Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gommers
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09-2024
Beste mede-tweakers,

Ik ben al tijdje aan de bezig met het aan de gang krijgen van een schone XP installatie op een Toshiba G20. Dit lukt echter niet omdat de DVD/CD Drive defect is en de G20 ook geen USB-Boot ondersteund.

Ik heb geprobeerd om de installatie disk van XP te kopiëren naar de HDD, deze weer terug in de laptop geplaatst en zo de installatie kunnen doen. Maar dan loop je natuurlijk tegen het probleem aan dat hij blijft booten vanaf HDD2, omdat daar de boot sector op staat en niet doorverwezen word naar HDD2 (Waar de XP install staat).

Nu zat ik te denken aan WinPE/BartPE, maar ik kan op internet niks vinden over PE op een SATA HDD. Op een externe schijf wel, maarja dat ondersteund de laptop niet.

Is er een mogelijkheid om de boot te fixen, zodat hij wel boot vanaf HDD2? (Zoals hier boven uitgelegd). Of heeft iemand ervaring met het oplossen van dit soort problemen. Is het mogelijk om PE op een HDD te zetten en te booten?

Ik heb rond gezocht op internet, maar daar kom je uit op het feit dat SATA drives niet worden herkent door PE. Dat is niet het gene waar ik naar op zoek ben..

Misschien kunnen jullie me uit de brand helpen?
Gr. Gommers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Heeft het ding nog een mogelijkheid om op te starten met een floppy-drive of iets dergelijks? Ik heb ooit eens een installatie van Windows XP gedaan via het netwerk (bedraad natuurlijk). Netwerkconfiguratie is echter niet zo simpel en je laptop moet kunnen opstarten vanaf het netwerk.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gommers
Hm hij heeft geen FDD zelf, maar wel de mogelijkheid om er vanaf te booten. Hij kan ook via LAN PXE, maar dat is wel de laatste optie die ik wil proberen aangezien je dan een boot server op moet zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=Arjan=-
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-12-2021
Maak het jezelf makkelijk, gewoon een USB dvd drive kopen.
Voor drie tientjes haal je die van Marktplaats.

http://link.marktplaats.nl/352897608

I think there is a world market for maybe five computers ... six tops. Thomas Watson, chairman IBM, 1943

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Het ding kan niet booten van USB, hoe wilde jij dan gaan starten met een externe DVD-drive?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gommers
Je zou een SATA DVD/CD drive kunnen kopen, maar voor eenmalig gebruik zoek ik toch eerst liever naar alternatieven. Niemand ervaring met PE op een HDD?

[ Voor 20% gewijzigd door Gommers op 07-06-2010 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=Arjan=-
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-12-2021
Systeem zal 'm zien als een DVD drive.

I think there is a world market for maybe five computers ... six tops. Thomas Watson, chairman IBM, 1943

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gommers
Ooh serieus? Dat is wel makkelijk! Maar ook bij een G20 uit 2005 hmmmm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:24

Umbrah

The Incredible MapMan

Goor, maar Windows 98 kan hier een uitkomst bieden:

Format in een andere PC de harddisk als een FAT32 met een 98-DOS boot, en kopiëer de hele i386 directory van de XP CD erbij op de harddisk Slipstream eventueel F6 drivers als die nodig zijn. Zorg ervoor dat smartdrv (als je het kan vinden) in de config.sys staat, anders kan het echt lang gaan duren, en start je DOS-disk op. Gezien het "niet driver" model van DOS, zul je geen hardware problemen tegenkomen.

Ga naar je i386 dir, en tik "winnt" in. Je XP installatie zal starten, en kan een tijd duren zonder smartdrv.

Overigens weet ik het niet zeker, maar op deze manier dwing je helaas ook installatie op FAT32 af. Waar XP in vergelijking met de moderne versies al een nachtmerrie is, is het met Fat32 qua beveiliging al helemaal huilen met de pet op, en een achteraf-conversie-naar-NTFS lost dit niet noodzakelijk op! Probeer indien mogelijk je harddisk te partitioneren in twee partities: 1GB FAT32 voor DOS en de XP setup, de rest NTFS om daadwerkelijk op te installeren. Je zit dan slechts met het feit dat je Windows en default-program-files op D:\ staan, maar dat is minder erg dan FAT32's beveiliging :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gommers
Ah dankje Umbrah, ik ga dr morgen vroeg even voor zitten. Er zitten twee HDD's in, dus dat zou in principe geen probleem kunnen zijn? Alleen hoe kan ik aan de Win 98-DOS komen?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:24

Umbrah

The Incredible MapMan

Legaal niet meer "nieuw", en het is geen abandonware. Als je zelf geen Windows 98 hebt, dan zul je alternatieve manieren moeten proberen. Ik denk dat het lenen van iemand geen probleem is, daar je geen Windows 98 zelf installeert.
Pagina: 1