CPU 95'C heet als ik mijn laptop onder stroom doe! {HELP}

Pagina: 1
Acties:

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-02 13:42
Oke Tweakers,

Ik heb 4 maanden geleden een laptop gekocht, het gaat om DEZE laptop. Nu heb ik sinds 1 week problemen met oververhitting en het lijkt wel of ik alles al geprobeert heb! Mijn fan draait op het moment als een malle, en de onderkant van mijn laptop is ook niet al the heet toch geeft Everest en Core Temp zo'n 95 graden aan! Dit moet niet normaal kunnen zijn!

Maar zodra ik de stekker van de stroom er uit haal daalt het naar de 80 graden, wat natuurlijk nog steeds abnormaal is. Toch vind ik dit een raar verschijnsel. De laptop is namelijk nog maar 4 maanden oud hoe kan dit nou aan de Accu/stekker liggen?

Nu heb ik een vraag aan jullie, zijn er nog enkele andere mogelijkheden/dingen die je kunt doen buiten dit:

- Geheel stofvrij maken van de ventilatoren
- Alle processen nachecken of dat daar iets mee te maken heeft
- Drivers updaten
- windows opnieuw installeren
- BIOS DOE IK ABSOLUUT NIET! IS BIJ MIJN VORIGE LAPTOP TOTAAL MISGEGAAN!!!
- Nu is mijn vraag, wat kan ik doen?

Oja de laptop draait op Windows 7 Ultimate 64 bit.
Ook zie ik dat er een stuk of 12 Svchost.exe aanstaan... wat kan ik daar tegen doen?

met vriendelijke groeten,

leroy

• fretb
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-03-2025
Mogelijk een kapotte sensor...

Wat zegt taakbeheer van cpu-load?

• AFCAjax
Als hij IDLE is gewoon 5-10% verder niks byzonders zegmaar. Ik dacht ook al aan zoiets maar daar ga je niet vanuit, mijn fan draait zich namelijk wel dol...

Het vreemde daarop is, waarom daalt het en stijgt het...

[ Voor 16% gewijzigd door AFCAjax op 07-06-2010 17:36 ]

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-02 20:05
Dat de CPU warmer wordt wanneer je de voeding erin steekt is denk ik wel te verklaren.
Veel laptop's hebben de optie om de CPU trager te laten lopen om zo de accu langer mee te laten gaan. Zodra je laptop aan de voeding hangt hoeft de CPU geen stroom meer te besparen en draait dan op volle kracht.
Een laptop die op volle snelheid loopt verbruikt meer energie en zal dus ook warmer worden.

Wat je overigens zelf kan doen is de laptop open maken en andere koelpasta tussen de proc en koeler stoppen. De koelpasta die er standaard tussen zit is nogal slecht. Daarnaast gebruiken ze vaak ook teveel pasta wat ervoor zorgt dat de boel isoleert en alleen maar warmer wordt.

Andere optie is het vervangen van de fan door een beter exemplaar die meer lucht verplaatst. Maar dan moet je wel een beetje handig zijn... ;)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-02 18:44

DarkKnight

Narf

SuperChasin schreef op maandag 07 juni 2010 @ 17:27:
Maar zodra ik de stekker van de stroom er uit haal daalt het naar de 80 graden

- Geheel stofvrij maken van de ventilatoren
- Alle processen nachecken of dat daar iets mee te maken heeft
- Drivers updaten
- windows opnieuw installeren
- BIOS DOE IK ABSOLUUT NIET! IS BIJ MIJN VORIGE LAPTOP TOTAAL MISGEGAAN!!!
- Nu is mijn vraag, wat kan ik doen?

Oja de laptop draait op Windows 7 Ultimate 64 bit.
Ook zie ik dat er een stuk of 12 Svchost.exe aanstaan... wat kan ik daar tegen doen?
12 svchost.exe is vrij normaal. Ik heb op het ogenblik 13x in de lijst staan (w7 professional 64-bit). En ik geloof niet dat dat aantal erg veel veranderd.

