Groene laserstraal in de nacht naar de hemel laten stralen..

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-10 21:24

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Hoi,

Ik wil een 50Mw groene laser de lucht in sturen.

Iets als:

Afbeeldingslocatie: http://www.anderswallin.net/wp-content/uploads/2009/02/16022009397.jpg

Maar dan kleiner. ;)

Is het bij de wet verboden om dit te doen? Een laser is namelijk een leuke toevoeging aan mijn huidige verlichting-show in de tuin. :)

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:51

weebl

YARR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Ja, daar had ik al rekening mee gehouden, maar een laserstraal die recht naar boven straalt kan onmogelijk in de ogen van een piloot stralen.

Behalve...

Afbeeldingslocatie: http://joatmoaf.typepad.com/photos/uncategorized/62fs_pics_011.jpg

Maar dat zal niet gebeuren denk ik. >:)

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-10 19:42

Hoite

Goed verhaal

Dat is dan ook wel heel toevallig als je dan in zijn/haar ogen schijnt.
plus dat de persoon uit bovenstaand nieuwsbericht het deed met opstijgende vliegtuigen, dus die vliegen niet boven wolken.

Ik denk dat je het onmogelijk voor elkaar krijgt om in de ogen van een piloot te schijnen als hij/zij 6 km hoog vliegt.

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-10 10:52
De Wet kan natuurlijk niet alle regeltjes bevatten, dus kijk je dan naar uitspraken van rechters. In het geval van lasers dus :
http://wetboek.net/ljn/bl5442.html

Je kan ook aangeklaagd worden voor licht vervuiling ...
Om astronomen de kans te geven om een heldere hemel te blijven hebben of een heldere hemel te bekomen zijn er in België verenigingen die zich met lichthinder en lichtvervuiling bezighouden om de melkweg terug aan het hemelfilament te toveren. In de Verenigde Staten zijn enkele staten er in geslaagd om een wet te maken om de nachtelijke hemel te beschermen als natuurlijke bron.

[ Voor 58% gewijzigd door djexplo op 06-06-2010 21:20 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:19
Die foto is met sneeuwval gemaakt. Dan zie je de straal al een stuk beter, en red je het al met een DX-lasertje van 100mW ofzo ;)

En waarom een laserstraal? Die is over het algemeen vrij dun. Een iets dikkere straal zie je een stuk beter.Ik gebruik voor feestjes soms wel eens een oude beamerlamp. (electronica bypassed zodat de lamp zonder projector eromheen gewoon start). Dat ding geeft een goed gerichtte lichtbundel die op 500m nog als straal zichtbaar is, en op 1km afstand als bewegende-stip-op-de-wolken (indien bewolkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Besteld!

@Hierboven: Hier in Tilburg zie je altijd tijdens de kermis een "lichtbeam" over de wolken heen razen. O+ Zal vast wel zoiets zijn...

Er zijn laserstralers beschikbaar van 100, 200 en zelfs nog meer. :o Ik denk dat ik 50MW al genoeg vindt.. Laat staan hoe mooi het zal zijn wanneer het mistig is. :P

De dichtbijzijnste vliegveld is EHGR, op 10KM afstand. Vliegtuigen/Helikopters vliegen hier niet echt laag over, en savonds al helemaal niet.

Ow ja over ^^... die richtte gewoon express op de cockpits.. en NOG vrijspraak krijgen. :+

BTW, de laser zal max 1 uur stralen, vlak na schemering totdat de 2 AAA batterijen op zijn (opgeladen via zonne-energie). *O*

[ Voor 24% gewijzigd door SalimRMAF op 06-06-2010 21:26 ]

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
50 megawatt? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
:+

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:19
salimrmaf schreef op zondag 06 juni 2010 @ 21:23:

...

BTW, de laser zal max 1 uur stralen, vlak na schemering totdat de 2 AAA batterijen op zijn (opgeladen via zonne-energie). *O*
Mijn ervaring is dat laserpennen icm oplaadbare batterijen geen groot succes is. Met goede alkaline batterijen geven ze een stuk meer licht.

