Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo medetweakers,

Ik ben op zoek naar iemand of meerdere mensen die wat advies kunnen geven aan een electro-noob.

Korte uitleg hoe en wat:

Ik ben sinds kort begonnen met het modden/verbouwen van een oude Playstation One case, om te proberen hier een HTPC'tje in te gaan bouwen. Gewoon om te kijken of het me lukt. Het web wemelt natuurlijk van PC's in rare niet-voorbestemde cases, en zodoende ook het idee van mij om hier eens ervaring in te gaan opdoen.

Ik heb inmiddels de case leeg en ben 2 dagen bezig geweest al het overbodige plastic en troep eruit te knippen/zagen/schuren, om het geheel zo ruimtelijk mogelijk te maken. Dit gaat allemaal goed, en het mainboardje zal binnenkort aan gaan komen. Daarna ga ik verder met passen en meten en zagen etc.

Nu zit ik met de volgende kwestie:

Ik wil graag de powerbutton van de playstation 1 gebruiken als echte powerbutton voor de PC. De uitdaging is alleen dat deze uiteraard niet zo functioneert en/of aangesloten wordt zoals een normale PC powerbutton. De button heeft dan ook geen draadjes of echte contactschakelaar, maar heeft alleen een plasticen pin die naar binnen duwt als je op de knop drukt. In de originele playstation had de PSU (die eronder lag) een powerswitch op de PCB, waar deze pin dan op duwde. Het Mini ITX bordje wat erin komt heeft dit niet.

Nu heb ik echt nog nooit zelf een powerbutton gemaakt/überhaupt een schakelaar gemaakt, en hoop ik dat iemand me kan helpen. Eventuele benodigdheden, zoals een soldeerbout etc, worden aangeschaft indien nodig. Deze heb ik nog niet.

Zie bijgesloten foto voor normale en 'ingedrukte' staat van de knop van binnenaf gezien, en ik zou zeggen, laat je fantasie de loop om een oplossing voor me te verzinnen. Iemand die het ook nog ziet zitten om me wat tips te geven hoe, zou helemaal geniaal zijn. Daarbij wil ik ook graag een powerledje, dat in het led-licht-redirector ding moet schijnen, net zoals de playstation origineel had.

(denk wel dat de foto van deze button op de kop genomen is, de playstation ligt op de kop op mijn bureau, dus in werkelijkheid gaat de pin van boven naar beneden ;) duh |:(
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2zxz5ar.jpg

Ik hoop dat iemand me ermee kan helpen :D

Ohja, en mocht ik dit in het verkeerde topic gezet hebben, dan excuses, ik twijfelde tussen casemods en elektronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjThase
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-06 12:50
je kan ook gewoon een power-button kopen en die erachter bevestigen

Mop mop, gas derop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Precies, zoiets bedoel ik.. Maar hoe en waar en wat :D Vergeet niet, ik heb hier echt totaal 0 ervaring in :D

Kan je mee een linkje sturen van zon button? Dan kan ik me een beetje visualiseren hoe het moet gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je er genoeg ruimte voor hebt is het misschien net zo makkelijk een normale drukschakelaar eronder te zetten. Zodat de knop dat schakelaartje indrukt zodat het ding aangaat. De led is niet moeilijk te maken. Die kun je desnoods gewoon tegen dat plastic aanplakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjThase

Mop mop, gas derop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dus 'schematisch' komt het hierop neer: Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/214ujps.jpg

Thanks Thase voor de link, tof!

En dan voor het led gedeelte.. Hoe dat precies zit.. Moet ik dan gewoon simpelweg een ledje nemen, 2 draadjes eraan maken, 1 aan elk pootje, en dan de 2 draadjes verbinden met de mainboard 'powerled' pinnetjes, nothing more, nothing less?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op maandag 07 juni 2010 @ 20:56:
En dan voor het led gedeelte.. Hoe dat precies zit.. Moet ik dan gewoon simpelweg een ledje nemen, 2 draadjes eraan maken, 1 aan elk pootje, en dan de 2 draadjes verbinden met de mainboard 'powerled' pinnetjes, nothing more, nothing less?
Ja, zo zit het in een normale kast toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen idee eigenlijk, heb nooit specifiek naar het ledje gekeken, daarom dat ik het ook maar even navraag.

