als je de openstaande reparatie bij hun laat uitvoeren. Maar voor zover ik weet zal je een auto inderdaad ter (volledige) herkeuring moeten aanbieden; wie zegt dat door reparatie aan onderdeel X er ondertussen niet iets anders de mist in is gegaan of "net versleten" is?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:52

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Vaak heb je wel de mogelijkheid om het afkeurpunt te herstellen en bijv. binnen twee weken een herkeuring te doen. De hele auto wordt dan opnieuw gekeurd, maar je hoeft niet opnieuw de keuringskosten te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reuzekind
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-04 16:58

reuzekind

Ik geloof in GoT

Mijn ervaring met APK keuringen uitgevoerd door de RDW zelf, dus niet bij een normale garage, is dat ze bij APK afkeur alleen de afkeur punten controleren en de rest niet meer.

De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:23

DropjesLover

Dit dus ->

meeste garages die ik ken geven je een soort van bewijsje mee dat je gratis kan terugkomen of pas hoeft te betalen als ie de volgende keer goed gekeurd wordt. Dan kijken ze ook alleen ff dat puntje na, de rest hebben ze toch al gezien.
Beetje wat Lucky-shirt zegt dus.

[ Voor 6% gewijzigd door DropjesLover op 08-06-2010 13:40 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Player1S

Probably out in the dark

Ligt volgens mij aan een paar dingen.

garage A keurt hem af en jij repareert zelf of ergens anders en Garage B doet de herkeuring, zal dit altijd een volledige zijn.

k kan met echter niet voorstellen dat als jij je auto achterlaat voor de keuring en jij smiddags gebeld wordt dat ie niet door de keuring komt ivm, laten we zeggen, de remmen dat ie na reparatie door diezelfde garage alsnog helemaal opnieuw gekeurd wordt.

Wordt ie afgekeurd en jij rijdt nog 2 weken door en laat het dan repareren ligt het aan de monteur wat hij doet denk ik.

Player1s Twitch Elite Dangerous megatrip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Heb hem inderdaad bij de Kwikfit laten keuren (goedkoop he ;) ). Gaat mij eigenlijk niet eens zo zeer om de kosten al zou het mooi meegenomen zijn.

Kwikfit meldt overigens op de site:
De gratis herkeuring geldt ook wanneer de reparatie niet door Kwik-Fit kan worden uitgevoerd. De herkeuring moet in dat geval binnen twee weken na de oorspronkelijke keuring plaatsvinden.
Dus als zij aanbieden hem te maken, ik weiger dat en breng hem binnen 2 weken weer terug is het wederom gratis? Staat er een beetje vreemd met die tekst. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

The Realone schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 13:42:
Dus als zij aanbieden hem te maken, ik weiger dat en breng hem binnen 2 weken weer terug is het wederom gratis? Staat er een beetje vreemd met die tekst. ;)
Ja maar waarom zou je de moeite doen? Tenzij je natuurlijk zelf erg handig bent met reparaties, kan je natuurlijk ook met je afkeurbewijs naar de garage om de hoek om de afkeurpunten te laten herstellen en de auto af te melden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-04 18:40

JdM

Humbled

Volgens mij staat er : als zij de reparatie niet kunnen uitvoeren, (denk aan het inleren van een nieuwe computer voor de ruitenwissers etc. wat een afkeurpunt is als die kapot zou zijn) dan kun je hem daar ook gratis laten herkeuren.
Als je dat ook doet met het wisselen van bandjes omdat ze te ver versleten waren, maar ze bij kwikfit nog te duur vindt, dan verwacht ik dat je de herkeuring gewoon weer moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Gaat om een wiellager aan 1 kant die een klein beetje geluid maakt maar dat is dan genoeg voor afkeur. Als hij helemaal opnieuw gekeurd wordt heeft het weinig nut deze om te draaien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Ik begrijp het niet helemaal.

Je hebt hem laten keuren en is afgekeurd.
Heb je het nu gefixt en is er opeens een ander probleem ofzo?
De +- 40 euro voor apk zal het niet zijn toch denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

The Realone schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 14:07:
Gaat om een wiellager aan 1 kant die een klein beetje geluid maakt maar dat is dan genoeg voor afkeur. Als hij helemaal opnieuw gekeurd wordt heeft het weinig nut deze om te draaien. ;)
Ik wilde met de bandjes gewoon een voorbeeld geven hè ;)

Zeg je nu dat je de wiellagers wil wisselen om zo te voorkomen dat er een nieuwe in moet? Om dus het wiellager niet te vervangen maar te wisselen zodat het lijkt of het gerepareerd is?
Ten eerste krijg je beide lagers er waarschijnlijk niet heel vanaf en ten tweede, waarom zou je dan niet meteen het lager vervangen als het eraf is? Een lager kost je 50 euro...

