USB veel trager dan PCI?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:35
Even de situatie in het kort:
- pc met intern een linksys wireless PCI adapter en extern een linksys wireless usb adapter
- doorgaans was de pci adapter uitgeschakeld en gebruikte ik de usb wegens af en toe hickups in Battlefield 2 op de pci adapter

Anyway, moederbord overleden (deze week net een topicje over geplaatst) en na nieuw moederbord alles weer geinstalleerd, inclusief nieuwe W7 versie (die verslikte zich nogal in een ander mb uiteraard..)

De usb adapter eraan en: internet erg traag. Soms wel meer dan een halve minuut nodig om een pagina te laden. Schakel ik em uit, en de pci adapter weer in, dan is er totaal geen probleem en draait internet als een trein.

Nu snap ik dat je dan zegt: dan die usb troep eraf en laat maar, maar ik wil graag weten wat hier nu de oorzaak van kan zijn. Drivers opnieuw geinstalleerd; zelfs nog de oude drivers erover gezet, maar zit geen verschil in t.o.v. de drivers die W7 zelf installeerd. Het blijft traag. TCP optimizer gedraaid: geen verschil.
Beats me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:46
Dat een pagina niet laadt zegt niks. Je zal toch zelf de verschillende dns/ping testjes moeten doen die zowat bij elke probleempost wel genoemd worden. Je hebt toch wel gezocht? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
_H_G_ schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 09:26:
Dat een pagina niet laadt zegt niks. Je zal toch zelf de verschillende dns/ping testjes moeten doen die zowat bij elke probleempost wel genoemd worden. Je hebt toch wel gezocht? ;)
Ja hoor. Maar alle instellingen zijn zoals ze voorheen waren, en dat is juist zo maf. Maar duik er vanavond verder in; zal kijken hoeveel verschil er in pingrespons tussen pci en usb zit; jammer dat ik de situatie van voorheen niet heb kunnen meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Jouw verschil zit 'm helemaal niet in de PCI versus USB snelheid. PCI kan maximaal 33MHz x 32 bits verstouwen per seconde (ca. 1Gbit/sec). USB-2 is gespecificeerd op 480Mbit/sec.

Je wifi verbinding is 54Mbit/sec lijnsnelheid, max data transfer is ongeveer de helft daarvan.

Jouw probleem zit 'm waarschijnlijk in de radio verbinding, of drivers of een ander software probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 16:02
Wat voor router heb je? Daar kan even goed de oorzaak van de hickups liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:49
Jouw probleem zit 'm waarschijnlijk in de radio verbinding, of drivers of een ander software probleem.
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
joopv schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 10:06:
Jouw verschil zit 'm helemaal niet in de PCI versus USB snelheid. PCI kan maximaal 33MHz x 32 bits verstouwen per seconde (ca. 1Gbit/sec). USB-2 is gespecificeerd op 480Mbit/sec.

Je wifi verbinding is 54Mbit/sec lijnsnelheid, max data transfer is ongeveer de helft daarvan.

Ja klopt; maar waar dat dan zit? Het gekke is dat vóór het nieuwe moederbord en de verse W7 installatie er geen enkel merkbaar verschil tussen de twee opties zat.

Ik gebruik overigens een Zyxel modem (standaard Tiscali/Telfort geval) met een 3Com officeconnect draadloze router er achter. Daar zijn de instellingen ongewijzigd.

Het moet haast wel drivers of software zijn; W7 is er nieuw op en daarna de drivers uiteraard nieuw erop. Drivertjes van Ralink zelf, van zowel de pci als de usb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

gyedema schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 10:43:
[...]

Het moet haast wel drivers of software zijn; W7 is er nieuw op en daarna de drivers uiteraard nieuw erop. Drivertjes van Ralink zelf, van zowel de pci als de usb.
Geen idee waarme we jou kunnen helpen, aangezien je specifieke versies hier achterwege laat. (b.v. 64 bit? wireless n?) Soms zijn juist ook oudere drivers stabieler.

USB is op zich snel genoeg om een beetje op internet te surfen (wat vel voor mij hier ook al noemen.

