Na vaak genoeg hier op tweakers zeer nuttige informatie te hebben gehaald, wordt het nu toch eens tijd voor mijn eerste topic.
Ik heb wat probleempjes met de temperaturen in mijn computer. Eigenlijk altijd al gehad, maar ik ben bang dat het nu echt te erg wordt. In de ca. 3 jaar dat ik deze PC heb heb ik al een kapotte voeding en een kapot moederbord gehad. Het zou mij weinig verbazen als dat door de temperatuur komt.
De reden dat het ik bang ben dat de temperaturen nu echt te erg worden is dat ik recent het een en ander in de pc heb gewijzigd. Ik had eerst een 8800 GTS die zijn warme naar buiten blies, en nadat die een maand of 5-6 gelden overleden was is er een MSI 260GTX voor in de plaats gekomen met zo'n MSI twin frozr systeem, dat de verwarme lucht terug de kast in pompt. Nu heb ik ook een paar weken geleden de E6700 die er in zat vervangen door een QX9650 met een lichte overclock (FSB1400, 3.5Ghz, Vcore 1.3V)
De temperaturen zijn met de huidige omgevingtemperatuur van ca 23c:
Idle:
CPU - 50c (core temp 0.99.6)
Systeem - 50c (Abit uGuru)
PWM 48c (uGuru)
Tijdens BFBC 2 met alle setings maximaal en ca 70% CPU load:
CPU - 65c, maar kan op warmere dagen zoals deze tot 70 oplopen
Systeem - 62c, maar loopt bij temperaturen als vandaag op tot net onder de 70!!! als ik uGuru moet geloven
PWM - Cijfers heb ik even niet bij de hand, zal wel rond de 60 liggen
Ik ben geen expert, maar ik zou zeggen dat vooral de systeem temperatuur het probleem is. Met een hoge systeem temperatuur kan de CPU nooit koel krijgen gok ik.
Even de specs:
- Abit IP35Pro moederbord
- QX9650 @ 3.5Ghz, FSB1400, en Vcore 1.3V gekoeld door thermaltake Blue Orb 2
- 4x 1GB DDR2-800 OCZ Platinum XTC @ 2.1V stock
- MSI GTX-260 216 core edition met twin frozr systeem
- 8500GT met passieve koeling (merk weet ik even niet meer. Gok MSI)
- Corsair HX520W 520W modualire voeding (SLI ready)
- Thermaltake Soprano DX behuizing
- RAID0 van 2x WD 320GB RE3
- Samsung 640GB + 1000GB
- DVD-R, DVD, kaartlezer
- Creative X-Fi PCI expres titanium
- Pinnacle PCTV ding
- Sweex I/O kaart met 2x serieel + 1x parallel
- fans: 1x 140mm, 1x 120mm, 1x 100mm (zie foto)
Een behoorlijk snel systeem dat na de laatste updates voorlopig wel even mee kan.
De indeling:

Ik zou dus graag wat suggesties horen hoe ik de temperaturen omlaag kan krijgen. Ik wil best wat investeren in nieuwe hardware. Ook watercooling sta ik volledig voor open, mits het allemaal binnen budget blijft. Ik ben niet van plan meer dan 200 euro te gaan uitgeven aan nieuwe hardware. Het liefst fix ik het met een paar tientjes, maar als watercooling de enige optie wordt zou ik eventueel tot 200 euro willen uitgeven.
Ik wil wel perse deze behuizing houden. De zaag er hier en daar inzetten kan ik mee leven. De transparante deur was een fout tijdens het bestellen. De looks aan de binnenkant maken mij echt niets uit. Wat ik wel heel erg belangrijk vind is een erg laag geluidsniveau. Idle is de computer nu ook behoorlijk stil, maar met de wat zwaardere spellen begint hij wel te blazen. De 2e videokaart is voor de HDTV. Deze moet blijven, maar mag eventueel vervangen worden.
