Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds 1,5 jaar een Asus P5Q3 (non-deluxe) moederbord in mijn kastje hangen met daarop een Intel Core Quad Q9550 en Corsair Dominator CL8 1600mhz DDR3. Nu heb ik er al een tijd last van dropouts in me systeem en een enorme latency. Zelf bij het afspelen van een mp3 valt het geluid even weg en komt na een paar seconden weer terug (ong. hetzelfde als bij een radiostream als hij elke keer moet bufferen) en dit zelfde probleem heb ik ook in me produceer software wanneer ik op spacebar (start) druk dan blijft hij even hangen en na een seconden of 5 tot 10 (dit varieerd) start hij pas. Dit zijn latencies die niet acceptabel zeker gezien het feit dat ik een dure professionele FireWire geluidskaart gebruik dus daar ligt het niet aan. In het begin had ik van OCZ een Reaper kit gekocht met een latency van 6CL en een snelheid van 1333mhz. Deze begon raar te doen in memtest. Vervolgens contact gehad met OCZ een RMA procedure gestart en me geheugen opgestuurd. Helaas maken ze de Reaper niet meer zoals ik deze had dus kreeg ik de Platinum serie deze stond overigens wel op de QVL van Asus. Na uitvoerig alles ingevoerd te hebben in de bios zoals timing en voltage enz enz......bleef ik dit probleem houden gepaard met blauwe schermen. Toen weer contact opgenomen met OCZ en weer het geheugen opgestuurd. Vervolgens kreeg ik weer een nieuw setje OCZ platinums binnen maar ook dit mocht niet baten. Dus ik mijn geheugen gekocht omdat ik dacht dat OCZ gewoon minder compatibel is met mijn type Asus plank. Dus heb ik besloten is een ander merk te proberen dit omdat ik deze wel vertrouw in combinatie met Asus. Dus ik een setje Corsair Dominatiors besteld en vervolgens uitgeprobeerd maar nog steeds bleef ik deze happers houden tijdens het afspelen van muziek en dergelijken. Toen schoot me iets te binnen is mijn hardeschijf toevallig niet aan het overlijden? Dit kan vaak ook lijden tot een bottleneck in je systeem. Dus ik een nieuwe Samsung 1TB schijf gehaald in de winkel, alles overgezet en een nieuwe Windows installatie erop. Vervolgens alle drivers en de hele ratteplan er weer opgezet, start ik vervolgens een mp3 in en 1 minuut lang ging het goed en hoppa weer een dropout in de muziek. Nu snap je wel dat ik nog maar 1 onderdeel de schuld kan geven en dat is mijn moederbord :(

Wie kan mij nog bij staan in advies want zoals je wel kan lezen ben ik behoorlijk radeloos hoe wat en nou?

Ik zal voor de techneuten even een lijstje maken met mijn gear:
- Asus P5Q3 (non-deluxe met laatste bios 1001)
- Intel Core Quad Q9550
- Corsair Dominator CL8 1600mhz (manueel ingesteld op 8-8-8-24 1.64v 1600mhz)
- XFX Geforce 9800GTX+ 512MB DDR3
- Antec 750 watt high-end voeding
- TC electronics konnekt 24D professionele fiwi audio interface

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
test je systeem eens met prime95 op stabiliteit

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zal ik vanavond is doen :D

Maar zijn er verder nog meer tips of pointers, iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
probeer je bios eens terug te zetten naar optimal defaults en stel aslles even opnieuw in..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:47

Wish

ingwell

Stomtoevallig Zonealarm en uTorrent ook nog draaien? Of andere relevante apps?

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals nedernakker ook al zegt, probeer je computer eens onder 100% load te brengen met bijvoorbeeld Orthos, Prime95 of een ander goed stress programma.

