Stofzuigertje voor toetsenborden schoon te maken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fANAT1C
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-08 14:40
Heeft er iemand een idee waar je een degelijk stofzuigertje kan vinden voor broodkruimels, stof en ander vuil vanonder je toetsenbord te halen? Ik heb al op Amazon en DealExtreme rondgesnuffeld maar daar vind ik alleen maar prulletjes waarop men allemaal slechte ratings gaf. Met name omdat de zuigkracht van die dingen nagenoeg onbestaand is, dus geen zwaar vuil kan opzuigen. En de gewone stofzuiger vind ik iets te log om over mijn laptoptoetsenbord te gaan, omdat ik niet tussen de letters kan gaan ermee. Een kruimeldief heb ik niet en lijkt me ook iets te duur, speciaal en alleen voor 1 keer per maand eens een toetsenbord schoon te maken.

Let wel, ik woon in België dus met winkels in Nederland ben ik niet veel. Tenzij het online valt te bestellen, wat dan ook weer extra duur zal zijn vanwege verzendingskosten van NL naar BE.

Regards

[ Voor 8% gewijzigd door fANAT1C op 07-06-2010 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 12:17

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Is het niet makkelijk een verlengkopje voor je huidige stofzuiger dan te kopen/vinden? Die moeten er vast en zeker wel zijn..... Maar is een keer goed uitschudden en met de normale stofzuiger niet voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 19:10

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Zelf ben ik meer een doe-het-zelver wat dit soort dingen betreft. Ik trek gewoon altijd alle toetsen van het toetsenbord, haal vervolgens alle elektronica aan de binnenkant eruit en gooi alles (m.u.v. de elektronica natuurlijk) in een gloeiend heet bad met een hoop zeep. Trekt de boel schoon en dan kun je achteraf met een borstel de rest van de meuk die er nog op zit verwijderen. Werkt prima.

Kost wel wat meer moeite dan stofzuigen, dat dan weer wel...

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:42

Sebazzz

3dp

Laptop? Dat is simpel en relatief ongevaarlijk om gewoon het toetsenbord los te maken.
Bij je laptop heb je aan de beeldschermkant van je toetsenbord kleine brede pinnetjes of nokjes zitten, druk deze in terwijl je zachtjes aan de toetsen trekt. Er kunnen tussen de drie en zes nokjes zitten, deze haal je allemaal los en het toetsenbord komt los. Daarna voorzichtig de flatcable onderaan losmaken en je kan hem rustig uitkloppen. Hierna de flatcable weer goed vastmaken en het toetsenbord weer vastdrukken. Klaar is Kees :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:27

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Compressor voor de onderzijde om alles er van tussenuit te blazen, Hint stel je wel buiten als je dit doet.
en een natte swiffer voor de bovenkant :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fANAT1C
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-08 14:40
swtimmer schreef op maandag 07 juni 2010 @ 15:50:
Is het niet makkelijk een verlengkopje voor je huidige stofzuiger dan te kopen/vinden? Die moeten er vast en zeker wel zijn..... Maar is een keer goed uitschudden en met de normale stofzuiger niet voldoende?
Mja, ik wou het zuigertje ook gebruiken voor normale toetsenborden (heb ik nog 3 liggen + nog 2 laptops). Normale toetsenborden zijn nogal redelijk diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 14:11
een rietje(van de mac ofzo), stuk tape en een stofzuiger. Werkt best aardig als je de klagende huisvrouw over plakbandresten achteraf even buiten beschouwing laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:51

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Gewoon een kwast en de normale stofzuiger. Met de kwast tussen de toetsen door en de stofzuiger in de buurt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:44
Lucky-Shirt schreef op maandag 07 juni 2010 @ 16:03:
Gewoon een kwast en de normale stofzuiger. Met de kwast tussen de toetsen door en de stofzuiger in de buurt houden.
Dat is de methode die ook altijd hanteer... :) Ik gebruik dan meestal wel een borstel met wat hardere haren dan die van een kwast (schoenenpoetsborstel bijvoorbeeld)

Heb zelf ook wel eens geprobeerd met constructies op de stofzuiger zoals rietjes e.d., ik weet niet hoe anderen dat voor elkaar hebben gekregen, maar de zuigkracht van mijn stofzuiger is veel te sterk voor de smalle doorgang van het rietje... het rietje klapt gewoon in elkaar en ook de stofzuiger stond te loeien als een malle koe... Dan kan je nog beter een halve balpen gebruiken, maar ook dat werk niet optimaal.

Uit elkaar schroeven en intenstief schoonmaken, of stofzuiger + smalle borstel werkt bij mij het beste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Koop een spuitbus met perslucht, kun je bij een gemiddelde computerwinkel wel kopen. 1. Je zuigt je toetsen niet op. 2. het werkt ook!