Ik zou jullie enorm dankbaar zijn met wat nuttige tips.
Ik heb wat probleempjes met de temperaturen in mijn computer. Eigenlijk altijd al gehad, maar ik ben bang dat het nu echt te erg wordt. In de ca. 3 jaar dat ik deze PC heb heb ik al een kapotte voeding en een kapot moederbord gehad. Het zou mij weinig verbazen als dat door de temperatuur komt.
De reden dat het ik bang ben dat de temperaturen nu echt te erg worden is dat ik recent het een en ander in de pc heb gewijzigd. Ik had eerst een 8800 GTS die zijn warme naar buiten blies, en nadat die een maand of 5-6 gelden overleden was is er een MSI 260GTX voor in de plaats gekomen met zo'n MSI twin frozr systeem, dat de verwarme lucht terug de kast in pompt. Nu heb ik ook een paar weken geleden de E6700 die er in zat vervangen door een QX9650 met een lichte overclock (FSB1400, 3.5Ghz, Vcore 1.3V)
De temperaturen zijn met de huidige omgevingtemperatuur van ca 23c:
Idle:
CPU - 50c (core temp 0.99.6)
Systeem - 50c (Abit uGuru)
PWM 48c (uGuru)
Tijdens BFBC 2 met alle setings maximaal en ca 70% CPU load:
CPU - 65c, maar kan op warmere dagen zoals deze tot 70 oplopen
Systeem - 62c, maar loopt bij temperaturen als vandaag op tot net onder de 70!!! als ik uGuru moet geloven
PWM - Cijfers heb ik even niet bij de hand, zal wel rond de 60 liggen
Ik ben geen expert, maar ik zou zeggen dat vooral de systeem temperatuur het probleem is. Met een hoge systeem temperatuur kan de CPU nooit koel krijgen gok ik.
Even de specs:
- Abit IP35Pro moederbord
- QX9650 @ 3.5Ghz, FSB1400, en Vcore 1.3V gekoeld door thermaltake Blue Orb 2
- 4x 1GB DDR2-800 OCZ Platinum XTC @ 2.1V stock
- MSI GTX-260 216 core edition met twin frozr systeem
- 8500GT met passieve koeling (merk weet ik even niet meer. Gok MSI)
- Corsair HX520W 520W modualire voeding (SLI ready)
- Thermaltake Soprano DX behuizing
- RAID0 van 2x WD 320GB RE3
- Samsung 640GB + 1000GB
- DVD-R, DVD, kaartlezer
- Creative X-Fi PCI expres titanium
- Pinnacle PCTV ding
- Sweex I/O kaart met 2x serieel + 1x parallel
- fans: 1x 140mm, 1x 120mm, 1x 100mm (zie foto)
Een behoorlijk snel systeem dat na de laatste updates voorlopig wel even mee kan.
De indeling:

Ik zou dus graag wat suggesties horen hoe ik de temperaturen omlaag kan krijgen. Ik wil best wat investeren in nieuwe hardware. Ook watercooling sta ik volledig voor open, mits het allemaal binnen budget blijft. Ik ben niet van plan meer dan 200 euro te gaan uitgeven aan nieuwe hardware. Het liefst fix ik het met een paar tientjes, maar als watercooling de enige optie wordt zou ik eventueel tot 200 euro willen uitgeven.
Ik wil wel perse deze behuizing houden. De zaag er hier en daar inzetten kan ik mee leven. De transparante deur was een fout tijdens het bestellen. De looks aan de binnenkant maken mij echt niets uit. Wat ik wel heel erg belangrijk vind is een erg laag geluidsniveau. Idle is de computer nu ook behoorlijk stil, maar met de wat zwaardere spellen begint hij wel te blazen. De 2e videokaart is voor de HDTV. Deze moet blijven, maar mag eventueel vervangen worden.
Ik zou jullie enorm dankbaar zijn met wat nuttige tips.