Recht op vergoeding van verloren data?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delichon
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-06 20:11
Een week geleden had ik een probleem met de voeding van mijn computer. het viel nog binnen de garantie dus heb er beroep op gedaan. er is verteld dat ze de voeding zullen vervangen en danwel de voeding los danwel de complete PC naar hun te brengen voor een reparatie. na 2 dagen kreeg ik een bericht dat deze gerepareerd was en hem kon ophalen. Nou hebben ze tot mijn verbazing niet de voeding vervangen maar een geheel nieuwe pc gegeven. Ik heb hen verteld dat op die andere pc gegevens stonden die ik nog nodig heb, en ook dat er werdt gezegd dat ze alleen de voeding zouden vervangen. na wat excuses te hebben aangeboden zouden ze de pc weer terughalen en alsnog de voeding vervangen.

Nu heb ik gisteren een mailtje gekregen dat deze pc "kwijt"is, ze kunnen hem niet meer vinden.

Dus heb ik een probleem, ben gegevens kwijt, ik back-up dingen wel maar lang niet alles, en meestal op de 2e harde schijf in die zelfde pc. En was ook in de veronderstelling dat alleen de voeding vervangen moest worden en dus ben niet naar een speciale zaak gegaan die er een back-up van kan maken..

Maar nu heb ik ook het probleem dat al die persoonlijke en bedrijfs gegevens zomaar op straat komen te liggen. aangezien het bedrijf niet weet waar deze pc op dit moment is.

Kan ik aanspraak doen op een vergoeding voor deze verloren gegevens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-06 16:25

Dima_2005

T.net-verslaafde

Dat hangt af... Normaalgezien ben je zelf verantwoordelijk voor het nemen van externe backups.
Dus als je het binnengeeft, moest je al backups hebben...

Langs de andere kant kun je het natuurlijk gewoon proberen!

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-06 21:03

KoffieNT

banaan

Je bent akkoord gegaan met een reparatie / vervanging van de voeding toch? Niet met vervanging van de complete pc.
Ze moeten je oude pc gewoon terug kunnen geven als je dit wil, dus je kunt ze op dit gebied in gebreke stellen. Hoe dat verder gaat weet ik helaas niet.
Of je een vergoeding kunt krijgen weet ik ook niet, ik denk dat er dan een rechter (en whatnot) aan te pas moet komen.

Ik moet je wel zeggen dat ik het niet slim vind dat je je pc aan iemand/een winkel geeft zonder een backup te maken.

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Op het moment kun je nog niks. als blijkt dat je schade lijdt (aantoonbaar) door hun toedoen heb je recht op een schadevergoeding.

All-Round nerd | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04 04:38
ik acht de kans extreem klein dat je een vergoeding krijgt.

Misschien handig om aan te geven of je de pc bij een MediaMarkt of een pc boer op de hoek hebt aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:20

Croga

The Unreasonable Man

Laat ik beginnen met: IANAL!

Volgens mij kun je zowieso geen aanspraak maken op vergoeding voor het feit dat je zelf niet meer over de gegevens kunt beschikken. Dat is zonder meer je eigen verantwoordelijkheid.

Het is wat anders dat anderen nu misbruik zouden kunnen maken van je gegevens. Dat lijkt me wel een hele kwalijke zaak.

Al met al moet je er normaal van uit kunnen gaan dat degene bij wie je de PC in bewaring geeft er als "een goede huisvader" mee om gaat. Dat is in dit geval duidelijk niet gebeurt.

Ik zou eens beginnen om ze in gebreke te stellen. En als je dat dan meteen voor zowel de hardware als de gegevens doet, ben je in ieder geval gedekt mocht het wel mogelijk zijn daar iets mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delichon
Heb deze pc gekocht bij een lokale "custom builder". hij zegt dat hij de PC heeft opgestuurd naar zijn "moederbedrijf". maar hij is noch bij hem noch bij dat moederbedrijf. Ik vind het wel raar dat hij neit gewoon de voeding vervangt maar gewoon meteen een hele PC levert. en vervolgens zegt dat hij de oorspronkelijke kwijt is geraakt. Ik vermoed dat hij iets te verbergen heeft...

