Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-Kanarie
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-06 13:40

Arie-Kanarie

Een keer wat anders

Topicstarter
Ik heb vorige week een Samsung F3 1TB gekocht.
Gisteren als volgt aangesloten:
- Kabels van dvdrom aan oude hdd (Seagate 320GB)
- Kabels oude hdd aan de nieuwe hdd => dvdrom dus tijdelijk niet te gebruiken (zou je denken).
Alles is SATA.

Stroom erop en booten. Vista start gewoon op, kan de oude schijf
benaderen alleen de nieuwe is nergens te vinden. Ook niet bij Disk Management
Volgens Vista zit er nog dvdstation in mn pc. Als ik daarop met de rechtermuisknop klik en dan kies voor
uitwerpen gebeurt er niets. Geen melding van windows en natuurlijk ook geen lade die open gaat.

Kan in de bios de schijf ook niet echt weervinden, maar nu weet ik ook niet precies waar ik moet zoeken en wat ik allemaal kan wijzigen zonder mn RAID0 opstelling (met Windows) om zeep te helpen.
Ook de oude 320GB eruit en alleen de spinpoint+RAID0 opstelling werkte niet.

Mijn ASUS mobo M2A-VM HDMI heeft 4 SATA aansluitingen.
2 worden gebruikt voor 2x160GB in RAID0, de derde is DVD-brander en de 4e was e-sata maar heb
ik een tijd terug vervangen door een extra schijf van 320GB (seagate).
Deze werkte toen in één keer. Schijf kwam uit een externe behuizing en bevatte dus al partitie(s) met data, misschien dat dat iets uitmaakt? Lijkt mij niet.

Als ik bij Apparaatbeheer het DVDROM station verwijder en vervolgens zoek naar gewijzigde apparaten installeert Vista vrolijk weer een "RJ3515X XFB034Q SCSI CdRom Device".
Screenshot van Apparaatbeheer:
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/lheusinkveld/images/apparaatbeheer.jpg

Net gauw getest in een andere, oudere PC, met ook een ASUS mobo en met alleen de spinpoint als SATA apparaat en daar herkent de BIOS hem wel.

Verdere specs:
- ATI Radeon HD 2600
- AMD Athlon 64 X2 6000+
- 4GB RAM
- Geen andere uitbereidingskaarten
- Muis, bluetooth dongle en 2 cradle's op USB

Doe ik ergens iets fout of zijn mijn PC en de harde schijf niet compatibel met elkander?

Software ontwikkelen in de Achterhoek voor leuke klanten door heel Nederland? Klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 19:38
Maak je toevallig gebruik van cd-rom emulatie software (bv daemon tools, alcohol 120%, etc)? Deze willen namelijk met hun driver wel eens in de weg zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

scsi cdrom is inderdaad vaak de emulatie drive ;)
hoe je dit op amd's kan fixen weet ik niet, bij intel is het in ieder geval n driver probleem als dit zou gebeuren, dus dan lijkt t me logisch om in dit geval de amd raid/ahci driver ns opnieuw te installeren, eveneens de disk management utility als die dr bij zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

maak op de oude PC een partitie aan op de nieuwe schijf en Windows zal hem met zeer grote waarschijnlijkheid wel herkennen.

[ Voor 8% gewijzigd door keur0000 op 07-06-2010 23:14 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Harde schijf van sata 2 naar sata 1 zetten, zie harde schijf maker voor handleiding.
Soms zien moederborden (vaak oude) de sata 2 harde schijven niet. Boot eens 2x achter elkaar dmv ctrl alt del te drukken, en of hij nu wel zichtbaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-Kanarie

Arie-Kanarie

Een keer wat anders

Topicstarter
Nielson schreef op maandag 07 juni 2010 @ 23:06:
Maak je toevallig gebruik van cd-rom emulatie software (bv daemon tools, alcohol 120%, etc)? Deze willen namelijk met hun driver wel eens in de weg zitten.
Euh... 8)7 Ja inderdaad heb ik vrolijk daemon tools draaien... Dat ik daar zelf niet aangedacht heb.
Ik zal die eens verwijderen.
AlexanderB schreef op maandag 07 juni 2010 @ 23:10:
scsi cdrom is inderdaad vaak de emulatie drive ;)
hoe je dit op amd's kan fixen weet ik niet, bij intel is het in ieder geval n driver probleem als dit zou gebeuren, dus dan lijkt t me logisch om in dit geval de amd raid/ahci driver ns opnieuw te installeren, eveneens de disk management utility als die dr bij zit?
Dat zou ik ook nog eens kunnen proberen. Heb al Vista 32bits moeten installeren omdat bij aanschaf (2,5 jaar geleden) geen goede 64bits RAID drivers waren voor Vista.
Zal eens op zoek gaan.

Ook de overige tips bedankt, jullie horen binnenkort wat het opgeleverd heeft.
Andere tips of oplossingen zijn natuurlijk ook nog welkom

[ Voor 2% gewijzigd door Arie-Kanarie op 08-06-2010 09:18 . Reden: regel toegevoegd ]

Software ontwikkelen in de Achterhoek voor leuke klanten door heel Nederland? Klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-Kanarie

Arie-Kanarie

Een keer wat anders

Topicstarter
keur0000 schreef op maandag 07 juni 2010 @ 23:14:
maak op de oude PC een partitie aan op de nieuwe schijf en Windows zal hem met zeer grote waarschijnlijkheid wel herkennen.
Dit bleek de oplossing te zijn.
Heb de spinpoint in de oude PC gehangen, Windows XP opgestart, NTFS partitie aangemaakt, aangesloten in mn eigen PC en gaan met die banaan.

Ik zal de andere tips onthouden, misschien komen ze ooit nog van pas. Nu eerst data overzetten en mn kast weer netjes dicht schroeven.

Pagina: 1