2x AAA Alkaline = 3v, terwijl oplaadbare cellen slechts 1.2V per cel geven. Scheelt je dus 0.6V, en dat zie je imho behoorlijk in de lichtopbrengst.

trouwens, waarom de straal de lucht in? Dat ding door wat zwaardere cellen laten draaien is een optie, dan doet ie het wat langer.. en dan icm strategisch spiegels opstellen, dan kun je mooi de contouren van je woning met licht tekenen.

houd trouwens wel rekening met de koeling. De gemiddelde laserpen is niet gemaakt om >5min nonstop te draaien en zal vermoedelijk vrij snel oververhit raken.

[ Voor 27% gewijzigd door DJSmiley op 06-06-2010 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
salimrmaf schreef op zondag 06 juni 2010 @ 21:09:
Hoi,

Ik wil een 50Mw groene laser de lucht in sturen.
50 MW? Die hoofdletter M staat voor mega. dus 50 miljoen watt. Zul je vast niet bedoelen :) , Zo'n vermogen zou een afschuwelijk oorlogswapen zijn waarmee je een voertuig in korte tijd volledig verdampt.
Als je, wat ik denk, 50 miliwatt bedoelt, geef je dat aan met een kleine letter m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Sorry, NaSk was nooit mijn sterkste punt.. mW moet het zijn ja. :)

In het ergste geval zal ik 3x 1.2V = 3.6 Volt gebruiken...

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Neen, Watt is met hoofdletter W
50 Mega-iets...

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Big Womly schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 15:01:
[Sefyu: 50 megawatt? ]

Neen, Watt is met hoofdletter W
50 Mega-iets...
Even muggenziften, Sefyu schrijft het hier volluit, 50 megawatt. Al of niet bewust is dit toch wel correct. Alleen als je afgekorte schrijfwijze gebruikt, dan gebruik je hoofdletters. Dus inderdaad MW voor megawatt en mW voor milliwatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Engineer schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 15:48:
Afaik is het particuliere bezit van lasers boven de 5mw o.i.d. al verboden bij wet. Het zal iig niet moeilijk worden om de bron van de laser op te sporen voor de politie ;)

Als je het dan doet, scoor dan teminste een 2D scanner systeempje voor je laser en creer zo'n oceaan van laserlicht boven je dorp.
wrong!
alles t/m klasse 3b is legaal in NL, (3b = 5 t/m 500 mW) met als notitie dat die niet buiten/in publieke ruimte gebruikt mogen worden, alleen voor 18+ zijn, en niet verhandeld mogen worden. (t/m 2a mag dat wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-10 13:20

painkill

Pain(k)(ill)

je handelt er toch in als je hem koopt van een winkel?

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
VERhandelt :O

Maar je mag de 3B laser-klasse dus niet buiten gebruiken? 8)7

Leuk zeg, zo'n laser op je TV richten. :)

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 11:29
salimrmaf schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 21:46:

zet je hem binenn neer en dan met een spiegel buiten de lucht in... gebruik je hem wel binenn :P :+ :+ :+ |:( O-)

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Remmes_NT schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 22:40:
[...]

zet je hem binenn neer en dan met een spiegel buiten de lucht in... gebruik je hem wel binenn :P :+ :+ :+ |:( O-)
Slim! Hahahhahaha >:)

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
salimrmaf schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 21:46:

Lasers zijn niet bedoelt om mee te spelen :P Experimenten en technische opstellingen hebben vaak krachtige lasers.
Verder is een gemiddeld laserpointertje iets van 1-3mW, dus dat vorm niet zon probleem :P

En ik kan prima lol hebben met laser+hond :D Ziet hem gaan!

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 11:29
Sibylle schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 22:44:
[...]

Lasers zijn niet bedoelt om mee te spelen :P Experimenten en technische opstellingen hebben vaak krachtige lasers.
Verder is een gemiddeld laserpointertje iets van 1-3mW, dus dat vorm niet zon probleem :P

En ik kan prima lol hebben met laser+hond :D Ziet hem gaan!
katten zijn leuker :P

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je met een huis- tuin- en keukenlaser wel zo'n straal creëren?
Voor zover ik weet is een laserstraal vrij parallel en zolang er niets in de lucht is (sneeuw op de foto hierboven, anders stofdeeltjes thuis) waarop die laser kan weerkaatsen kan je 'm toch niet zien?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2010 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-10 11:35
Herr roedy dat gaat makkelijk :P zoek maar filmpjes op youtube green laser 50 mW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Meestal is 50mW genoeg om een ballon te verbranden zie ik? Ik heb tot nu toe in mn leven wel veel lasers gehad, maar het waren steeds weer van die standaard rode lasers. Kijken hoe deze wordt. :)

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-10 20:29

Blord

Hello Kitty !