Houd hieribj ook goed de temperaturen van de core's van je CPU in de gaten.
Ik raad aan om een dergelijk stress programma zeker een aantal uur te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bij deze de results van een nachtje stressen en heb vanmorgen ook nog even een benchmark test gedaan die staat onderaan.

http://www.speedyshare.com/files/22851461/results.txt

@Wish> Ik heb geen bijzondere apps draaien dit omdat dit nog een kale installatie is en alles er nog op moet dus heb bewust er nog niks opstaan. Het enige wat draaid is Eset NOD32 Antivirus maar deze heb ik pas sinds kort en het probleem was al van daarvoor dus hier kan het niet aan liggen.

@Nedernakker> Ik heb de bios al meerdere malen terug gezet naar defaults en opnieuw alles ingesteld, maar zal dit vanavond als ik thuis ben nog is proberen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
als ik je prime test resultaat zo zie rijst me wel een vraag, waarom gaat die ene thread zo enorm achterlopen, dit zit hem waarschijnlijk in het feit dat die drukker is met andere dingen. zijn er in je taak manager processen die meer geheugen/cpu cycles gebruiken dan normaal? weet je zeker dat het systeem 100% spyware/malware vrij is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nedernakker schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 08:09:
als ik je prime test resultaat zo zie rijst me wel een vraag, waarom gaat die ene thread zo enorm achterlopen, dit zit hem waarschijnlijk in het feit dat die drukker is met andere dingen. zijn er in je taak manager processen die meer geheugen/cpu cycles gebruiken dan normaal? weet je zeker dat het systeem 100% spyware/malware vrij is?
Het is een schone instal dus zou inprinciepe niet moeten kunnen. Misschien is een keer Ad-Aware er overheen laten scannen en dan nog is primen.

Kan het niet aan de drivers of MoBo instellingen liggen? Want ik lees wel op meerdere plekken dat de P5Q3 best een lastig bordje is om goed 100% te laten draaien met name op het geheugen gebied omdat deze als socket 775 DDR3 geheugen support waar normale borden DDR2 alleen ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWizard
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-04 20:14
Hoi ik lees zojuist dit wat oudere Topic en ik heb exact het zelfde probleem , met bijna hetzelfde systeem ook ik heb een Q9550 erin hangen en Corsair Ram ook ( CMX8GX3M2A 1333 C9 ) 4 Gig Modules .

Ook ik heb een Asus P5Q3 wel een De-Luxe , met 4 maal 4 Gig Corsair Ram Modules te draaien op een 64 B ..W7 Os .

Alles is meest recentelijk , Driver,s , BIOS , fatsoenlijke PSU 750 W Corsair

mijn installatie is een Week uit nu , en zo,n beetje iedere dag 1 BSOD , , ik vermoede ook al een Ram Isseu en heb Memtest 1 keer laten draaien en die geeft inderdaad toch een hoop Error,s , nu ben ik niet zo bekent met Memtest en de Error waarden maar in mijn geval 230 Error,s lijkt me toch Kritiek

Ik heb ook even flink wat gestresst met Prime , intelburn test & Pi , uren lang , maximale setting,s en thread,s

het gekke is geen problemen daarmee , ik zag joun opmerking over dar je vermoedde dat het evt aan je HDD kon liggen , dat dacht ik ook eventjes , ik heb een SSD liggen , die ga ik ook nog even gebruiken , maar in mijn geval denk ik niet dat dat mijn Isseu verhelpt

als je de QVL lijst bekijkt voor deze Plank dan worden er echt maar weinig Ram modules / types ondersteunt , ik vind dat Asus daar maar eens wat meer mee moet doen ! , als je bijv naar de nieuwe generatie moederborden kijkt de Rampage of de Sabretooth series dan zijn die QVL lijsten vele malen groter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:56
1 memory error is al een probleem. Kijk iig even of je bankjes allemaal goed zitten en probeer ze in het bios eens op de juiste timings, voltages en snelheden te zetten. Sneller dan ddr-667 heeft trouwens nagenoeg geen invloed op de prestaties dus je kan het ook eens op een (veel) lagere snelheid proberen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWizard
bedankt haarbal voor snelle reactie

