Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresh T.
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:01
Ik heb al tijden last van het probleem dat de temperatuur van mijn CPU in mijn laptop (Core2 Duo) naar de 90 graden oploopt, wanneer er intensief gebruik gemaakt wordt van mijn harddisk. Bijvoorbeeld bij het verwijderen van veel kleine bestanden, loopt de temperatuur zodanig op dat het niet zelden leidt tot het uitschakelen van mijn laptop wegens oververhittingsbeveiliging. Wanneer ik kijk naar het CPU-gebruik in taskmanager, dan valt me daar niet op dat een of meerdere processen overmatig gebruik maken van het processor (m.a.w. er is een relatief groot deel idle).

Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Is er een bepaalde bios-instelling die niet goed staat, een configuratie van de chipset met betrekking tot de HDD en/of CPU? De ventilator zit niet vol met stof, dat lijkt me dan ook niet het probleem te veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Is er niks aan de binnenkant geblokkeerd wat de luchttoevoer verhindert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Is je laptop schoon van binnen, 90 lijkt mij erg hoog.
Hoe heb je gemeten, klopt de 90 graden.
Laptop niet gebruiken door in een kussen te leggen(is een voorbeeld).

Kijk bij laptop maker voor software om de temp uit te lezen.
kijk in de bios voor de temps, vergelijk dit met de temp in in windows.
In de bios kun je normaal ook de temp van de cpu instellen zodat deze bij de goede temp uitvalt, zoek dus ook even de maximale temp van je cpu.

Gebruik eens cpu burn-in, meerdere keren starten naargelang de aantal cores die je cpu heeft. Hoe heet word hij en valt hij uit?
In het overclock gedeelte van het forum vind je nog meer software om pc/laptop te testen voor stabiliteit en warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresh T.
jan99999 schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 07:08:
Is je laptop schoon van binnen, 90 lijkt mij erg hoog.
Hoe heb je gemeten, klopt de 90 graden.
Laptop niet gebruiken door in een kussen te leggen(is een voorbeeld).

Kijk bij laptop maker voor software om de temp uit te lezen.
kijk in de bios voor de temps, vergelijk dit met de temp in in windows.
In de bios kun je normaal ook de temp van de cpu instellen zodat deze bij de goede temp uitvalt, zoek dus ook even de maximale temp van je cpu.

Gebruik eens cpu burn-in, meerdere keren starten naargelang de aantal cores die je cpu heeft. Hoe heet word hij en valt hij uit?
In het overclock gedeelte van het forum vind je nog meer software om pc/laptop te testen voor stabiliteit en warmte.
Laptop ziet er schoon uit, geen blokkade van de luchtuitgang of iets dergelijks. Daarnaast temperatuur gemeten via Core Temp op een vlakke, houten tafel. Na verloop van tijd valt bij deze temperatuur dan ook mijn laptop uit. Het is ook puur wanneer de harddisk zijn toeren voor langere tijd gaat maken, verder niets. Het draaien van een HDD-test vanaf een boot-cd heeft hetzelfde effect tot gevolg, het draaien van een burn-in test niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien moet je Speedfan eens downloaden, je kan hier normaal gezien de temperatuur van je hdd uitlezen. Eventueel ook ff de S.M.A.R.T test doen en kijken hoe het gesteld is met je hdd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresh T.
Verwijderd schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 00:22:
Misschien moet je Speedfan eens downloaden, je kan hier normaal gezien de temperatuur van je hdd uitlezen. Eventueel ook ff de S.M.A.R.T test doen en kijken hoe het gesteld is met je hdd :+
SMART geeft geen problemen aan en de temperatuur van m'n HDD tijdens de bezigheid op zo'n 38/39 graden, niet bijzonder hoog gesteld dus.

Blijft voor mij dan nog steeds een raadsel waarom mijn CPU-temp zo hoog oploopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crizyz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-02 11:21

crizyz

ne.t.weaker

Zie je in taakbeheer de processen van alle gebruikers?

Mijn persoonlijke ervaring is dat anti-virus software e.d. nogal eens flink wat van de CPU kan gaan vragen op het moment dat je intensief bezig bent met bestanden te verwerken (kopiëren, verwijderen, dat soort dingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
Zoek eens op het forum er is iemand die ook de cpu te hoog heeft.
in de bios had hij iets aan staan, wat automatisch stroom en snelheid regelde, deze stond te hoog9de voltage) waardoor de pc snel te heet werd.

Zoek ook hoe snel alles in je pc moet staan, voltages van je cpu, hoe snel moet je pc staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 20:32
De laptop open schroeven en voorzichtig met een klein busje perslucht eventuele dustbunnies wegblazen lijkt me toch een simpele klus om te doen en kan je CPU temp meestal makkelijk naar beneden halen.
Is de laptop verder al op leeftijd? Misschien is de thermal paste toe aan vernieuwing.
Dat is helaas wel een lastigere klus om dat je dan veel meer moet verwijderen en weer installeren.
Verder is een houten tafel niet ideaal bij een (standaard warme) laptop, het verliest niet echt snel warmte waardoor de laptop na een tijdje op een 'warmhoud-plaatje' staat.
Probeer anders ook de achterkant van de laptop op een paar CD hoesjes oid te zetten zodat er wat meer airflow aan de onderkant is.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresh T.
crizyz schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 15:30:
Zie je in taakbeheer de processen van alle gebruikers?

Mijn persoonlijke ervaring is dat anti-virus software e.d. nogal eens flink wat van de CPU kan gaan vragen op het moment dat je intensief bezig bent met bestanden te verwerken (kopiëren, verwijderen, dat soort dingen).
Het draaien van een HDD-test vanaf een boot-cd heeft hetzelfde effect tot gevolg, het draaien van een burn-in test niet.
Zelfde ervaring heb ik dus ook bij het draaien van een HDD-test, waarbij deze vanuit een BootCD is opgestart, dat zal het helaas dan ook niet zijn.
jan99999 schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 17:04:
Zoek eens op het forum er is iemand die ook de cpu te hoog heeft.
in de bios had hij iets aan staan, wat automatisch stroom en snelheid regelde, deze stond te hoog9de voltage) waardoor de pc snel te heet werd.

Zoek ook hoe snel alles in je pc moet staan, voltages van je cpu, hoe snel moet je pc staan.
In het bios van mijn laptop valt niets in te stellen wat betreft voltages e.d. Daar kan ik dus ook niet aan veranderen of veranderd hebben.
Baserk schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 18:46:
De laptop open schroeven en voorzichtig met een klein busje perslucht eventuele dustbunnies wegblazen lijkt me toch een simpele klus om te doen en kan je CPU temp meestal makkelijk naar beneden halen.
Is de laptop verder al op leeftijd?
Laptop ziet er schoon uit, geen blokkade van de luchtuitgang of iets dergelijks.
De laptop lijkt er dus van binnen schoon uit te zien. Het probleem doet zich al vanaf het relatieve begin voor, maar is me toen niet echt opgevallen. Laptop viel weleens uit, maar nooit bij nagedacht waardoor dat probleem kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
Indien je pc te snel loopt, dan wordt er veel warmte geproduceerd.
Dus uitzoeken hoe snel je pc moet lopen, en kijk of die van jou ook zo loopt, misschien loopt hij altijd al te snel, en te heet.
Met software of in de bios kontroleren of het goed is of fout is.

Op internet zoeken of er meer mensen problemen hebben, dus zoek op je hardware of model.

[ Voor 14% gewijzigd door jan99999 op 13-06-2010 15:03 ]

Pagina: 1