Verwijderd schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 01:30:
Kan je met een huis- tuin- en keukenlaser wel zo'n straal creëren?
Voor zover ik weet is een laserstraal vrij parallel en zolang er niets in de lucht is (sneeuw op de foto hierboven, anders stofdeeltjes thuis) waarop die laser kan weerkaatsen kan je 'm toch niet zien?
Dat kan makkelijk. Onze ogen zijn het gevoeligst voor geel/groen. Zo'n groene straal zie je vrij makkelijk in donker. Een huis- tuin- en keukenlaser lijkt parallel maar de straal divergeert vrij snel. Na 20 meter heeft het laserpunt een grootte van een pingpong bal. Maar omdat het 20 meter vanaf staat lijkt het nog steeds een strakke punt. Op wolkenafstand heeft het al een grootte van een huis.

Op korte afstand is het een leuke "speelgoed" maar wees voorzichtig mee. Mijn 200mW red laser brandt zo een gat door het cd-hoesje.

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/nihao/Sentorch.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:34

Stoney3K

Flatsehats!

AlexanderB schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 19:34:
[...]

wrong!
alles t/m klasse 3b is legaal in NL, (3b = 5 t/m 500 mW) met als notitie dat die niet buiten/in publieke ruimte gebruikt mogen worden, alleen voor 18+ zijn, en niet verhandeld mogen worden. (t/m 2a mag dat wel)
Hoe zit dat dan met klasse IV lasers en showsystemen? Ik heb binnen de Nederlandse wet nog geen referentie gezien naar het bezit/verhandelen van lasers voor 'demonstratiedoeleinden'.

In de WWM staat alleen iets over laserwapens die specifiek bedoeld zijn om te verblinden.

De reden dat ik het vraag is omdat ik in de lasershows zit, en ik liever alles volgens het boekje doe. Maar ik heb in NL nog nooit iets gezien van een certificeringsproces en er zijn aardig wat bedrijven in ons land die de nodige Watts het publiek in scannen. :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Laser is binnen, pff k krijg oogpijn wanneer ik ind e buurt van de beam kijk. :|

Ballonnen laten ontploffen of een lucifer laten verbranden lukt niet. |:( Maar de beam zelf is wel SUPERsterk! :o

Heb hem even de ruimte in gericht, ging op 20 meter afstand staan en je kon de beam in de hoogte wel zien. O-) Effe wachten totdat het mistig wordt.

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 16:34
Mag ik je afraden in je 50mW beam te kijken? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-10 19:42

Hoite

Goed verhaal

salimrmaf schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 00:24:
Laser is binnen, pff k krijg oogpijn wanneer ik ind e buurt van de beam kijk. :|

Ballonnen laten ontploffen of een lucifer laten verbranden lukt niet. |:( Maar de beam zelf is wel SUPERsterk! :o

Heb hem even de ruimte in gericht, ging op 20 meter afstand staan en je kon de beam in de hoogte wel zien. O-) Effe wachten totdat het mistig wordt.
Gast..,

Ik zou het niet eens in mn hoofd halen om in zo'n ding te kijken, danwel in de buurt van zo'n ding te kijken.
Ik ken een paar blinde mensen, en die zijn dat niet vrijwillig.

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Ik keek er ook niet in, maar in de buurt. Als de beam zelf op je schijnt dan ben je wel een tijdje "vlekkerig", ook al doe je je ogen dicht. :( Kun je wat meer hierover vertellen? Want ik hoor wel veel verhaaltjes over blindheid, maar.. heb eigenlijk nooit bewijs gezien.

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 16:34
Hoezo geen bewijs?