All-Round nerd | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
w4rguy schreef op maandag 07 juni 2010 @ 16:42:
Koop een spuitbus met perslucht, kun je bij een gemiddelde computerwinkel wel kopen. 1. Je zuigt je toetsen niet op. 2. het werkt ook!
vervolgends geen stofzuiger erbij houden, de buurjongen heeft hem op deze manier opgeblazen _/-\o_ dat gas wat in die bus zat bleek geen goeie combi met die zuiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

peugeot106xsi schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 15:35:
[...]

vervolgends geen stofzuiger erbij houden, de buurjongen heeft hem op deze manier opgeblazen _/-\o_ dat gas wat in die bus zat bleek geen goeie combi met die zuiger.
soms zijn die flessen gevuld met Stikstof of een andere gas die koud word.
Wij gaven bij GameZone Radio op The Reality IX en X flessen met lucht weg. We hadden er 1 open gemaakt want we moesten testen of ze wel werkten natuurlijk (nogal lullig als je ze weg geeft en ze doen het niet of iets dergelijks). We spoten op een toetsenbord, 1 grote koude witte plek .. hebben we eerst maar even warm laten worden (warme lucht op blazen vanuit onze mond) zodat we het ijskoude plastic niet zouden breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:44
w4rguy schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 15:45:
[...]

Wij gaven bij GameZone Radio op The Reality IX en X flessen met lucht weg. We hadden er 1 open gemaakt want we moesten testen of ze wel werkten natuurlijk (nogal lullig als je ze weg geeft en ze doen het niet of iets dergelijks). We spoten op een toetsenbord, 1 grote koude witte plek .. hebben we eerst maar even warm laten worden (warme lucht op blazen vanuit onze mond) zodat we het ijskoude plastic niet zouden breken.
Sorry, maar dat is een fout die toch echt bij jezelf ligt (niet opgelet) of anders terug naar de winkel vanwege een toch zeer ernstige productiefout. Een busje perslucht behoort gewoon altijd 'lucht onder druk' te zijn... Persluchtbusjes worden voornamelijk speciaal voor dergelijke toepassingen geproduceerd, het zal dan wel heel erg dom zijn als daar wat anders in zit.

Blijkt dus achteraf dat er geen perslucht maar stikstof in het busje zat, terwijl er toch duidelijk perslucht werd vermeld op het busje... direct terug naar de winkel en heel boos worden... Ze hebben je dan een product verkocht wat GROTE schade aan je systeem kan aanbrengen als het op de verkeerde plekken wordt toegepast.

het geen perslucht en dus ook niet geschikt voor een dergelijke toepassing. Je gaat er toch ook niet mee akkoord als je een fles koelvloeistof haalt en het blijkt achteraf stiekum ruitensproeivloeistof te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
MicGlou schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 16:11:
[...]

Blijkt dus achteraf dat er geen perslucht maar stikstof in het busje zat, terwijl er toch duidelijk perslucht werd vermeld op het busje... direct terug naar de winkel en heel boos worden... Ze hebben je dan een product verkocht wat GROTE schade aan je systeem kan aanbrengen als het op de verkeerde plekken wordt toegepast.
Ik heb het al zo vaak gehad dat er stikstof of andere zooi aan drijfgas uitkwam, vooral als je zon busje ondersteboven houdt. Altijd eerst even testen dus voordat je het op je laptop of andere hardware probeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 11:01
Toetsenbord op zijn kop houden en er flink op slaan, ik sta er altijd verbaasd van te kijken hoeveel "troep" er uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

MicGlou schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 16:11:
[...]

Sorry, maar dat is een fout die toch echt bij jezelf ligt (niet opgelet) of anders terug naar de winkel vanwege een toch zeer ernstige productiefout. Een busje perslucht behoort gewoon altijd 'lucht onder druk' te zijn... Persluchtbusjes worden voornamelijk speciaal voor dergelijke toepassingen geproduceerd, het zal dan wel heel erg dom zijn als daar wat anders in zit.

het geen perslucht en dus ook niet geschikt voor een dergelijke toepassing. Je gaat er toch ook niet mee akkoord als je een fles koelvloeistof haalt en het blijkt achteraf stiekum ruitensproeivloeistof te zijn...
We kregen die flessen gesponsord. We hadden er 2 intotaal. Juist om ze te testen voor wij ze weg gaven testte wij ze even maar er bleek een enorm koude lucht uit tek omen. De toetsen op het toetsenbord sloegen wit uit van de kou (dat herken je wel denk ik). Of het stikstof was of neit durf ik niet te zeggen, maar het was een behoorlijk koude gas/vloeibare damper. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de lucht zo snel bewoog en daardoor het toetsenbord enorm afkoelde. We hadden het lef niet om het uit te testen in ieder geval en het toetsenbord warmden we eerst even op omdat plastic enorm broos wordt als het extreem koud wordt (net als metalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
w4rguy schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 15:45:
[...]

