Hoe werkt samenwerken in Google Docs onder de motorkap?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-09 21:08
Ik had een vraag over http://docs.google.com/demo, namelijk: hoe doen ze dat synchroniseren? Ik heb hier twee browsers openstaan, en een wijziging op browser A wordt bijna gelijk doorgevoerd op browser B.

Ik heb de Firebug-console aangezet: in principe lijkt e.e.a. gewoon via AJAX-requests te lopen. Het vreemde is echter dat browser B geen requests doet totdat ik iets wijzig in browser A. Dit terwijl je zou verwachten dat browser B voortdurend requests moet doen, om aan de server te vragen of er iets veranderd is.

Hoe doen ze dat? Hebben ze ergens op de pagina een Java-applet staan met een open lijntje naar de server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Waarschijnlijk doen ze dit via COMET

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-09 21:08
Dank! Nu ik wat beter kijk in Firebug, zie ik inderdaad dat dezelfde request opnieuw geladen lijkt te worden...

Zie ook: http://www.zeitoun.net/articles/comet_and_php/start

Maar als ik dit zou willen met Apache PHP/Javascript, dan betekent Comet wel dat iedere gebruiker een Apache proces bezighoudt, of niet? Want wat je eigenlijk laat doen is een PHP-pagina nooit antwoorden.

[ Voor 56% gewijzigd door Rekcor op 07-06-2010 10:41 . Reden: had nog een vraag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Rekcor schreef op maandag 07 juni 2010 @ 10:27:
Maar als ik dit zou willen met Apache PHP/Javascript, dan betekent Comet wel dat iedere gebruiker een Apache proces bezighoudt, of niet? Want wat je eigenlijk laat doen is een PHP-pagina nooit antwoorden.
Bingo :)

Bij veel gebruikers wil je dit dan ook niet met Apache doen. Die is hier niet zo geschikt voor ;)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]