Nieuwe DDR2 RAM werkt niet.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deimos
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-05 00:31
Ik heb 2 GB nieuwe RAM gekregen van een vriend gister, maar dat werkt allemaal niet.

Ik heb momenteel 2x1 gb: Corsair XM2x1024-6400 PC2-6400 DDR2-SDRAM , 800 mhz, 5-5-5-18

En ik wil 2x1 gb erbij van: Geil: PC2-6400 DDR2-SDRAM-800 UDIMM 4-4-4-12

Mijn moederbord is: MSI MS-7392

Beize zijn DDR2, dus zou in principe toch moeten werken? Wanneer ik deze twee RAM samenvoeg kom ik niet eens in de Bios. Allebei apart werken ze wel.

Iemand oplossingen? Of kan het gewoon niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-10-2023
De combinatie zou perfect moeten kunnen werken. Maar wat ik denk is, dat je wat meer volts nodig hebt voor 4 sticks. Alleen lijkt het me niet dat je door dat beetje te weinig niet kan POST'en.

Ze zijn trouwens wel erg voorzichtig op de site (rode tekst):
Attention:
If 2 or 4 memory modules are installed, we suggest that you use the same memory modules (it means same size, brand, and speed).
Je kan dus ook gewoon stom ongeluk hebben dat ze niet samenwerken. Even lijstje maken:
- Verhoog het voltage een beetje (als je kan POST'en). Dit is bijna altijd nodig als je 4 sticks gebruikt.
- Controleer of de elke set van sticks wel in een aparte channel zit.
- Zet de timings op hetzelfde (als je kan POST'en).

[ Voor 5% gewijzigd door Orwell op 06-06-2010 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deimos
Hmm sorry dat ik het moet vragen maar wat is POST'en?

Je tweede mogelijkheid heb ik al geprobeerd. Dus RAM A in module 1 en 3, en RAM B in module 2 en 4. Daarna heb ik ook geprobeerd RAM A in module 1 en 2, en B in 3 en 4. Dus daar kan het niet aan liggen.

Bedankt voor je snelle reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
kenkreutzer schreef op zondag 06 juni 2010 @ 14:01:
Hmm sorry dat ik het moet vragen maar wat is POST'en?

Je tweede mogelijkheid heb ik al geprobeerd. Dus RAM A in module 1 en 3, en RAM B in module 2 en 4. Daarna heb ik ook geprobeerd RAM A in module 1 en 2, en B in 3 en 4. Dus daar kan het niet aan liggen.

Bedankt voor je snelle reactie!
De POST is het gedeelte van voor Windows, waar de computer zichzelf en alle aansluitingen langsloopt en controleert. Het zit soms verborgen achter een bootlogo.

Als je met wat voor rare kronkels of acties kan POST'en en dus in de BIOS-setup kan komen, zet DRAM Voltage 0.1 hoger, en zet de timings van beide kanalen op perfect hetzelfde. Dat verschil in timings zou wel eens hèt probleem kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deimos
Heb net al geprobeerd om op allerlei toetsen als F12 en Del te drukken bij boot maar daar wordt helaas niet op gereageerd. Kan ik anders de voltage 0.1 hoger zetten met 2 gb RAM erin en vervolgens de andere 2 sticks erin te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
kenkreutzer schreef op zondag 06 juni 2010 @ 14:16:
Kan ik anders de voltage 0.1 hoger zetten met 2 gb RAM erin en vervolgens de andere 2 sticks erin te zetten?
Uiteraard. En zet de timings zo, dat ze net zo staan als de set die er dan nog bij moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deimos
Hmm de voltage kan ik niet veranderen. Hier heb ik een foto van de BIOS bij CIOS:

http://deimos.clandsf.com/IMAG0063.jpg

De voltage staat op 1.9 maar kan het niet veranderen. Er staat echter wel dat de voltage tussen de 1.5 en 3.0 kan zonder dat de computer instabiel zal werken.

De timings durf ik zelf niet aan te zitten, maar staat al op automatisch.

Wanneer ik het op handmatig wil doen komt er dit:

http://deimos.clandsf.com/IMAG0062.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
kenkreutzer schreef op zondag 06 juni 2010 @ 14:34:
Hmm de voltage kan ik niet veranderen. Hier heb ik een foto van de BIOS bij CIOS:

http://deimos.clandsf.com/IMAG0063.jpg

De voltage staat op 1.9 maar kan het niet veranderen. Er staat echter wel dat de voltage tussen de 1.5 en 3.0 kan zonder dat de computer instabiel zal werken.

De timings durf ik zelf niet aan te zitten, maar staat al op automatisch.

Wanneer ik het op handmatig wil doen komt er dit:

http://deimos.clandsf.com/IMAG0062.jpg
De getalletjes die fabrikanten meegeven zijn de volgende op volgorde: CAS/RCD/RP/RAS. Als je dan nu bijvoorbeeld je Corsairs gebruikt, zet die dan op 4-4-4-12, wat overigens wel strak is, beter om de Geils onder te klokken naar de Corsairs. Vergeet niet allebei de geheugenkanalen te editten.

