Koppelstuk netwerkkabel RJ45

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-08 23:12
Beste forumleden,

Ik wil binnenkort een lange netwerkkabel aanschaffen. De situatie is als volgt. De kabel moet een lange afstand afleggen dus zat te denken aan 100 meter omdat ik dat zeker wel nodig heb. Er zijn wel 100 meter netwerkkabels te koop maar nog vrij prijzig of slecht op voorraad. Ik zat nu te denken om een koppelstuk aan te schaffen en dan bijvoorbeeld 2x 50 meter kabel te kopen. Kan dit zomaar? En zo'n koppelstuk werkt probleemloos? Ik wil graag het volgende, de kabel die uit mijn switch komt gaat naar een koppelstuk en dat koppelstuk gaat van 1 input naar 3 input. Dus dan is het eerst 50 meter --> koppelstuk 1 --> 3 --> 3 netwerkkabel naar verschillende apparaten? Kan dit of zijn er makkelijkere mogelijkheden? Ik hoor het graag. Beetje lastig uitleggen maar hopelijk snappen jullie het :) Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:25

DDX

Ik zou gewoon een rol kopen en zelf 2 connectors eraan zetten.
Kan me niet voorstellen dat (als die er al zijn) 50 meter kabels goedkoper zijn.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:52
Waarom koop je niet 100m van de rol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 17:17
Ik heb vaker dat soort koppelstukken gebruikt maar vind je 50 euro voor 100 meter kabel echt te duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Lees ik het goed dat het koppelstukje ook 1 ingang, 3 uitgangen moet hebben? Dat gaat volgens mij niet werken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:58

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Met gambieter. Je moet als "koppelstuk" een switch aanschaffen. Dat is een apparaat van ongeveer €20 en lijkt op een router. Je hebt dus wel een stopcontact nodig bij je "koppelstuk"!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Niet echt duidelijk inderdaad, maar 50 aan 50 koppelen met een koppelstuk is an sich geen probleem. Let wel dat 100m de (aangeraden!) max. lengte is.
Mr.Qips schreef op zondag 06 juni 2010 @ 23:05:
Met gambieter. Je moet als "koppelstuk" een switch aanschaffen. Dat is een apparaat van ongeveer €20 en lijkt op een router. Je hebt dus wel een stopcontact nodig bij je "koppelstuk"!
Afbeeldingslocatie: http://www.prijzenstunters.nl/webshop/media/catalog/product/cache/1/image/c84cd300644755b11705f3afb139e795/8/7/87039.jpg

Dit is goedkoper, tenzij je inderdaad nog meer apparaten wil aansluiten :P

[ Voor 63% gewijzigd door Exorcist op 06-06-2010 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
Ja dat kan maar ik wil graag eigenlijk het volgende en ik laat ook weten tot hoever het er nu al uit ziet: Router - Switch - Kabel naar PC (zo ziet het er nu uit) Dan wil ik dus nog een kabel in de switch en die wil ik weer uit laten lopen op misschien mogelijk nog een switch waar ik weer meer apparaten op kan aansluiten? Het klinkt allemaal vaag maar ik wil dit zo omdat de ruimte mij beperkt in mijn mogelijkheden. Draadloos is geen optie en begin ik niet aan. Kan dit wat ik wil ? De eerste switch moet dichtbij mijn computer blijven staan omdat ik die niet verder weg wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:00
http://www.cool-prices.nl...el-rj45-cat.5e-ftp-566743

100 meter kabel voor 25 euro

Ik zou alleen voor zulke afstanden wel goede shielded kabels nemen, anders krijg je geen fatsoenlijke snelheden gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:58

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Tja je moet wel duidelijk zijn. Waar wil je die tweede switch nou? Na 50 meter of na 100 meter? In het eerste geval blijft mijn vorige verhaal staan, in het tweede geval kan je het koppelstuk van Exorcist gebruiken. Echter raad ik je aan om gewoon zelf een kabel van 100 meter van de rol te kopen, want dan maak je de kans op storingen kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

ChrisAB schreef op zondag 06 juni 2010 @ 23:07:
De eerste switch moet dichtbij mijn computer blijven staan omdat ik die niet verder weg wil hebben.
Dan heb je 3 hele lange kabels nodig, of een tweede switch aan het andere uiteinde. Wat je wilt is niet zo relevant, je zult eerst moeten kijken wat technisch kan.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
Als jullie mij aanraden dan ga ik denk toch voor 100 meter en daarna wil ik een switch. Maar omdat ik al een switch heb geeft dat dan problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delichon
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-09 09:47
waar en waar naar toe gaat die kabel? Misschien is zo'n lichtnet adapter beter. Ene stopcontact erin. Ander er weer uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:46
ChrisAB schreef op zondag 06 juni 2010 @ 23:14:
Als jullie mij aanraden dan ga ik denk toch voor 100 meter en daarna wil ik een switch. Maar omdat ik al een switch heb geeft dat dan problemen?
Nee geen enkel probleem, je kan prima tientallen switches op elkaar aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:26
Let op dat de meeste koppelstukken niet aan de CAT5 norm voldoen: vaak zijn ze bedoeld voor ISDN. Daarbij kom je al aardig in de buurt van de maximale lengte en bovendien soepele (=patch kabel) kabel een hogere weerstand heeft als massieve. Combi van 2x50m patchkabel en zo'n isdn koppelstuk is dan ook niet aan te raden.Persoonlijk zou ik 100m massieve (kern) kabel kopen en bijpassende RJ45 connectoren (rj45 of wandcontactdoos). Let op dat RJ45 connectoren voor massieve kern niet hetzelfde zijn als die voor soepele (stranded) kern!