[ Voor 4% gewijzigd door JdM op 08-06-2010 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
The Realone schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 14:07:
Nee, lekkere ben jij. Als ie vervolgens in de steekproef valt is de keuringsinstantie de l*l.

Ik heb destijds mijn auto laten keuren bij een Euromaster naast mijn werk, om vervolgens op een zaterdag bij een garage waar ik vroeger gewerkt heb de boel te laten fixen. Auto was afgekeurd op 2 banden, een wiellager en nog wat kleinigheden zoals lampjes. Ik heb toen de schokdempers achter laten vervangen, 4 nieuwe banden laten monteren en een nieuw wiellager laten plaatsen.
Bij de herkeuring hebben ze vervolgens nog zitten sleutelen aan de remmen achter, blijkbaar is bij het monteren van de wiellager iets met de remmen achter gebeurd. Vervolgens is de boel afgemeld.

Ze zullen waarschijnlijk alleen de reparatiepunten en wat eromheen zit opnieuw keuren bij een herkeuring. Ik mag hopen dat een garage die jouw auto gaat keuren bij de herkeuring ook even de andere kant nogmaals bekijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reuzekind

reuzekind

Ik geloof in GoT

JdM schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 14:42:
[...]
Ten eerste krijg je beide lagers er waarschijnlijk niet heel vanaf en ten tweede, waarom zou je dan niet meteen het lager vervangen als het eraf is? Een lager kost je 50 euro...
^Met stom, lijkt mij verkeerde zuinigheid. De tijd om de wiellager eraf te halen en een 2 kanten er weer op te zetten ben je dan ook kwijt. Ik zal dan gewoon je wiellager laten vervangen, is het gelijk weer goed voor die +- 50 euro wat een lager je kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
reuzekind schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 15:06:
[...]

^Met stom, lijkt mij verkeerde zuinigheid. De tijd om de wiellager eraf te halen en een 2 kanten er weer op te zetten ben je dan ook kwijt. Ik zal dan gewoon je wiellager laten vervangen, is het gelijk weer goed voor die +- 50 euro wat een lager je kost.
Weet niet om wat voor auto het gaat, maar bij de Golf III die ik had moest je de wiellagers in de remtrommels persen en kostten die dingen maar een tientje ofzo. Bij twijfel liet ik die dingen gewoon vervangen. Bij de Golf III is het waarschijnlijk ook gewoon mogelijk de remtrommel van links op rechts te monteren en andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Wiellager was weinig mis mee. Mijn vader heeft het nagekeken en met 40 jaar ervaring als automonteur en APK keurmeester vertrouw ik wel op zijn oordeel.
_JGC_ schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 14:52:
[...]

Nee, lekkere ben jij. Als ie vervolgens in de steekproef valt is de keuringsinstantie de l*l.
Niet zo snel oordelen he vriend. Waarom denk ik dat ik eerst vraag of ze volledig herkeuren? Dat zullen ze enkel doen als het ook verplicht is van het RDW en zo onlogisch was mijn beredenering toch niet dat ze binnen een bepaalde periode alleen het afgekeerde onderdeel hoeven te keuren? Hij is de 1e keer ook gewoon afgemeld al dan niet met steekproef dus...

M'n pa is met pensioen en heeft tijd genoeg en de Kwikfit vraagt €100,- voor het klusje. ;)

Gaat om een Toyota Paseo, voor zover dat nog uit maakt. Kan nog lang mee met een lagertje wat geluid maakt. In ieder geval langer dan ik nog van plan ben hem te houden.

[ Voor 11% gewijzigd door The Realone op 08-06-2010 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

The Realone schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 15:45:

[...]

M'n pa is met pensioen en heeft tijd genoeg. ;)
Dan heeft hij toch tijd genoeg om gewoon dat lager te repareren zoals het hoort, ik hoop voor je dat jouw oplossing niet ervoor zorgt dat het wiellager vastsmelt aan de naaf. Dan gaat het meer dan 50 euro kosten ;)
Maar be my guest en hou anderen (lees:jezelf) voor de gek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Ik hou mezelf niet voor de gek hoor. Het zou hoogstens mijn vader zijn die dat bij mij doet maar aangezien ik meer vertrouwen heb in hem dan de gemiddelde bezoeker op dit forum als het op auto's aan komt durf ik daar best blind op te vertrouwen. No offence...

De oplossing zal waarschijnlijk geen schoonheidsprijs verdienen maar ik spaar geld uit en kan weer veilig (quote dit gerust, met een smiley erbij) de weg op.

