Toon posts:

TL verlichting in koelkast vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

recent hebben wij een koelkast gekocht, een coca cola glasdeurkoelkast.
In deze koelkast zit een tlbuis om de boel te verlichten.
Een hoop (niet zo mooi) wit licht.
Nou was mijn idee om deze tlbuis te vervangen door een blacklight.

Enthousiast ging ik naar de winkel. Schijnt er een onmogelijke maat buis is te zitten.

F30T12 /D/RS
ding is ca. 90 cm, 4 cm doorsnee en 30 watt.

Na wat snuffelen op internet, kom ik er achter dat wil ik een blacklight voor dit armatuur,
dat ik naar de VS moet.

Dus had ik het idee om er even een ander armatuur in te zetten met een 60 cm blacklight.

Nu komt mijn vraag:
Na het losschroeven van het armatuur:
Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_PqX3e7W-oJY/TAyMb9FamgI/AAAAAAAAAGA/PqGg5E35GeA/mini.jpg
2 gele met rode draden rechtaf,
2 blauwe linksaf,
en uiteraard 1 aardedraad.

Als ik een nieuw armatuur koop met een t8 balkje, zoiets: (of is dat t5?)
Afbeeldingslocatie: http://www.licht-geluid.nl/shop/BVModules/SmartView/ZoomImageFramer.aspx?image=afbeeldingen/hl80316.jpg&stage=1
kan ik dan gewoon die draden gebruiken voor het nieuwe balkje? Of moet ik eerst nog meer openschroeven en de +,-, aarde opzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

Een blacklight? Volgens mij wil je dat helemaal niet: je eten gaat er niet appetijtelijker van uitzien en verder licht echt elk normaal doorzichtig spatje en vuiltje op als een vuurtoren in de branding waardoor je koelkast er binnen no-time uitziet alsof er iets in geexplodeerd is.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie alleen een armatuur, geen voorschakelapparaat. Je kan er een ander armatuur in zetten maar dan is de brand en ontsteekspanning van de tl-buis niet correct. Je zal op zoek moeten naar het voorschakelaapparaat, die moet ook vervangen worden, passend bij de buis die je gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croontje
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-07 00:34
Bedoelt hij niet de TL lamp in de deur die je aan de buitenkant ziet? Zoals bij een cola automaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik bedoel inderdaad de TL aan de binnenkant. Komt enkel drinken in de kast. Bier, Smirnoff Ice, Etc.
Ik dacht dat dat wel een mooi effect moest geven :)
En de koelkast is wit vanbinnen, dus vlekjes vallen alweer minder op.

Het voorschakelapparaat (zo heet dat dus) zit denk ik ergens binnenin, achter, waar ik niet weet waar.
Vandaar mijn vraag.
Heb er weinig verstand van en misschien was het wel compatible met elkaar.
En kon ik zo het ene voorschakelapparaat voor een ander armatuur gebruiken.

Bedankt voor de snelle reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 16:34
Volgens mij hebben wij hier eenzelfde coca cola glasdeur koelkast staan. Heb de TL-buis daarin onlangs nog vervangen met een exemplaat van een willekeurige online winkel.
Of dat ook een reguliere blacklight maat is weet ik niet, maar lijkt me van wel.

[ Voor 19% gewijzigd door frickY op 07-06-2010 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wel,
het is een 90 cm buis.
Ze zijn wel te krijgen, maar ook niet veel.
Ik wil graag een blacklight. Die zijn er eigenlijk alleen in 45, 60, 120 en een paar 150 cm.
Ze zijn te vinden 90 cm en blacklight. Maar tot nu toe kom ik alleen maar zaken in de VS tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan er ook een gekleurde sleeve/ huls om doen. Kan je gewoon een witte buis kopen en kleur uitzoeken. Helaas, echt blacklight is het dan niet.
Water bij de wijn doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Sprite_tm schreef op maandag 07 juni 2010 @ 08:20:
Een blacklight? Volgens mij wil je dat helemaal niet: je eten gaat er niet appetijtelijker van uitzien en verder licht echt elk normaal doorzichtig spatje en vuiltje op als een vuurtoren in de branding waardoor je koelkast er binnen no-time uitziet alsof er iets in geexplodeerd is.
GMTA! Ik ben ook heel benieuwd hoe je koelkast er uitziet met blacklight...
Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen!

[ Voor 4% gewijzigd door RemcoDelft op 07-06-2010 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-10 12:25
Hmm, je zou eens contact op kunnen nemen met de nederlandse distributeur van Norcool (het merk van een cocacola koelkast), http://www.adek.be/Conten...=3984909&CFTOKEN=22091271 .
Misschien dat deze vervangende armaturen heeft. Het zal geen gemakkelijke opgave worden om zelf te gaan knutselen, aangezien de unit waar de tl-balk aan vast zit, ook de controller en dergelijke bevat.
EDIT: overigens moet je eens op het typeplaatje kijken naar wat dat ding per jaar verbruikt, misschien wil je wel een andere koelkast kopen eerst...

hint: 2400 kwh/jaar

[ Voor 19% gewijzigd door ChaosZ0ne op 08-06-2010 10:46 ]

Pagina: 1