Toon posts:

Draadloos muzieknetwerk door hele huis, help

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga binnenkort verhuizen, en wil in mijn nieuwe huis een goed audiosysteem bouwen. Een draadloos systeem waarbij muziek en films door het hele huis beschikbaar zijn. Ik zit te denken aan een netwerkschijf die in de meterkast o.i.d. staat, en draadloos te benaderen is. Nu heb ik flink zitten googlen, tweakers.net doorzocht, maar ik kom er niet uit. Er is zoveel mogelijk dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen in de zoektocht naar mijn ideale audiosysteem.

Dit zijn de door mij gewenste functionaliteiten:

- Harde schijf (of schijven), draadloos te benaderen. Minimaal 2TB totale grootte
- Benadering moet mogelijk zijn door zowel Mac als Windows-laptops
- Geluid uit speakers die verbonden zijn met 'standaard'-versterker (Onkio)
- Schijven moeten ook van buitenaf te benaderen zijn (voor vrienden/familie die willen downloaden)
- Het moet mogelijk zijn om vanaf de schijf torrents te seeden

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wat had je zelf al gevonden?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Theck88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:18

Theck88

If it's hard just KISS!

Kijk eens naar het SONOS systeem. Dit is een wireless multiroom systeem, waarmee je veel mogelijkheden hebt. Kijk eens op de website van van SONOS. Mocht je vragen hebben over het systeem dan DM of mail mij maar. Waar ik werk verkopen ze dit systeem, dus ik kan je wel wat vertellen over de praktijk.

[ Voor 80% gewijzigd door Theck88 op 07-06-2010 09:02 ]

My computer once beat me at chess, but it was no match for me in kickboxing

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-02 11:45
Misschien een Subsonic servertje op te zetten?

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Verwijderd

Topicstarter
@Falcon: ik had deze gevonden: productreview: Synology DS410j review door Verwijderd. Zag er wel goed uit, maar kom er niet goed achter of deze aan al mijn criteria voldoet. Ook het Airport Express ding van Apple lijkt ok, maar zelfde verhaal.

@ThijsPothoff: SONOS is supersysteem, maar ligt nogal boven mijn budget. Dat budget ligt rond de 500,-.

@StefanvanGelder: Subsonic is webbased zie ik, dat wil ik niet. Ik wil gewoon de muziek die op mijn schijven staat kunnen benaderen, of muziek afspelen vanaf mijn laptop op de hifi-speakers.

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-01 16:56
Wat voor software wil je op die muziekserver hebben?
Je kan namelijk het begrip delen heel breed zien en in vele soorten protocolen.

Denk aan.
Itunes server
Samba
Torrentprogramma met webinterface (om te seeden)

En moet de muziek server zelfstandig werken of koop je nog een los kastje (pc) bij voor aan je versterker?

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:31
Verwijderd schreef op maandag 07 juni 2010 @ 08:56:

Dit zijn de door mij gewenste functionaliteiten:

- Harde schijf (of schijven), draadloos te benaderen. Minimaal 2TB totale grootte
- Schijven moeten ook van buitenaf te benaderen zijn (voor vrienden/familie die willen downloaden)
- Het moet mogelijk zijn om vanaf de schijf torrents te seeden

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen
Ik draai hier thuis zelf met een synology.

Ik de nieuwe Synologys kan makkelijk een paar TB.
Heb zowel draadloos als bedraad overal toegang tot mijn muziek, ik heb echter geen Mac, maar dat moet geen probleem zijn.
Vervolgens heb ik in de keuken een Freecom Musicpal staan en die is weer aangesloten op een versterker. Voor de keuken goed genoeg
In de woonkamer staat een Popcorn Hour C200, maar dat komt omdat ik daar oook films mee af wil spelen.
Maar moest ik enkel muziek willen, dan had ik in het hele huis Musicpals neergezet.
Mijn synology is van buitenaf te benaderen (via o.s webinterface, ftp, enz) en kan zowel torrents als usenet gebruiken.

Dus eigenlijk alles dat je wilt

Verwijderd

Topicstarter
@Erwinvz1: Geen idee, van die software. Bedoel je dan een muziekspeler zoals iTunes of Winamp? Een los kastje is geen probleem.

Verwijderd

Topicstarter
@Maartend: dat komt inderdaad aardig in de buurt van wat ik wil. Maar in elke ruimte een verschillend apparaat zie ik niet echt zitten. Heb je ook een gewone hifi-installatie, waarmee je muziek van je synology af kan spelen?

