Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0rph3v5
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-08 14:09
Beste Tweakerts,

Het begon allemaal een week geleden toen ik battlefield bad company 2 aan het spelen was en mijn systeem plots vast-liep. Ik zette hem uit en vervolgens weer aan, alle fans sloegen aan maar verder gebeurde er niet veel. Toen ik de kast openmaakte zag ik 5 van de 6 leds op het mobo als een gek knipperen willekeurig en verschillend van felheid (alsof er iets met stroom niet goed ging?!).

Zie: http://www.youtube.com/watch?v=EFzuZ68LJRg

Op het moment dat m'n systeem een lange tijd uit heeft gestaan start hij weer gewoon tot de crash zich weer voordoet, inmiddels is hij 3x vastgelopen met battlefield bad company 2, een bsod gehad over display driver en bsod over geheugen (page when non page error oid.).

Wanneer hij bij het opstarten die flikkerende leds geef en ik de OC'Genie button indruk hoor je ook opeens de hdd's aanslaan en alsof er 'meer' power door het systeem heen gaat waardoor hij wel doorstart.

De temperaturen tijdens het spelen van bfbc2 liggen bij de cores van de cpu rond de 95-100 graden, videokaart 80~.

Wat ik me nu afvraag is of het nou aan het moederbord ligt of de processor die te heet wordt wellicht?! Het lijkt me namelijk sterk dat het aan de videokaart EN geheugen ligt. Iemand enig idee?

Specs:

Intel Core i7 860
Nvidia 8800GT
2x2 gig ocz mem pc3 10666 @ 1.65v
MSI p55-gd65 mobo

Bij voorbaat dank,

M0rph3v5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cold Shady
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 22:28
Het lijkt me een veilige gok dat je cpu te warm wordt.
Zover ik weet ligt de maximale temperatuur van een i7 iets boven de 70 graden.
Ik zou dus heel erg hard wat gaan doen aan de temperatuur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 22:11
Die processor wordt echt veels te heet. Daar zal het waarschijnlijk van komen.

En eh, die LED's zijn van je stroomfases. APS heet het volgens mij. Als die gaan knipperen (hier staan ze gewoon aan) is er de kans dat 5 van de 6 fases gebraden zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Orwell op 06-06-2010 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Die leds zijn van de fases van de processor, en die horen niet te knipperen.
Heb je een Overclock draaien? Wat voor kast en cooler gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0rph3v5
ik zal weer bfbc2 gaan spelen met speedfan ernaast, dacht dat dat de waardes waren in ieder geval.

EDIT:

- Heb niks overgeclockt,
- Case is een chieftec, lijkt op de Chieftec CH-01B-B-SL (http://www.alternate.nl/h...tec/CH-01B-B-SL/-1043252/?) alleen een oudere versie.
- Op de proccessor heb ik gewoon de standaard cooler zitten, nam aan dat dat voldoende was voor geen gekke oc dingen oid.

[ Voor 186% gewijzigd door M0rph3v5 op 06-06-2010 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
M0rph3v5 schreef op zondag 06 juni 2010 @ 13:52:
ik zal weer bfbc2 gaan spelen met speedfan ernaast, dacht dat dat de waardes waren in ieder geval.
Doe maar niet. Zo ga je de boel nog erger braden. Probeer eens heel even prime95 ofzo. Veel beter controleerbaar.

Speedfan is trouwens niet echt betrouwbaar als het om temperatuur aflezen gaat. Probeer eens CoreTemp of HWMonitor of Everest.

[ Voor 18% gewijzigd door Orwell op 06-06-2010 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

nee gewoon niks er meer mee doen en iets aan de cooling doen.
Prime95 belast nog zwaarder dan wat dan ook dus dan maak je er een tosti ijzer van..
Vervang de stock cooler door een Mugen2 rev B dan zit je zeker goed, en kan je ook nog wat overclocken. Anders is een coolermaster Hyperx ook voldoende

[ Voor 34% gewijzigd door Brilsmurfffje op 06-06-2010 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0rph3v5
idle temps zijn nu gewoon rond de 46~, maar als ik die cooling heb geregeld is het niet zeker dat er al iets verknoeid is?

[ Voor 80% gewijzigd door M0rph3v5 op 06-06-2010 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
M0rph3v5 schreef op zondag 06 juni 2010 @ 13:56:
idle temps zijn nu gewoon rond de 46~, maar als ik die cooling heb geregeld is het niet zeker dat er al iets verknoeid is?
Grote kans op van wel. Die lampjes horen niet te knipperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Maar er zitten als het goed is ook beveiligingen op doorbranden en over voltage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0rph3v5
Orwell schreef op zondag 06 juni 2010 @ 14:00:
[...]

