Partitietabel kapot?

Pagina: 1
Acties:

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:46
Ik heb hier een harde schijf waarvan de partitietabel denk ik niet goed is.

Hij bevat 4 partities (Dell geformatteerd) eentje RECOVERY, eentje OS, eentje van 100mb zonder naam en een MEDIADIRECT

Recovery is gewoon benaderbaar vanuit Windows, maar OS (naam v partitie) geeft de melding: Schijf is niet geformatteerd, bla bla.

Nu heb ik vaker met dit bijltje gehakt, en klooi ik wat aan met TestDisk, PTDD, Acronis Recovery.... Maar wat ik ook doe, hij blijft niet benaderbaar.

Wel vanuit die programma's, met TestDisk en dergelijk kan ik gewoon door mijn schijf bladeren.
Er staat wat belangrijks op (daarvan net geen backup) waaronder mail. De .PST'tjes heb ik al gekopieerd vanuit TestDisk, maar het liefst heb ik de schijf gewoon weer als vanouds.

Wat is hier stuk? Is dit te fixen met een of ander tooltje wat ik nog niet ken? De data is er wel gewoon, ik kan er alleen niet bij vanuit Windows (wel vanuit TestDisk e.d.).

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:43

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

De recovery-partitie is waarschijnlijk een filesystem dat niet door Windows gelezen kan worden. De recovery-partitie is er om je systeem weer te herstellen naar fabrieksinstellingen en het lijkt me juist ook de bedoeling om daar niets aan te veranderen cq je hebt er niet zo veel aan om toegang te hebben tot die partitie.

Volgens mij snap ik je probleem niet helemaal. Waarom wil je toegang tot de recovery-partitie?

Rail Away!

• maarud
Mad Marty schreef op zondag 06 juni 2010 @ 20:57:
De recovery-partitie is waarschijnlijk een filesystem dat niet door Windows gelezen kan worden. De recovery-partitie is er om je systeem weer te herstellen naar fabrieksinstellingen en het lijkt me juist ook de bedoeling om daar niets aan te veranderen cq je hebt er niet zo veel aan om toegang te hebben tot die partitie.

Volgens mij snap ik je probleem niet helemaal. Waarom wil je toegang tot de recovery-partitie?
Dat zeg ik ook niet? Die Recovery partitie boeit me niet zoveel. Heeft gewoon FAT16 trouwens.

Die kan ik wel benaderen, maar dat hoeft niet. OS moet gewoon weer benaderbaar zijn :)

Verwijderd

maarud schreef op zondag 06 juni 2010 @ 20:07:

Nu heb ik vaker met dit bijltje gehakt, en klooi ik wat aan met TestDisk, PTDD, Acronis Recovery.... Maar wat ik ook doe, hij blijft niet benaderbaar.
Als wat zitten prutsen met XP/Vista's eigen recovery-console? (FixBoot/FixMBR)

• maarud
Verwijderd schreef op zondag 06 juni 2010 @ 21:03:
[...]

Als wat zitten prutsen met XP/Vista's eigen recovery-console? (FixBoot/FixMBR)
yes, werkt allemaal niet helaas (bootrec.exe /FixMBR e.d.)

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-01 20:44
je partitietabel is niet kapot (want je kunt gewoon al je partities zien). Wat stuk is, is ofwel je disk geometry, ofwel je file table.

stel je je OS schijf als een boek voor, met mappen als hoofdstukken, en bestanden als woorden in die hoofdstukken. Dan is je 'disk geometry' zoiets als de afmetingen van de bladzijden en de lettergrootte, en je MFT (master file table) is dan de indexpagina.

enfin, zonder disk geometry kun je geeneens bij je bestanden omdat je zoekprogrammaatjes bijvoorbeeld niet weten wat de blocksize van je partitie is. Blijkbaar kun je met je recoverytool wel dingen terugvinden dus dit is het probleem niet.

Wat dan wel? die MFT dus, die is stuk.

Wat valt er nou nog te redden? Als de MFT helemaal leeg is, dan kun je met een recover programma meestal nog wel alle bestanden terughalen. Let wel, bestanden. bestanden staan op disk als een ketting van blocks, met een pointer van de ene naar de andere. Echter, bestandsnaam en map waar dat bestand instaan krijg je niet meer terug. Da's dan ook meteen de reden waarom zo'n recover programma alles in recover.000 tot en met oneindig neerzet.

Slimme zoekprogrammaatjes kunnen dan nog aan metadata IN de bestanden de extensie van het bestand gokken, maar daar houdt het helaas op.

Theoretisch zou er nog een backup MFT op dezelfde partitie moeten staan, maar die loopt niet altijd in sync met de echte. En bovendien heb je best kans dat ook die stuk is.

PS. en om ff de analogie verder te trekken: je harde schijf is dus een boekenplank (met 1 of meer boeken). En je computer is een boekenkast, met 1 of meer planken =)

[ Voor 5% gewijzigd door DrClaw op 06-06-2010 21:11 ]

• maarud
Ja, die illustratie leg ik ook altijd aan klanten uit... Wist alleen niet dat dit de MFT was.

Alles is gewoon toegankelijk, de bestanden zijn niet kapot ofzo. In die Recovery tooltjes kan ik bijvoorbeeld gewoon dubbelklikken op een afbeelding in de Mijn Afbeeldingen map, en dan opent die gewoon...

Dus mij lijkt dat dit nog wel te fixen is?

Vind het niet erg als ik moet formatteren, als de mail en de licenties er maar af gaan (enig idee hoe ik achter de licentiecode van Office kom, waarin is dat opgeslagen?)

Repair MFT in TestDisk doet het niet, hij zegt dat de MFT al goed is dus hij hoeft niet gerepareerd te worden...

Woow, heb nog nooit zo'n lange lijst met ongeldige indices en beveiligings-id's in CHKDSK gezien :P

maar even vroegtijdig gestopt... schijf is nu weer benaderbaar :)
chkdsk doet wonderen :P

[ Voor 22% gewijzigd door maarud op 06-06-2010 21:28 ]

• maarud
zou het kunnen dat door te lange bestandsnamen een MFT kapot gaat?
Toen ik net aan het backuppen was kon ik 70 mappen (van een update) niet kopiëren omdat de bestandsnaam te lang werd....

Ik kopieerde naar de map I op mijn F: schijf (pad wordt dus F:\I\) dus daar kan het niet aan liggen.... Dan zou hij op de bronschijf toch ook al te lang moeten zijn :?

[ Voor 31% gewijzigd door maarud op 06-06-2010 23:21 ]

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-01 20:44
de bestandsnaam in een MFT is weliswaar een lijst van pointers, maar uiteindelijk moet de naam (inclusief de mapnamen) gerepresenteerd worden tot een string, en daar is dan een limiet aan.

• maarud
Het is allemaal weer in orde... Ik kan gewoon bij mijn schijf :? Ben nu de volledige cyclus van chkdsk aan het doen, hij is heel wat aan het herstellen... Eens zien of het dan weer in orde is. Heb gelukkig een volledige backup gemaakt dus als het fout gaat valt de schade mee ;)
Pagina: 1