Nieuw computer herkent IDE onderdelen niet

Pagina: 1
Acties:

• TimoBo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-10-2024
Hey,

Ik heb al lang gezocht naar een oplossing maar geen enkele gevonden.

Mijn probleem:

Ik heb een upgrade kit gekocht:

http://www.alternate.nl/h...=HARDWARE&l1=Upgrade+kits

die heb ik geinstalleerd in de oude computer van mijn ouders. Wanneer ik nu de computer opstart dan worden meestal de IDE harde schijf en IDE dvd-writer niet herkend. Soms worden ze wel herkend, maar na het BIOS scherm krijg ik dan de melding dat er geen bootable device is gevonden.

Ook als ik een Windows XP cd in de dvd-writer steek en in de BIOS de dvd-writer instel als eerste boot device dan wordt de cd niet opgestart. Ik voel wel dat de harde schijf draait. De harde schijf heeft Windows XP erop en alles werkte in het oude systeem en ook in een andere computer met dezelfde IDE kabel. Ik heb ook meerdere IDE kabels en meerdere IDE harde schijven geprobeerd.

Verder wordt RAM, USB enz... allemaal herkend. De CPU blijft ongeveer 36 graden dus dat is goed.

Het moederbord, het geheugen en de cpu komen dus uit die upgrade kit. De voeding is een Antec SL350P met 350W output, de harde schijf is een WD1200 IDE 120GB en verder zit er een Firewire kaartje en een kaartje voor extra USB aansluitingen in de kast. Er is geen extra videokaart aangesloten.

De voeding heeft een 20 pin aansluiting terwijl op het moederbord een 24 pin aansluiting zit, maar volgens de handleiding maakt dat niets uit.

Kan iemand mij helpen?

Verwijderd

Alles er uit en alleen proberen op te starten met de hardware die je echt nodig hebt.

Je oude Windows installatie gaat 99% zeker niet werken op de nieuwe hardware (andere chipset etc).

• TimoBo
Dus het firewire kaartje en het kaartje voor de extra usb-aansluitingen eruit? De rest heb ik allemaal nodig. Weet je zeker dat die kaartjes het probleem kunnen zijn?

Verwijderd

Nee, dat weet ik niet zeker. Maar dat is nou eenmaal hoe je problemen uitzoekt. Stap voor stap het systeem opbouwen en testen. Net zolang totdat je het probleem hebt gevonden.

Als het systeem met alleen de voeding, moederbord, CPU, 1x geheugen + DVD speler niet van de XP CD start dan ga je onderdelen vervangen. Als dit wel werkt plaats je de hardeschijf bij... etc etc etc...

Neem ook deze handleiding door: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2010 15:27 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Probeer nog even een CMOS clear (door middel van het jumpertje op je moederbord, even in de handleiding op zoeken).

[ Voor 3% gewijzigd door lier op 06-06-2010 15:40 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:31
Heb je bij het vervangen van het moederbord er goed opgelet dat de afstandsbusjes op de juiste locatie zitten (dus alleen daar waar ook een gat zit)?

• TimoBo
Er zat nog 1 afstandsbusje waar het niet nodig was. Die heb ik er nu uit gehaald. Verder heb ik alles wat niet nodig was eruit gehaald en ik ga ook een CMOS reset doen. Hopelijk lukt het!

• TimoBo
Nog altijd hetzelfde... de IDE apparaten worden niet herkend.
Ik was trouwens ook vergeten te vermelden dat ik al een BIOS update had gedaan naar de nieuwste versie.

Iemand nog een idee?

[ Voor 38% gewijzigd door TimoBo op 06-06-2010 16:13 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:28
Heb je het ook al eens met slechts 1 IDE-apparaat geprobeerd? Enkel de HDD of de DVD-Drive dus? En hoe staan je jumperinstellingen?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
De voeding heeft een 20 pin aansluiting terwijl op het moederbord een 24 pin aansluiting zit, maar volgens de handleiding maakt dat niets uit.
Sowieso dat je met die config al niet kan blijven draaien. Pleur er eens een fatsoenlijke voeding in met een 24-pins. Verder kan het ook zijn dat je het een en ander al hebt kapot gedaan doordat het afstandsbusje kortsluiting maakt, maar laten we hopen van niet.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

IDE apparaten zijn opslagmedia en worden aangestuurd door I/O Controllers dus horen vragen erover in...

Opslagmedia & I/O Controllers

Even los daarvan, graag alsnog een beetje normaal in-topic je specs geven, met name exact welk moederbord je hebt, en welke IDE devices. Geef ook aan hoe je je ATA config in BIOS ingesteld hebt - het zou zo simpel kunnen zijn als een "Legacy PATA IDE mode" oid die je vergeten bent aan te zetten. Bedenk ook dat PATA IDE op moderne moederborden vaak niet door het chipset zelf geleverd wordt, maar door een externe controller chip. Je moet dan aangeven dat je PC daarvan moet booten en niet van de integrated ATA controller...

Oslik blyat! Oslik!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 22:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het grootste probleem wat ik hier lijk te lezen is het feit dat Windows niet opnieuw is geinstalleerd, nadat het moederbord is vervangen. Hoogst waarschijnlijk is het een compleet andere cipset geworden, anders kun je ook niet echt van een upgrade spreken. Op dat moment is het gewoon verstandig Windows opnieuw te installeren, omda je anders de meest vreemde dingen kunt verwachten.

Daarnaast zoals reeds opgemerkt worden P-ATA IDE devices tegenwoordig door een externe chip verzorgt welke naast de eigenlijke chipset op het moederbord is geplaatst, hierdoor dien je tijdens de setup van oa. Windows XP de juiste storage/controller driver te installeren/toevoegen tijdens de setup.

Tijdens de setup dien je op het juiste moment op F6 te drukken om vervolgens middels een (oude) diskette de drivers toe te voegen (de setup van Windows XP kent nog geen USB devices). Je kunt ook een slipstream CD maken waar je de juiste drivers direct intergreerd in de setup CD, hoe dit te doen is hier op het forum wel terug te vinden.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Het probleem is dat hij niet eens opgestart geraakt van de Windows XP CD, noch van de HDD. Het wordt een beetje moeilijk om dan Windows opnieuw te installeren of controller-drivers te laden, niet?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-02 15:05

Robtimus

me Robtimus no like you

TimoBo schreef op zondag 06 juni 2010 @ 15:22:
Dus het firewire kaartje en het kaartje voor de extra usb-aansluitingen eruit? De rest heb ik allemaal nodig. Weet je zeker dat die kaartjes het probleem kunnen zijn?
Ik heb een oude PC gehad waarbij 1 enkele extra case-fan van zo'n 2W al het probleem was. Deze was blijkbaar net datgene waardoor mijn voeding niet meer sterk genoeg was met als gevolg dat of een optical drive of mijn primaire harde schijf het niet meer deed (wilde nog wel eens verschillen).

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 22:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Petervanakelyen schreef op zondag 06 juni 2010 @ 18:06:
Het probleem is dat hij niet eens opgestart geraakt van de Windows XP CD, noch van de HDD. Het wordt een beetje moeilijk om dan Windows opnieuw te installeren of controller-drivers te laden, niet?
Dan zou ik, zoals reeds eerder opgemerkt, eens gaan kijken naar een 20 > 24pins voedings connector of een andere voeding met een 24pins aansluiting.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• TimoBo
Ik zal inderdaad eens kijken voor een nieuwe voeding. Als dat het probleem niet is dan probeer ik even een SATA schijfje van een vriend. Althans bedankt voor alle info!
Pagina: 1