Daarnaast ging het hier niet helemaal om in 1e instantie maar ik had het er niet bij moeten zetten want er zijn altijd een hoop mensen die liever anderen veroordelen (vaak met grote schijnheiligheid). ;) Overigens vergeten jullie voor het gemak ook even dat er netjes een nieuwe lager in komt indien de gehele auto weer gekeurd wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door The Realone op 08-06-2010 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Maar goed, waarom open je dan hier een topic als je vader 40 jaar ervaring heeft als monteur en APK-keurmeester? Die moet dit dan toch weten?

[ Voor 11% gewijzigd door Gunner op 08-06-2010 15:59 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Neem me niet kwalijk?

Je vertrouwt de gemiddelde bezoeker hier minder dan je vader? Waarom kom je dan om informatie vragen?
Generaliseren kun je beter bij een kwikfit garage doen, als je dan toch bezig bent.
Succes met je kar, ik hoop dat je een slimme koper treft die in de gaten heeft dat hij gewoon met minder dan minimaal noodzakelijke kosten op de weg gehouden wordt :')

En "wij" vergeten even dingen voor het gemak? Ik geloof dat jij zelf degene bent die allerlei informatie achter houdt. Daarbij wie vergeet er voor het gemak dat het bij de volgende keuring wel gemaakt wordt? Je zegt zelf dat je hem niet lang meer zult hebben, ik geloof ondertussen nog maar de helft van wat je vertelt.

[ Voor 32% gewijzigd door JdM op 08-06-2010 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Gunner schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 15:58:
Maar goed, waarom open je dan hier een topic als je vader 40 jaar ervaring heeft als monteur en APK-keurmeester? Die moet dit dan toch weten?
Hij is met pensioen. Regels veranderen.
JdM schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 16:00:
Neem me niet kwalijk?

Je vertrouwt de gemiddelde bezoeker hier minder dan je vader? Waarom kom je dan om informatie vragen?
Omdat mensen hier altijd erg goed zijn in regeltjes. Dat blijkt ook maar weer uit al deze reacties.
Generaliseren kun je beter bij een kwikfit garage doen, als je dan toch bezig bent.
Ik ben hier niet om mensen af te zeiken (in tegenstelling tot...). Ik geloof best dat hier mensen zitten die verstand van zaken hebben alleen staat dat niet overal op geplakt en je kunt roepen wat je wil, maar ik weet van mijn vader dat hij weet waar ie over praat want die ken ik tenslotte nogal persoonlijk.
Succes met je kar, ik hoop dat je een slimme koper treft die in de gaten heeft dat hij gewoon met minder dan minimaal noodzakelijke kosten op de weg gehouden wordt :')
Ja want jij weet precies hoe ik mijn auto onderhouden heb...dat vind ik knap! Er is weinig mis met de lager behalve dat deze een beetje geluid maakt. Mocht het verergeren dan wordt ie gewoon vervangen, nu nog niet. Verder is hij perfect in orde en zijn er geen mankementen dus de volgende koper mag er blij mee zijn.
En "wij" vergeten even dingen voor het gemak? Ik geloof dat jij zelf degene bent die allerlei informatie achter houdt. Daarbij wie vergeet er voor het gemak dat het bij de volgende keuring wel gemaakt wordt? Je zegt zelf dat je hem niet lang meer zult hebben, ik geloof ondertussen nog maar de helft van wat je vertelt.
Als het nodig is en ik heb hem volgend jaar nog dan zal ie vervangen worden, dat lijkt me vrij logisch. Leuk dat jij me niet wilt geloven maar reageer dan gewoon niet. Alles wat ik hierboven heb getypt is de waarheid en ik hou geen informatie achter wat relevant is.

Ik vraag me af wat jullie nu ineens allemaal te zeiken hebben? Ik vraag simpelweg iets over de herkeuring omdat ik daar iets over wil weten. Vervolgens vliegen er hier een paar massaal op met totale off-topic reacties over wat politiek incorrectheden terwijl er niks aan de hand is. Het is niet alsof ik iemand probeer op te lichten of een keuringsstation een oor aan wil naaien, ik wil gewoon geld in mijn zak houden voor iets waar ik op dit moment geen kosten aan wil maken terwijl dat onnodig is.

Ik vraag me echt af waarom ik me aan jullie zit te verantwoorden overigens. :|

[ Voor 28% gewijzigd door The Realone op 08-06-2010 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reuzekind

reuzekind

Ik geloof in GoT

Het probleem is dat je APK regels probeert te omzeilen. Er is een lager die geluid maakt, dit is inderdaad niet zo'n probleem, echter wel APK afkeur. Tuurlijk kan je er mee doorrijden, en tuurlijk zal dit geen groot probleem opleveren, maar volgens de APK regels kan het niet. Vervolgens wil je de keurmeester om de tuin leiden door de lagers om te wisselen. Daar vallen de meesten hier over, en niet geheel onterecht lijkt mij :)
Dat hele verhaal heb je er overigens zelf bij gehaald. Had je het gewoon gelaten bij je oorspronkelijke vraag die je stelt in de TS, had er niks aan de hand geweest, en had niemand gevallen over je 'snode plannen'.

