Toon posts:

[HD5770] van Club3D:Systeem daardoor instabiel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil het volgende aanbrengen;

Sinds kort heb ik een Club3D HD5770, V2. Ik heb deze ingebouwd, en ik heb het idee dat mijn systeem daardoor een stuk instabieler is geworden. Dat niet alleen, zelfs op de standaardinstellingen haal ik het einde van 3DMark 06 niet eens, 10-tallen keren geprobeerd, maar altijd "D3D error, device lost".

Mijn systeem bestaat uit een P35C-DS3R V1.0 van Gigabyte, een QX9650, 4x1 Gb Crucial Ballistix (D9 chips), de HD5770 en een stel HD's en een Samsung DVD +-R/W. Besturingsysteem is dual boot XP32-SP3 en Win7-64.

Wat er gebeurt;
Ik had eerste een 1950Pro, die is natuurlijk niet meer van deze tijd, maar van belang is dat mijn systeem toen compleet stabiel liep. Op dat moment gebruikte ik een Tagan 480 modulaire voeding.

Een maand ofzo geleden heb ik de 1950pro vervangen door de genoemde HD5770 pro. Ik de eerste week liep mijn systeem stabiel, het enige dat opviel was dat de HD5770 geen enkele benchmark helemaal doorliep. Ik kreeg steeds de "D3D: Error, device lost). Toen had ik dus ook nog de Tagan PSU

Die Tagan was ook niet meer van deze tijd, en werd soms best wel eens flink warm als ik bv. mijn CPU overklokte. Dus ik heb een week of 2 geleden de voeding vervangen.

Dat was een heel verhaal apart: Ik begon met een Enermax 87+ gold 600 watt. Een spiksplinternieuwe 80+ gold efficiënte voeding dus. Ik die ingebouwd, systeem doet niets :? Alleen als ik een BIOS error veroorzaak, wilde het systeem opstarten. Afijn; Het lijkt op een zeldzaam probleem dat voeding en moederbord niet fijn met elkaar werken, dus ik nam contact op met Freezing Hardware om eea uit te leggen. Ik moet zeggen dat zij een prima service verlenen, zij stelden voor om de Enermax om te ruilen naar een Seasonic 650+, mat een beetje bijbetaling.

Zo gedaan, en in de tussentijd gewerkt met de Tagan, vlekkeloos, behalve nog steeds de D3D-errors. Nu de Seasonic ingebouwd, weer moeilijkheden met opstarten, maar een stuk minder dan met de Enermax. Als ik de PC aanzet loopt de POST tot aan de initialisatie van de videokaart. Het systeem stopt dan met opstarten op het moment dat de videokaart zou moeten opstarten. Als ik dan een minuutje wacht met het uitzetten, en aan vervolgens weer aanzet, loopt het POST wel gewoon door, en start ie op; Die truc werkte niet met de Enermax.

Maar in de BIOS wordt dan een melding in knipperend rood aangegeven dat er niet kan worden gegarandeerd dat de videokaart goed werkt. Opstarten van het systeem e.d werkt evenwel goed, in beide OS'en. Maar, je raad het al, nog steeds de D3D-error's. Totaal niet stabiel die graka. Hij lijkt ook wel erg snel warm te worden, maar wie weet worden alle 5770's redelijk snel warm. De koeler spint overigens dan netjes op, maar de geheugenchippies worden niet gekoeld, behalve met de side-window fan die ik dwars over mijn graka heen laat blazen.

Hebben jullie een idee? Ik ga deze week proberen om met mijn oude 1950Pro eens op te starten. Kijken of dat wel helemaal stabiel draait. Als dat zo is, is de verdenking redelijkerwijs hard gemaakt, of niet soms. Of zijn er andere ideeën die ik kan opvolgen?

Verwijderd

Topicstarter
Geen ideeën tot nu toe ? Jammer :'(

"t is wel een "zuinige PC" nu, maar om hem nu aan te laten staan omdat ik geen zin heb in een opstartprobleem is dan ook weer ....

Na al die tijd moet je inmiddels wel weten dat je je topic niet hoeft te kicken binnen 24 uur.

[ Voor 88% gewijzigd door Edmin op 07-06-2010 19:09 ]

• djdani
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-02 12:48
Ik kreeg die melding ooit op een gtx275 in een te krappe kast, slechte airflow en te hoog geklockt. Bij mij werd een 5770 niet gek warm, lijkt me de airflow. Heb je toevallig gefurmarkt?

Druk in ATI CCC eens op defaults in overdrive ? Clock m eens 10 procent down en probeer het dan eens?

Nieuwe kaart trouwens met garantie?

