Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:00
Na vaak genoeg hier op tweakers zeer nuttige informatie te hebben gehaald, wordt het nu toch eens tijd voor mijn eerste topic.

Ik heb wat probleempjes met de temperaturen in mijn computer. Eigenlijk altijd al gehad, maar ik ben bang dat het nu echt te erg wordt. In de ca. 3 jaar dat ik deze PC heb heb ik al een kapotte voeding en een kapot moederbord gehad. Het zou mij weinig verbazen als dat door de temperatuur komt.

De reden dat het ik bang ben dat de temperaturen nu echt te erg worden is dat ik recent het een en ander in de pc heb gewijzigd. Ik had eerst een 8800 GTS die zijn warme naar buiten blies, en nadat die een maand of 5-6 gelden overleden was is er een MSI 260GTX voor in de plaats gekomen met zo'n MSI twin frozr systeem, dat de verwarme lucht terug de kast in pompt. Nu heb ik ook een paar weken geleden de E6700 die er in zat vervangen door een QX9650 met een lichte overclock (FSB1400, 3.5Ghz, Vcore 1.3V)

De temperaturen zijn met de huidige omgevingtemperatuur van ca 23c:
Idle:
CPU - 50c (core temp 0.99.6)
Systeem - 50c (Abit uGuru)
PWM 48c (uGuru)

Tijdens BFBC 2 met alle setings maximaal en ca 70% CPU load:
CPU - 65c, maar kan op warmere dagen zoals deze tot 70 oplopen
Systeem - 62c, maar loopt bij temperaturen als vandaag op tot net onder de 70!!! als ik uGuru moet geloven
PWM - Cijfers heb ik even niet bij de hand, zal wel rond de 60 liggen

Ik ben geen expert, maar ik zou zeggen dat vooral de systeem temperatuur het probleem is. Met een hoge systeem temperatuur kan de CPU nooit koel krijgen gok ik.

Even de specs:
- Abit IP35Pro moederbord
- QX9650 @ 3.5Ghz, FSB1400, en Vcore 1.3V gekoeld door thermaltake Blue Orb 2
- 4x 1GB DDR2-800 OCZ Platinum XTC @ 2.1V stock
- MSI GTX-260 216 core edition met twin frozr systeem
- 8500GT met passieve koeling (merk weet ik even niet meer. Gok MSI)
- Corsair HX520W 520W modualire voeding (SLI ready)
- Thermaltake Soprano DX behuizing
- RAID0 van 2x WD 320GB RE3
- Samsung 640GB + 1000GB
- DVD-R, DVD, kaartlezer
- Creative X-Fi PCI expres titanium
- Pinnacle PCTV ding
- Sweex I/O kaart met 2x serieel + 1x parallel
- fans: 1x 140mm, 1x 120mm, 1x 100mm (zie foto)

Een behoorlijk snel systeem dat na de laatste updates voorlopig wel even mee kan.

De indeling:

Afbeeldingslocatie: http://img10.imageshack.us/img10/9011/indelingy.th.jpg Afbeeldingslocatie: http://img189.imageshack.us/img189/2303/img0172zb.th.jpg Afbeeldingslocatie: http://img267.imageshack.us/img267/9043/img0176xw.th.jpg Afbeeldingslocatie: http://img189.imageshack.us/img189/622/img0180gvg.th.jpg

Ik zou dus graag wat suggesties horen hoe ik de temperaturen omlaag kan krijgen. Ik wil best wat investeren in nieuwe hardware. Ook watercooling sta ik volledig voor open, mits het allemaal binnen budget blijft. Ik ben niet van plan meer dan 200 euro te gaan uitgeven aan nieuwe hardware. Het liefst fix ik het met een paar tientjes, maar als watercooling de enige optie wordt zou ik eventueel tot 200 euro willen uitgeven.

Ik wil wel perse deze behuizing houden. De zaag er hier en daar inzetten kan ik mee leven. De transparante deur was een fout tijdens het bestellen. De looks aan de binnenkant maken mij echt niets uit. Wat ik wel heel erg belangrijk vind is een erg laag geluidsniveau. Idle is de computer nu ook behoorlijk stil, maar met de wat zwaardere spellen begint hij wel te blazen. De 2e videokaart is voor de HDTV. Deze moet blijven, maar mag eventueel vervangen worden.