Grote kans op van wel. Die lampjes horen niet te knipperen.
ik zit nu gewoon weer op die pc zegmaar, en ze branden nu weer (alle 6). Het is alleen alstie dus te heet is geweest en een tijd niet meer aan wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

dat is dan de temperatuur beveiliging, ik zou hem dus niet meer stressen en niet teveel gebruiken totdat je een betere cooling hebt. Anders loop je het risico het alleen maar stuk te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
Speedfan is trouwens niet echt betrouwbaar als het om temperatuur aflezen gaat. Probeer eens CoreTemp of HWMonitor of Everest.
Al geprobeerd?
Maar er zitten als het goed is ook beveiligingen op doorbranden en over voltage
Niet dat ik weet. Maar het valt wel te merken. Als onder load het voltage echt goed gaar gaat doen (verschillen van 0.1v bijvoorbeeld), dan kunnen ze kapot zijn.

Heb je daar misschien al naar gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0rph3v5
Orwell schreef op zondag 06 juni 2010 @ 14:06:
[...]

Al geprobeerd?

[...]

Niet dat ik weet. Maar het valt wel te merken. Als onder load het voltage echt goed gaar gaat doen (verschillen van 0.1v bijvoorbeeld), dan kunnen ze kapot zijn.

Heb je daar misschien al naar gekeken?
Afbeeldingslocatie: http://benjamin.dev.munge.nl/dump/coretemp_thumb.png

zijn de idle temps dan, heb een idee dat die frequency em een beetje tript? Ook raar dat ie nu default op 2,4ghz draait terwijl dat 2,8 hoort te zijn. Durf em niet echt meer te stressen nu om te kijken of die temps daadwerkelijk zo hoog oplopen wat smurf al zei.

En waar kan ik dat 2e checken?

[ Voor 11% gewijzigd door M0rph3v5 op 06-06-2010 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
Dat laatste kun je met HWMonitor checken. Trouwens, CoreTempo probeerde het te vinden, maar het lukte hem niet (hoort bij VID te staan). Nog een teken dat de stroomvoorziening van de CPU kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0rph3v5
Afbeeldingslocatie: http://benjamin.dev.munge.nl/dump/hwmonitorthumb.png

weet niet waar ik precies naar moet kijken.

[ Voor 17% gewijzigd door M0rph3v5 op 06-06-2010 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
M0rph3v5 schreef op zondag 06 juni 2010 @ 14:20:
[afbeelding]

weet niet waar ik precies naar moet kijken.
Bij Vcore. Deze is nu extra laag omdat EIST aanstaat. Dat zorgt ervoor dat de CPU zijn voltage en multiplier (lees: snelheid) omlaag zet als je weinig uitvoert. Daarom is vCore nu 0.9v (erg weinig).

Probeer eens wat te 'stressen'. Prime95 hoeft niet, wat randomen met de muis is soms al genoeg om even een bump naar werkhoeveelheden te krijgen. Hoeveel staat er dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0rph3v5
hangt nu op zn laagst .91, schiet naar .93 .94 .98 .96. Beetje willekeurig lijkt et. Boven de 1 komtie iig niet met een beetje bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
M0rph3v5 schreef op zondag 06 juni 2010 @ 14:27:
hangt nu op zn laagst .91, schiet naar .93 .94 .98 .96. Beetje willekeurig lijkt et. Boven de 1 komtie iig niet met een beetje bewegen.
Het hoort niet random te zijn. Als het goed is zijn er maar twee getallen te onderscheiden: EIST aan (0.9v?) en EIST uit (stock 1.24v). Als je maar elke seconde de temps bijhoudt, zou het veilig moeten zijn om even 5 seconden prime95 aan te houden, en te kijken of hij 1.24v bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0rph3v5
pc liep dus vast (althasn dat ideeh ad ik) toen ik prime95 startte. Slechts cursor veranderde. Voor de zekerheid maar gereboot, ik keek dus gelijk in de bios en zag dat EIST gewoon uitstond.

Snap er niet veel meer van, die CPU VCORE hoort dus standaard 1 waarde te zijn? Waarom geven ze dan een min max aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:52
Over die cpu phase ledjes, als je Phase control in het bios aan hebt staan horen die ledjes juist WEL te knipperen. Er worden dan alleen zoveel phases gebruikt als er nodig zijn. Vandaar dat ze knipperen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
M0rph3v5 schreef op zondag 06 juni 2010 @ 14:42:
pc liep dus vast (althasn dat ideeh ad ik) toen ik prime95 startte. Slechts cursor veranderde. Voor de zekerheid maar gereboot, ik keek dus gelijk in de bios en zag dat EIST gewoon uitstond.