Die gegevens die echt belangrijk zijn heb ik wel een back-up van. alleen moet ik ze straks allemaal weer verwerken en gebruiksklaar maken voor mijn werk. Dat wordt voor mij wel overwerken.
en ik ben niet degene die hier zo snel die hardeschijven eruit kan halen om er in een andere pc een backup van te maken.

maar ja, kzal wel proberen met een van die keurmerken contact op te nemen over dit voorval, misschien dat zij mij kunnen helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Delichon schreef op maandag 07 juni 2010 @ 13:13:
Heb deze pc gekocht bij een lokale "custom builder". hij zegt dat hij de PC heeft opgestuurd naar zijn "moederbedrijf". maar hij is noch bij hem noch bij dat moederbedrijf. Ik vind het wel raar dat hij neit gewoon de voeding vervangt maar gewoon meteen een hele PC levert. en vervolgens zegt dat hij de oorspronkelijke kwijt is geraakt. Ik vermoed dat hij iets te verbergen heeft...

Die gegevens die echt belangrijk zijn heb ik wel een back-up van. alleen moet ik ze straks allemaal weer verwerken en gebruiksklaar maken voor mijn werk. Dat wordt voor mij wel overwerken.
en ik ben niet degene die hier zo snel die hardeschijven eruit kan halen om er in een andere pc een backup van te maken.

maar ja, kzal wel proberen met een van die keurmerken contact op te nemen over dit voorval, misschien dat zij mij kunnen helpen
Dat lijkt mij een goede stap, die mensen zijn ook beter bekend bij zulke vraagstukken op rechtgebied.

All-Round nerd | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foetus_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-12-2024
Wettelijk is er bijster weinig te vinden omtrent het verlies van data in combinatie met uitleveren van garantie. In principe is het bedrijf ook niet volledig aansprakelijk voor de data op jouw computer indien die binnenkomt onder RMA / garantie, voor zover ik weet.

Maar.. het verbaasd me enorm dat een bedrijf zo slordig om zou springen met zowel de volledig computer die gewoon verdwijnt, als met de data van normaal onder garantie / te herstellen toestellen.
Je zou denken dat een data / image back-up tegenwoordig een standaard procedure is bij 99% van dit soort bedrijven, wat me doet vermoeden dat men de computer bijna direct is kwijtgespeeld en hierdoor dus de computer direct (volledig) heeft vervangen.
70% van de mensen zouden toch niet klagen over hun verloren data (de normale "ik gebruik hem toch eigelijk maar om te surfen en facebook") en indien de data wel nodig bleek te zijn zouden ze hem hopelijk al terug gevonden hebben in de extra tijd die ze door dit trucje kregen.

Ik zou zeker proberen aanspraak te maken op enige vorm van vergoeding voor de verloren data. Hoewel men dit waarschijnlijk zal proberen af te wimpelen zijn de meeste van dit soort bedrijven totaal niet happig op negatieve reclame i.v.m. verdwenen goederen en verloren data.

Wettelijk gezien is er weinig waar je op kunt staan, het bal ligt min of meer in het kamp van de verkoper.

*edit

7 reacties in de tijd dat ik dit getypt heb, damn :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Jij geeft de PC af voor het vervangen van een voeding, dus het is niet juist dat ze de hele computer vervangen terwijl daar nog gegevens inzitten. Ik ben het niet eens met degenen hierboven die stellen dat het eigen schuld is en dat TS maar backups had moeten maken. Als de computerboer expliciet zegt dat hij alleen de voeding zal vervangen en hij laat vervolgens de hele PC verdwijnen dan is dat gewoon een toerekenbare tekortkoming ('wanprestatie') en misschien zelfs wel onrechtmatig.

De vraag is alleen welke schade je hebt geleden. Natuurlijk is het vervelend dat je moet overwerken om je backups terug te zetten, maar dat is niet op geld waardeerbaar. Je eigen tijd kun je niet in rekening brengen bij schadevergoeding. Wel zou je natuurlijk schade kunnen lijden als bepaalde programma's op die schijf die een waarde vertegenwoordigen weg zijn en je ze niet meer via een backup of installatie-CD terug kunt halen, maar het probleem is dat je zult moeten bewijzen dát die software erop stond en dat lijkt me een vrijwel onmogelijke opgave in jouw positie.