[ Voor 20% gewijzigd door reuzekind op 08-06-2010 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Klopt, ik geef ook aan dat het stom was om te eerlijk te zijn. Had ik moeten weten.

Ik probeer inderdaad wat te omzeilen maar er is niks illegaals aan als het keurstation volgens de wet niet volledig opnieuw hoeft te keuren. De auto is immers volledig goedgekeurd op 1 punt na. Als een auto goedgekeurd wordt en een dag later rij ik een barst in de kap van mijn achterlicht komt hij ook niet door de APK heen maar kan ik wel nog vrolijk een jaar rondrijden zonder er ook maar iets aan de hand is.

Als ik zou weten dat de auto helemaal opnieuwd gekeurd moet worden en ik toevallig weet dat ze dat bij het keuringsstation niet doen dan zou ik illegaal bezig zijn en heeft iedereen het recht mij te veroordelen, nu niet want ik vraag het netjes en ben echt niet van plan dat laatste te doen. Anders had ik de hele vraag hier al nooit hoeven stellen.

Iedereen hier waarbij zijn of haar auto al eens afgekeurd is zit in principe in dezelfde situatie als ik. Namelijk dat je een tijd met een auto rondgereden hebt die niet door de keuring zou zijn gekomen (of komt). Vandaar dat ik een aantal reacties hier bijzonder hypocriet vind.

[ Voor 3% gewijzigd door The Realone op 08-06-2010 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
En toch blijf ik erbij dat je het keuringsstation een oor probeert aan te naaien. Als jouw auto toevallig in een steekproef valt zal de steekproefmonteur je goedgekeurde auto met afgekeurd lager alsnog afkeuren en is zowel het keuringsstation als de keurmeester die de handtekening gezet heeft de klos.
Als jouw truc maar vaak genoeg voorkomt is er straks geen keuringsstation die nog goedkoop simpele herkeuringen doet. De garage waar ik gewerkt heb deed sowieso al een volledige nieuwe keuring als de auto ergens anders gerepareerd was, juist om de gevolgen van acties zoals de jouwe te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Kun je nou verdomme eens lezen? :(

Ik vraag toch of ze verplicht zijn volledig te herkeuren of niet soms? Ze hebben de auto afgekeurd met daarop punten waarop afgekeurd is. Dat staat zo ook op het testrapport. Daar staat ook op dat er voor die keuring geen steekproef is geweest.

Het enige wat ik mij af vroeg is of zij volgens de regels volledig moeten herkeuren of alleen op de afgekeurde punten. Voor die punten zou dan alsnog een steekproef kunnen komen en niet voor de rest, want die mogelijkheid tot steekproef is er immers al geweest.

Ik probeer niemand te naaien! Probeer dat nou eens te begrijpen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:52

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Ze moeten de auto keuren, of ze daarvoor een volledig herkeuring doen of alleen het afkeurpunt controleren is naar mijn idee een eigen keuze van de garage / keurmeester.

Als je een steekproef krijgt, moet de auto goed zijn. Ongeacht herkeurig of wat dan ook lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

The Realone schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 16:57:
Als je je nou iets minder laat opnaaien door anderen en (desnoods) belt met het bedrijf wat nu de afkeuring heeft afgegeven hoe de vervolgprocedure gaat, dan had je sinds 13:31 al antwoord kunnen hebben.

En wat ik al zei: Kwikfit doet vaak alleen de restpunten keuren en daarna afmelden bij de RDW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Klopt maar ik had dit topic nu eenmaal gestart. En ik laat niet andere mensen wat over mij roepen zonder dat ze eerst eens fatsoenlijk lezen. Principes... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:56

Rmg

reuzekind schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 13:35:
Mijn ervaring met APK keuringen uitgevoerd door de RDW zelf, dus niet bij een normale garage, is dat ze bij APK afkeur alleen de afkeur punten controleren en de rest niet meer.
Hoe het de afgelopen keer ging.

APK Afkeur door keurstation ( handremkabel en veerschotels rot )
Steekproef door RDW, Afkeurpunten terecht

termijn waarin het te fixen is zonder te betalen voor herkeuring is 10 werkdagen
gefixed.

teruggegaan, afkeur punten bekeken goed bevonden auto weer mee naar huis met nieuw apk papiertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:17

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

reuzekind schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 15:06:
[...]

Een lager van mijn auto kost bij de dealer 360€ ex btw :')

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reuzekind

reuzekind

Ik geloof in GoT

Tsja, het niet voor niks een stealer ;) Mercedes is ook duur. Ik koop Mercedes wiellagers bij een automaterialen zaak hier in de buurt voor €63,50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-04 04:10

dusty

Y! Celebrate Life!

