Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal eerst eens beginnen wat er in mijn computertje zit..
Asus Crosshair II Formula
AMD Phenom II X4 940
Corsair Dominator DDRII 1066mhz geheugen (CM2X2048-8500C5D) (4x2gb)
Western digital velociraptor 80GB (Windows harde schijf)
Western digital caviar green 500GB (Data schijf)
XFX Geforce GTS250 1024MB
Zalman 750watt voeding
Haupauge TV kaartje
Windows 7 Ultimate (64bit)

Het probleem is dus dat ik willekeurige BSOD's krijg, de ene keer in Windows.. de andere keer bij een spel zoals WOW of splitsecond... maakt niks uit welke eigenlijk. Er zit geen regelmaat in en het komt ook niet supervaak voor, afentoe 1x per dag. (De meldingen welke de BSOD's weergeven zijn verschillend, ik zal ze vanaf nu ook bijhouden en posten). Tevens ook 2x gehad dat de computer helemaal freezed en ik hem moet resetten.

De laatste veranderingen in mijn computer zijn:
Western digital velociraptor schijf 80gb erbij geplaatst
2x2gb geheugen erbij geplaatst
Standaard microsoft USB toetsenbord (Microsoft wired keyboard 600)

Troubleshoots:
Reinstall Windows 7
Hirens boot cd gebruikt om Western DIgital lifeguard diagnostic tools te draaien, beide harde schijven de short EN extended test gedraait.. beide geslaagd zonder errors..
Laatste versie (bootable) memtest gedownload en 1 nacht laten draaien, 6passes en geen errors gevonden..
Bij de fabrikant van het geheugen de specs opgezocht en gecontrolleerd in de bios, maar deze stonden al goed, althans de specs wat ik kan vinden namelijk 5-5-5-15 2T 1066mhz, voltage 2.1V (ook op 2.2V geprobeert maar verhelpt niets). Alleen DC Mode weet ik niet zeker, staat op Unganged.. SLI Ready memory staat op disable..
Bios geupdated naar laatste versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Random BSODs, altijd lastig.
Als je memtest niets aangeeft en je HDD's getest zijn kan je niet veel meer testen met software.
Je kan een cpu stresstest aanzetten, maar als je bsods random zijn bereik je daar niet veel mee schat ik zo.
Ik zou sowieso aanraden om zoveel mogelijk hardware uit te sluiten met eventuele reserve componenten die je hebt uit een andere pc o.i.d.

Heb je de BSODs altijd al gehad of pas sinds een bepaalde tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:05

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

BSODs kun je afaik ook teruglezen in je Event Viewer. Zoek ze eens op, noteer in ieder geval de codes van toekomstige BSODs, en post ze, dan zoekt het wat gerichter.

Ook is het handig de minidumps eens door te nemen, zie Windows Crash/Memory dumps FAQ (topic is oud, maar in principe gaat het nog steeds op dezelfde manier in 7)

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 12:38:
De laatste veranderingen in mijn computer zijn:
Western digital velociraptor schijf 80gb erbij geplaatst
2x2gb geheugen erbij geplaatst
Standaard microsoft USB toetsenbord (Microsoft wired keyboard 600)
Wat dacht je ervan om de laatste wijzigingen terug te draaien. Te beginnen met het laatste wat toegevoegd is, en zo stap voor stap terug... Dat is troubleshooten.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 12:59:
Random BSODs, altijd lastig.
Als je memtest niets aangeeft en je HDD's getest zijn kan je niet veel meer testen met software.
Je kan een cpu stresstest aanzetten, maar als je bsods random zijn bereik je daar niet veel mee schat ik zo.
Ik zou sowieso aanraden om zoveel mogelijk hardware uit te sluiten met eventuele reserve componenten die je hebt uit een andere pc o.i.d.

Heb je de BSODs altijd al gehad of pas sinds een bepaalde tijd?
CPU Stresstest is nu bezig, met prime95 (In-place large FFT's (maximum heat, power consumption, some RAM tested) op alle 4 de cores natuurlijk, maar deze test heb ik al vaker uitgevoerd en dar ligt het denk ik niet aan,laat hem toch even draaien voor de zekerheid!
Reserve componenten heb ik helaas niet om te testen..
De BSOD's heb ik een hele tijd last van gehad, op een gegeven moment ben ik met de geheugen settings gaan spelen en de voltage handmatig op 2.1V gezet ipv automatisch en DC-MODE op unganged gezet..
Maanden geen problemen gehad (pc staat 24/7 aan).
Problemen zijn terug sinds de laatste wijzigen welke terug te vinden zijn in mn eerste post :)
Mad Marty schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 13:10:
BSODs kun je afaik ook teruglezen in je Event Viewer. Zoek ze eens op, noteer in ieder geval de codes van toekomstige BSODs, en post ze, dan zoekt het wat gerichter.