Tip:
1 Verzamel alle versie nummers en type nummers van je hardware.
2 Verzamel alle software versies die je nu gebruikt.
3 Google deze.
4 Maak een reproduceerbare testcase
5. Verander iets
6. nogmaals 4 &5
7. Druk dan pas hier op reply en vertel wat de oplossing was.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
leuk_he schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 11:12:
[...]

Geen idee waarme we jou kunnen helpen, aangezien je specifieke versies hier achterwege laat. (b.v. 64 bit? wireless n?) Soms zijn juist ook oudere drivers stabieler.

USB is op zich snel genoeg om een beetje op internet te surfen (wat vel voor mij hier ook al noemen.

Tip:
1 Verzamel alle versie nummers en type nummers van je hardware.
2 Verzamel alle software versies die je nu gebruikt.
3 Google deze.
4 Maak een reproduceerbare testcase
5. Verander iets
6. nogmaals 4 &5
7. Druk dan pas hier op reply en vertel wat de oplossing was.
Zal ik uiteraard vanavond verzamelen en even posten. De verwondering is bij mij alleen:
- oude W7 die zelf drivers etc bijelkaar heeft geharkt van zelfde usb en pci adapter: alles ok
- nieuwe W7 op nieuw MB die ook zelf de drivers bijelkaar harkt van nog steeds dezelfde usb en pci adapter: fors verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Denk 2 DHCP servers. Zou gewoon beginnen met ping en dns test. Eerst meten en dan rommelen :)

[ Voor 3% gewijzigd door _H_G_ op 08-06-2010 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
_H_G_ schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 12:39:
Denk 2 DHCP servers. Zou gewoon beginnen met ping en dns test. Eerst meten en dan rommelen :)
(zit nu nog op mijn werk) maar nee; dhcp staat alleen in de zyxel aan; niet op de 3com. Die instellingen zijn niet aangepast namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Heeft je usb ding deze vorm:
Afbeeldingslocatie: http://img.amazon.ca/images/I/31XNW87T0ML._SL500_AA280_.jpg
En je pci adapter dit soort van antenne:
Afbeeldingslocatie: http://www.vmart.pk/main/images/WMP300N_lrg.jpg

Het lijkt me nogal logisch dat de pci adapter dan een veel betere connectie met je router heeft. De antenne van alles wat draadloos is, is nogal kritisch. De lengte van de antenne moet een veelvoud zijn van de golflengte van de drager van het signaal. De behuizing mag niet uit bepaalde materialen bestaan enz. Een usb adapter is nogal moeilijker om de antenne ideaal te maken, bij een externe antenne is dit veel makkelijker.

Mijn voorbeelden geven nog een ander verschil aan. De usb heeft 1 antenne, de pci-adapter heeft er 3. Hoe het juist zit weet ik ook niet, maar ik weet wel dat die met 3 antennes een veel beter bereik bij een bepaald vermogen heeft als met 1 antenne. Er zijn natuurlijk ook adapters met 1 of 2 antennes.

Ook heeft de pci-adapter op de afbeelding het voordeel om een kabel tussen de antenne en de adapter te hebben zitten. Hierdoor kan de antenne verder van de pc af staan. Waardoor de interferentie van de pc minder invloed heeft op het signaal. Met de usb-adapter kan je dit natuurlijk ook doen door een usb verlengkabel tussen de pc en de usb adapter te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
Kluyze: nee; het zijn wezenlijk verschillende apparaten. De PCI adapter is de volgende:
Afbeeldingslocatie: http://www.cybergb.com/catalog/images/linksyswmp54g.jpg
en de usb is deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.computer-techs.net/store/images/products/170-WRLESS-WUSB54G.jpg
Voor wat betreft je uitleg: vóórdat ik een nieuw mb moest plaatsen, en dus W7 opnieuw moest installeren, had ik beide apparaten ook al in gebruik. De pci adapter zat er gewoon in, maar gaf af en toe bij b.v. Battlefield wat connection hickups. De usb adapter was altijd stabiel. Vandaar dat ik de pci had uitgeschakeld en de usb in gebruik.