Zover ik weet keuren ze de hele wagen bij een steekproef, ongeacht of het een herkeuring is of niet.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 08:56

Rmg

dusty schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 18:36:
Zover ik weet keuren ze de hele wagen bij een steekproef, ongeacht of het een herkeuring is of niet.
Behalve een steekproef bij afkeur, dan checken ze alleen de afkeur punten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-04 23:21

Destruction

(ex-)Automonteur

@Raz-: Klopt.
@TS: Je houding staat me niet aan. Zelf ben ik ook monteur en keurmeester. Als ik een auto afkeur, en deze later terugkomt, kijk ik hem opnieuw weer helemaal na. Meestal kostenloos, ik wil geen gezeik met de RDW krijgen na geintjes zoals die jij wil uitvoeren. Immers weet ik pas NA het afmelden of ik een steekproef krijg of niet, als de melding "Steekproef volgt" verschijnt, mag ik ook absoluut niet meer aan desbetreffende auto komen, voor de RDW controleur er is. Ik ben dus verantwoordelijke. Daarbij komt dat ik er niet ben om krotten door de APK te duwen, maar om netjes werk te leveren. Natuurlijk kan ik een keer iets over het hoofd zien, ik ben ook maar een mens. Maar een auto die ik Goedgekeurd afmeldt bij de RDW, daar sta ik voor, en dan issie ook gewoon goed.

Niet krenterig zijn, gewoon dat lager vervangen voor een nieuwe en terug naar de kwikshit voor die afmelding.

Overigens, ik heb al 3mnd geen steekproef meer gehad. Daarintegen wel 100 APK's gedaan.. :o Elke keer weer wacht ik erop, dat-ie weer 's valt.. Ach, wellicht morgen weer :+

[ Voor 8% gewijzigd door Destruction op 08-06-2010 20:56 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Destruction schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 20:54:
Overigens, ik heb al 3mnd geen steekproef meer gehad. Daarintegen wel 100 APK's gedaan.. :o Elke keer weer wacht ik erop, dat-ie weer 's valt.. Ach, wellicht morgen weer :+
offtopic:
Als jij al maanden consequent goede keuringen doet, kan ik me voorstellen dat andere "minder respectabele" zaakjes wat meer aandacht krijgen. Ik zou er hier in de buurt zo een aantal kunnen aanwijzen die wel wat extra controle zouden mogen krijgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-04 04:10

dusty

Y! Celebrate Life!

Raz- schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 19:28:
[...]
Behalve een steekproef bij afkeur, dan checken ze alleen de afkeur punten
En als er toevallig juist bij de herkeuring weer een steekproef is op dezelfde auto als hij goedgekeurd is doen ze een complete check.

RDW kan natuurlijk niet zien dat de eigenaar de lagers aan beide kanten heeft omgewisseld tussen de keuring en herkeuring, maar zal er wel aansprakelijk gehouden worden ervoor. (en dus de goede monteuren doen toch stiekum een complete check bij een herkeuring, tenzij ze zelf de reparatie hebben uitegevoerd en de auto dus niet hun terein heeft verlaten.)

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
The Realone schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 16:57:

Ik vraag toch of ze verplicht zijn volledig te herkeuren of niet soms? Ze hebben de auto afgekeurd met daarop punten waarop afgekeurd is. Dat staat zo ook op het testrapport. Daar staat ook op dat er voor die keuring geen steekproef is geweest.

Het enige wat ik mij af vroeg is of zij volgens de regels volledig moeten herkeuren of alleen op de afgekeurde punten. Voor die punten zou dan alsnog een steekproef kunnen komen en niet voor de rest, want die mogelijkheid tot steekproef is er immers al geweest.

Ik probeer niemand te naaien! Probeer dat nou eens te begrijpen!
Volgens de regels moet een APK-monteur naar waarheid het keuringsrapport invullen. Als de APK-monteur besluit om alleen de afkeurpunten opnieuw te controleren en de rest voor goed aan te nemen, vult de monteur niet naar waarheid het formulier in en wordt hij in de zak genaaid door jouw gesjoemel.

Een APK afkeur hoeft trouwens niet verplicht afgemeld te worden. Sommige instanties schijnen dat te doen, maar veel doen dat niet om kosten en tijd te besparen. Bij elke APK-afmelding bij het RDW is er kans op een steekproef, ook bij de herkeuring. De monteur komt er dan niet mee weg met "ik wist het niet, vorige week is ie afgekeurd op links en was rechts nog goed en nu is het ineens andersom". Dat er op jouw papiertje staat dat er geen steekproef is betekent niet dat ie bij de herkeuring niet in een steekproef zal vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:00
The Realone schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 16:40:
Klopt, ik geef ook aan dat het stom was om te eerlijk te zijn. Had ik moeten weten.