Ook is het handig de minidumps eens door te nemen, zie Windows Crash/Memory dumps FAQ (topic is oud, maar in principe gaat het nog steeds op dezelfde manier in 7)
Heb eens de logboeken na gekeken, daar staat een hele waslijst met fouten etc in... Maar ik heb geen idee hoe ik de screenshot in dit topic kan posten, ik zal een paar veel voorkomende fouten even hieronder noteren:
Crashdumpinitialisatie is mislukt!
De sessie Microsoft-Windows-Setup is beëindigd door de volgende fout: 0xC000000D
De NVIDIA Stereoscopic 3D Driver Service-service heeft een ongeldige status 0 gerapporteerd.
Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te worden afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.

etc... deze meldingen staan er ook meerdere keren in envastnog meer aangezien er boven aan het lijstje staat: aantal gebeurtenissen 176.. beetje veel om over te kopieren :P
c70070540 schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 13:10:
[...]

Wat dacht je ervan om de laatste wijzigingen terug te draaien. Te beginnen met het laatste wat toegevoegd is, en zo stap voor stap terug... Dat is troubleshooten.
Laatste wijzigen terug draaien heb ik al deels gedaan.. Nouja standaard USB toetsenbord lijkt me sterk dat het daardoor komt.. Nieuwe setje geheugen wat ik erbij heb geplaatst ook eruit gehaald, verhelpt ook niets.. Harde schijf nog niet eruit gehaald, maar deze heb ik inmiddels al 2x met de WD tool short en extended gedaan en met een andere bootable tool van de hirens boot cd een surface test gedaan en deze is ook geslaagd zonder errors/bad sectors

Prime95 is klaar en in het result.txt staat:
[Tue Jun 08 13:31:08 2010]
Self-test 1024K passed!
Self-test 1024K passed!
Self-test 1024K passed!
Self-test 1024K passed!
[Tue Jun 08 13:36:34 2010]
FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file.
FATAL ERROR: Rounding was 0.499894453, expected less than 0.4

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2010 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:05

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Als je zoekt op die Prime95 error (GoT via Google) dan lijkt het toch op geheugenproblemen te duiden.

* Staat het je geheugen in de QVL van je mobo?
* Test de verschillende modules mbv Prime95 (één voor één)
* Probeer wat te spelen met je geheugenvoltage en timings

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geheugen staat in de QVL :)
meer dan 10u aan 1 stuk memtest.. en de windows geheugen test gedaan beide geslaagd, dan nog een ander geheugen test programma gebruiken????
Timings zijn ingesteld zoals corsair hetzelf uitlegt en zo word het ook ondersteunt door asus(5-5-5-15 2t), voltages 2,0 2,1 en 2,2 allemaal precies hetzelfde..
Ik vraag me alleen af hoeveel volt de VDDNB moet zijn? want heb nu asus pc probe aan staan en prime95 op teste en zit de VDDNB constant op 1,60-1,69V en is ook rood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ondanks dat je geheugentimings waarschijnlijk prima staan ingesteld zou hij op de SPD (auto) ook gewoon probleemloos moeten draaien. En ondanks dat je aangeeft dat je het USB apparaat niet als oorzaak ziet is het altijd mogelijk. Random BSODs hebben soms echt de raarste oorzaken :)

Ik zou aanraden om je geheugen op auto (SPD) in te stellen en in ganged mode om vervolgens Prime95 nog een keer te proberen. En zoals ik zei, probeer altijd waar mogelijk hardware uit te sluiten als je wat spullen hebt liggen of in een andere pc hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja oke, maar als ik het geheugen op auto zet draait het op 800mhz... dus moet het wel handmatig instellen.. verder had ik trouwens voor dit toetsenbord een logitech en daarmee had ik het probleem ook al..
Het geheugen ga ik nu op ganged mode zetten, ook al weet ik niet wat het precies inhoud... kan iemand daar duidelijke uitleg in geven ipv een google link door te sturen waar ik nog niets wijzer uit word

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ganged is het Dual Channel van AMD, veel meer is het niet. Maar waarom Single Channel (unganged) draaien als je ook Dual Channel kan. En op 800mhz draaien kan geen kwaad hoor. Het mag dan wel langzamer zijn, maar als je zo kan uitsluiten of het toch op enige manier aan je timings ligt is dat mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reynard80
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-01-2022
Beide zijn dual channel hoor (sommige moederborden geven dit zelfs fout weer!):
Ganged mode is 1x128bit dual channel.
Unganged is 2x64 bit dual channel.

