iMac blaast alle stof eruit

Pagina: 1
Acties:
  • 3.602 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fong06
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 23:25
Paar jaar geleden heb ik een imac (late 2008) gekocht. Deze werkt nog heel goed. Vandaag om 12 uur deed ik mijn imac aan, zoals gewoonlijk. Rond de 5 uur deed ik mijn imac uit. Ook schakelde ik het stekkerdoosje uit waarop deze imac is aangesloten.

Dit is het rare wat er gebeurd is.
Om 8 uur schakelde ik het stekkerdoosje weer aan en drukte gelijk op het aan/uit knopje (achterin) in (normaal kan de imac pas aan als hij ongeveer 3 a 4 sec, nadat ik het stekkerdoosje heb aangezet (dit klinkt heel raar, maar ik deze keer hield ik de aan/uitknop van de imac ingedrukt, nadat ik het stekkerdoosje heb ingeschakeld)

Na 4 seconde leek mijn imac op te starten, maar de fans die gingen opeens keihard te draaien, waardoor allemaal stof er uit kwam(ja... echt super veel) Ik dacht dat mijn imac kapot ging, dus ik schakelde het stekkerdoosje uit.

Hierna dus gewoon normaal opgestart... Hij doet het gewoon normaal.

Maar weet iemand of dit een functie is van dat aan/uitknopje??? Om alle stof er uit te blazen of zoiets bij het inhouden =S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 23:53

the mod man

iets van beeldmaker

Probeer het nog eens, als hij het weer doet is het misschien wel een functie ja :+
Je kan het misschien even in de handleiding opzoeken.

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fong06
ik heb overal een beetje gezocht, maar staat niks over dit soort "functie" =S
Was het gewoon toevallig dat er zovveel stof uitkwam en dat die fans opeens zo hard beginnen te draaien???

Kan iemand dit bij zijn eigen imac proberen?

[ Voor 11% gewijzigd door fong06 op 06-06-2010 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:55
Het ontzettend hard blazen van een iMac G5 is een probleem met de Logic Board, ontzettend bekend probleem.

Dus misschien is je iMac in stervende fase.

Het lijkt me HEEL verstandig om zoiezo alle stof te verwijderen, misschien kwam het eenmalig hierdoor. De iMac is eenvoudig open te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 07:35

r0b

Met het lang ingedrukt houden van de powerbutton reset je de SMC; zie ook http://support.apple.com/kb/HT3964

Functies van de SMC is o.a.:
  • Responding to presses of the power button
  • Responding to display lid opening and closing on portable Macs
  • Battery management
  • Thermal management
  • The SMS (Sudden Motion Sensor)
  • Ambient light sensing
  • Keyboard backlighting
  • Status Indicator Light (SIL) management
  • Battery status indicator lights
  • Selecting an external (instead of internal) video source for some iMac displays
:)
ThinClientQ schreef op zondag 06 juni 2010 @ 20:51:
Het ontzettend hard blazen van een iMac G5 is een probleem met de Logic Board, ontzettend bekend probleem.
Late 2008 is geen G5.

[ Voor 15% gewijzigd door r0b op 06-06-2010 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fong06
ooh zoo, bedankt voor de info. Was al bang dat hij aan het sterven was.
Maar het zag er echt raar uit. In 1 x Boem Allemaal stof op me tafel (fans op max toeren ?) en het stonk

Mijn imac is nu opeens wel stiller geworden.

Bedankt voor de info!

Topic kan gesloten worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fong06 schreef op zondag 06 juni 2010 @ 20:57:
Mijn imac is nu opeens wel stiller geworden.
Het is idd zo dat als je de fans/koeling stof-vrij houd dat ze stiller worden omdat het stof isolerend kan werken voor de hitte (scheelt meestal 1 tot 3 graden, maar als je een gevoelige temp-sensor heb kan het net dat verschil tussen herrie en geen herrie maken :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-09 18:43

Hoite

Goed verhaal

Ik zou volgens een guide van ifixit even je iMac stofvrij maken.
Dat hij hard gaat blazen als je de SMC reset is normaal.

Topics worden hier alleen gesloten als ze buiten het beleid vallen, niet als andere mensen er eventueel ook nog wat aan hebben.

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 15:00

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Ik had een keer een defecte iMac G5 gekocht (ja dat doe ik om ze te repareren en dan weer te verkopen), die zat vol met stof. Nadat ik hem had schoon gemaakt draaidie die weer als een zonnetje. Stof kan er idd voor zorgen dat die veel herrie maakt totdat er zoveel in zit dat die het niet meer doet.

Dus even schoonmaken is altijd handig.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-09 17:06
Ik resette eens per ongeluk de SMC van mijn Intel Mac mini volgens de voorschriften van een G4 Mac mini. Toen had ik ook zoiets: een op volle toeren draaiende fan. Dat hoorde dus niet zo, itt tot bij jouw iMac, als ik de reacties zo lees...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiroj
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-09 14:23
Ik las dit even en dit kan ook komen door de update die alweer een poosje is uitgevoerd.
Apple voert eens in de zoveel tijd een check uit op de ventilatoren. Dat kan ook aan de hand zijn geweest :-)
Roman schreef op maandag 07 juni 2010 @ 13:54:
Ik had een keer een defecte iMac G5 gekocht (ja dat doe ik om ze te repareren en dan weer te verkopen), die zat vol met stof.
Jij verdient er vast een hoop aan of niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 15:00

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Nee niet meer. De PPC tijd is voorbij. Heb nog wel wat G4's en G5's thuis staan, maar als die weg zijn komen er geen nieuwe meer. Heb laatst ook de resten verkocht zoals voedingen e.d. die ik nog had liggen.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Berends
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-04-2024
Een paar dagen geleden kwam ik beneden en toen lag er allemaal stof onder de iMac! Heel raar! Ik las in dit forum dat Apple eens in de zoveel tijd een controle op de ventilatoren uitvoert. Dat zou best kunnen dus. Zou het kunnen zijn dat ze de fans omgekeerd laten lopen?? Heeft iemand hier ook ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:43

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topic van 7 jaar kicken wordt niet gewaardeerd, evenals topic kaping. Je kan je vraag het beste in een nieuw topic stellen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.