Alle soorten gas worden koud als je plotseling de druk verlaagt, wat dus gebeurt zodra de lucht uit de bus komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilja Meijer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-08 12:58
Ik heb gewoon een slangetje aan de platte stofzuigerkop gemaakt met ducktape. Ook handig voor de binnenkant van je computer. Succes.

[ Voor 5% gewijzigd door Ilja Meijer op 14-06-2010 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Ok zoals mc david zegt alle gassen worden koud als je de druk plots verlaagt (zo werkt je airco ook :P)
maar de lucht die er slecht uikomt ligt meestal aan je eigen gebruik.
Er zit geen stikstof in geloof me vrij. Je krijgt meestal die ijskoude lucht, zelfs vloeibare lucht als je de fles schuin houdt of de dop niet volledig indrukt.
Wij zelf spelen daar wat mee, kanje de fles schuin houden en op iemand zijn broek spuiten wordt lekker koud. Wel niet te lang doen en op blote huid. Dan krijg je net zoals mij, vrieswonden.
Dat dit mogelijk is is perfect normaal en is geen constructiefout. Je kan dit voorkomen door met een compressor te werken. Maar lowbudget flesjes is het altijd zo.
Als je te lang spuit aan één stuk bvb word de vloeibare lucht binnenin zou koud dat de druk wegvalt. Dan moet je ook even wachten tot de temperatuur terug is. Zuivere fysica.

Bij deze stem ik op mezelf als ubersul, ik heb een permanent litteken van mezelf te verbranden aan een flesje perslucht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

joindry schreef op maandag 14 juni 2010 @ 10:15:
Bij deze stem ik op mezelf als ubersul, ik heb een permanent litteken van mezelf te verbranden aan een flesje perslucht :P
faal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Laatst online: 20:23
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Mar.tin schreef op maandag 14 juni 2010 @ 10:41:
[...]
Ergo: Stikstof is perslucht.
Kan stikstof in zo een buis dan? Stikstof verdampt toch al best snel? Als een vloeibaar verdampt en een gas wordt zet het uit. Resultaat: hoge druk. Dan ploft je fles toch ?

In een slagroomfles zit drijfgas (N2O, een mengsel van Zuurstof en Stikstof, ook wel stikstofoxidule genoemd)
Zou dat ook niet in zo'n fles kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ja of je haalt gewoon bij de blokker zo'n mondstuk waar een stuk flexibele slang aan zit. Werkt ook perfect.
w4rguy schreef op maandag 14 juni 2010 @ 10:52:
[...]

Kan stikstof in zo een buis dan? Stikstof verdampt toch al best snel? Als een vloeibaar verdampt en een gas wordt zet het uit. Resultaat: hoge druk.
Zouden ze het daarom misschien "perslucht" noemen?

[ Voor 60% gewijzigd door mcDavid op 14-06-2010 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

mcDavid schreef op maandag 14 juni 2010 @ 10:55:
Ja of je haalt gewoon bij de blokker zo'n mondstuk waar een stuk flexibele slang aan zit. Werkt ook perfect.

[...]

Zouden ze het daarom misschien "perslucht" noemen?
Perslucht bestaat niet meer. Dat was de oude naam voor Ademlucht. Ademlucht is wat de brandweer gebruikt. De flessen op hun rug zijn gevuld met Ademlucht. In combinatue met hun masker zorgt dit er dus voor dat zij geen rook inademen bij een brand. Heb zelf bij de jeugdbrandweer gezeten en ermee geoefend, leuk spul. Die flessen zijn ook wel even wat dikker dan een spuitpusje lucht voor je pc uit te blazen. Tevens voel je het bewegen in de fles als je schudt en met een gas hoort dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
w4rguy schreef op maandag 14 juni 2010 @ 11:40:
[...]