Mbt de 80 als je de stekker eruit trekt: Dat klinkt mij in de oren dat de cpu gewoon gethrottled wordt naar een lagere snelheid, maar nog wel op volle bak aan het rekenen is. Dus wat is de cpu load en hdd load?
Wat het ook is, 80 graden is sowieso best wel veel. Is de lucht die de fan eruitgooit ook warm? Of koud? (Of er tussenin?).

Dat je niks in de BIOS doet, is op zich wel jammer, want ik zou ook kijken wat er daar voor temperaturen/fanspeeds worden aangegeven.

“If it’s not broken, you didn’t try hard enough.”

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09-2025
iets met garantie....

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-02 18:44

DarkKnight

Narf

SuperChasin schreef op maandag 07 juni 2010 @ 17:33:
Als hij IDLE is gewoon 5-10% verder niks byzonders zegmaar. Ik dacht ook al aan zoiets maar daar ga je niet vanuit, mijn fan draait zich namelijk wel dol...

Het vreemde daarop is, waarom daalt het en stijgt het...
Draait de fan ook gewoon op volle snelheid als de laptop voor langere tijd idle is? Want dan denk ik niet dat het koelpasta probleem is, aangezien de huidige generatie laptop cpu's best wel energiezuinig zijn in idle, dus sowieso weinig warmte produceren, zelfs al zou er te veel pasta op zitten.

“If it’s not broken, you didn’t try hard enough.”

• AFCAjax
Ik wil best in de bios kijken haha, heb ik overigens al gedaan, niks te vinden over Fan/tempraturen. het enige wat ik NIET wil doen is flashen dat ik vorige keer totaal fout gegaan, door dezelfde issue en dat was ook oververhitting en onder het flashen is de laptop toen uitgevallen. Ja geen bios meer, dus start niet meer :P dat wil ik niet nog eens

Oja en de lucht die er uit komt is er tussenin tot koud... absoluut niet abnormaal heet ofzo

[ Voor 12% gewijzigd door AFCAjax op 07-06-2010 17:44 ]

• AFCAjax
DarkKnight schreef op maandag 07 juni 2010 @ 17:40:
[...]

Draait de fan ook gewoon op volle snelheid als de laptop voor langere tijd idle is? Want dan denk ik niet dat het koelpasta probleem is, aangezien de huidige generatie laptop cpu's best wel energiezuinig zijn in idle, dus sowieso weinig warmte produceren, zelfs al zou er te veel pasta op zitten.
Ik zal zo onder het eten even langere tijd Idle zetten, kijken wat er dan gebeurt met de temps ;)

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-02 20:05
DarkKnight schreef op maandag 07 juni 2010 @ 17:40:
[...]

Is heel goed mogelijk maar dan moet CPU Smart Fan (of een soortgelijke optie/techniek) in het BIOS wel aan staan. Als deze uit staat zal de fan altijd op volledige snelheid draaien, ongeacht de temperatuur.
:F

[ Voor 10% gewijzigd door ChojinZ op 07-06-2010 17:52 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• AFCAjax
Wat betreft de processor activiteit hebben jullie gelijk, zodra ik over ga op energiebesparing, MET netstroom erin gaan de tempratuur ook naar benee

• fretb
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-03-2025
Als de lucht die eruit komt ook al niet warm is lijkt dit me toch een sensor probleem,
aangezien de fanspeed geregeld wordt a.d.h.v. de sensor (denk ik).

• AFCAjax
ChojinZ schreef op maandag 07 juni 2010 @ 17:51:
[...]

Is heel goed mogelijk maar dan moet CPU Smart Fan (of een soortgelijke optie/techniek) in het BIOS wel aan staan. Als deze uit staat zal de fan altijd op volledige snelheid draaien, ongeacht de temperatuur.

[...]

:F
Ik heb een optie gezien in de BIOS,

de optie was: de fan altijd laten draaien of niet...

op dit moment staat hij op altijd draaien

[ Voor 4% gewijzigd door AFCAjax op 07-06-2010 17:54 ]

• THEMAN!!
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-01 22:05
Paar tips en een vraag:

Tips:
Als je perslucht hebt, maak hem is stofvrij (ook onder het toetsenbord. Pas op, als je garantie hebt, niet het toetsenbord eruit halen).
Vervang de koelpasta.. (als je laptop garantie heeft NIET DOEN!)
Check of je adapter goed is (kan ook namelijk :o, maar dat ie dan zonder adapter op 80 draait is ook raar :o)

Vraag:
Hoor je geratel als je fan draait? (ball bearing)

En anders ligt het aan de sensor ja.. Kan niet anders..

