Selectief werken over VPN (bijv Spotify niet)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RestlessCitizen
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-08 22:20

RestlessCitizen

Oud is vaak al nieuw genoeg

Topicstarter
Als ik thuiswerk en via een VPN verbonden ben met 'de zaak', dan gaat al het verkeer van Spotify ook over de VPN. Daat kwam ik achter toen de VPN er even uitlag: de muziek stopte en startte tegelijk met het falen/herstellen van de VPN-verbinding.
Nu hoorde ik van een collega dat het op de MAC eenvoudig in te stellen is dat Spotify NIET over de VPN mag, maar voor Windows 7 kan ik hier geen oplossing voor vinden.
Wie weet hoe je dit in kunt regelen?

Aanvulling: het gaat om een standaard Microsoft VPN (SBS2008)

[ Voor 6% gewijzigd door RestlessCitizen op 07-06-2010 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 15:48
op windows is het volgens mij zo dat zodra je verbind met een VPN je eigen internet niet meer gebruikt (kan) worden.

Hier ben ik zelf ook al een paar keer tegenaan gelopen en heb geen oplossing kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:52
Volgens mij moet je dan gewoon instellen in de VPN dat de VPN verbinding niet de default gateway wordt. Daarmee wordt dan gelijk het verkeer verdeeld tussen internet of VPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:45
jjbstolk schreef op maandag 07 juni 2010 @ 10:25:
Volgens mij moet je dan gewoon instellen in de VPN dat de VPN verbinding niet de default gateway wordt. Daarmee wordt dan gelijk het verkeer verdeeld tussen internet of VPN.
Jep, echter ga je dan tegen het probleem aanlopen dat alles waar routering moet plaatsvinden aan de kant van het werk, gaat proberen te verbinden via je internetverbinding daar het niet in dezelfde ip range zit als je VPN (of het echt zo werkt qua oorzaak/gevolg weet ik overigens niet, maar dat is mijn ervaring hiermee).

Je kan natuurlijk met de hand wat routes inkloppen maar da's redelijk hardcore en moet je volgens mij ook iedere keer opnieuw doen dan :+ (of een scriptje voor maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B0rf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-10-2024
Je zou handmatig de IP-adressen van spotify aan je route-tabel kunnen toevoegen, door in een prompt iets te typen als

route add 78.31.8.29 mask 255.255.255.255 192.168.0.1 metric 1 if 2

Hierbij is 78.31.8.29 het IP van spotify, 192.168.0.1 het IP van je lokale gateway, en de 2 het ID van je netwerkkaart (typ 'route print' om erachter te komen welk id je netwerkkaart heeft)

er zijn ook wel wat GUI tooltjes voor beschikbaar, zie google

[ Voor 7% gewijzigd door B0rf op 07-06-2010 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 15:01

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Default Gateway kan je wel laten staan,
Je moet alleen een Route aanmaken voor je Spotify, kwestie van IP adresjes die Spotify gebruikt toewijzen aan een nieuwe route.
En uiteraard die route via je normale netwerk verbinding laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 15:29
Het hangt er ook erg vanaf wat voor een VPN je precies gebruikt, je kan idd op de Microsoft VPN aanpassen dat het niet de default gateway aanpast, maar met bv een cisco VPN client kan je dit niet even 123 aanpassen. Dit wordt vanuit de server/concentrator geforceerd. Bij veel bedrijven is dit ook de gewenste beveiliging.
Een split VPN tunnel kan voor een bedrijf een security issue zijn.
Pagina: 1