Perslucht bestaat niet meer. Dat was de oude naam voor Ademlucht. Ademlucht is wat de brandweer gebruikt. De flessen op hun rug zijn gevuld met Ademlucht. In combinatue met hun masker zorgt dit er dus voor dat zij geen rook inademen bij een brand. Heb zelf bij de jeugdbrandweer gezeten en ermee geoefend, leuk spul. Die flessen zijn ook wel even wat dikker dan een spuitpusje lucht voor je pc uit te blazen. Tevens voel je het bewegen in de fles als je schudt en met een gas hoort dat niet.
Die cilinders zijn ook wel even een tikkeltje groter dan zo'n spuitbusje. En daarin voel je de vloeibare stikstof/lucht ook bewegen als je er mee schudt. Zolang het in het busje zit is het namelijk vloeibaar, het wordt pas gas als het eruit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Daar zit geen stikstof in. dat is pure lucht met een klein beetje meer zuurstof. De fles wordt enorm koud omdat de lucht door een klein gaatje wordt getrokken als de brandweerman adem wil halen. er loopt namelijk een constante luchtstroom uit de fles alleen d.m.v. druk komt er meer vrij als de brandweerman ademhaalt. Hier moet elke brandweerman voor getraint worden, omdat je anders zo je fles leegtrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Laatst online: 20:23
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Mar.tin schreef op maandag 14 juni 2010 @ 15:57:
[...]

Daar zit wel degelijk ook stikstof in, in alle flessen met samengedrukte lucht, of dat nu om te ademen is of om te blazen zit stikstof.

Er wordt namelijk gewoon atmosfeerlucht samengedrukt. Pure lucht zoals je het noemt is 79% stikstof met 21% zuurstof.
akkoord. maar dat wordt toch niet vloeibaar onder druk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Jawel. maar dat heeft verder niets meer met het schoonmaken van een toetsenbord te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Komop zeg, Alle gassen worden vloeibaar onder druk, ook samenstellingen. Lucht bestaat idd 80% uit N2. Als je dan de druk plots wegneemt wordt die vloeistof niet automatisch volledig terug gas.
Vergelijk het met een blok ijs in kokend water gooien, dat verdwijnt ook niet ogenblikkelijk.
Het ligt aan de methode van verneveling. als de vloeistof goed verneveld wordt heeft ze een veel grotere beschikbaarheid aan lucht aan warmte, ergo ook een snellere verdamping.

Vandaar dat je, zoals ik in mijn vorige post al zei, bij het niet volledig indrukken van de knop op bij het schuinhouden van de fles de vloeistof krijgt (die dan ook ijskouod aanvoelt omdat ze de warmte onttrekt aan haar omgeving tijdens het verdampingsproces). Heeft niks te maken met de verhouding CO2, O2 of N2.
En als laatste lucht in het beste wat je kan gebruiken hiervoor, goedkoop, je pc kan er heel goed tegen (hebbik van horen zeggen :P) en vooral, minder taxen en het kan openbaar verhandelt worden. Op vervoer van andere gassen heb je speciale vergunningen voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18:09
joindry schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 09:29:
Komop zeg, Alle gassen worden vloeibaar onder druk, ook samenstellingen. Lucht bestaat idd 80% uit NO2. Als je dan de druk plots wegneemt wordt die vloeistof niet automatisch volledig terug gas.
Vergelijk het met een blok ijs in kokend water gooien, dat verdwijnt ook niet ogenblikkelijk.
Het ligt aan de methode van verneveling. als de vloeistof goed verneveld wordt heeft ze een veel grotere beschikbaarheid aan lucht aan warmte, ergo ook een snellere verdamping.

Vandaar dat je, zoals ik in mijn vorige post al zei, bij het niet volledig indrukken van de knop op bij het schuinhouden van de fles de vloeistof krijgt (die dan ook ijskouod aanvoelt omdat ze de warmte onttrekt aan haar omgeving tijdens het verdampingsproces). Heeft niks te maken met de verhouding CO2, O2 of NO2.
En als laatste lucht in het beste wat je kan gebruiken hiervoor, goedkoop, je pc kan er heel goed tegen (hebbik van horen zeggen :P) en vooral, minder taxen en het kan openbaar verhandelt worden. Op vervoer van andere gassen heb je speciale vergunningen voor nodig.
Het gaat totaal off-topic allemaal, maar jij bedoelt N2 en geen NO2. NO2 is namelijk stikstofdioxide en niet gewoon stikstof wat jij bedoelt. NO2 is een van de gassen die we kennen als NOx verbrandingsgassen en is nogal giftig.

On-topic:

Bij een vorige werkgever hadden we voor dit soort werkjes een speciale kleine stofzuiger met veel zuigkracht en kleine zuigmonden. Die was speciaal bedoeld voor service monteurs op locatie. Werkt perfect, maar ze zijn nogal duur. Zo'n €250.... https://www.secomp.nl/service_stofzuiger/19031810.html

Er zit naar mijn idee weinig tussen de usb-powered crap van DealExtreme en een professionele dure service stofzuiger. Ik denk dat je het beste af bent met een opzetstuk voor een normale stofzuiger. Zoiets als dit: http://www.stofzuigerstor...-cleanflex-opzetstuk.html

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

Pagina: 1