De phenom heeft namelijk twee mem controllers. Ze kunnen samenwerken, of ieder hun eigen stuk geheugen krijgen. Het kan wat performance schelen.

[ Voor 51% gewijzigd door reynard80 op 08-06-2010 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oke, dat klopt inderdaad, dus ik ga het geheugen op "auto" zetten zodat die op 800mhz komt en de timings worden dan ook iets minder goed, nouja goed genoeg om te testen :)
Had net nog even prime95 laten lopen toen ik weg was, toen ik terug was had ik een mooie BSOD met DRIVER_IRQL_LESS_OR_NOT_EQUAL... bekende BSOD, maar denk niet dat deze klopt aangezien ik 101 vrschillende meldingen krijg en nog niet 2x dezelfde heb gezien sinds ik dit probleem heb dus (A), ik laat hem vanacht draaien (prime95) met de geheugensettings op auto, dus 800mhz..

Verder over het unganged/ganged.. unganged is dus beter omdat die dan de 2 memory controllers gebruikt, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reynard80
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-01-2022
Voor zover ik het begrepen heb is unganged inderdaad sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb het geheugen op auto gezet (dus 800mhz en 5-5-5-18 2t) maar hij is nu al 2x gecrasht in de korte tijd met weer DRIVER_LESS_OR_NOT_EQUAL... lijkt wel of die op auto meer crasht want normaal crasht die ongeveer 1x per dag en niet 2x in 1uur... dus heb deze instellingen maar weer terug gezet zoals voorheen.

Iemand nog ideetjes wat het zou kunnen zijn? en nogmaals de vraag of iemand weet hoeveel volt de VDDNB moet zijn standaard? want ik heb niets overgeclocked ofzo.. hij is nu rond de 1,58-1,70V en word rood aangegeven door asus probe..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:48
Verwijderd schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 22:51:
Iemand nog ideetjes wat het zou kunnen zijn? en nogmaals de vraag of iemand weet hoeveel volt de VDDNB moet zijn standaard? want ik heb niets overgeclocked ofzo.. hij is nu rond de 1,58-1,70V en word rood aangegeven door asus probe..
Ben je deze Asus forum thread al tegengekomen?
Users hebben daar voltages tussen 1.60 en 1.70, de laatste waarde wel met extra koeling.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb het forum even doorgelezen, maar het ligt niet aan de koeling.. tenminste heb een fatsoendelijke kast (cooler master gladiator) en 3 120mm fans van coolermaster erin.. op de cpu een zalman cnps9900a led, op het werkgeheugen de koeler van het geheugen (3kleine fans) en op de videokaart een zalman vf1000 led... en op de chipset van het mobo de originele koeler.. alles stofvrij en eens de koelers extreem hoog gezet dat de computer bijna opstijgt en bevriest maar blijft crashen..
en de bios settings voor de chipset staan op auto, kan hem niet lager zetten en alleen extra voltages erbij doen dus dat heeft ook al geen nut..

maybe stomme vraag, kan het zijn dat de harde schijf (de velociraptor) kapot is ookal geeft de hdd test van western digital na 2x de korte en lange test te hebben uitgevoerd goed aan en nog een andere programma ook...?
Want van tevoren heeft die 3-4 misschien wel 5maanden probleemloos gedraait 24/7... en ik ga sowieso een andere schijf ergens lenen en die maar inbouwen en installeren voor alle zekerheid..

EDIT: ondanks alle koelingen enz word de MCP (zo word het genoemd bij everest) toch nog welleens 74 graden als ik prime95 aan heb en tegelijkertijd game bijvoorbeeld.. kan dit foute veroorzaken? moederbord temp is met fulload 50max, videokaart 65max, cpu 60max hdd's 33 en 36max

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2010 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmm zeer toevallig ging ik kijken voor een nieuw mobo op alternate, zag ik bij de overige informatie staan:

Let op: DDR2 1066MHz wordt enkel met AM2+ en AM3 processoren ondersteund en enkel één DIMM per kanaal.
Doormiddel van een BIOS update worden de nieuwe AM3 processoren ondersteund.

Zover ik kan vinden is dat bij alle (tenminste asus) moederborden, dus met ddr2 kan je in principe alleen 800mhz gebruiken tenzei je met single channel wil werken en maar maximaal 2 geheugenstrookjes..
Heb dus even 4x2gb 800mhz kingston geheugen geleend bij een lokale computer winkel en ga ik dit weekend flink testen.. (tot nu toe nog geen probleme of foute en prime95 staat constant aan op achtergrond!)
Pagina: 1