Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-09 13:55
Ik ben bezig met het opstellen van een beeldendatabase. Deze database moet voorzien in het toevoegen van afbeeldingen waarop bepaalde kenmerken (tags) kunnen worden meegegeven. De database moet lokaal werken en er moeten queries op kunnen worden gedraaid.

Ik zoek dus ook naar een programma dat op Windows zowel als Mac functioneert. Ik weet dat er met Photoshop mogelijkheden zijn tot het taggen van foto's. Maar deze vind ik te omslachtig. Hebben jullie ideeen hoe dit het beste opgezet kan worden ?

Zelf heb ik XnView al geprobeerd en dit werkt aardig, hebben jullie nog alternatieven?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-10 13:55

Zuurstok

Passionately curious

Adobe bridge ?

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naam
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-09 22:03
Google picasa misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-09 13:55
Met Picasaweb kom ik al een eind verder. Hier kunnen aan aantal tags (IPTC) worden ingegeven waardoor deze gemakkelijk worden toegevoegd aan de JPEG. Er kan vervolgens weer gezocht worden op IPTC tags.

Nog meer suggesties voor een methode voor handig fotomanagement? Het gaat bij mij om honderden foto's die moeten worden getagt. Bijvoorbeeld op kleur, naam bedrijf, en een paar andere kenmerken.

edit: Een interessant artikel over 'fotomanagement'
Tot dusver lees op verschillende fora dat er nogal wat software beschikbaar is.

edit 2: XnView is een freeware programma dat zowel op Mac als Windows draait. Hiermee is het mogelijk om batches snel te voorzien van tags. Denk hierbij aan Copyright, Auteur en overige informatie. Hier wordt de IPTC informatie hard geschreven naar de JPG. Picasa leest deze informatie perfect uit. Een nadeel van Picasa voor de bovenstaande toepassing is dat het niet naar de IPTC van de JPEG schrijft, maar deze houdt zelf een lokale database bij. Dit levert straks problemen op wanneer je overgaat naar een ander software pakket.

[ Voor 50% gewijzigd door knights16 op 08-06-2010 11:17 ]

PVoutput