[ Voor 14% gewijzigd door djdani op 07-06-2010 19:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
djdani schreef op maandag 07 juni 2010 @ 18:54:
Ik kreeg die melding ooiy op een gtx275 in een te krappe kast, slechte airflow en te hoog geklockt.

Druk in ATI CCC eens op defaults in overdrive ? Clock m eens 10 procent down en probeer het dan eens?

Nieuwe kaart trouwens met garantie?
Downclocken gaat ook niet, CCC doet dan raar. Als ik de klok ook maar 1 tikje verander verandert de daadwerkelijke klok idioot mee (wordt 25% oid).

Probleem lijkt veranderd bij nwe versie CCC.

Airflow of ruimte is geen enkel probleem in mijn Stacker STC01

Overigens altijd driver sweeper gebruikt

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2010 19:00 ]

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Heb je de oude drivers wel verwijdert met drivercleaner oid?
Want het probleem ligt volgensmij bij de driver.
Dus haal de oude eraf met drivercleaner, en instaleer dan de nieuwste versie van catalyst: 10.5

Verwijderd

Topicstarter
brilsmurfffje schreef op maandag 07 juni 2010 @ 18:58:
Heb je de oude drivers wel verwijdert met drivercleaner oid?
Want het probleem ligt volgensmij bij de driver.
Dus haal de oude eraf met drivercleaner, en instaleer dan de nieuwste versie van catalyst: 10.5
Dat kan dus niet, de problemen ontstaan dus bij het aanzetten van de PC tijdens het POST-en.

• djdani
Heb je ook default gezet?

Met nieuwe drivers hoef je normaliter niet te cleanen.

Edit: veilige modus lukt ook niet?

[ Voor 18% gewijzigd door djdani op 07-06-2010 19:02 ]

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

De vraag is heb je het gedaan, en bij de POST kan wel, want bij de post checkt de pc alle aangesloten hardware, dus nog meer kans dat het bij de driver ligt bron

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

djdani schreef op maandag 07 juni 2010 @ 19:02:
Heb je ook default gezet?

Met nieuwe drivers hoef je normaliter niet te cleanen.
Wel als je de grafische kaart vervangt

• djdani
Doe ik nooit en ik vervang eens per week een kaart :)

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Het hoeft ook niet perse te gebeuren, maar het kan altijd, tevens gaat de TS hier van een DX9 naar een moderne DX11

edit: aangepast :+ @ hieronder bedankt!

[ Voor 16% gewijzigd door Brilsmurfffje op 07-06-2010 19:09 ]

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:23

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

djdani schreef op maandag 07 juni 2010 @ 19:03:
Doe ik nooit en ik vervang eens per week een kaart :)
'Mijn opa van 90 rookt al zijn hele leven, en is kerngezond.' ;)
Het kan prima dat de drivers voor rare situaties zorgen, dus ik zou echt drivercleaner proberen. Wie niet waagt, wie niet wint, en zo'n grote moeite is het ook niet.
brilsmurfffje schreef op maandag 07 juni 2010 @ 19:05:
Het hoeft ook niet perse te gebeuren, maar het kan altijd, tevens gaat de TS hier van een DX9 naar een moderne DX10
DX11 mag ik toch hopen. ;)

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• djdani
Doel heiligt de middelen, dus je hebt gelijk!

Edit: Je hebt gelijk in het feit dat het in elk geval het proberen waard is :)

Over de uitkomst hoop ik dat de TS ons positief nieuws brengt, kan ik alleen maar van leren :>

[ Voor 154% gewijzigd door djdani op 07-06-2010 19:26 ]

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Hoe kan jij beweren dat ik gelijk heb als de TS G_M_C heet ?

Verwijderd

Topicstarter
brilsmurfffje schreef op maandag 07 juni 2010 @ 19:20:
Hoe kan jij beweren dat ik gelijk heb als de TS G_M_C heet ?
Precies, en het onderwerp van de driver is helemaal irrelevant, want drivers worden pas geladen als Windows wordt opgestart. Wanneer mijn systeem dus niet door de POST komt bij de eerste keer opstarten, wordt er dus niet eens opgestart/geboot, en dus kunnen de drivers geen onderdeel zijn van het probleem. Het lijkt er in dat geval op dat het BIOS/moederbord/whatever de videokaart niet goed weet te initialiseren ofzo.

Wanneer het systeem opgestart is, dan is die mogelijk om dezelfde reden instabiel en haalt ie geen enkele benchmark. De videokaart is natuurlijk PCI-E 2.0 / het moederbord PCI-E 1.0, zou dat het zijn ? (Nooit van gehoord dat dat een probleem zou geven, PCI-E 1/2 zijn tenslotte backwards compatible). Ik denk eerder dat er iets niet goed aan is, geen idee wat, maar toch het is een vreemd probleem.