• maartend
Verwijderd schreef op maandag 07 juni 2010 @ 10:34:
@Erwinvz1: Geen idee, van die software. Bedoel je dan een muziekspeler zoals iTunes of Winamp? Een los kastje is geen probleem.
Nee, hij bedoelt met wat voor software je muziek wilt streamen.

Op een synology zit o.a Itunes-iets, maar er zit ook een eigen player op.
En ik zit me net te bedenken, gezien het feit dat er iets van Itunes op die Synology staat, moet hij wel met een Mac kunnen samenwerken.
Verwijderd schreef op maandag 07 juni 2010 @ 10:35:
@Maartend: dat komt inderdaad aardig in de buurt van wat ik wil. Maar in elke ruimte een verschillend apparaat zie ik niet echt zitten. Heb je ook een gewone hifi-installatie, waarmee je muziek van je synology af kan spelen?
Maar dat moet toch, in elke ruimte iets. Hoe wil je anders spelen/ontvangen

Kijk, die synology staat in je meterkast maar je moet wel iets hebben om de muziek te ontvangen en via je hifi af te spelen.
Hoe zie je dit anders gebeuren?

[ Voor 35% gewijzigd door maartend op 07-06-2010 10:42 ]

• maartend
kan ik dit bericht niet volledig verwijderen?

[ Voor 200% gewijzigd door maartend op 07-06-2010 10:43 ]

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:14

Denk aan een Synology schijf bijvoorbeeld met Squeezecenter erop.

Synology kan dit!

Squeezebox?

Synology is van buitenaf benaderbaar!

- Het moet mogelijk zijn om vanaf de schijf torrents te seeden...

Geen idee of de Synology dit kan...

Qua software op pc's en laptops kan je Softsqueeze installeren. En volgens mij ben je er dan wel. En qua bedrag moet dat wel te doen zijn voor het gestelde 500,- europ bedrag.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 juni 2010 @ 08:56:
Ik ga binnenkort verhuizen, en wil in mijn nieuwe huis een goed audiosysteem bouwen. Een draadloos systeem waarbij muziek en films door het hele huis beschikbaar zijn. Ik zit te denken aan een netwerkschijf die in de meterkast o.i.d. staat, en draadloos te benaderen is.
Wat wil je van ons weten?
Hoe je je data moet organiseren en toegankelijk maken of hoe je aan de TV/Stereo-kant er voor kan zorgen dat gedeelde media af is te spelen? Daarnaast vraag ik me af waarom je zo graag draadloos wilt werken? Zeker met een nieuw huis heb je toch de mogelijkheid om op ieder denkbare plek een CAT6 kabeltje te leggen? (betrouwbaarder, grotere afstanden mogelijk, sneller)
Op hoeveel plekken wil je je media afspelen?
Alleen woonkamer bij de tv? Ook in keuken? Ook bij terras?
Wat voor media is dat?
MP3's Flacs AAC, MKV AVI, MT2S, ISO, WVM?

Tenslotte;
Al gekeken naar een HTPC/Server optie? Daarmee bedoel ik;
Neem een processor waarvan het energieverbruik niet TE hoog is; Intel i3 530? Neem daar een (stapel) energiezuinige HDD bij voor je OS+Data. Activeer datasharing en remote desktop. Installeer XBMC en dan kun je misschien voor 500 euro net klaar zijn. Die PC laat je dan 24/7 draaien en iedereen kan simpelweg via je router inloggen op je remote desktop en data downloaden/sturen/kopiëren. Nog een leuk voordeel. Als je XBMC draait kun je je muziek 'besturen' met een iPhone/iPod, zonder dat je tv aan hoeft.

Verwijderd

Topicstarter
@Maartend: over verschillende apparaten in elke ruimte; luidsprekers moet sowieso natuurlijk. Maar daarnaast nog een ander apparaat in elke ruimte gaat me wat ver. Wat ik wil weten: niet hoe ik mijn data moet organiseren maar hoe ik het overal af kan spelen. Misschien is draadloos inderdaad niet zo noodzakelijk. Laptops moeten echter wel draadloos met schijf/stereo kunnen verbinden.

@Super®:Plekken: Woonkamer, keuken, slaapkamers boven.
Zo'n HTPC server gaat mijn technische kennis te boven.