Dus om een lang verhaal kort te maken: ja, het is fout van de reparateur en in principe is hij gehouden de schade te vergoeden, maar nee, je hebt er voor praktische toepassingen niets aan.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delichon
Verder werk ik ook nog een bedrijf dat in vertrouwen prototypes van tekeningen krijgt toegestuurd. Die tekeningen staan op de computer en het zou dus zomaar kunnen dat deze openbaar worden gemaakt aangezien de computer "kwijt" is. Nu staat er nog in een bepaalde order dat een prototype tot 9-2010 beschermd is. heb m'n baas hierover ingelicht en is bang dat ons een eventuele boete opgelegd wordt.

Weet iemand op basis van welke regeling ik hierop de kosten van de geleden schade terug kan halen?
met garantie kom ik hiermee denk ik niet zoveel verder...

anders toch maar even een juridische procedure aanspannen mochten deze tekeningen verspreid worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 17:48

Greyfox

MSX rulez

Luister, als er dingen op die PC staan die geheim moeten blijven dan moet je niet over schadevergoeding gaan praten maar als de gesmeerde bliksem naar die gasten toe gaan om die PC te redden.

Je moet ze goed uitleggen hoe het zit en dat als ze die PC niet vandaag nog terug brengen dat je ze volledig aansprakelijk stelt voor de schade die voortvloeit uit het eventueel openbaar maken van deze zaken.

Maareh, als het zo geheim is dan zijn ze toch zeker wel gecodeerd of op zijn minst voorzien van een strong password?

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delichon
Greyfox schreef op maandag 07 juni 2010 @ 13:54:
...
Maareh, als het zo geheim is dan zijn ze toch zeker wel gecodeerd of op zijn minst voorzien van een strong password?
Heb mn pc zeker beveiligd met een goed PW, met cijfers en al. tekeningen zelf zijn ook voorzien van een beveiliging. Alleen de CNC tekeningen niet, deze zijn anders niet zo in een keer door te sturen.ik moet ze openen via een netwerk, als ik er beveiliging op gooi krijg ik ze niet in de machine.

Maar ja, al naar de winkel weer gebeld en schijnen nog steeds niet te weten waar de pc is...zo'n ding kan toch niet zomaar van de aardbodem zijn verdwenen?

Heb ondertussen ook een berichtje van een van die keurmeren (vrij snel all :P )

hebben mij kunnen bevestigen dat ik geen aanspraak kan doen op verloren gegevens, kan wel aanspraak doen dat ze meer hebben vervangen dan ik heb toegestemd. Ik kan dus eisen dat ze de oorspronkelijke pc terugbrengen, maar blijkbaar zijn ze hiertoe niet in staat. Wat ik wel kan doen is de koop ontbinden en mijn oorspronkelijke aankoopbedrag terugkrijgen.
Ook sta ik volledig in mijn recht alle kosten die voortkomen uit het verspreiden van de gegevens uit die PC te verhalen op de winkel. Het is namelijk inbreuk op mijn privacy danwel copyright schending.

toch blijft het een lastig en vooral vreemd voorval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Delichon schreef op maandag 07 juni 2010 @ 13:49:
(...)

anders toch maar even een juridische procedure aanspannen mochten deze tekeningen verspreid worden
Heb je wel vaker 'maar even een juridische procedure aangespannen'?

Dat gaat niet zo makkelijk als jij je lijkt voor te stellen :P

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:57
Je zou denken dat een data / image back-up tegenwoordig een standaard procedure is bij 99% van dit soort bedrijven, wat me doet vermoeden dat men de computer bijna direct is kwijtgespeeld en hierdoor dus de computer direct (volledig) heeft vervangen.
Waarom zou men dat doen? In bijna alle AV staat vermeld dat men NIET verantwoordelijk is voor data. En dat de KLANT die ZELF moet backupen. Images maken kost hun alleen maar geld, immers die software moet ook betaald worden, de uren moeten betaald worden. En wanneer trek je dan de grens 1T image 2 T image.
Als jij dan geen backup maakt, tja wie is daar dan verantwoordelijk voor?
Nu staat er nog in een bepaalde order dat een prototype tot 9-2010 beschermd is. heb m'n baas hierover ingelicht en is bang dat ons een eventuele boete opgelegd wordt.