• AFCAjax
Ik heb geen perslucht, heb hem net stofvrij gemaakt even opengeschroeft... en de laptop heeft garantie dus geen koelpasta.

Wat kan er mankeren aan mn adapter? :P

en ik hoor geen geratel nee :)

en wat kan ik doen als het aan de sensor ligt? want dat lijkt me een vervelend probleem..

[ Voor 19% gewijzigd door AFCAjax op 07-06-2010 18:12 ]

• THEMAN!!
SuperChasin schreef op maandag 07 juni 2010 @ 18:10:
Ik heb geen perslucht, heb hem net stofvrij gemaakt even opengeschroeft... en de laptop heeft garantie dus geen koelpasta.

Wat kan er mankeren aan mn adapter? :P

en ik hoor geen geratel nee :)

en wat kan ik doen als het aan de sensor ligt? want dat lijkt me een vervelend probleem..
Er was een serie adapters (weet niet of ze dit nog steeds hebben) die al snel stuk gaan. Ik heb echter slechte ervaring met HP adapters (misschien Compaq ook) dus kijk even tussen je Adapter Out > Laptop In of er een kabelbreuk oid is. (het KAN bij Compaq ook het geval zijn :) )
Het is namelijk zo dat de adapter natuurlijk de laptop van stroom voorziet, als de laptop stroom binnenkrijgt van een defect adapter, dan kan de adapter je laptop slopen. (wel uit ervaring gesproken!)

Sensor.. hmm.. Garantie zou ik zeggen, ik denk dat je dat niet 1-2-3 "ff" kan vervangen zoals RAM-geheugen ofzo:P.. Kijk maar of HP/Compaq het voor jou kan repareren

[ Voor 28% gewijzigd door THEMAN!! op 07-06-2010 18:19 ]

• AFCAjax
Er is geen breuk te zien, het enige is dat de adapter ietsie warm is, maar dat komt denk ik omdat hij op de bank ligt

• THEMAN!!
SuperChasin schreef op maandag 07 juni 2010 @ 18:16:
Er is geen breuk te zien, het enige is dat de adapter ietsie warm is, maar dat komt denk ik omdat hij op de bank ligt
Dan zou ik het volgende doen; bij HP/Compaq even aankloppen, of bij de winkel waar je de laptop hebt gekocht.. Een sensor is niet iets, zoals ik zei, om het "ff snel" te vervangen! :)

[ Voor 3% gewijzigd door THEMAN!! op 07-06-2010 18:22 ]

• AFCAjax
Bedankt THEMAN!! binnekort is het zomervakantie, als het dan niet aanzienlijk minder wordt, breng ik hem meteen weg! en dan gaan we kijken wat ze eraan gaan doen :)

• THEMAN!!
SuperChasin schreef op maandag 07 juni 2010 @ 18:26:
Bedankt THEMAN!! binnekort is het zomervakantie, als het dan niet aanzienlijk minder wordt, breng ik hem meteen weg! en dan gaan we kijken wat ze eraan gaan doen :)
Geen probleem! :), Zou ik doen ja ;) Succes!

[ Voor 4% gewijzigd door THEMAN!! op 07-06-2010 18:29 ]

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

Je laptop word warmer met de oplader erin, omdat een accu die zichzelf oplaad ook warme genereerd... die warmte straalt af op de rest van de laptop en verwarmt hem dus ook weer mee op.

Verder zou ik eens kijken of de cooler van je laptop wel goed gemonteerd zit. Als je laptop echter nog ruim binnen garantie valt, zou ik de moeite niet nemen...

http://specs.tweak.to/16495

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Heb je coretemp al eens geprobeert, soms wil het weleens gebeuren dat sommige programma's het niet goed kunnen uitlezen. en anders zou ik contact opnemen met HP aangezien je er nog garantie op hebt.

• AFCAjax
coretemp zegt tzelfde als everest ;) nu zittie op 79 graden, 50% CPU
Pagina: 1