Ik probeer inderdaad wat te omzeilen maar er is niks illegaals aan als het keurstation volgens de wet niet volledig opnieuw hoeft te keuren. De auto is immers volledig goedgekeurd op 1 punt na.
Het lijkt mij dan ook sterk dat de wet voorschrijft dat er niet volledig herkeurd hoeft te worden. Zeker als een auto tussentijds buiten de verantwoordelijkheid van de dealer geweest is kan de dealer nooit met zekerheid zeggen dat de punten waarop de wagen goedgekeurd is nog steeds in diezelfde staat zijn. Wel 99% ofzo maar nooit 100%.

Verder stel je dat er niets illegaals aan is, je bent echter wel doelbewust bezig om -via één of meer tussenstappen- een resultaat te behalen wat wettelijk niet toegestaan is (een auto met één foute lager mag niet goedgekeurd zijn, al is dat door jouw voorgestelde handelswijze moeilijker te controleren). Hoe wilde je gaan stellen dat dat niet illegaal is, zelfs al zou het keuringsstation niet geheel hoeven herkeuren.

Vanwege dat wat ik hierboven al neerzet verwacht ik dat de regels voorschrijven dat een herkeuring volledig moet gebeuren, maar dat garagebedrijven daar wat creatief mee omgaan om tijd te besparen. Mocht je auto dan na jouw creatieve handenarbeid goedgekeurd worden dan is feitelijk het garagebedrijf fout omdat ze niet beide lagers gecontroleerd hebben. Ik denk alleen niet dat ze JOU in dat geval ooit nog als klant willen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Meestal kostenloos, ik wil geen gezeik met de RDW krijgen na geintjes zoals die jij wil uitvoeren.
Ik zal het nog 1 keer duidelijk proberen te maken en daarna kun je geen reactie van mij in dit topic meer verwachten. Ik heb het idee dat jullie alleen lezen wat jullie willen lezen om zo maar je eigen mening er door te kunnen drukken.

Hier komt ie:
Ik wil ook niet dat het keuringsstation gezeik krijgt door mij en de reden dat ik dit topic heb gestart is omdat ik dat juist wilde voorkomen. Ik wil weten of bij een steekproef de hele auto gekeurd wordt of alleen de afkeerpunten. Of, zoals ik het verwoordde: Is een keuringsstation verplicht de hele auto na te kijken van het RDW bij een herkeuring?

Hoeven ze alleen de herkeuringspunten na te kijken (en dus bij een steekproef ook alleen die punten) dan had ik mijn plan uit kunnen voeren en had niemand er gezeik mee kunnen krijgen. Moeten ze de hele auto nakijken dat vervang ik nu netjes de lager en is ook alles in orde.

Zo, was dat nou echt zo moeilijk? Valt dan nu eindelijk het muntje? Ik hoop het en zo niet succes ermee!

Als laatste wil ik nog even kwijt dat ik er inmiddels achter ben dat de volledige auto hergekeurd moet worden en dat dat bij een steekproef ook zal gebeuren. Mede gestaafd door enkele reacties in dit topic. Dus zal ik (zoals ik altijd al van plan ben geweest bij deze situatie) de lager vervangen en de auto laten herkeuren. Sterker nog, hij is zojuist vervangen en hij gaat vanmiddag goedgekeurd worden.

Bedankt voor de reacties die wel iets bijgedragen hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:00
The Realone schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 10:37:
[...]

Hoeven ze alleen de herkeuringspunten na te kijken (en dus bij een steekproef ook alleen die punten) dan had ik mijn plan uit kunnen voeren en had niemand er gezeik mee kunnen krijgen. Moeten ze de hele auto nakijken dat vervang ik nu netjes de lager en is ook alles in orde.

Zo, was dat nou echt zo moeilijk? Valt dan nu eindelijk het muntje? Ik hoop het en zo niet succes ermee!
Je vergeet dan alleen het feit dat je doelbewust handelingen onderneemt om een niet-toegestane situatie (goedkeuring van een afkeurwaardige auto) te bereiken. Het zou simpelweg geen optie moeten zijn voor je, hopelijk zie je dat zelf ook in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-04 23:37

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Je weet wel dat je verzekering ook komt te vervallen door dit soort geknutsel? Als bij een ongeval blijkt dat dit komt door verwijtbaar gedrag keert geen enkele verzekering uit.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
swtimmer schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 11:10:
Je weet wel dat je verzekering ook komt te vervallen door dit soort geknutsel? Als bij een ongeval blijkt dat dit komt door verwijtbaar gedrag keert geen enkele verzekering uit.....
Dat lager kan ook een dag na de keuring niet meer 100% voldoen aan de eisen, en dan kraait er ook geen haan naar bij een aanrijding. Je kunt na goedkeuring niet meer aantonen dat er met dat lager is gesjoemeld voor de APK-keuring, die kan net zogoed kapot gegaan zijn na de keuring. Niet verzekerd bij APK-afkeurpunten geldt alleen als je over de keuringsdatum heenbent.