Snap er niet veel meer van, die CPU VCORE hoort dus standaard 1 waarde te zijn? Waarom geven ze dan een min max aan.
Dus je bent nu bezig met 0.9v als standaard? En dat gaat niet of nauwelijks omhoog als je stresst? Dan zijn er twee mogelijkheden:
- Toch een gebraden stroomvoorziening, die niet meer dan 0.9v kan leveren.
- Je voltage is veranderd in je BIOS.

Kijk even hoe je volts in je BIOS staan. Als je daar op 0.9v forceert, is het logisch dat er zulke rare dingen gebeuren, want 0.9v is lang niet genoeg om een i7 860 stabiel te houden.
M0rph3v5 schreef op zondag 06 juni 2010 @ 14:42:
Waarom geven ze dan een min max aan.
Dat is om de afwijkingen aan te geven. Je stroomvoorziening kan nooit precies het voltage leveren dat ie zou moeten leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

het is wel genoeg hoor, mijn Core i5 750 loopt op 0.860 volt met een clock speed van 1203 Mhz. Maar als je hem stessed moet hij wel omhoog gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
brilsmurfffje schreef op zondag 06 juni 2010 @ 15:41:
het is wel genoeg hoor, mijn Core i5 750 loopt op 0.860 volt met een clock speed van 1203 Mhz. Maar als je hem stessed moet hij wel omhoog gaan
Maar hij heeft EIST uitstaan he. Dus dit is zijn prestatie-instelling zogezegd. En dan is het echt niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0rph3v5
Oke, had even in de bios gekeken maar optimized defaults gekozen en nu staat eist op auto standaard. Verder maar niks veranderd (had ik hiervoor ook niet gedaan zover ik weet). met small ftf test worden temps 67 / 68 / 64 / 69 en is CPU VCORE 1.18 steady.

Tevens draait hij nu ook weer 2.8ghz volgens de bios wat voorheen 2.4ghz was for some reason.

NOTE: hij stond voor de eerste crash gewoon op 2.8ghz en verder niks geks ingesteld. Na de memory bsod had ik 1 ocz memory plakkie eruit gehaald en begon de bios te zeggen dat er memory was gewijzigd en hij defaults opnieuw toe wilde passen.

[ Voor 40% gewijzigd door M0rph3v5 op 06-06-2010 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
M0rph3v5 schreef op zondag 06 juni 2010 @ 16:38:
Oke, had even in de bios gekeken maar optimized defaults gekozen en nu staat eist op auto standaard. Verder maar niks veranderd (had ik hiervoor ook niet gedaan zover ik weet). met small ftf test worden temps 67 / 68 / 64 / 69 en is CPU VCORE 1.18 steady.
Dat ziet er heel netjes uit. Nog even voor de zekerheid een screen van HWMonitor misschien? Probleem opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0rph3v5
Oke, ik dacht dus dat alles weer zo goed als goed liep. Gister weer bfbc2 gespeeld temps schoten op zn max naar 75 maar hingen grotendeels rond de 70. En pc liep vervolgens na een uurtje weer vast, terwijl de temps dus niet zo gek hoog waren, ik keek even op het mobo terwijl die vast liep (gewoon screenfreeze en geluid bleef hangen) en zag dat led 1 t/m 3 niet meer brandde.

Enig idee wat er nou mis kan zijn? Het vervelende is dat ik geen bsod krijg om te kunnen zien waar die nou over struikelt oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
M0rph3v5 schreef op maandag 07 juni 2010 @ 08:30:
Oke, ik dacht dus dat alles weer zo goed als goed liep. Gister weer bfbc2 gespeeld temps schoten op zn max naar 75 maar hingen grotendeels rond de 70. En pc liep vervolgens na een uurtje weer vast, terwijl de temps dus niet zo gek hoog waren, ik keek even op het mobo terwijl die vast liep (gewoon screenfreeze en geluid bleef hangen) en zag dat led 1 t/m 3 niet meer brandde.

Enig idee wat er nou mis kan zijn? Het vervelende is dat ik geen bsod krijg om te kunnen zien waar die nou over struikelt oid.
Ze gingen uit of ze waren al uit? Als je APS en EIST aan hebt staan, zal je moederbord alleen de fases gebruiken die nodig zijn om de CPU van prik te voorzien. Blijkbaar waren 3 fases al genoeg om dat laatste te doen.

Als ze zomaar ineens uit gingen, is er iets ergers aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0rph3v5
Zover ik weet brandde ze alle 6 terwijl m'n systeem gewoon aanstaat, bij de crash waren er nog maar 3 aan.

Kan nu ff settings niet checken maar met recommended settings staat EIST op auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
M0rph3v5 schreef op maandag 07 juni 2010 @ 09:47:
Zover ik weet brandde ze alle 6 terwijl m'n systeem gewoon aanstaat, bij de crash waren er nog maar 3 aan.