Ik zou jullie enorm dankbaar zijn met wat nuttige tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:47
Een Scythe Mugen 2 cpu koeler zou een mooi begin zijn en als dan de temperaturen in de pc dan nog te hoog zijn zou ik toch echt een behuizing nemen met meer airflow. Deze bijv. zijn daar goed in:

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 76,16€ 76,16
1Cooler Master Sniper Black edition€ 99,-€ 99,-
1Lancool Dragon Lord PC-K62€ 86,95€ 86,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 262,11

Als je echt geen andere behuizing wil zou je ook nog op zoek kunnen gaan naar 3 casefans die meer lucht kunnen verplaatsen.

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 5060 1TB NVMe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliss
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:32

neliss

h00t h00t!

Ik vind je systeemtemperatuur vrij hoog liggen, ik denk dat je een gebrek aan airflow hebt.
Je zou eens een snellere intake fan kunnen proberen, dat zou al een hoop kunnen helpen.
Heb je al in de bios gekeken of de toerentallen misschien wat te zuinig zijn ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Robolokotobo schreef op zondag 06 juni 2010 @ 21:01:
Een Scythe Mugen 2 cpu koeler zou een mooi begin zijn en als dan de temperaturen in de pc dan nog te hoog zijn zou ik toch echt een behuizing nemen met meer airflow. Deze bijv. zijn daar goed in:

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 76,16€ 76,16
1Cooler Master Sniper Black edition€ 99,-€ 99,-
1Lancool Dragon Lord PC-K62€ 86,95€ 86,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 262,11

Als je echt geen andere behuizing wil zou je ook nog op zoek kunnen gaan naar 3 casefans die meer lucht kunnen verplaatsen.
Ik had idd al naar die cpu koeler gekeken. Lijkt mij een erg goed ding, maar ik ben bang dat ik eerst wat meer moet doen om de systeem temperatuur een stuk omlaag te krijgen. Misschien dat die mugen de airflow iets verbeterd zodat de systeem temperatuur ook omlaag gaat. Ik weet zeker dat ik er betere cpu coolers dan mijn thermaltake, maar een cpu zal altijd een paar graden boven de systeem temperatuur zitten niet?

Die kasten vind ik allemaal erg lelijk qua design, maar das natuurlijk heel persoonlijk en ik ben gewoon een zeikerd ;) De soprano DX die ik n heb, vind ik nogsteeds de mooiste kast die ik ken. Ook is hij lekker bescheiden qua formaat, en daar ben ik ook erg blij mee. maar toegegeven, de airflow kan veel beter. Ik heb trouwens wel ervaring met de CM690, en ik vond de kast er veel lawaai doorlaten in verhouding tot mijn soprano DX

Ruimte om andere fans te installeren heb ik niet meer. Ik heb er nu al 3. Misschien kan de opstelling echter wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
neliss schreef op zondag 06 juni 2010 @ 21:16:
Ik vind je systeemtemperatuur vrij hoog liggen, ik denk dat je een gebrek aan airflow hebt.
Je zou eens een snellere intake fan kunnen proberen, dat zou al een hoop kunnen helpen.
Heb je al in de bios gekeken of de toerentallen misschien wat te zuinig zijn ingesteld?
Ik ben idd ook bang dat het de airflow is + misschien een overkill aan componenten. De fans hadden destijds de hoogste aiflow voor een relatief stille fan die ik kon vinden. De fans staan ingesteld om boven de 50c op 100% te draaien. Dat is dan 1800 voor de 10mm, en 1000 voor de 120mm en de 140mm. uGuru geeft aan dat ze op volle snelheid draaien.

suggesties om de richtingen van de fans om te draaien of om componenten te verplaatsen zijn welkom! suggesties voor fans die beter zouden zijn ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
een mugen 2, ninja 2 of andere ding (vervanger van ninja 2 aangezien die bijna nergens meer te koop is) van scythe zal zeker je airflow verbeteren, dat thermaltake ding is niets

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
De kleine fan aan de achterkant naar buiten laten blazen.
Fan op de zijkant naar de cpu laten blazen.

Wat zijn de snelheden van de fans? 1400rpm zou goed moeten zijn maar wel veel lawaai, maar wel in de zomer nodig.

Monitor de temps met de software die bij je moederbord zitten, deze weken meestal goed.

Temps zijn te hoog, zeker van de moederbord.
Maximale temp van de cpu wat mag? Dit moet ook ingestel worden in de bios.

