Toon posts:

Pc herrie, waar ligt het aan?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Graag zou ik mijn vraag aan de echte pc kenners willen voorleggen.
Ik heb zelf onderdelen van mijn pc ge-upgraded begin dit jaar.
Nu ben ik erg blij met de prestaties, maar de herrie die uit de kast komt is me nog te veel.
Daar wil ik graag nog wat aan doen, zonder al te veel extra kosten te maken.

Mijn specs:
-gigabyte GA-MA790XT-UD4P
-AMD Phenom II X4 945 (met cpu-cooler)
-Sapphire VAPOR-X HD 4890 1024MB
-Kingston ValueRAM KVR1066D3N7K2/4G
-Be Quiet Straight Power E6 500W
-2 HDD's western digital bij elkaar 350 gb

Ik dacht aan de volgende mogelijkheden:

-de behuizing vervangen
Het is een Nexus behuizing, maar al 7 jaar oud en ik heb het idee dat hij aan t eind van z'n latijn is.
Wanneer ik tegen de zijkant druk (voorzichtig) dan komt er beduidend minder geluid naar buiten.
(maar misschien is dat logisch??)

-betere cpu-koeler kopen

Zelf denk ik dat de grafische kaart de meeste herrie maakt, maar dat de behuizing als een soort stemvork is gaan werken waardoor het versterkt wordt in plaats van gedempt.

Maar wat denken jullie ervan?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-01 17:53
Dat wij niet kunnen horen waar het geluid vandaan komt, dus hang je oor ernaast en ga op onderzoek uit.

The devil is in the details.

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:32
zoek de bron. Je geeft zelf al aan dat de kast resoneert, dat is 1 bron. Desnoods haal je al je onderdelen uit de kast en neemt ze per stuk onder de loep om te achterhalen hoeveel geluid/trillingen ze eigenlijk veroorzaken. Ga alles na met draaiende onderdelen, dus vooral de fans.

[ Voor 11% gewijzigd door morpheus op 07-06-2010 13:20 ]

3kwp pvoutput

• T-Rhidon
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09-2025

T-Rhidon

Move IT ;)

Heb je last van veel stof? (ventilatoren vol stof?)

Heb je Fan controllers? Zoja, zet ze is vol open en weer dicht wordt het dan erger?

Als je zelf al zegt dat de zij plaat van je kast trilt, haal deze van je kast en kijk dan als het nog zoveel lawaai maakt?

"I can't dumb it down to your level, because I am scared of harming you!"

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even gekeken: geen fan controllers in de kast, weinig stof en door de zijkant eraf te halen scheelt het geluid iets, maar volgens mij komt er een hoop herrie van de grafische kaart.

De kast ga ik dus wel vervangen (iemand een tip welke ?), maar wat zou ik kunnen doen aan de grafische kaart herrie? Ik denk zelf dat daar weinig aan te doen is, toch?

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-01 22:47

w4rguy

Team Manager NAB Racing

soms riskant, maar waard om te proberen.

Zet je pc aan. Als je vermoed dat een bepaalde fan herrie maakt .. rem hem af (drukken op het midden van de fan om rustig re remmen of je vinger tussen de vinnen steken voor abrupte stop met mogelijk afbreken van vin. Hoor je het geluid nog, dan is het niet die fan. Is het gestopt? probleem gevonden!

All-Round nerd | iRacing Profiel

• T-Rhidon
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09-2025

T-Rhidon

Move IT ;)

w4rguy schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 11:13:
soms riskant, maar waard om te proberen.

Zet je pc aan. Als je vermoed dat een bepaalde fan herrie maakt .. rem hem af (drukken op het midden van de fan om rustig re remmen of je vinger tussen de vinnen steken voor abrupte stop met mogelijk afbreken van vin. Hoor je het geluid nog, dan is het niet die fan. Is het gestopt? probleem gevonden!
Dit zeker even proberen, doe het wel voorzichtig vooral met de koeler van je grafische kaart. Dit niet te lang doen, maar dat telt voor elke fan.

En als je een nieuwe kast wil, wat zijn je eisen eraan?
- Prijs?
- Maat?
- Kleur?
- Wat wil je er in? (hoeveel hardeschijven, hoeveel branders/lezers en wat moet er nog meer in)?
- Met cooling / Fan's?
- Ga je er mee naar LAN's, wil je het Casemodden?

Dat maakt het zoeken een stuk makkelijker ;) .

"I can't dumb it down to your level, because I am scared of harming you!"