Zie ineens dat je net als ik een MSI-bios hebt. Dus weet ik dat je met de 'cursor' op DRAM Voltage moet gaan staan, en dan + en - gebruiken. Werkt perfect. Alleen draai je al 0.1v boven DDR2-spec. Dus lekker laten staan zo.

[ Voor 14% gewijzigd door Orwell op 06-06-2010 15:26 . Reden: BIOS-instructies ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deimos
Hmm, het werkt helaas niet. Ik heb geprobeerd de clock naar 4-4-4-12 te zetten en 5-5-5-16, maar beide werkten niet.

Ik neem aan dat de volgorde zoals je zei van boven naar beneden is? http://deimos.clandsf.com/IMAG0062.jpg

Dus van 'CAS Latency' tot 'Activate to Prechar'? Hoe bedoel je met beide geheugenkanalen? Allebei de RAM er los in zetten eerst en op 4-4-4-12 zetten en vervolgens combineren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
kenkreutzer schreef op zondag 06 juni 2010 @ 15:22:
Hmm, het werkt helaas niet. Ik heb geprobeerd de clock naar 4-4-4-12 te zetten en 5-5-5-16, maar beide werkten niet.

Ik neem aan dat de volgorde zoals je zei van boven naar beneden is? http://deimos.clandsf.com/IMAG0062.jpg

Dus van 'CAS Latency' tot 'Activate to Prechar'? Hoe bedoel je met beide geheugenkanalen? Allebei de RAM er los in zetten eerst en op 4-4-4-12 zetten en vervolgens combineren?
Lijstje:
- Stop de Geils erin.
- Start BIOS op. Zet timings op 5-5-5-18 (inderdaad de bovenste 4 op volgorde).
- Kijk of Windows gewoon start met alleen deze 2 sticks (moet eigenlijk wel).
- Stop de Corsairs erin. Deze draaien nu even snel als de getweakte Geils.
- Probeer te starten. Werkt niet? Voltage omhoog tot 2.0v en weer proberen. Niet verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deimos
Werkt helaas ook niet. De timings staan nu op 5-5-5-18, en voltage of 2.0. De voltage kan achter tot max 3.3, zal ik het nog proberen te verhogen of is dat niet verstandig?

Wel moet ik zeggen dat ik nu verder kom dan eerst. Ik haal met alle 4 de sticks de bios en hij komt zelfs bij windows boot scherm. Alleen start hij zichzelf opnieuw op na een tijdje.

Daarnaast zie ik in het begin voor bios bij POST: "A: Drive error".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
kenkreutzer schreef op zondag 06 juni 2010 @ 15:48:
Werkt helaas ook niet. De timings staan nu op 5-5-5-18, en voltage of 2.0. De voltage kan achter tot max 3.3, zal ik het nog proberen te verhogen of is dat niet verstandig?

Wel moet ik zeggen dat ik nu verder kom dan eerst. Ik haal met alle 4 de sticks de bios en hij komt zelfs bij windows boot scherm. Alleen start hij zichzelf opnieuw op na een tijdje.

Daarnaast zie ik in het begin voor bios bij POST: "A: Drive error".
Ik zou als ik jou was alleen tijdelijk en met goede airflow dan eventjes 2.2v ofzo doen. Verder echt niet.

En de A-drive is een erfenis uit vroegere tijden, is de gereserveerde letter voor floppy's.
B is/was gereserveerd (voor de volledigheid) voor de grotere buigbare versies (5,25").
C is/was voor de harde schijven.

Dus hij mist je floppydrive ofzoiets? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deimos
Hmm, zou kunnen dat bij de boot floppy aanstaan, check ik zo wel ff :p Maar lijkt mij niet echt dat dat niet het probleem is of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
kenkreutzer schreef op zondag 06 juni 2010 @ 15:55:
Hmm, zou kunnen dat bij de boot floppy aanstaan, check ik zo wel ff :p Maar lijkt mij niet echt dat dat niet het probleem is of wel?
Grote kans dat de floppy eerst wordt gecontroleerd (op bootbare partities), dat ie daarover een 'kan niks vinden' fout geeft, en dan verder in het probeerlijstje je schijf ziet, en daar Windows tegenkomt.

Eigenlijk niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deimos
De floppy error krijg ik niet meer, nadat ik het in de BIOS heb uitgezet. Naja 2.2 volt werkt ook niet.

Ik neem dus aan dat de RAM gewoon niet werkt. Kan natuurlijk ook aan de mobo liggen.

Bedankt in ieder geval voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
Geen probleem.

Grote kans dat je echt perfect hetzelfde presterend en getimed geheugen nodig hebt. Met de timings zelf doen kom je uiteraard al een aardig eind, maar het perfecte (wat volgens MSI te wensen is) kopie bereik je zo niet.
Pagina: 1