Nu, na installatie van nieuw mb en nieuwe W7, is met de usb amper verbinding te maken. Ik heb gisteren nog geen tijd gehad alle drivergegevens op te sporen, maar zal dat vandaag of morgen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
OK heb de driverversie etc opgezocht. Alles bijelkaar:

- W7 32bit enterprise edition
- Usb adapter: Linksys WUSB54G versie 4
- Drivers 3.0.1.0 32bit
- PCI adapter: Linksys WMP54G versie 4.1
- Drivers 2.0.1.9 32bit

Deze hardware was al aanwezig inclusief genoemde drivers op het systeem met het oude mb en vorige (zelfde) W7 installatie.

Inschakelen van de PCI adapter geeft stabiele internet, met alleen vreemde hickups (connection drops) in Battlefield2.
Schakel ik die uit en de usb adapter in, dan zie ik dat ie van "draadloze netwerkverbinding" naar "draadloze netwerkverbinding3" gaat en een nieuw ip adres krijgt. Vervolgens kom ik soms wel, soms niet op internet.

801.x verificatie staat uit (heet nu anders in W7 overigens). Zelfde DHCP en DNS gegevens bij 'status'.

Ik ga nog een keer (de zoveelste keer) vanavond alles verwijderen, en opnieuw plaatsen en installeren. Het heeft foutloos gewerkt, dus.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
Alles volledig deinstalleren en opnieuw installeren maakt niet uit. Opvallend is: de eerste keer dat ik verbinding via de usb maak, is alles goed, en dan na 30 seconden gaat het als stroop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
gyedema schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 12:01:
Alles volledig deinstalleren en opnieuw installeren maakt niet uit. Opvallend is: de eerste keer dat ik verbinding via de usb maak, is alles goed, en dan na 30 seconden gaat het als stroop...
Wat is "het". Kan je niet meer pingen? Heb je packet-loss? Kan je geen names meer resolven (dns)?

Je zal toch echt moeten meten. Anders blijf je maar aanrommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
_H_G_ schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 12:38:
[...]

Wat is "het". Kan je niet meer pingen? Heb je packet-loss? Kan je geen names meer resolven (dns)?

Je zal toch echt moeten meten. Anders blijf je maar aanrommelen.
All of the above. Je zou het moeten zien: ik schakel de pci uit en wacht. Dan schakel ik de usb in en wacht. Er wordt verbinding gemaakt met de draadloze router. Ik kan naar internet en alles gaat goed. Na 1 of 2 pagina's houdt alles op en kan ik geen names meer resolven en als ik naar b.v. google.nl ping krijg ik de bekende time-outs.

Schakel ik alles weer om (dus weer via de pci) dan gaat alles weer ok. Zet ik em weer om: de eerste 2, soms 3 pagina's kan ik (snel) bezoeken en daarna stopt de boel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Ik bedoelde meer zoiets:
- ipconfig /all voor de omwisseling
- ipconfig /all daarna. staat het nog hetzelfde?
- kan ik het ip adres van de gateway pingen? (zijn de pingtijden een beetje normaal?)
- kan ik het ip adres van de dns server pingen?
Om in ieder geval zeker te weten dat het aan je draadloze verbinding ligt. En niet dat je alleen maar je dns kwijt bent. Of dat je internetverbinding weg is.

Als het echt helemaal weg is: Misschien had je de apparaten vroeger op een ander kanaal geconfigureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
_H_G_ schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 15:27:
Ik bedoelde meer zoiets:
- ipconfig /all voor de omwisseling
- ipconfig /all daarna. staat het nog hetzelfde?
- kan ik het ip adres van de gateway pingen? (zijn de pingtijden een beetje normaal?)
- kan ik het ip adres van de dns server pingen?
Om in ieder geval zeker te weten dat het aan je draadloze verbinding ligt. En niet dat je alleen maar je dns kwijt bent. Of dat je internetverbinding weg is.

Als het echt helemaal weg is: Misschien had je de apparaten vroeger op een ander kanaal geconfigureerd.
Daar blijkt ook verschil in: alhoewel er in de instellingen (bij IP/4 - geavanceerd - tabblad DNS) geen verschil zit, krijg ik met de pci adapter "DNS Achtervoegsellijst: lokaal" en daaronder een beschrijving van de instelling daarvan, is dat bij de USB totaal verdwenen: nergens wordt iets over de DNS vermeld.