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Ik raad het je sowieso aan om het bij het midden van de ventilator te doen. Ik ken iemand die raakte per ongeluk de fan aan van de CPU. Gelijk snee in haar vinger, de ventilator was door t schuren van het stof ietwat geslepen.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-01 14:30
[verwijderd]

[ Voor 103% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 13:02 ]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als er iets vibreert dan is dat waarschijnlijk een harde schijf, leg die eens apart op een stukje schuimrubber oid en kijk of er verschil is. Er zijn verder een hoop producten als hdd silencers etc om ze stiller te maken. Of als je toch op zoek bent naar een nieuwe kast, maak het dan een eis dat er stille schijfophanging aanwezig is (vaak met rubbers).

edit: hier staan wat goede opties: http://www.silentpcreview.com/article75-page5.html

[ Voor 11% gewijzigd door wagenveld op 09-06-2010 12:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle tips en info: ik ga even kijken.

Bericht volgt!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Zoals morpheus al zei: zoek de bron van de ergste geluiden. Ga elk onderdeel af en kijk of deze de grote boosdoener is. Je kan bijvoorbeeld de fan van de CPU koeler even tegenhouden (wel voorzichtig natuurlijk...) om te kijken of deze zoveel geluid maakt. Hetzelfde geldt voor VGA koeler en de case fans. Je kan het geluid van de harde schijf testen door deze uit te schakelen en de computer zonder HDD opstarten (met een Linux Live CD ofzo).

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-01 10:43
Het hoeft niet altijd een fan te zijn (zeker niet) bij een grafische kaart. Heb zelf ooit gehad dat een koperen spoelt begon te zoemen. Opvullen met nagellak en probleem (voor altijd) opgelost.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-01 16:32
Het zou mij niets verbazen als je videokaart de meeste herrie maakt.

Die 4890's zijn echte heethoofden. Dat, icm met een kleine fan, is het basisrecept voor veel geluid.
Ik heb zelf ook een 4890 (de Asus Formula 1) dus ik spreek uit ervaring. ;)

Mocht het nou je videokaart zijn, dan zit er niet veel anders op dan het vervangen van je koeler + fan.

Nog een tip:
Download & installeer Speedfan. Hiermee kan je de toerentallen regelen van je cpu & case fans. Als je nu in Speedfan 1 voor 1 de fans sneller/langzamer laat lopen hoor je vanzelf wel wat er veel herrie maakt.

Hetzelfde kan je ook met je videokaart doen. Alleen doe je dat niet met Speedfan maar in Ati CCC.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:55

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Kickje naar Cooling :)

• karstjan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-06-2021
wagenveld schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 12:06:
Als er iets vibreert dan is dat waarschijnlijk een harde schijf [bla]
Ik heb dit ook gehad, mijn harde schijven lieten mijn kast resoneren. Ik heb ze opgehangen in elastieken (zie elders op GoT voor tipzz) en het geluid was weg.

Heb daarna nog wel een andere videokaart gekocht en de processor passief gekoeld, maar goed :)

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09-2025

Big Womly

Live forever, or die trying

Heb ooit ook eens een luidruchtige pc gehad, die gaf een luid gezoem met een bepaalde frequentie
...zzzZZZzzz...zzzZZZzzz...
Oorzaak was toen dat mijn 2 schijven resoneerden en omdat het zijpaneel een beetje los zat, trilde dat luid mee.
Alles wat beweegd even stilhouden en horen of het geluid dan minder/weg is. Zo kun je de bron het makkelijksg vinden.

[ Voor 20% gewijzigd door Big Womly op 09-06-2010 15:37 ]

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

bij mij is het een fan van revoltec die los in de lagers hangt en trilt. Muggen maken geluid en daar had ik de perfecte oplossing voor. Mijn pc is helemaal van plexiglas en ik heb er blacklights in zitten. 's Nachts blacklight aangezet. Weg muggen :P

Verwijderd

Topicstarter
wagenveld schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 12:06:
Als er iets vibreert dan is dat waarschijnlijk een harde schijf, leg die eens apart op een stukje schuimrubber oid en kijk of er verschil is. Er zijn verder een hoop producten als hdd silencers etc om ze stiller te maken. Of als je toch op zoek bent naar een nieuwe kast, maak het dan een eis dat er stille schijfophanging aanwezig is (vaak met rubbers).

edit: hier staan wat goede opties: http://www.silentpcreview.com/article75-page5.html
Is inderdaad mooie site! Dank!
ChojinZ schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 14:49:
Het zou mij niets verbazen als je videokaart de meeste herrie maakt.

Die 4890's zijn echte heethoofden. Dat, icm met een kleine fan, is het basisrecept voor veel geluid.
Ik heb zelf ook een 4890 (de Asus Formula 1) dus ik spreek uit ervaring. ;)

Mocht het nou je videokaart zijn, dan zit er niet veel anders op dan het vervangen van je koeler + fan.

Nog een tip:
Download & installeer Speedfan. Hiermee kan je de toerentallen regelen van je cpu & case fans. Als je nu in Speedfan 1 voor 1 de fans sneller/langzamer laat lopen hoor je vanzelf wel wat er veel herrie maakt.