Voelt de koelblok op de cpu warm/heet aan anders is de koelpasta niet goed aangebracht of koeler zit niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:28
Blaast die sidefan nou naar buiten?
Ik zou die joust na binnen richting de cpu laten blazen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
die sidefan blaast idd naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Remmes_NT schreef op zondag 06 juni 2010 @ 22:23:
een mugen 2, ninja 2 of andere ding (vervanger van ninja 2 aangezien die bijna nergens meer te koop is) van scythe zal zeker je airflow verbeteren, dat thermaltake ding is niets
Maar zou het ook de airflow van het systeem en daarmee ook de systeem temperatuur verbeteren? Als ik mijn systeem koeler kan krijgen komt die mugen 2 er wel hoor. Die beslissing had ik eigenlijk al gemaakt, maar ik ben bang dat er misschien meer nodig is. Een andere CPU cooler kopen en er vervolgens achter komen dat de systeem temperatuur nogsteeds te heet en dan moeten overstappen op watercooling zou ook zonde zijn.
jan99999 schreef op zondag 06 juni 2010 @ 22:24:
De kleine fan aan de achterkant naar buiten laten blazen.
Fan op de zijkant naar de cpu laten blazen.

Wat zijn de snelheden van de fans? 1400rpm zou goed moeten zijn maar wel veel lawaai, maar wel in de zomer nodig.

Monitor de temps met de software die bij je moederbord zitten, deze weken meestal goed.

Temps zijn te hoog, zeker van de moederbord.
Maximale temp van de cpu wat mag? Dit moet ook ingestel worden in de bios.

Voelt de koelblok op de cpu warm/heet aan anders is de koelpasta niet goed aangebracht of koeler zit niet goed.
Ik gebruikt uGuru. Abit moederborden (rip abit ;w) hebben een speciale uGuru chip waarme de status van alle onderdelen in de PC kan worden afgelezen en kan worden ingesteld. uGuru is ook een stukje software dat al die mogenlijkheden in windows beschikbaar maakt, en uit dat tooltje haal ik al mijn cijfers. De CPU zit goed gemonteerd zover ik dat kan testen. De fans werken al zoals je voorstelt. zie de eerste foto.

[ Voor 43% gewijzigd door SuperKris op 06-06-2010 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:47
De fan van een Mugen 2 blaast de warme lucht door de koelribben heen en dan direct tegen je outtake fan aan.

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 5060 1TB NVMe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Daar heb je helemaal gelijk in. Misschien verpest de huidige cpu cooler wel helemaal de airflow. Nu alleen maar hopen dat die mugen ook past. Die chipset cooler kan het best eens lastig maken.

Dan is nu de vraag of ik ook echt die mugen moet nemen, of dat er betere alternatieven zijn die dezelfde opbouw hebben, maar beter functioneren. Het maakt mij dan niet heel veel uit of ik 30 of 80 euro moet betalen. Ik wil dan gewoon de beste performance.

EDIT:

Zo, mijn oogjes zijn behoorlijk vierkant inmiddels maar ik denk nu aan de volgende modellen:
- De beroemde Scythe Mugen 2
- De Prolimatech Megahalems

Bij de megahalems moet er nog wel een fan bij, maar ik denk dat ik de orginele mugen fan ook wel wil vervangen. Ik denk oa aan de Scythe Gentle Typhoon AP-14 of AP-15 maar als er iets beters bestaat hoor ik dat graag.

[ Voor 29% gewijzigd door SuperKris op 07-06-2010 03:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Zo ff een updatje, ik heb gister maar die Prolimatech Megahalems met Scythe Gentle Typhoon AP-15 gehaald. Ruim binnen 24 uur stond de postbode al aan de deur met mijn spullen. Hulde voor NMN computers waar ik het het spul besteld had.

Kan niet zeggen dat ik er er veel zin in had, maar toch maar direct de PC uit elkaar getrokken. Gelijk wat dingen veranderd. De DVD-R helemaal boven geplaatst en de oude IDE DVD er uit gegooid. Ook de floppy drive er maar uit gehaald. Die zat er alleen maar in zodat ik een XP installatie op de RAID0 kon maken, maar al jaren heel lang niet nodig gehad, en ik denk niet dat ik het ooit nog eens nodig gaan hebben. Verder heb ik nog wat kabels verlegt en met een kwastje en de stofzuiger elk onderdeeltje brandschoon gemaakt.