Kan nu ff settings niet checken maar met recommended settings staat EIST op auto.
Dan kunnen er 3 stuks brak zijn. Want bij mij, hoe raar ik ook doe met crashen enzo, ze gaan echt niet zomaar uit. Wel logisch opzich dat bij het uitgaan je CPU eruit vliegt, want er kan blijkbaar niet genoeg prik meer geleverd worden met 3 fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-12-2024
Zijn je temperaturen nog steeds zo hoog? Dan misschien even controleren of je cpu koeler goed zit.

Misschien tijdens het inbouwen van je procesor iets mis gegaan, ofwel, controleer even of alle pinnen goed zijn, en of er niet iets van stof ofzo tussen zit, goed contact? misschien verklaart dit het?

ook kun je in je bios even, APS (meen iets van active phase switching) uit zetten. al je lampjes moeten dan gaan branden volgens mij. Ook kun je alle voltages even handmatig instellen en dan controleren of ze juist weergegeven worden. misschien wel heel veel last van vDroop oid?

btw. heb zelfde mobo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0rph3v5
Orwell schreef op maandag 07 juni 2010 @ 09:53:
[...]

Dan kunnen er 3 stuks brak zijn. Want bij mij, hoe raar ik ook doe met crashen enzo, ze gaan echt niet zomaar uit. Wel logisch opzich dat bij het uitgaan je CPU eruit vliegt, want er kan blijkbaar niet genoeg prik meer geleverd worden met 3 fases.
Mjah als ze het daarna weer naar behoren doen na een reboot. Tenzij ze idd gewoon brak zijn int algemeen. Maar gezien hij op een punt vastloopt en dan pas na een tijdje weer gewoon wil opstarten lijkt het mij een hitte issue (iets wat vervolgens afkoelt en weer normaal doet).

@_Rene_

Temps zijn dus niet meer zo hoog / nooit zo hoog geweest (was toen uit mijn hoofd, zou zweren dat ik die temps gezien heb. Maargoed speedfan schijnt dus niet zo accurate te zijn dus welicht dat dat het is).

zou wellicht kunnen kijken of alles goed zit, maar alles draait inmiddels al minstens een half jaar goed voor het eerste vastlopen van vorige week.

APS kan ik nergens regelen in de bios zover ik kan zien.

Misschien een longshot trouwens maar zou het kunnen liggen aan een brakke windows install / driver issue? Of zou je dan altijd een bsod moeten krijgen. Anders zou ik wellicht een reinstall kunnen proberen.

EDIT:

bedacht me dat dit vooral gebeurde tijdens het spelen van bfbc2, daarnaast wel 2 bluescreens gehad los hiervan over een nvidia driver en PAGE NON PAGE error.

Googelend op pc freezes en bfbc2 kwam ik bij

http://forum.ea.com/eaforum/posts/list/436128.page

terecht en verscheidene andere topics, en laat ik nou net een onboard REALTEK hebben...

Ik zal zo is gaan testen of met audio disabled hij niet crasht / los kaartje. Dan nog zijn die losse bsods niet te verklaren en het niet direct willen opstarten na de crash.

[ Voor 17% gewijzigd door M0rph3v5 op 08-06-2010 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
De laatste ultieme test is natuurlijk(?):

- Zet EIST en dus als gevolg APS uit (Cool'n'Quiet (AMD's EIST) moet hier aanstaan voor APS, zal bij Intel zal wel hetzelfde idee wezen. Wordt ergens vermeld bij 'Green Power' in BIOS).
- Zet je voltage op stock (1.24v).
- Google de maximum temp van je i7 860. Dit ziet CoreTemp ook. Of Google het.
- Start Prime95 op. Blend is goed zat.
- Zorg ervoor dat:

- Je PC niet crasht (duh).
- Je voltage niet raar gaat doen.
- Je temps laag genoeg blijven.

[ Voor 11% gewijzigd door Orwell op 08-06-2010 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je google aktie is terecht. Gezien je alleen crashed in BFBC2 zou ik zeggen dat het daar aan ligt. Ik heb zelf ook last gehad van complete pc freezes en BSODs met BFBC2 en bij mij was het opgelost toen ik een andere videokaart (had nog een gelijkwaardige liggen) probeerde. Als je echt puur nu alleen nog crashes in BFBC2 hebt zal dat de oorzaak zijn. Neem niet de moeite om te gaan rommelen met aparte geluidskaarten (zoals ze op hun forum aangeven) of andere rare oplossing die ze daar aanbieden. Als je er nog 1 hebt liggen of tot je beschikking hebt, probeer dan even een andere (eventuel mindere) videokaart om te kijken of je daar het mee oplost.
Pagina: 1