Wat betreft naaien: de garage is verplicht een auto die niet voldoet af te keuren, ook bij een herkeuring. In de praktijk komt het erop neer dat veel garages tijd besparen door alleen de afkeur/reparatiepunten opnieuw te keuren. De garage kiest zelf voor deze besparing, maar door klanten met ideen zoals de TS krijgen ze het deksel op hun neus bij een steekproef.
De garage waar ik gewerkt heb deed herkeuringen ook gewoon gratis en voor niks en daarbij werden bij grote klanten (beunhazen die meerdere auto's per dag lieten keuren) ook alleen de reparatiepunten opnieuw nagekeken. Bij reparaties bij de garage zelf werd meteen na reparatie afgemeld, bij reparaties door derden werd de hele auto nog eens extra nagekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145259

@Raz-: Klopt.
@TS: Je houding staat me niet aan. Zelf ben ik ook monteur en keurmeester. Als ik een auto afkeur, en deze later terugkomt, kijk ik hem opnieuw weer helemaal na. Meestal kostenloos, ik wil geen gezeik met de RDW krijgen na geintjes zoals die jij wil uitvoeren. Immers weet ik pas NA het afmelden of ik een steekproef krijg of niet, als de melding "Steekproef volgt" verschijnt, mag ik ook absoluut niet meer aan desbetreffende auto komen, voor de RDW controleur er is. Ik ben dus verantwoordelijke. Daarbij komt dat ik er niet ben om krotten door de APK te duwen, maar om netjes werk te leveren. Natuurlijk kan ik een keer iets over het hoofd zien, ik ben ook maar een mens. Maar een auto die ik Goedgekeurd afmeldt bij de RDW, daar sta ik voor, en dan issie ook gewoon goed.

Niet krenterig zijn, gewoon dat lager vervangen voor een nieuwe en terug naar de kwikshit voor die afmelding.

Bestaat daar in Nederland geen regeling voor? In Belgie word je enkel op het te herkeuren punt gekeurd. Er zijn wel uitzondering, als je rood krijgt voor de remmen dan krijg je geen volledig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-04 23:21

Destruction

(ex-)Automonteur

The Realone schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 10:37:
[...]

Ik zal het nog 1 keer duidelijk proberen te maken en daarna kun je geen reactie van mij in dit topic meer verwachten. Ik heb het idee dat jullie alleen lezen wat jullie willen lezen om zo maar je eigen mening er door te kunnen drukken.
Ik lees niet wat ik wil, ik lees wat er staat. Als ik lees wat ik wil, dan vraag jij "Waar kan ik een wiellager het beste laten vervangen en wat kost dat gemiddeld?" zoiets.. En niet "keurt een APK station bij herkeuring de gehele auto of alleen de eerdere afkeurpunten? Want dan wissel ik een wiellager om.." Dat riekt namelijk nogal naar fraude.
Hier komt ie:
Ik wil ook niet dat het keuringsstation gezeik krijgt door mij en de reden dat ik dit topic heb gestart is omdat ik dat juist wilde voorkomen. Ik wil weten of bij een steekproef de hele auto gekeurd wordt of alleen de afkeerpunten. Of, zoals ik het verwoordde: Is een keuringsstation verplicht de hele auto na te kijken van het RDW bij een herkeuring?
Bij een steekproef wordt de gehele auto gecontroleerd. Ook als hij eerder met een steekproef afgekeurd is geweest. (zelf al eens meegemaakt. Bij mij keek de RDW controleur een keer onder de auto door, zag dat de handremkabel vervangen* was, zette zn krabbel en ging er vandoor. Bij de bevriende garagist ging de gehele controle overnieuw). Dit ligt denk ik aan de RDW controleur zelf.

*peugeot 306, handremkabel rechts onder de benzinetank. Zit daar vastgeklemd aan de bodem, de buitenkabel loopt daar weer door een stukje slang ter bescherming. Net op de rand zat een verdacht plekje, maar was voor mij nog niet aanleiding verder te gaan kijken, de handrem werkte namelijk goed. Steekproef, toen bleek de buitenkabel gebroken (let wel: alleen de buitenkabel), dit mag niet.
Je vader is ook keurmeester geweest toch? Dan kan hij je die info toch direct vertellen? Effectief is er de laatste jaren niet heel lomp veel gewijzigd.
JIJ benoemt dat je het wiellager wel ff gaat verwisselen, zodat die ene slechte kant ineens wel goed is, en de eerder goedgekeurde kant nu reden tot afkeur is. Fraude dus. Dat intresseert me verder niks, zolang je niet met dat ding bij mij komt. Het lijkt me alleen bijzonder onverstandig, en de kans dat je bij het de- en monteren van het lager beide kapotdrukt is behoorlijk groot.
Als laatste wil ik nog even kwijt dat ik er inmiddels achter ben dat de volledige auto hergekeurd moet worden en dat dat bij een steekproef ook zal gebeuren. Mede gestaafd door enkele reacties in dit topic. Dus zal ik (zoals ik altijd al van plan ben geweest bij deze situatie) de lager vervangen en de auto laten herkeuren. Sterker nog, hij is zojuist vervangen en hij gaat vanmiddag goedgekeurd worden.
Dan heb je dat verstandig gedaan. Dan mag je tenminste nog eens terugkomen bij die betreffende garage ;)