Weet iemand op basis van welke regeling ik hierop de kosten van de geleden schade terug kan halen?
Ik zou als leverancier van het prototype ernstig me twijfels hebben over hoe jullie met mijn gevoelige data omgaan. Als jij gevoelige data zogemakkelijk even weg brengt naar een 3de partij (of ze hem dan de computer kwijt zijn of niet, doet er niet eens toe). Mijn gevoelige data is in handen geweenst bij vreemde toko. Jij hebt mijn data bij een vreemde achter gelaten (en wie weet hebben ze idd wel een image gemaakt). Alleen daarvoor ben jij het bedrijf al verantwoordelijk voor. Of de computer dus verdwenen is of niet. Jij kan nooit meer garanderen dat mijn prototype veilig is.
Heb mn pc zeker beveiligd met een goed PW, met cijfers en al. tekeningen zelf zijn ook voorzien van een beveiliging. Alleen de CNC tekeningen niet, deze zijn anders niet zo in een keer door te sturen.ik moet ze openen via een netwerk, als ik er beveiliging op gooi krijg ik ze niet in de machine.
Je bedoelt de Windows of Linux password? Die wacthwoorden zijn er binnen 5 minuten af. Alleen applicatie als truecrypt, bitlocker (en nog een paar) zijn echte beveiligingen.
Je moet ze goed uitleggen hoe het zit en dat als ze die PC niet vandaag nog terug brengen dat je ze volledig aansprakelijk stelt voor de schade die voortvloeit uit het eventueel openbaar maken van deze zaken.
Waarom jij geeft een machine met vertrouwenlijke data af? Zodra je daarna wel loopt, kan de data al gecopieerd worden.

In mijn ogen heb je geen poot om op te staan, behalve dat jullie bedrijf zijn procudures niet goed op orde heeft.
Ook sta ik volledig in mijn recht alle kosten die voortkomen uit het verspreiden van de gegevens uit die PC te verhalen op de winkel. Het is namelijk inbreuk op mijn privacy danwel copyright schending.
Hier krijgt je denk ik nog een harde dopper aan. De winkel heeft meestal de Data uitgesloten.

Dat het natuurlijk zeer slordig is van deze winkel dat staat vast, maar ik vind het slordiger hoe jij met vertrouwenlijke data omgaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Rolfie op 07-06-2010 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:05
Rolfie schreef op maandag 07 juni 2010 @ 15:16:
Hier krijgt je denk ik nog een harde dopper aan. De winkel heeft meestal de Data uitgesloten.
Ook hier IANAL, maar de uitsluiting met data heeft IMO meestal te maken met het verloren gaan van data omdat de HDD definitief de geest geeft tijdens reparatiewerkzaamheden. Het kwijtmaken en lekken van de vertrouwelijke data lijkt me niet zomaar uit te sluiten.

Komt voor mijn gevoel over als het voorbeeld van de betaalde garderobe met "aanvaarden geen aansprakelijkheid". - ofwel uitsluiten is 1, kunnen uitsluiten is 2...

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-06 14:54
Ik vraag me af waarom je uberhaupt werk gegevens op een systeem hebt staan wat je thuis gebruikt.
dat zou ik hier bij ons niet moeten proberen dan kun je dag zeggen met je baan

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Wellicht dat hier iets in staat waar je wat mee kunt:
http://blog.iusmentis.com...rug-kost-geld-2-gastpost/

Verder levert de zoekterm "data" op de site nog wat extra leesvoer op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je bent zelf verantwoordelijk natuurlijk voor je eigen gegevens (wat niet wil zeggen dat een ander bedrijf die mag lekken natuurlijk). Een kapotte voeding kan ook meer onderdelen meenemen dus de kans was sowieso aanwezig dat de harddisk ook vervangen werd. Ook hoor ik wel eens verhalen dat er complete backups worden gemaakt van klantsystemen, ook als dat niet nodig is.