edit: mbt tot switches: die kan je zo ongeveer overal waar je uitbreiding wilt aansluiten, dat maakt verder weinig uit behalve dat je dan weer 100m 'bereik' hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door base_ op 06-06-2010 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
Ik ga niet beginnen aan zo'n lichtnet adapter, lees daar heel veel verschillende verhalen over.. Dus even voor de duidelijkheid: Router --> Kabel --> Switch --> Kabel (100 meter) --> Switch --> kabels naar verschillende apparaten. Moet geen probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06 15:52

JvW

On my way home...

Nope. Niet als de kabel goed is. base_ omschrijft het mooi. Ik ben niet zo'n kabelkenner, maar met dit soort lengtes moet je niet voor een duppie op de eerste rang willen zitten.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Die lichtnetadapters zijn niet altijd ideaal: een goeie cat5 kabel blijft het beste en die laatste situatie die je schetst is helemaal correct ;)

edit mbt kabel: cat5e of cat6 met massieve kern en 2 wandcontactdozen is de beste oplossing alhoewel 2 rj45 connectoren die geschikt zijn voor massieve kern ook voldoen. Meeste shops weten echter verschil tussen de verschillende soorten RJ45 connectoren niet: bij types voor massieve kabel staan de puntjes die door de draad prikken iets scheef zodat ze langs de kern grijden en niet dubbel vouwen ;)
Merk en type (utp/ftp/stp) maken verder niet veel uit, massieve kabel is goedkoper als soepele, kost rond de 0,25-0,50 euro/meter.

[ Voor 68% gewijzigd door base_ op 06-06-2010 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
Nee dat begrijp en daarom wil ik het wel graag het beste en mag dan ook wel wat kosten want het ligt er voor altijd en moet het ook lang volhouden. Als er verder nog tips zijn? En kunnen jullie wat links sturen van goede 100 meter kabels? Ik ben zelf ook geen kenner daarin en heb geen zin om straks met de verkeerde te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 11:03
Exorcist schreef op zondag 06 juni 2010 @ 23:06:
Niet echt duidelijk inderdaad, maar 50 aan 50 koppelen met een koppelstuk is an sich geen probleem. Let wel dat 100m de (aangeraden!) max. lengte is.

[...]

Dit is goedkoper, tenzij je inderdaad nog meer apparaten wil aansluiten :P
Dat is dus geen cat5 koppelstuk |:(

http://accessories.euro.d...d26cacf756b3f1fd2525d3d9b

Dat wel ;)

[ Voor 18% gewijzigd door jbhc op 06-06-2010 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
Excuses ik ben nog wat vergeten erbij te zeggen maar de kabel moet een stukje via buiten, zo'n 15 meter ben ik bang. Is dit een probleem en naar welke kabels moet ik dan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Buitenkabel is een stuk duurder en altijd ftp of stp, meestal is ftp binnenkabel in een electra pijp ook prima geschikt en veel betaalbaarder. Bij dergelijke lengtes is ftp wel beter tegen storingen, met name van sterke magnetische en electrische velden van bv magnetrons, machines en/of onweer. Aansluiten van rj45 konnektoren met schielding is wel een redelijke uitdaging, wandkontaktdozen zijn eenvoudiger wat dat betreft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:21
Ik heb al jaren een stuk gewone cat5e utp buiten liggen. Ik heb een pvc pijpje gelegd en daar gaat de kabel doorheen. Werkt prima en aangezien de utp in de pvc pijp ligt is het prima beschermd. Zeker voor prive voldoet dat meer dan genoeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
Bedankt voor de reactie. Zou deze kabel eventueel ook goed zijn?
http://www.cool-prices.nl...n-patchkabel-cat.6-567771

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latislos
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:14

latislos

zie signature

voor de kabels kan je hier eens kijken: http://elektronica-online.nl/
kabels & stekkers > kabel los van de rol > computer kabel los (daar staan ook kabels incl de connector.

100m UTP : 52 e
100m STP : 62 e

ze hebben daar trouwens niet die koppelstukken die jhbc bedoeld.

edit:
dat waren cat5 prijzen.

cat6 zijn duurder en bij die link van jou zjin ze goedkoper ;-)

[ Voor 15% gewijzigd door latislos op 07-06-2010 10:35 ]

ouwe meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
Bedankt voor alle reply's. Als er meer mensen zijn met ervaring hoor ik het graag?
Pagina: 1