Ik stel voor je te verdiepen in de gevaren van hetgeen je mee experimenteert. Er zijn niet voor niets veiligheidsbrillen verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Die vlekken geven aan dat er beschadiging optreed aan je ogen. Mogelijk tijdelijk, grote kans op permanent.. Net zoals mensen die voor de lol met flitsers in iemand zijn ogen flitsen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

salimrmaf schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 00:48: heb eigenlijk nooit bewijs gezien.
No worries, als je blind bent zie je het bewijs ook niet meer.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

salimrmaf schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 00:48:
Ik keek er ook niet in, maar in de buurt. Als de beam zelf op je schijnt dan ben je wel een tijdje "vlekkerig", ook al doe je je ogen dicht. :( Kun je wat meer hierover vertellen? Want ik hoor wel veel verhaaltjes over blindheid, maar.. heb eigenlijk nooit bewijs gezien.
Dat komt ook omdat die prutslasertjes van DX meestal geen filters hebben om verkeerd licht weg te halen, in dit geval IR.

Afbeeldingslocatie: http://blogger.xs4all.nl//images/blogger_xs4all_nl/kajcom/33964/o_IR-licht.jpg

Dus waarschijnlijk heb jij wat van dat restlicht "gezien" (ook al zie je het niet echt, je ogen reageren wel op de energie), wat in principe even krachtig is als de straal, al is het wat diffuus.

Zie ook Sprite_tm in "IR filter voor goedkope groene laser" voor foto's.

Als geheel vind ik dit één van de domste plannen ooit in dit forum; ik snap werkelijk niet hoe je het in je hoofd haalt. Lasers zijn geen speelgoed.

Stoney3k: misschien moet je anders even informeren bij een bedrijf wat lasershows doet; als je je verhaal goed doet, zullen ze niet te beroerd zijn om je te helpen je werkwijze veiliger te maken.
Ik heb 20 jaar geleden een spreekbeurt gedaan op school over lasers, en toen ben ik ook gaan lezen (er was destijds een handig boekje over lasers en het maken van een lasershow, uitgegeven door Elektuur) en bellen met vragen. Een laser voor demonstratie kreeg ik helaas niet voor elkaar, en terecht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-10 10:52
LED-Maniak schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 00:53:
Die vlekken geven aan dat er beschadiging optreed aan je ogen. Mogelijk tijdelijk, grote kans op permanent.. Net zoals mensen die voor de lol met flitsers in iemand zijn ogen flitsen.
Heb je daar een bron bij?
Zelf ben ik er altijd van uit gegaan dat door fel licht gewoon zo veel neuro transmitter "Glutamic acid"' vrij komt bij de staafjes en kegeltjes, dat het even duurt voor dat de synapse weer helemaal vrij is van neuro-transmitteer. (niet een permanente beschadiging)

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Ik heb zeker wel een behoefte aan een IR-blocker, aangezien ik nog steeds een beetje pijn heb van gisteren. Zal de laser niet meer overdag gebruiken, even een goedkope filter zoeken.

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:45

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

djexplo schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 08:50:
[...]

Heb je daar een bron bij?
Zelf ben ik er altijd van uit gegaan dat door fel licht gewoon zo veel neuro transmitter "Glutamic acid"' vrij komt bij de staafjes en kegeltjes, dat het even duurt voor dat de synapse weer helemaal vrij is van neuro-transmitteer. (niet een permanente beschadiging)
Het is geen overstimulering, je frituurt gewoon letterlijk de lichtgevoelige cellen in je ogen. Van overstimulering gaan zenuwcellen niet kapot, van overbelasting wel.
Het punt is dat de lens in je oog de straal focust in 1 punt op je netvlies en dat is gewoon teveel energie.
salimrmaf schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 13:29:
Ik heb zeker wel een behoefte aan een IR-blocker, aangezien ik nog steeds een beetje pijn heb van gisteren. Zal de laser niet meer overdag gebruiken, even een goedkope filter zoeken.
Mag ik je aanraden het juist wel het bij overdag experimeteren te houden. 's Avonds zijn je ogen veel gevoeliger voor licht en is je pupil veel groter, waardoor de kans op permanente beschadiging van je oog veel groter is.

Vroeger had ik een 50mW helium-neon gas-ontladingslaser (een "echte" dus) uit een kassa-scanner en die scheen absurd ver en was zelfs op een heldere avond nog goed te zien. Helaas is zijn voeding defect...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1