Als er belangrijke gegevens op stonden voor je werk was het misschien slimmer de pc op je werk mee te geven aan een beheerder.

[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 07-06-2010 16:19 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk dat het sowieso verstandig is om eens heel goed na te denken over het beveiligen van informatie op thuiscomputers. Ik denk dat het versleutelen van het OS met TrueCrypt een aardig begin is :P

(hiermee voorkom je imo mee dat er zaken in de cache staan die niet beveiligd zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 300966

De klant is altijd verantwoordelijk voor zijn/haar eigen data, dit kan een winkel nooit aangerekend worden, alleen...
als de winkel heeft gezegd dat de schijf niet gewist zou worden dan mogen ze dat ook niet zomaar zonder toestemming toch doen, dan zijn ze wel verantwoordelijk.

Verder moet je er altijd vanuit gaan dat de schijf bij reparatie gewist wordt, altijd een backup maken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Delichon schreef op maandag 07 juni 2010 @ 14:10:
Alhoewel het slordig is van de winkel, mag je jezelf ook wel een beetje schamen en je gaan verdiepen in encryptie en beveiliging.
Nee, dat is jouw mening, niet een feit. Het ligt vast en zeker een stuk genuanceerder, en je bent zelf medeverantwoordelijk door slordig handelen :) .

Verder zal je schade moeten verhalen op degene die de gegevens verspreid. Dat is niet noodzakelijkerwijs de winkel.

[ Voor 6% gewijzigd door gambieter op 07-06-2010 17:53 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ik denk dat de winkel wel degelijk harder zijn best moet doen de originele PC terug te vinden. En dat daar best een economische drukmiddel achter mag zitten.

Dat de data geformateerd zou zijn is 1 probleem, en in dit geval enkel helaas. dat hij op straat ligt mag de topic starter best een heel groot probleem mee hebben.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tsja, maar het moedwillig versprijden van data afkomstig van een PC van een klant is wel heel erg verwijtbaar. De kans dat iemand de data gaat bekijken op die PC acht ik klein, en de kans dat iemand hieruit een slaatje probeert te slaan acht ik nog veel kleiner. Pas als dit daadwerkelijk gebeurt, is er sprake van schade en deze is dan ook direct te verhalen op degene die de info heeft verspreid en waarschijnlijk kan de winkel tevens aansprakelijk worden gesteld vanwege een laks beleid tav de behandeling van gegevens van derden.

Kortom, het is wel heel erg vooruit lopen op de zaak om te speculeren over schade als gevolg van publicatie van vertrouwelijke info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 300966

Anoniem: 22659 schreef op maandag 07 juni 2010 @ 18:04:

Kortom, het is wel heel erg vooruit lopen op de zaak om te speculeren over schade als gevolg van publicatie van vertrouwelijke info.
En misschien hebben ze de schijf wel gewist, er zou dan geen data meer op staan en kan er ook niks op straat terecht komen. Kunnen ze je dat niet vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
gambieter schreef op maandag 07 juni 2010 @ 17:53:
[...]

Nee, dat is jouw mening, niet een feit. Het ligt vast en zeker een stuk genuanceerder, en je bent zelf medeverantwoordelijk door slordig handelen :) .
Het verspreiden van gegevens die op een ter reparatie aangeboden computer staan lijkt me zo op het eerste gezicht toch echt zonder meer onrechtmatig. Als je weet of kunt vermoeden dat die gegevens een commerciële waarde vertegenwoordigen des te meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Cocytus schreef op maandag 07 juni 2010 @ 19:58:
Het verspreiden van gegevens die op een ter reparatie aangeboden computer staan lijkt me zo op het eerste gezicht toch echt zonder meer onrechtmatig. Als je weet of kunt vermoeden dat die gegevens een commerciële waarde vertegenwoordigen des te meer.
Verspreiden = actief. Het ging erom dat de TS claimt dat hij alles op de winkel zou kunnen verhalen, maar dat is zeker niet automatisch zo.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1