Ik moet eerlijk zijn ik heb nog nooit handmatig de timing,s aangepast in de Ai sectie van het Bios voor geheugen , ik zat hier ook aan te denken dat mogelijk wat aanpassingen daar wellicht helpt , maar weet niet echt goed hoe , heb je wellicht wat tip,s waar ik mee kan beginnen :)

Als ik Aida ( nieuwe Everest open ) staat er dit bij geheugen instellingen : , wat ik vreemd vind het Ram loopt op verschillende latencies denk ik als je hieronder kijkt , moet dat niet allemaal de zelfde waarde zijn ?

Veld Waarde
Eigenschappen Geheugenmodule
Modulenaam Corsair CMX8GX3M2A1333C9
Serienummer Geen
Modulegrootte 4 GB (2 ranks, 8 banks)
Moduletype Unbuffered DIMM
Geheugentype DDR3 SDRAM
Geheugensnelheid DDR3-1333 (667 Mhz)
Modulebreedte 64 bit
Modulespanning 1.5 V
Foutdetectiemethode Geen

Geheugeninstellingen
@ 666 Mhz 9-9-9-24 (CL-RCD-RP-RAS) / 34-107-5-10-5-5 (RC-RFC-RRD-WR-WTR-RTP)
@ 592 Mhz 8-8-8-22 (CL-RCD-RP-RAS) / 30-95-5-9-5-5 (RC-RFC-RRD-WR-WTR-RTP)
@ 518 Mhz 7-7-7-19 (CL-RCD-RP-RAS) / 27-83-4-8-4-4 (RC-RFC-RRD-WR-WTR-RTP)
@ 444 Mhz 6-6-6-16 (CL-RCD-RP-RAS) / 23-72-4-7-4-4 (RC-RFC-RRD-WR-WTR-RTP)

Extreme Memory Profile
Profielnaam Enthusiast (Certified)
Geheugensnelheid DDR3-1333 (667 Mhz)
Voltage 1.60 V
@ 666 Mhz 9-9-9-24 (CL-RCD-RP-RAS) / 34-107-2-5-10-5-5 (RC-RFC-CR-RRD-WR-WTR-RTP)
@ 444 Mhz 6-6-6-16 (CL-RCD-RP-RAS) / 23-72-1-4-7-4-4 (RC-RFC-CR-RRD-WR-WTR-RTP)

Geheugenmodule-eigenschappen
Auto Self Refresh Niet ondersteund
Extended Temperature Range Ondersteund
Extended Temperature Refresh Rate Niet ondersteund
On-Die Thermal Sensor Readout Niet ondersteund

Geheugenmodulefabrikant
Firmanaam Corsair Inc.
Productinformatie http://www.corsair.com/memory-3.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:56
De latency is in klokcycli dus als ie langzamer draait hoeft hij minder cycli te wachten voor ongeveer dezelfde toegangstijd. Zet die extreme memory profile eens uit en probeer de 518 Mhz (ddr3-1066 dichtst in de buurt, dat is 533 Mhz)

als dat niet werkt zoek eens de precieze timings, snelheiden en voltages op de corsair site. Als ook handmatig instellen niet helpt zijn je latjes misschien rot of incompatible met het bord. Je zou ze nog in een andere machine kunnen testen om er zeker van te zijn.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWizard
Zet ik dan bij de : Dram Frequentie 1066 ipv 1333 ?

ik heb zojuist de Voltage gezet op 1.5 , dat geeft de Corsair site aan ,

ik zal nu eens proberen de timing,s naar 9-9-9-24 te zetten , 1st information staat er in het Bios ...met nog een hoop andere info erachter 2md info ..3info moet ik dat dan ook allemaal veranderen denk je ?

bedankt wederom ! deze amateur kan de hulp gebruiken haha :)
Pagina: 1