De koeler paste echt maar net, maar uiteindelijk viel het installeren erg mee. Er is echt erg goed over het design nagedacht. De Scythe Gentle Typhoon AP-15 is zelfs op 1850rpm redelijk stil. Gelukkig is mijn kast erg stil en staat de pc onder mijn bureau met als resultaat dat ik heb nauwelijks hoor op zijn maximale stand. Wel geeft gentle typhoon een zoem geluidje dat door de lagers ofzo wordt veroorzaakt, maar dat is alleen op maximale stand hoorbaar, en ook dan vind ik hem eigenlijk nogsteeds erg stil.

Maar nu de temperaturen!

Nadat de pc een half uurtje opgewarmd was met prime95 ben ik een half uurtje BFBC2 gaan spelen en dat gaf deze resultaten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Sensoreigenschappen:
      Sensortype                                        Abit MicroGuru 2005  (ISA E0h)
      GPU sensortype                                    Diode  (NV-Diode)
      Moederbordnaam                                    Abit IP35 Pro / IX38 GT3 / IX38-MAX / IX38 QuadGT / IX48 GT3 / IX48-MAX

Temperaturen:
      Moederbord                                        46 °C  (115 °F)
      CPU                                               59 °C  (138 °F)
      CPU #1 / Kern #1                                  54 °C  (129 °F)
      CPU #1 / Kern #2                                  55 °C  (131 °F)
      CPU #1 / Kern #3                                  58 °C  (136 °F)
      CPU #1 / Kern #4                                  57 °C  (135 °F)
      PWM1                                              67 °C  (153 °F)
      GPU1: GPU                                         73 °C  (163 °F)
      GPU1: GPU geheugen                                65 °C  (149 °F)
      GPU1: GPU omgeving                                62 °C  (144 °F)
      GPU2: GPU diode                                   72 °C  (162 °F)
      SAMSUNG HD103UJ                                   33 °C  (91 °F)
      SAMSUNG HD403LJ                                   37 °C  (99 °F)

Koelingsventilatoren:
      CPU                                               1800 RPM
      Systeem                                           1680 RPM
      Aux1                                              1020 RPM
      Aux2                                              960 RPM
      GPU1                                              2937 RPM  (40%)

Dat zijn hele nette temperaturen. Dit is dus met een lichte overclock (3,5Ghz FSB1400, 1.3V) Nou is het vandaag iets minder warm, maar de verschillen zijn enorm! De cpu is ruim 20c koeler, en het systeem is ook zo'n 15 graden koeler. Een mega verschil!

Nou heb ik maar een half uurtje gespeeld, maar er valt nog iets op. De GTX260 moest vaak al na 2-3 minuten met de fan op 100%, en dat ding ging dan ook goed lawaai maken. Nu na een half uurtje zit ik nogsteeds op 40% en dat betekend dat ik de kaart nauwelijks hoor. Idle loopt hij op 25% dus 40 is nauwelijks hoger, en erg stil!

Prime 95 vind hij ook allemaal best. Met de huidige overclock zijn dit de cijfers na een half uurtje mishandelen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Sensoreigenschappen:
      Sensortype                                        Abit MicroGuru 2005  (ISA E0h)
      Moederbordnaam                                    Abit IP35 Pro / IX38 GT3 / IX38-MAX / IX38 QuadGT / IX48 GT3 / IX48-MAX

Temperaturen:
      Moederbord                                        43 °C  (109 °F)
      CPU                                               62 °C  (144 °F)
      CPU #1 / Kern #1                                  59 °C  (138 °F)
      CPU #1 / Kern #2                                  57 °C  (135 °F)
      CPU #1 / Kern #3                                  59 °C  (138 °F)
      CPU #1 / Kern #4                                  58 °C  (136 °F)
      PWM1                                              77 °C  (171 °F)
      GPU1: GPU                                         60 °C  (140 °F)
      GPU1: GPU geheugen                                52 °C  (126 °F)
      GPU1: GPU omgeving                                54 °C  (129 °F)
      GPU2: GPU diode                                   71 °C  (160 °F)
      SAMSUNG HD403LJ                                   37 °C  (99 °F)

Koelingsventilatoren:
      Aux1                                              1020 RPM
      Aux2                                              1020 RPM
      GPU1                                              1791 RPM  (25%)

De cpu wordt een paar graden warmer, maar komt nauwelijks over de 60 heen. De systeem temperatuur zit op een hele nette 43c. De pc is mij nu snel zat. Veel videobewerking doe ik niet, en bij gamen krijg ik de processor load nooit boven de 70%. Ook niet in BFBC2 met alle instellingen op max.