offtopic:
vandaag 4 apk's gedaan. Nogsteeds geen steekproef...

[ Voor 6% gewijzigd door Destruction op 09-06-2010 20:15 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
Ik begrijp de vraag wel (al vind ik hem redelijk open deur, de auto moet bij afmelding gewoon 100% APK goed zijn, dat staat natuurlijk los van wie naar welke punten kijkt), maar wat ik niet begrijp waarom de TS verwacht dat het legaal zou zijn, het wiellager verwisselen van kant. Misschien heb ik het verkeerd begrepen maar ik denk te lezen dat de TS verwachtte dat dit niet illegaal zou zijn, terwijl het dat overduidelijk wel is. Het geluk voor de TS is dat de garage verantwoordelijk blijft, wat de klant ook doet.

Maar mooi om te lezen dat het wiellager gewoon vervangen is, want dat is natuurlijk de enige goeie oplossing.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Laatst online: 28-04 21:32
Tja, ook een keer gehad dat ik na de APK keuring van mijn ouders auto naar de garage ging. Auto was goedgekeurd waren wel wat dingen aan gedaan maar vraag me niet meer wat.

Sleutels en papieren meegenomen, ik wil de auto van de handrem afhalen *knap* handremkabel doormidden. Nu kun je me niet wijsmaken dat deze tijdens de keuring nog in orde was maar goed. Bij deze garage kom ik niet meer ;). Blijft wel staan dat APK een momentopname is. Enkele minuten later kan de auto bij wijze van ellende uit elkaar vallen. Een logisch gevolg van een momentopname is dat je deze geheel opnieuw doet als dat op een ander moment nodig is.

Als de auto in je eigen garage heeft gestaan kun je er logischerwijze vanuit gaan dat er niets mee gebeurd is. Maar als er al enkele dagen tussen keuren en herkeuren zit kunnen er veel gekke dingen worden gedaan! Een volledige herkeuring is dus harstikke logisch. Alles wat voor goed wordt aangenomen als je terugkomt voor herkeuring is puur op vertrouwen.

Verder zou ik ook nooit mijn auto bij de kwik-fit laten keuren. Ben één keer met mijn auto daar geweest om de middendemper te vervangen, ik had zelf geen tijd en had graag een nieuwe demper. Eenmaal de demper vervangen bij de kwik fit begonnen ze moeilijk te doen over mijn achterbanden. De achterbanden waren slecht, daar was ik van op de hoogte en wilde ik ook wat aan gaan doen, maar niet bij kwik fit. Voor de duidelijkheid, dit was geen keuring of iets dergelijks, gewoon een reparatie. De mensen van kwik fit wilden me echter niet laten gaan voordat de banden in orde waren. Dat ze advies gaven om er iets aan te doen vind ik een goede zaak, maar als ik aangeef daar geen gebruik van wens te maken dan is dat mijn verantwoordelijkheid.

Overigens kan ik je redenering achter het wiellager wel begrijpen, ik praat het niet goed maar ook ik weet dat een lager het niet direct begeeft bij het minste of geringste zoemgeluidje. Met een aantal zaken uit de keuring ben ik het ook helemaal niet eens, maar positief is in ieder geval dat de auto's eens per jaar in de garage komen om de ergste rozooi eruit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-04 22:45
Ik laat altijd de auto voor de APK voorkeuren door een bevriende APK-Keurmeester. Deze geeft dan vervolgens aan wat de reparatie punten zijn. Meestal komt de auto er dan in de eerste keer doorheen. Soms komen er nog andere puntjes naar boven, maar dit laat ik meestal te plekke fixen zodat ik er van af ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJan
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Als je het niet eens bent met het resultaat van de keuring had je direct na de keuring beroep in kunnen stellen.
Keuringsstation heeft geheel terecht je auto afgekeurd.
Je probeert het keuringsstation een oor aan te naaien!
Het keuringsstation doet er goed aan om je auto weer compleet te herkeuren.
Wat verwacht je eigenlijk? Dat ze je na de 2e afkeur nogmaals gratis herkeuring aanbieden?
Pagina: 1