Maar dan ga ik het zo proberen. Mocht het allemaal netjes lukken, dan gaat de foto volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:41

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou zeggen, pluk de spullen gewoon uit een oude pc kast, daar zit vaak zo'n soort schakelaar in:
Afbeeldingslocatie: http://www.dragonslairfans.com/gauntlet/fullpowerswitchzoom.jpg

Dan pak je gewoon lijm (bijv hotglue) en een klein stukje electrabuis dan dan lijm je de schakelaar in de buis en die over de punten heen zodat je 'm indrukt.

Power/hdd led kan je met dezelfde hotglue gewoon op dat stukje stransparante plastic lijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjThase
Verwijderd schreef op maandag 07 juni 2010 @ 21:23:
Geen idee eigenlijk, heb nooit specifiek naar het ledje gekeken, daarom dat ik het ook maar even navraag.

Maar dan ga ik het zo proberen. Mocht het allemaal netjes lukken, dan gaat de foto volgen!
al ga je nog mooie kleine dingetjes bestellen, kan je het even zeggen? dan kunnen we misschien wat met de verzendkosten :P

Mop mop, gas derop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm.. Wel goede suggestie van SA007 eigenlijk.. Allicht heb ik nog een donor-case liggen :)

Ik ga eens ff kijken of ik die kan plukken, dan hoef ik niks te bestellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:09

BrZ

Let wel op 1 ding: de power switch op het moederbord van een PC is geen aan/uit schakelaar, je sluit 'm alleen even kort om hem aan te zetten. De schakelaar op je PS heeft volgens mij wel echt een aan en uit stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Bedankt iedereen tot nu toe :D Ik heb een oude Lian Li case geript van zijn power/reset switch + oranje en groene ledje :) Kwamen er zonder moeite uit. Daarbij heb ik ook nog een leuk front USB + Firewire + Audio in/out eruit gehaald, maar eens kijken hoe ik die erin kan frotten :D

Nu eerst maar zoeken naar een betaalbaar ITX boardje via Vraag en aanbod.

Nogmaals bedankt allen voor de input, ik beloof hier resultaat te posten als het zover is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
Verwijderd schreef op maandag 07 juni 2010 @ 22:01:
Hey,

Bedankt iedereen tot nu toe :D Ik heb een oude Lian Li case geript van zijn power/reset switch + oranje en groene ledje :) Kwamen er zonder moeite uit. Daarbij heb ik ook nog een leuk front USB + Firewire + Audio in/out eruit gehaald, maar eens kijken hoe ik die erin kan frotten :D

Nu eerst maar zoeken naar een betaalbaar ITX boardje via Vraag en aanbod.

Nogmaals bedankt allen voor de input, ik beloof hier resultaat te posten als het zover is.
let er er op dat je de ps1 knop in moet drukken en dan nog een keer moet drukken naar de neutraal stand.. anders gaat je pc wel aan maar ik ben dat ie dan ook weer na enkele senconden uitgaat XD

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Remmes_NT schreef op maandag 07 juni 2010 @ 22:15:
[...]

let er er op dat je de ps1 knop in moet drukken en dan nog een keer moet drukken naar de neutraal stand.. anders gaat je pc wel aan maar ik ben dat ie dan ook weer na enkele senconden uitgaat XD
Nope, hoeft niet :9 PS1 knop blijft niet naar beneden staan. Is gewoon een knop die je naar beneden duwt en die dan gelijk door een veersysteempje weer omhoog wordt geveerd. Dus no worries there :)

Ik ben inmiddels in mailcontact met iemand die een mITX bordje heeft voor een schappelijke prijs.. Ik hoop snel meer nieuws te hebben.
Pagina: 1