[Discussie] 1KG ijzer aan mijn mATX-bord?

Pagina: 1
Acties:

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Ik werk hier nu met een Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H, AMD X2 555 BE (C3) ernaast en volledig unlocked. Stock koeler erbij omdat ik even niks anders voor handen had. Met een heftige undervolt hangt de temperatuur nog steeds rond de 59 graden onder full load, toch een tikkeltje veel aangezien de kloksnelheden nog wel stock zijn. Het maakt wel herrie en dat is iets waar ik relatief allergisch voor ben.

Nu zit ik te denken aan een koelblok in de categorie 'wat goedkopere oplossingen' en dacht aan een Coolermaster Z600 of iets in die categorie. Probleem is, in mijn kast (ruim genoeg) hangt mijn moederbord en een koeler zoals de CM is meer dan 1KG. Ik heb al flink rondgegoogled maar het wordt me niet duidelijk of een dergelijke combi aan te raden is, zelfs als je een backplate gebruikt. Natuurlijk kan een mATX-bordje wel iets hebben aan gewicht maar je snapt vast wel dat ik geen trek heb in een mobo dat straks zo krom is als een hoepel. De vraag is nu: is mijn voorgevoel juist en realistisch of maak ik me er te druk om en moet ik gewoon dat ding in de kast pl00ren en de dood in klokken? ;)

Edit: in mijn geval zal de kast weinig verplaatst worden en het ding komt ook nooit op LAN-party's terecht. Dat scheelt natuurlijk al heel wat. Mocht dit de queeste ophelderen, dan kunnen we natuurlijk altijd nog discussiëren over de veiligheid van 1kg ijzer aan je mobo in 't algemeen.

[ Voor 11% gewijzigd door Jejking op 06-06-2010 22:14 ]

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:17
Ik zie niet in waarom je je zorgen zou moeten maken.
Een mATX is kleiner dan een ATX, en zou dus minder snel moeten buigen dan een gewoon ATX moederbord lijkt me. Zeker als je je case niet veel verplaatst..

Maar, je moederbord hangt toch ook goed vast aan je case, dus zie ik al helemaal niet in waarom dat zou doorbuigen..

Go for it ;)

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Hmm, daar heb je een punt natuurlijk. Als iets minder lang is, dan kan t minder snel ombuigen. Goed, laten we het over een risico op breken hebben dan. Liever dat ik dit nog extra noem dan dat het over 't hoofd wordt gezien :)

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 23:26
kijk ff hier hoeveel moeite je moet doen om een moederboard te breken (beetje fout filmpje maargoed)
Een moederboard breekt echt niet zomaar.

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-01 22:13
Gewoon monteren.

Liever met backplate als zonder met koelers met zo'n gewicht maar het gaat prima. Zo gauw je vaak naar lans gaat en je een tower/gewichtige koeler hebt wel backplates met boutjes gebruiken. door de trillingen word de druk van de koeler op de cpu toch minder,

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:24
ik heb zelf een Z600 die ik binnekort van de hand wil doen. zit hier op een full atx bord ik dacht eerst ook dat hij zou buigen ofzo maar dit is niet het geval die koeler kan niet eens bewegen omdat het mobo goed vast zit :)

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Mitch schreef op zondag 06 juni 2010 @ 23:04:
kijk ff hier hoeveel moeite je moet doen om een moederboard te breken (beetje fout filmpje maargoed)
Fout? Hoe kom je erbij :+

Hmm, als ik dat zie dan is het gemiddelde bord sterker dan ik dacht. Naja, zat meer te denken aan een soort van materiaalmoeheid, constant een gewicht van X kg aan object Y hangen kan met constante stress voor problemen zorgen. Haal echter uit de comments hierboven dat het allemaal meevalt.
BlackWhizz schreef op zondag 06 juni 2010 @ 23:12:
Gewoon monteren.

Liever met backplate als zonder met koelers met zo'n gewicht maar het gaat prima. Zo gauw je vaak naar lans gaat en je een tower/gewichtige koeler hebt wel backplates met boutjes gebruiken. door de trillingen word de druk van de koeler op de cpu toch minder,
Backplate + bouten was ik ook van plan. Als ik het doe, dan doe ik het wel meteen goed :)

• Mexel
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-03-2025

Mexel

↓ volgende bericht hieronder ↓

1045 gram om precies te zijn is de Z600, deze heb ik al eens in een kast gehad op een full atx bordje, er was later niets te zien kwa doorbuiging of vervorming.

Bij de Z600 zit een mooie backplate die ik wel moest aanpassen vanwege een weerstands blokje achter de CPU.

↓ volgende bericht hieronder ↓

• chendy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-01-2024
Uit de Acer het mATX bordje en de rest getransplanteerd naar mijn oude Chieftec Dragon kast. Mijn zoontje vond dat wel een mooie kast. Ik had ook nog een Hyper Z600 liggen en voor de lol hebben we die er ook maar opgeschroefd. Samen met een CM 120mm led-fan. Het bord is stevig genoeg en buigt niet/nauwelijks mee. Let op dat je de backplate wel op de juiste manier erin plaatst. De stock backplate hadden ze met dubbelzijdig tape vastgeplakt. Was een crime om los te krijgen; ik heb behoorlijk wat kracht met o.a. schroevedraaier gebruikt om het los te krijgen. Het is echt wel sterk en draait dus nog steeds.

Ik weet niet wat voor case je nu hebt, maar als je een "slappe" hebt kan die wel "mee" flexen door het gewicht. Vooral de goedkopere cases hebben daar veel last van.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

Jejking schreef op maandag 07 juni 2010 @ 00:32:
[...]
materiaalmoeheid, constant een gewicht van X kg aan object Y hangen kan met constante stress
veelvoorkomend misverstand :) een constante stress kan enorm hoog zijn zonder dat er iets mis gaat, pas als je de stres afwisselen wel en niet gaat plaatsen (bijvoorbeeld door trillen, like, in de kofferbak van een auto) dan kan een materiaal vermoeien en onder zn normale treksterkte al afbreken..

waar het op neerkomt, zware pckoelers zijn geen probleem, het moederbord zelf is van een taai materiaal, en ook de koperen banen buigen tot n bepaald punt wel mee (heb je wel ns gezien wat de s775 intel stock koeler met een moederbord doet? *dat* is zo krom als n hoepel, en blijft ook gewoon werken..)

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:17
Mitch schreef op zondag 06 juni 2010 @ 23:04:
Haha, lijkt erop dat die kerel zich pijn doet op bepaalde momenten :D
Maarja, ik heb ook even getwijfeld voor de mugen te kopen, maar heb het toch gedaan, die is wel niet zo zwaar, maar zoals het filmpje duidelijk aantoont ;)..

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:18

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als het moet mod je de kast wel dat je de backplate met afstandbusjes, popnagels, hardsolderen,... of een andere manier aan de computerkast doorverbind. Dan heb je een kg dat door de kast ipv het mobo omhoog gehouden wordt.

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:24
Een simpele maar goed werkende oplossing: maak met (doorzichtig) visdraad de bovenkant van je koeler vast aan je kast (uitstekend beugeltje/schroefje, of aan een fanguard oid). Als je dun draad gebruikt en het goed weg werkt zie je er niks van, en zo weet je in ieder geval zeker dat het goed gaat. Een meer permanente oplossing zoals hierboven voorgesteld kan misschien mooier zijn, maar dit werkt zeker ook (ik heb nu praktijkervaring met een mugen 2 en een 5870).
Pagina: 1