Ook aan de 2 samsung schijven is te zien dat de temperatuur van het systeem veel lager ligt. Al zitten deze direct achter de intake fan, is de temperatuur van deze toch zo'n 10 graden gedaald. Cijfers van de WD RE3's heb ik helaas niet. Zal wel door de RAID controler komen ofzo.

Ik moet nog even kijken wat ik met mijn de sidefan moet doen, want die zit flink tegen de cpu cooler aan te drukken. Misschien dat ik hem iets omlaag ga plaatsen om de GTX260 van koele lucht te voorzien, maar dan moet ik wel de zaag er in zetten. Het ziet er nu een beetje raar uit, maar hij snoept toch nog 1 a 2 graden van mijn CPU af.

Tijdens deze tests had ik de uGuru fan controler uitgezet dus de fans draaide op volle snelheid. Inmiddels heb ik al wat mooie instellingen gemaakt, en het systeem is echt bijzonder stil! Ben toch wel erg blij dat Abit so'n mooi systeem heeft ingebouwd. Qua fansnelheden, voltages, frequenties kan ik echt alles vanuit windows instellen. Ik kan 6 fans apart aansturen en ze precies vertellen op welke temperatuur ze welke snelheid moeten draaien, en kan zelfs aangeven welke temperatuur sensor ze daarvoor moeten gebruiken.

Ik snap dan ook echt niet waarom mensen hier van die aparte fan controlers aanschaffen. De meeste wat betere moederbordjes hebben dit soort systemen toch? Misschien kan iemand dit eens toelichten.

Idle doet het systeem het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Sensoreigenschappen:

Temperaturen:
      Moederbord                                        41 °C  (106 °F)
      CPU                                               45 °C  (113 °F)
      CPU #1 / Kern #1                                  44 °C  (111 °F)
      CPU #1 / Kern #2                                  44 °C  (111 °F)
      CPU #1 / Kern #3                                  48 °C  (118 °F)
      CPU #1 / Kern #4                                  46 °C  (115 °F)
      PWM1                                              52 °C  (126 °F)
      GPU1: GPU                                         58 °C  (136 °F)
      GPU1: GPU geheugen                                50 °C  (122 °F)
      GPU1: GPU omgeving                                51 °C  (124 °F)
      GPU2: GPU diode                                   69 °C  (156 °F)
      SAMSUNG HD403LJ                                   36 °C  (97 °F)

Koelingsventilatoren:
      Aux1                                              960 RPM
      Aux2                                              960 RPM
      GPU1                                              1804 RPM  (25%)

Hij is hier nog een beetje aan het afkoelen, dus zal nog wel 1 a 2 graden kunnen zakken, maar ik ben zo erg tevreden. Het is niet echt super koel, maar ik vind het voorlopig prima voor een licht overclocked systeem.

Ik ben niet zo'n held met overclocken en heb de snelheid momenteel ook niet nodig, maar ik ben benieuwd op welke snelheid ik het systeem kan krijgen. Ruim boven de 4ghz met FSB 1800 moet wel haalbaar zijn denk ik, maar geen idee of ik daar ooit behoefte aan krijg.

Dit zijn overigens de fan snelheden op idle:

CPU 1140 RPM
Systeem 1440 RPM
Aux1 840 RPM
Aux2 900 RPM
GPU1 1812 RPM

Ik ben dus heel erg blij met al deze cijfers. Ik was erg bang dat ik naar watercooling zou moeten gaan, maar alleen de CPU cooler heeft eigenlijk alles opgelost tot mijn verbazing!

Wellicht dat ik vanavond nog even een paar fototjes post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Ik voerweeg de rest van mijn fans ook te vervangen om de pc nog wat koeler te krijgen. ik zit aan de Scythe Gentle Typhoon AP-14 te denken voor de uitgang, maar ik heb wat meer moeite met het vinden van een goede intake fan. Die moet namelijk 140mm breed en max 25mm dik zijn en liever nod dunner. Iemand hier goed advies in? Ook vroeg ik mij af of er intake fans bestaan die in twee 5.25 inch bays passen.
Pagina: 1