Pingen van gateway en dns servers is in het usb geval niet mogelijk, ongeveer 1x, dan krijg ik respons (zelfde tijden als via de pci; ca 25ms voor dns servers en tussen de 2 en 6ms voor de gateway). Na de 1e keer is het gebeurd en krijg ik de time-outs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-09 11:33
Probeer eens je pci kaart te gebruiken en dan ipconfig/all. Alle gegevens opschrijven. Daarna je pci kaart uit en je USB kaart aan en dan het ip en dns server dat je net hebt opgeschreven daar in te vullen. Verder is je troubleshooting nog wat vaag.

Doe eerst eens ctrl+F5 als je gaat surfen met je usb stick, misschien staan pagina's nog gecached. Als niets meer laat ping dan even naar google vanaf de cmd prompt en kijk of dat nog gaat. Probeer ook even een mailtje te sturen via outlook of even met een ftp programma een ftp map te openen. Zet ook even een download aan en kijk of die door blijft gaan. Dan kunnen we misschien wat meer zeggen.

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
roy-t schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 16:33:
Probeer eens je pci kaart te gebruiken en dan ipconfig/all. Alle gegevens opschrijven. Daarna je pci kaart uit en je USB kaart aan en dan het ip en dns server dat je net hebt opgeschreven daar in te vullen. Verder is je troubleshooting nog wat vaag.

Doe eerst eens ctrl+F5 als je gaat surfen met je usb stick, misschien staan pagina's nog gecached. Als niets meer laat ping dan even naar google vanaf de cmd prompt en kijk of dat nog gaat. Probeer ook even een mailtje te sturen via outlook of even met een ftp programma een ftp map te openen. Zet ook even een download aan en kijk of die door blijft gaan. Dan kunnen we misschien wat meer zeggen.
Gegevens heb ik opgeschreven en bij de tweede keer kwamen wél de dns gegevens bij de usb adapter. Dan zijn beide outputschermen van de ipconfig /all hetzelfde.

Na een tijdje verbinding met een internetpagina stopt alles; dan is pingen (ook naar b.v. google) niet meer mogelijk. Als ik battlefield2 opstart en blijf monitoren met in een schermpje telkens pingen naar de gateway, dan stopt de ping (timeout) op het moment dat bf2 verbinding met de servers maakt.

Als ik in het W7 netwerkcentrum dan "volledig overzicht" doe, kom ik niet verder dan de draadloze router; de gateway (Zyxel dus) is niet zichtbaar. Wel blijft er een ip adres uitgedeeld. DHCP staat alleen op de zyxel aan; op de router staat ie uit.
Mailen en ftp zijn dan niet meer mogelijk.

*edit* een download (b.v. de 1000mb file van bbned) houdt er mee op na een goeie minuut. Tijdens het downloaden af en toe nog iets te pingen; daarna weer alles stil..

[ Voor 5% gewijzigd door GurbY{nl} op 11-06-2010 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
Pingen naar google:
Afbeeldingslocatie: http://www.lebowskirocks.nl/pics/ping.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Vreemd om 39 als nummer voor een gateway te gebruiken, maar kan.

Gebruik je de officeconnect als switch? Zo nee, zou je dat eens kunnen proberen. Zyxel aansluiten op LAN poort, dus WAN poort van die officeconnect niet gebruiken. Wat geen probleem zou mogen zijn daar je de DHCP server daarop toch al hebt uitgezet.

[ Voor 6% gewijzigd door _H_G_ op 11-06-2010 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
_H_G_ schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 20:06:
Vreemd om 39 als nummer voor een gateway te gebruiken, maar kan.

Gebruik je de officeconnect als switch? Zo nee, zou je dat eens kunnen proberen. Zyxel aansluiten op LAN poort, dus WAN poort van die officeconnect niet gebruiken. Wat geen probleem zou mogen zijn daar je de DHCP server daarop toch al hebt uitgezet.
Nee, .39 is het ip adres wat ik krijg via de usb adapter...