Ik zal eens zien of ik morgenavond tijd heb om de videokaart te vervangen.

Driversweeper staat er toch nog op, dus het zou geen enkel probleem moeten zijn om de 1950 weer in te bouwen (dan is het absoluut wel nodig, want dan moet terug naar een "legacy driver" v 10.2 ofzo dacht ik dat de laatste was).

En ten aanzien van de methode; Ik gebruik de methode deinstall-Driversweeper-install wel, maar meer met de gedachte baat het niet dan schaad het niet en doordat ik "van de oude stempel ben" als in "vroegah moest het wel".

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2010 21:08 ]

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Misschien helpt het om de bios te flashen? Of een clearmos

Verwijderd

Topicstarter
brilsmurfffje schreef op maandag 07 juni 2010 @ 21:30:
Misschien helpt het om de bios te flashen? Of een clearmos
Van m'n moederbord ?

Dat heb ik idd gedaan, naar de nieuwste, en weer terug naar de voorlaatse. Maakt geen enkel verschil. Kan overigens niet verder terug omdat eerdere biossen de QX9650 niet kenden.

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:38
Zou het dan geen tijd zijn voor een nieuw moederbord? :)

Verwijderd

Topicstarter
Spaiker schreef op maandag 07 juni 2010 @ 22:06:
Zou het dan geen tijd zijn voor een nieuw moederbord? :)
Beetje overdreven vlgs mij ?

Alles werkt prima, alleen de graka lijkt een probleem.

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:23

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Ik heb al wel vaker gezien dat een PCI-e 2.0 graka niet goed werkte op een PCI-e 1.0 mobo, dus dat zou best eens de oorzaak kunnen zijn.
Het is in theorie backwards compatible, maar helaas in de praktijk niet altijd.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• djdani
heb je verhaal inmiddels een aantal keren herlezen. Die temps van de 5770 horen tussen de idle 35 40 in jouw kast en load max 80 te zijn.

Heb je de kaart nieuw gekocht of van een koelerwisselende tweaker, of zelf de koeler eraf gehad? Kan je hem eens furmarken en de temps doorgeven?

Lijkt me bijna een gevalletje rma :(

n.b ik kom uit dalfsen, weet niet waar je woont maar als je ff een andere comp wilt testen met die kaart ben je ltijd welkom

[ Voor 20% gewijzigd door djdani op 07-06-2010 23:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
djdani schreef op maandag 07 juni 2010 @ 23:02:
heb je verhaal inmiddels een aantal keren herlezen. Die temps van de 5770 horen tussen de idle 35 40 in jouw kast en load max 80 te zijn.

Heb je de kaart nieuw gekocht of van een koelerwisselende tweaker, of zelf de koeler eraf gehad? Kan je hem eens furmarken en de temps doorgeven?

Lijkt me bijna een gevalletje rma :(

n.b ik kom uit dalfsen, weet niet waar je woont maar als je ff een andere comp wilt testen met die kaart ben je ltijd welkom
Idle is ie al zo'n 45 graden.

De kaart is een Club3D v.2, dus niet meer met de Ati koelers die op de eerste generatie zaten, maar net een door C3D zelf gemaakte koeler.

hd5770

Ik ga eerst de 1950 weer eens testen, als dat alle problemen oplost lijkt het me een goede indicatie dat in in de goede richting zit met het idee dat de Club3D het probleem vormt.

Bedankt allemaal tot nu toe !

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2010 19:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou, the results are in ...

Ik ben weer terug gegaan naar mijn beginpunt, met de Tagan en de 1950XT. Heb daar vandaan de vervangende SEasonic ingebouwd. Alle problemen zijn meteen weg. Systeem start helemaal normaal op, en 3dmark06 draait gewoon helemaal uit op mijn Win7-64 systeem (op m'n XP niet, maar die is vlgs mij al een tijdje brak, ben niet voor niets aan het migreren naar Win7 :p ).

Als ik de HD5770 inbouw, problemen met opstarten van mijn systeem, en geen volledige benchmark. Kortom, de videokaart is (ook) een probleem. Had ik maar niet meteen alles moeten willen upgraden, maakt diagnoses stellen wel erg vervelend.

Ik denk dat ik dus idd contact moet gaan opnemen met de leverancier van de grafische kaart.

Ik laat evt. als gewenst weten hoe eea afloopt.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2010 20:51 ]

Pagina: 1