Hetzelfde kan je ook met je videokaart doen. Alleen doe je dat niet met Speedfan maar in Ati CCC.
Heb ik gedaan: en het is de die standaard AMD koeler volgens mij.
De grafische kaart kan ook lekker wat herrie maken, maar dat geluid heb ik nog nooit gehoord.
Het was echt de cpu koeler.

Dus nu eerst dan maar die koeler vervangen en kijken wat dat doet. Dan kan ik altijd nog een andere kast aanschaffen, mocht hij nog steeds resoneren.

Opties heb ik even bekeken:
De scythe mugen 2 is te groot voor mijn kast volgens mij. Klopt het dat hij 15,8 cm hoog is? (en dat dus in de breedte van de behuizing moet passen?)
De breedte van mijn kast is vanaf het moederbord ong 15 cm, dus dat gaat nooit lukken.

Als andere optie heb ik de scythe grand karma cross gezien, die ook na de mugen weinig geluid produceerd.
Deze is wel 17 cm lang, dus ik weet niet of dat dan problemen gaat opleveren?
Mijn bron was overigens (na vele google searches) :
http://www.hardware.info/nl-NL/productdb/viewbenchmarks/

Weten jullie er 1 die niet zo ontzettend groot is, maar wel weinig geluid produceerd?
Na ook wat revieuws vanuit de engelse sites kan ik er niet zo 1 vinden die zeker in de kast past.
Of zie ik dat nu verkeerd?

En bedankt voor alle reacties! Zo schiet het lekker op met die herrie! :*)

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Kijk eens naar die zalman CPU's ? Ik heb zelf altijd voorkeur naar volledig koperen koelingen. Koper geleidt beter dan aluminium, vandaar. Als je koper beter geleidt hoeft de fan minder toeren te maken om te keolen, wat dus ook tot minder geluidsproductie leidt.

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-01 22:13
w4rguy schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 09:21:
Kijk eens naar die zalman CPU's ? Ik heb zelf altijd voorkeur naar volledig koperen koelingen. Koper geleidt beter dan aluminium, vandaar. Als je koper beter geleidt hoeft de fan minder toeren te maken om te keolen, wat dus ook tot minder geluidsproductie leidt.
Bullshit.

Koper geleid beter. Daar heb je wel gelijk in.

Daarnaast gaat het bij stille koeling om veel oppervlak om je warmte wkijt te kunnen en daar heb je een tower koeler voor nodig. Daarnaast moet je voor een stille pc langzaam draaiende fans hebben. Daarom moet de afstand tussen de finnen van je koeler ook vrij breed zijn.

Maar TS. kijk alsjeblieft niet naar HW.info. Silentpcreview.com is stukken beter in dat vlak. Ook daar is de Grand Kama Cross als zeer goed aangemerkt. Ze hebben daar een reccomended heatsink lijstje daarmee kun je dus je koeler uitkiezen.

[ Voor 14% gewijzigd door BlackWhizz op 10-06-2010 10:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties!
Ik ga het proberen met de grand kama cross.
Heb nog wat andere reviews gelezen via silentpcreview en ik denk dat deze wel moet kunnen passen.

Wat mij betreft kan er een slotje op mijn vraag, ik ben goed uit de brand geholpen!

Bedankt!

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

BlackWhizz schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 10:03:
[...]

Bullshit.

Koper geleid beter. Daar heb je wel gelijk in.

Daarnaast gaat het bij stille koeling om veel oppervlak om je warmte wkijt te kunnen en daar heb je een tower koeler voor nodig. Daarnaast moet je voor een stille pc langzaam draaiende fans hebben. Daarom moet de afstand tussen de finnen van je koeler ook vrij breed zijn.

Maar TS. kijk alsjeblieft niet naar HW.info. Silentpcreview.com is stukken beter in dat vlak. Ook daar is de Grand Kama Cross als zeer goed aangemerkt. Ze hebben daar een reccomended heatsink lijstje daarmee kun je dus je koeler uitkiezen.
oppervlak is 1 van de criteria die bepaald hoe sterk je koeling is. Naast de geleiding zijn dat 2 van een aantal hoofdfactoren. Diamant geleidt NOG beter, maar ik denk niet dat je genoeg geld hebt om een diamanten koeler te kopen :P

(of ik vergist me in kristal?)

• Engra
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-01-2024
Heb zelf heel even de AMD fan er opgehad (moest nog wachten op mijn Mugen 2) en deze maakt idd veel lawaai en het is het naar mijn mening waard deze te vervangen (kan je ook wat temperatuur winst behalen). De scythe kama heb ik zelf geen ervaring mee maar ik hoor van anderen dat deze goed werkt en je hebt ook niet echt een beest van een processor om te koelen dus dit moet meer dan voldoende zijn!
Je zegt ook dat je kast resoneert ik zou dus ook kijken voor een nieuwe kast als je het geld er voor over hebt zou ik een Lian Li nemen of als je iets minder wilt besteden een CM 690 (Advanced II)
Pagina: 1