De linksys wireless router is 192.168.1.1
De 3Com off. connect is 192.168.1.254

Op de 3COm staat DHCP aan; op de linksys uit. De Zyxel zit op een LAN aansluiting; niet op de WAN poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Snap er nu niks meer van :)

Kun je misschien een (ascii als grafisch een probleem is) schetsje maken met wat je nu hebt en wat voor ip adressen/masks er aan hangen en hoe je kabels aangesloten zijn? Je hebt het nu ineens over een linksys router..

[ Voor 14% gewijzigd door _H_G_ op 12-06-2010 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Inderdaad geen draad aan vast te knopen... linksys/3com/zyxel wat is het nou en wie is de DHCP server? Waarom ping je jezelf (.39)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Nivk schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 01:34:
? Waarom ping je jezelf (.39)?
Hij ping zichtzelf niet. "de doelhost is niet bereikbaar"betekend dat hij heel de verbinding kwijt is en geen default gateway meer heeft. (of de dhcp lease is verlopen.... )

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
_H_G_ schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 00:00:
Snap er nu niks meer van :)

Kun je misschien een (ascii als grafisch een probleem is) schetsje maken met wat je nu hebt en wat voor ip adressen/masks er aan hangen en hoe je kabels aangesloten zijn? Je hebt het nu ineens over een linksys router..
Excuses; mijn fout in alle drukte. Ik had eerst een linksys wireless maar die is vervangen door de 3Com.

Ik doe nog een poging:

- 3 pc's totaal, waarvan 1 pc met PCI adapter, en een USB adapter. Dat werkte prima, totdat het MB van die pc overleden was waarna dit vervangen, en uiteraard W7 opnieuw geinstalleerd.
- De pc waar het om gaat krijgt automatisch IP adres 192.168.1.39 op de USB en .41 op de PCI als ik die aansluit.
- De pc maakt verbinding met de 3Com (voorheen de linksys) wireless router: 192.168.1.1
- Op de 3Com staat DHCP en firewall uit. Die fungeert dus enkel als router
- De 3Com is via de LAN poort verbonden met de:
- Zyxel model, 192.168.1.254. Daarop staat de DHCP aan.

Subnetmasks zijn allemaal standaard: 255.255.255.0. DHCP range loopt van 30 t/m 50.

Hoop dat ik het zo iets beter verwoord; nogmaals excuses voor de spraakverwarring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
gyedema schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 13:54:
- Op de 3Com staat DHCP en firewall uit. Die fungeert dus enkel als router
- De 3Com is via de LAN poort verbonden met de:
*miereneuker* Dan fungeert ie als switch ;)

Maar weet het verder niet echt. Wel vreemd dat je switcht naar usb en dat de connectie naar localhost (39) ineens faalt. Misschien je router (Zyxel) eens bekijken wat voor DHCP leases die uit geeft. Het is wel vreemd dat ie 39 uitgeeft terwijl je DHCP range van 30-50 loopt en dat je maar twee MAC adressen hebt. Je zou eerder 30 en 31 verwachten. Heb je het goed beveiligd (wpa2?), of zitten er anderen misbruik van je draadloos te maken.

Misschien kan je eens kijken welke Channels je gebruikt. Heb zelf een soortgelijke linksys pci adapter en deed het op het standaard kanaal ook niet geweldig (geloof wisselen tussen 1-4-7-11, al ben ik te lam om te zoeken :P). Als je veel draadloze netwerken in de buurt hebt, dan is het een goede optie. Je zou eigenlijk dat wisselen-naar-usb helemaal niet nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
Nee inderdaad; ik geloof dat ik me daar maar op richt: de pci fatsoenlijk(er) laten draaien en de usb gewoon maar aan de kant sodemieteren. Is wel een beetje mijn eer te na want nogmaals: het hééft goed gedraaid dus dan wil ik graag weten wat er dan nu in de weg staat..

Maar zoals gezegd: ik trek em los en hou er mee op. De pci doet het 90% van de tijd goed dus ik ga wel wat kanalen aanpassen zodat dat helemaal goed loopt en dan ben ik wel klaar met die usb!
Pagina: 1