Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Beste tweakers,

Ik ben op zoek naar ervaringen met cursussen colormanagement. Ik zou zo'n cursus willen volgen om ervoor te zorgen dat mijn prints overeenkomen met mijn beeldscherm. Ik ben met name geïnteresseerd in het maken van kleurprofielen voor printers en verschillende soorten papier.

Via google heb ik de volgende cursussen gevonden:
Goc.nl - Colormanagement
pluspunten:
- 2 dagen, dus 1 avond de tijd om thuis al wat uit te proberen en de volgende dag daar wat over te vragen.
- professionele cursus naar het zich laat aanzien
minpunten:
- volgens mij teveel gericht op drukwerk ipv printwerk
- prijs is aan de hoge kant, maar het is dan ook een cursus die gericht is op professionals

Opatel.nl - Colormanagement voor fotografen
pluspunten:
- speciaal gericht op fotografen
minpunten:
- niet duidelijk of er ook wordt uitgelegd hoe je een printerprofiel maakt
- niet duidelijk of het een meerdaagse cursus is
- prijs alleen via prijsopgaaf te verkrijgen, lijkt er op dat het een cursus op locatie is, dus waarschijnlijk erg duur als je niet meerdere mensen kan organiseren.

Compentencefactory.nl - Colormanagement in Photoshop
pluspunten:
- ten opzichte van de andere "goedkoop"
- gericht op professionals
minpunten:
- maar 1 dag
- er wordt niet behandeld hoe je zelf een printerprofiel kan maken.

Iemand nog ervaringen op dit gebied?

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Ik weet niet hoe de cursus van GOC tegenwoordig is, maar destijds heb ik er weinig geleerd. Het is inderdaad heel gericht op drukkers, maar dat maakt voor de theorie niet zo heel veel uit. Ik denk dat er online genoeg geschreven staat om die ruim 700 euro uit te sparen. Koop anders het boek Real World Color Management van wijlen Bruce Fraser (ik hoop dat ik de naam goed spel). Dat is de bijbel die zelfs bij instellingen als het RIT elke dag geraadpleegd wordt.

In het boek van Martin Evening, Photoshop for photographers staat op zich wel een duidelijk hoofdstuk over color management, dus dat zou je ook kunnen gebruiken. Ik weet niet of ik dat nog digitaal heb, zal es kijken.

Over printer profielen maken: als je dit een keer gedaan hebt met een spectraalmeter (ik hoop voor jou eentje die automatisch de vakjes afgaat, anders ben je wel erg lang bezig steeds voor elk papiersoort), dan weet je wel hoe de vork in de steel zit. Ik zou de kosten van de cursus gebruiken voor een goede spectraalmeter. Het is geen rocketscience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Ik snap dat je alle kennis die in zo'n cursus behandeld wordt ook in een boek kunt vinden, maar het lijkt mij gewoon prettig om eens een keer mee te kijken naar hoe je het beste een printerprofiel kan aanmaken en waar je op moet letten. Opzich heb je wel gelijk met de opmerking dat ik het bespaarde geld in betere apparatuur kan stoppen. Ook daarover loop ik nog te dubben namelijk....

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Ik begrijp je overweging. Vaak kijk je 1 keer in een boek en daarna nooit meer. Een cursus betaal je voor en dat geeft een extra motivatie om iets te doen, althans bij mij (bij het ROC werd mijn cursus betaald door mijn werkgever).

Ik vind zelf 700 euro voor een cursus voor de hobby best veel geld, wellicht dat er wat fotografen zijn die zelf zo'n workshop aanbieden voor een schappelijker bedrag. Op dutchphotozone kun je wellicht wat vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Tanx voor de tip! Ik zal daar ook eens rondvragen. Ik heb ook al een mailtje naar een plaatselijke fotograaf gestuurd, waarvan ik weet dat hij ook veel met eigen printprofielen werkt.

Als iemand anders nog ideeën heeft, be my guest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Als een fotograaf niet meewerkt, zou je een drukker of een reclame/DTP bureau kunnen proberen. Die maken genoeg printer profielen vaak (mits het DTP bureau een proofer heeft...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 09:23
Stuur mij even een prive bericht.

Ik probeer namelijk een aantal fotografen bij elkaar te krijgen voor een "prive" color management / print cursus.
Dit wordt bij een klein maar professioneel fotolab gehouden en zal op een zaterdag zijn in Amsterdam. De cursus wordt gegeven door de eigenaar van het fotolab die al 16 jaar lang in de print wereld werkt.

Je leert er hoe je het beste je foto's kan aanleveren voor te printen en hoe optimaal je foto's te verkopen.

Kosten zijn iets van 200 euro voor een dag.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroenzelle op 09-06-2010 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat doe je zelf al om je apparatuur te calibreren, want dat lijkt mij de absolute basis. En als je zelf print kan je dus ook een kleur profiel van je printer maken. Verder is het denk ik vooral lezen en oefenen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1