Zoals het nu lijkt, lijkt me de synology nog steeds de beste optie.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Waarom draadloos? Je versterker en TV staan toch ook op een vaste plek? 't Is niet alsof je er mee gaat rondlopen... En draadjes zijn veel betrouwbaarder dan draadloos.

• maartend
Verwijderd schreef op maandag 07 juni 2010 @ 12:34:
@Maartend: over verschillende apparaten in elke ruimte; luidsprekers moet sowieso natuurlijk. Maar daarnaast nog een ander apparaat in elke ruimte gaat me wat ver. Wat ik wil weten: niet hoe ik mijn data moet organiseren maar hoe ik het overal af kan spelen. Misschien is draadloos inderdaad niet zo noodzakelijk. Laptops moeten echter wel draadloos met schijf/stereo kunnen verbinden.
Volgens mij snap je het niet.

Je hebt in elke ruimte een apparaat nodig om die muziek te ontvangen vanaf je Synology. Als je in de slaapkamer TV wilt kijken, moet je daar toch ook een TV zetten? Helpt het toch niet om er enkel 1 in de woonkamer neer te zetten.
Zoiets dus.

En wel bedraad, daar waar kan.

Verwijderd

Topicstarter
@Maartend: ok, nu snap ik het.

Iemand die weet of je vanaf een synology torrents kan seeden?

• maartend
Verwijderd schreef op maandag 07 juni 2010 @ 14:55:
@Maartend: ok, nu snap ik het.

Iemand die weet of je vanaf een synology torrents kan seeden?
Ja. En usenet gebruiken

Geloof me, je wilt een synology met een netwerradio/muziek streamer

[ Voor 13% gewijzigd door maartend op 07-06-2010 15:21 ]

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-01 08:44
http://www.wifimedia.eu/c...9ii106ghz512mb-p-485.html

http://www.wifimedia.eu/c...queezeboxtouch-p-914.html

Koop dit en je bent klaar. Die synology kan torrents up en downloaden, streamen en is via de browser benaderbaar.

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-12-2025

Sosabowski

nerd

squeezebox dus. Betaalbaar en goed geluid.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Verwijderd

Super suggesties! Het past alleen niet in het budget en er is nog geen sprake van video-playback! Hoe goedbedoeld de adviezen mogen zijn. Met een budget van 500 euro zit je al snel aan een eenvoudige NAS met een leuke media speler of een leuke NAS met een media speler niet eigenlijk net niet doet wat je wilt.

Ik vrees toch echt dat wanneer je je budget aanhoudt, je de server/videoplayback moet zien te combineren in een basic HTPC/Server. Dan haal je een deel van je wensen.

• maartend
Verwijderd schreef op maandag 07 juni 2010 @ 21:45:
Super suggesties! Het past alleen niet in het budget en er is nog geen sprake van video-playback! Hoe goedbedoeld de adviezen mogen zijn. Met een budget van 500 euro zit je al snel aan een eenvoudige NAS met een leuke media speler of een leuke NAS met een media speler niet eigenlijk net niet doet wat je wilt.

Ik vrees toch echt dat wanneer je je budget aanhoudt, je de server/videoplayback moet zien te combineren in een basic HTPC/Server. Dan haal je een deel van je wensen.
Maar hij had het toch helemaal niet over video streamen? Toch enkel Audio? En dan zou ik gewoon voor de musicpal gaan (oja, heb ik ook gedaan, nou weet ik het weer)

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:14
Die fout maakte ik ook, zijn titel suggereert audio maar in de OP staat ook video. Dan word het ook heel andere koek en is 500 euro weer lastiger. Tevens is draadloos en video geen gelukkig huwelijk.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• maartend
Wicked-Game schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 08:13:
Die fout maakte ik ook, zijn titel suggereert audio maar in de OP staat ook video. Dan word het ook heel andere koek en is 500 euro weer lastiger. Tevens is draadloos en video geen gelukkig huwelijk.
Idd, dan gaat hij het echt niet halen.
Wat wil hij streamen, wil hij muziek kunnen luisteren zonder zijn TV aan te zetten? enz. Maar no way dat dat gehaald gaat worden voor 500 euro in het hele huis.

NAS + hdd's ; 300-350
Streamers (zonder display) ; 100 euro per stuk
Streamers (met display) ; 300 euro

Verwijderd

Topicstarter
@Phixion: niet deze? pricewatch: Synology DS410j

En video-streamen is voor mij stuk onbelangrijker dan audio-streamen. Bestaat er niet een simpele draadloze verbinding tussen tv (met receiver) en laptop/pc waarop films staan?

