• Resistance_NL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 16:16
Hallo,

Ik zit met een vraagstuk waar ik bij lange aan niet aan uit lijk te komen :( Ik weet sowieso niet of het uberhaupt enigzins statistisch verantwoord op te lossen is (of er geen gegevens ontbreken).

Wanneer een bepaald persoon aan een wedstrijd deelneemt een wedstrijd met 17 deelnemers, dan is zijn/haar gemiddelde uitslag plaats 5,5 (lange termijn). Is het mogelijk om te berekenen hoe groot de kans is om in de top 5 te eindigen in een wedstrijd?

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-12 15:44
lang geleden voor me, maar het ligt volgens mij aan de statistische afwijking van het gemiddelde. Daarvoor moet je weten met wat voor verdeling je te maken hebt zodat je een bepaalde formule kunt gebruiken. En dan: iets met zoveel keer afwijkende standaarddeviatie aan één kant is x% kans.

[ Voor 10% gewijzigd door Bulldock op 06-06-2010 13:28 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-12 10:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ja en nee...

Zonder achtergrondinfo of de opgave/berekening die je hierbij bedenkt, kan ik me zomaar voorstellen dat een vrouw natuurlijk nooit bij de top-5 van "Sterkste Man van de Wereld" komt...

Meer info dus...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

De kans om in de top 5 (nrs. 1-5) te komen is in ieder geval >0%. Immers is zijn gemiddelde uitslag 5,5, waardoor hij tenminste één maal bij de top 5 heeft moeten zitten. In het worst case scenario is is dat een keer de nr. 1 plek en een aantal keer plek 6, waarmee je dat laatste aantal kunt berekenen door ((1+6x)/(x+1)=5,5. In het beste geval was dat een aantal keer nr. 5 en één keer nr. 17, waarbij je het eerste aantal (x) kunt berekenen met (5X+17)/(1+X)=5,5.

Hiermee bereken je geen absolute kans, maar twee uiterste waardes, en dan nog slechts wat betreft de resultaten uit het verleden. De absolute kans kan je slechts berekenen als je wat weet over de verdeling (is deze normaal, of is dit geheel willekeurig, etc).

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2010 14:00 ]

• srdevil
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-12 21:13
Dit is volgens mij wel op te lossen. Ik weet alleen ff niet zo snel hoe het zit met de gemiddelde plaats 5.5 op lange termijn. Dit betekend dat de persoon beter is dan gemiddeld, maar hoe dat verwerkt moet worden geen idee.

Volgens mij is dit op te lossen met de Binominale verdeling. Alleen de waarde p moet je dan nog bepalen, wat dan volgens mij (1/17)*5=0,29.
Nu kan je dit zien als een a-selecte steekproef waarvan er maar 1x getrokken wordt. Verder kan ik je ff niet helpen :p

Als je dit boek heb: Inleiding tot de toegepaste statestiek - J.H. Blankespoor. Kijk dan even op pagina 95

[ Voor 10% gewijzigd door srdevil op 06-06-2010 13:33 ]

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:14

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Modbreak:Dit heeft alle schijn van een huiswerkvraag; alleen huiswerkvragen van uitzonderlijk hoog niveau mogen hier gesteld worden, met toestemming vooraf van de moderators. Voor vragen mbt huiswerk moet je je in eerste instantie wenden tot je studiegenoten of je docent/professor. Er wordt sowieso geen huiswerk gegeven zonder dat de stof behandeld is in de klas/college dus heb je als het goed is alle gegevens al die je nodig hebt om de vraag te beantwoorden. Bovendien valt er over dit onderwerp weinig te discussiëren, wat in ieder geval ook een vereiste is in W&L.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.