Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:56
Hoi,
ik zit met een probleempje.

De hardware:
• Gigabyte GA-880GA-UD3H moederboard
• 1 OCZ Vertex SSD
• 2x 1TB Western Digital Caviar black 10001FALS, 1 nieuwe en 1 oudere (1,5 jaar).

Ik wil van de twee 1TB schijven een RAID0 setup maken, een 1TB externe harde schijf heb ik in gebruik als backup.
Gewoon de handleiding hier voor gevolgd, de RAID controller aan gezet in de BIOS, shift+F voor de RAID Option ROM te starten. Hier ook een array aangemaakt voor de schijven.
Echter, dan gebeurt het volgende:
POST ziet geen harde schijven
de windows 7 bootschijf kan geen OS installeren (no operating system detected)
BSOD (iets met de APCI niet compatible is)
er verschijnt geen optie shift+G die nodig is om de RAID BIOS in te gaan

Ook eerst Windows installeren en daarna de RAID array weer bouwen leidt tot de zelfde fouten, corrupteerd de installatie en heb ik Windows weer opnieuw moeten installeren.

Kent iemand dit probleem met een dit moederboard of met de AMD 850 southbridge chip?
En hoe kan ik nu alsnog een RAID0 instellen?

Ik heb natuurlijk de handleiding goed door genomen, alle instellingen exact overgenomen en er ook zelf her en der er wat mee gespeeld. Maar de fouten blijven, totdat ik in de BIOS het OnChip SATA type weer op IDE zet, dan kan ik weer gewoon bij mn SSD schijf en Windows weer opnieuw installeren...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dropjeslover, ik verwacht dat je tijdens de setup van Windows 7 de drivers voor de RAID controller moet toevoegen. Het moederbord dat jij hebt maakt gebruik van een vrij nieuwe chipset, goed mogelijk dat de Windows 7 setup deze RAID controller niet herkend.

De tweede optie die jij probeerdt gaat soieso nietwerken, ook omdat de drivers voor de RAID controller nog niet bekend zijn in Windows 7, maar ook om het feit dat op het moment dat jij een RAID0 set gaat aanmaken met een hardeschijf waar Windows 7 op is geinstaleerd de Windows 7 installatie door de RAID controller wordt gewist. Dergelijke onboard RAID controllertjes zijn te simpel om RAID level migration te ondersteunen.

Probeer dus tijdens de Windows 7 setup, op het moment dat je een opslag device moet selecteren de drivers voor de RAID controller te installeren. Deze drivers zijn vaak op de meegeleverde CD of op de site van de moederbord fabrikant terug te vinden.

[ Voor 1% gewijzigd door _Dune_ op 06-06-2010 17:56 . Reden: tikfouten enzo ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:02

epic_gram

undercover moderator

ik dacht altijd dat 2TB niet altijd werkte. Ik heb verder weinig verstand van RAID, maar hier staat er ook iets over.

[ Voor 16% gewijzigd door epic_gram op 06-06-2010 18:01 ]

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-09 17:16
epic_fail schreef op zondag 06 juni 2010 @ 18:00:
ik dacht altijd dat 2TB niet altijd werkte. Ik heb verder weinig verstand van RAID, maar hier staat er ook iets over.
Idd, mbr kan niet meer dan 2TB aan.
Dus het word toch geen optie om zo'n groot volume te gebruiken voor windows zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Hee _Dune_ dank voor je antwoordt. hier had ik ook al aan gedacht, maar ik wil mn OS dus _niet_ installeren op de RAID0 array, daarvoor heb ik de SSD. Ook verklaart het niet alle fouten in de stappen voor dat ik het OS kan gaan installeren, zoals bijv. de RAID BIOS binnen gaan, of de bij voorbaat al systeemcrashes...

Ik had gedacht om eerst Windows te installeren op de SSD, dan de RAID0 aan te maken en daar alles op te zetten, dan kan windows eerder al de drivers installeren en zou mn OS gewoon moeten opstarten. Echter, dat lukt dus niet...

@ epic_fail, klinkt plausibel, maar ik heb de 2TB nog niet eens toegewezen, het is nog geen partitie oid, enkel niet-toegewezen ruimte. Mede doordat ik niet in de RAID BIOS kan komen...

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Aha oke, daar heb ik even overheen gelezen. Dan zit het probleem hoogstwaarschijnlijk in de bootvolgorde. Ga heel goed na wat je eerste bootdevice en eventueel controller is. Tenzij de SSD op dezelfde controller is aangesloten als de RAID0 set, dan gaat mijn eerste verhaal weer op, behalve dan het wissen van de Windows insallatie, maar het verhaal over de drivers.

Op het moment dat je de controller instelt van non-RAID naar RAID ben je gewoon een andere driver nodig. De controller ingesteld op non-RAID wordt veelal direct herkent door de Windows XP/Vista/7 setup, maar op het moment dat het een RAId controller wordt dient over het algemeen tijdens de setup de juiste driver geladen te worden.

[ Voor 19% gewijzigd door _Dune_ op 06-06-2010 19:01 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Erwinvz1 schreef op zondag 06 juni 2010 @ 18:08:
[...]

Idd, mbr kan niet meer dan 2TB aan.
Dus het word toch geen optie om zo'n groot volume te gebruiken voor windows zelf.
Maar daar heb je geen last van, omdat je met 2x 1TB net onder die limiet zit. De limiet gaat namelijk uit van 2199023255552 bytes, terwijl 2 1TB schijven samen 2000000000000 bytes zijn.

Of het handig is met zo'n groot volume te werken ligt natuurlijk aan je eigen voorkeur, echt praktisch vind ik het niet, maar goed, dat moet ieder voor zich bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
De SSD is inderdaad aangesloten op de zelfde controller. Aah, ik denk dat ik al weet wat je bedoelt. Hmz, beetje jammer dat ik vandaag al zo'n beetje al mn bestanden overgezet heb en alles geinstalleerd heb...

Kan ik nu de RAID drivers installeren op mn Windows installatie en dan alsnog die RAID0 aan maken?

Klinkt inderdaad niet erg praktisch, zo'n groot volume, maar ik verwacht rond de 1,5TB aan media te hebben en wil dat eigenlijk op 1 schijf/partitie hebben staan, en dan een partitie voor de rest (divers, tooltjes, spellen, etc)

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je er niet van wil booten dan is 1 volume wel handig (ik dacht even dat je ook nog wilde booten van het ding, omdat je het over een reinstall had, maar dat had natuurlijk met de SSD te maken). Als het puur om data gaat zou ik gewoon 1 volume doen, dan zit je nooit met ruimte te hannessen (ik wilde eerst ook meerdere partities maken, maar uiteindelijk gekozen voor 1 7TB volume en dat bevalt me prima.
Pagina: 1