• accountabc
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 31-01 12:10
Dit hangt ervan af wat je wil. Als je je laptop alleen wil gebruiken als server en de films wil benaderen met een mediaspelertje die je bij je TV zet:
als je SD (Dvd kwaliteit, DivX/Xvid) wil gaan kijken: zeker. simpel mediaspelertje met wifi 802.11 wifi en een beetje redelijke router doet wat je wil Wil je 720P films (met h264 codering) gaan kijken? Dan heb je minimaal een router en mediaspeler die 802.11N ondersteund nodig, en dan moeten die ook niet te ver uit elkaar staan, anders moet je elke 3 seconden wachten tot de video gebufferd is. Wil je 1080P (Blu-ray/h264) films kijken? dan heb je soieso een bedraad netwerk nodig, want dat gaat met wifi niet lukken binnen budget. Ook zul je dan een wat duurder mediaspelertje moeten hebben (denk aan een Popcorn Hour oid))

Als je je laptop wil gebruiken om de video af te spelen:
dit hangt ervan af wat voor videouitgangen je laptop heeft. again: voor DVD kwaliteit video is het wel te doen, Voor HD kwaliteit zit je heel snel boven je budget

wat je niet moet vergeten: je moet in ieder geval iets hebben om de films die op je laptop/pc staan af te spelen (Tenzij je een superdure TV met DLNA en Wifi hebt natuurlijk, maar daar ga ik maaar even niet van uit). Je hebt een laptop/mediaspelertje nodig om dat voor elkaar te krijgen. Je kunt ook geen DVD's kijken zonder dvd speler.

[ Voor 14% gewijzigd door accountabc op 08-06-2010 21:25 ]

• maartend
Kijk ; je had een vraag, je krijgt daar eigenlijk steeds hetzelfde antwoord op ; Synology en mediaplayer.

Ga daar eerst eens goed naar kijken of het iets is.

Verwijderd

Topicstarter
@Maartend: ben ik nu mee bezig. Als ik het goed begrijp, kun je de Synology dus niet direct audio naar je hifi-set laten sturen, en daarom moet die squeezebox er tussen?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:35

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 09:11:
@Maartend: ben ik nu mee bezig. Als ik het goed begrijp, kun je de Synology dus niet direct audio naar je hifi-set laten sturen, en daarom moet die squeezebox er tussen?
Er zit geen audio uitgang op een Synology, als je dat bedoeld. Op elke plek waar je geluid wil weer geven moet je een apparaat met een audio uitgang hebben staan.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• maartend
Een synology is nikx anders als een NAS, een networked attached server, en is een soort centrale opslagplaats. Alles dat je erop zet heeft nog een apparaat nodig om t elaten zien/horen/spelen.

Maar daar is google voor. Dan snap je de rest ook.
Hoewel het gerucht gaat, maar dat heb ik zelf nooit uitgezocht dat je een USB-geluidskaart op een synology kunt aansluiten, maar daar zie ik de meerwaarde niet van, behalve dat je dan via je pc in de syn je muziek kunt uitsturen rechtstreekx naar je versterker. Maar dat weet ik dus niet zeker.

Nogmaals, je hebt het antwoord al van verschillende mensen hier gehad, ga daar mee aan de slag.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 19:52:
@Phixion: niet deze? pricewatch: Synology DS410j

En video-streamen is voor mij stuk onbelangrijker dan audio-streamen. Bestaat er niet een simpele draadloze verbinding tussen tv (met receiver) en laptop/pc waarop films staan?
Audio streamen:
Stap 1: koop een Synology (welk type ligt aan jouw eisen en budget) en zet die in je meterkast.
Vrijwel elke (nieuwe) Synology ondersteunt usb-speakers. Als je de draden verlengt naar de ruimtes waar jij muziek wil horen (ik heb het bijv naar de badkamer gedaan) dan hoef je alleen nog stap 2 te volgen.

Stap 2: Installeer de software DSM 3.0 van Synology en activeer na installatie Audio Station.

Stap 3: Vervolgens download je de DS Audio app uit de Android market / App store en je kunt het als afstandsbediening gebruiken om in de badkamer je eigen favoriete nummer af te spelen vanaf de Synology.

Video streamen:
koop een tv met dnla ondersteuning of een mediastreamer die je aansluit op je tv en afspelen maar!

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2011 19:57 ]

Pagina: 1