Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een hele goede dag tweakers weet een van julie of ik met de sas aansluiting om mijn P6T6 revolution mb van ASUS ook een sata 300 of wel sata 2 hdd kan conecte.

ik heb namelijk nu alle 6 de sata 300 poorten in gebruik maar wil er nog meer opslag bij hebben maar heb geen poorten meer over. ik weet dat ik een pci e kaart kan koopen die me extra sata poorten geeft maar ik heb liever niet dat ik een pci slot vul aleen voor een extra hdd terwijl ik ook nog sas poorten over heb, en vroeg mij dus af of ik ook een sata kabel in de sas poort kan plugen en dan in een sata hdd en dat ik dan ergens in de bios aangeef dat het sata is en geen sas is dit mogelijk is mijn vraag so ja hoe gaat dit in ze werk

pc specs
Asus DVD-/+/RAM DRW-24B1LT 24x/24x/12x LS (zwart&wit) (sata)
Asus P6T6 WS Revolution iX58, SATA2 RAID, 8CH
Asus PCI-e Adapter PCE-N13 WLAN 300Mbit
Asus Videokaart PCI-e Radeon HD5850 DirectCu 1GB 2xDVI/HDMI/DP
Intel Core i7 930 2.80GHz 4.8GT/s 8MB Box
OCZ 3x2GB DDR3 PC10666 CL7.0 Platinum
OCZ Solid State Disk 2.5", 50GB SATA, Vertex 2 (sata)
SilverStone Midi Tower SST-FT02 ATX No PSU (zilver)
Western Digital 1TB SATA300 64MB, WD10EARS (sata)
Western Digital 500GB SATA300 6MB, (sata)
Western Digital 1TB SATA300 32MB, WD1001FALS (sata)
Western Digital 1TB SATA300 32MB, WD1001FALS (sata)
Zalman Processor Koeler CNPS10X Extreme AMD & Intel
Zalman Voeding ZM770-XT 770W, Modulair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:13

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Volgens Wikipedia: Serial attached SCSI zou het moeten kunnen:
SAS offers backwards-compatibility with second-generation SATA drives. SATA 3 Gbit/s drives may be connected to SAS backplanes, but SAS drives may not be connected to SATA backplanes.
Staat er niks over in de handleiding van je moederbord?

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ja dat kan, die poorten zijn gewoon backwardscompatible.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt Mad Marty en terw_dan ik ga het van het weekend proberen met een hdd die ik al heb liggen als ik het weet zal ik het posten, ik was er namelijk niet zeker van of het wel kon want had op wiki gelezen dat de sas drives meer mA over de signaal kabel gooit. kan dit geen probleem zijn of regelt me bios dat zelf waneer ik hem gebruik met een sata ipv sas kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

De poorten zijn volledig compatible, dus stroom zal ook gewoon geregeld worden, daar hoef je niet bang voor te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb inderdaad de poorten aan het werk gekregen, aleen ook weer heel snel uit gezet in me bios omdat het booten van de sas naar sata controller veel te traag gaat. maar het werkt wel.
Erg bedankt voor de reacties en de ondersteuning en ik denk dat ik maar eens op zoek ga naar een goede pci e kaart met 4 sata poortjes die wel snel boot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wat is traag?
Houdt er rekening mee dat iedere externe controller z'n eigen bios nodig heeft en daarmee dus tijd nodig heeft om te starten. Als ik kijk naar de initialisatie van m'n Areca, dan duurt dat zo'n 10 seconden in totaal (waarvan 5 seconden geskipt kunnen worden als ik dat wil).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Tja wat kan die extra opstart tijd nou schelen? Of ben je de hele dag je computer aan het rebooten? Mijn Perc5 sas controller duurt ook erg lang in verhouding, maar die ene minuut meer is ook niet zo'n ramp toch?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat het een pci-e x4 kaartje gaat worden die wel iets rapper boot dan de sas controler op me mobo die doet er ong 35 sec over om aleen 2 sas poorten te booten zat zelf aan deze kaart te denken http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-045792.
Maar op zich heb je gelijk een minutje langer of korter is niet zo heel erg maar als ik dat kan voorkomen door een paar centjes uit te geven aan een snelle en degelijke sata controler dan doe ik dat liever. maar in iedergeval heel erg bedankt van de reactie(s)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2010 17:04 ]

Pagina: 1