• xvanwaart
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-07-2024
Geachte mede tweakers,

Ik heb een voor mij onoplosbaar probleem en when shit hits the fan, nou dan moet ik dus naar tweakers toe... het volgende;
Op warme dagen (ik had hier vorige zomer ook last van) slaat zo nu en dan mijn computer plotseling uit, zwart scherm, start dan niet meer op tenzij ik de stroom er een tijdje vanaf haal. Gezien de strikte relatie met warme dagen ga ik er vanuit dat het met de warmte te maken heeft. Echter, ik heb een antec nine hundred kast (met nogal veel fans en CPUID hardware monitor geeft helemaal geen vreemde waarden aan. CPU is een core 2 duo E6750, videokaart een Geforce 8800 GTS moederboard een Gigabyte P35C... Heb echt vanalles geprobeerd maar kan jullie nu al vertellen dat binnen 20 minuten de computer weer uit zal slaan en dan om de 5 minuten als ik hem weer aan heb gezet, TENZIJ het gaat regenen want dan wordt het koeler.

Iemand een idee? Please?

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Wat gebeurt er als je gewoon eens de zijkant van je kast laat? Het kan best zijn dat je veel fans hebt, maar als ze (voor de airflow) niet goed staan, heb je er nog steeds niet heel veel aan.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:03

Haan

dotnetter

Begin eens met vertellen wat de temperaturen zijn, bijv. met CoreTemp voor de cpu temps. En is de kast van binnen wel schoon? Als de boel vol stof zit wordt je hardware een stuk warmer.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:33
Hoe lang geleden heb je voor het laatst alle fans en koelblokken stofvrij gemaakt?

Je wilt niet weten hoeveel stof een PC hapt per maand, zeker als-ie in je slaapkamer staat...

• Admiral Freebee
  • Niet online
Kan je de waarden die het programma aangeeft ook gewoon eens posten? En heb je ze tijdens belasting al eens gecontroleerd? Het is mogelijk dat er een koelblok niet goed vastzit, of dat een ventilator vol zit met stof. En dan mag je nog zoveel airflow hebben, het kan dan toch ergens misgaan.

Het zou ook kunnen dat een onderdeel dat geen sensor heeft te warm wordt. Ik denk hierbij aan de northbridge, de southbridge, de VRM's (van het moederbord of de videokaart), het geheugen, enz.

• xvanwaart
Heb onlangs de computer helemaal schoon gemaakt (als reactie op dit probleem dus het is daar niet door ontstaan), was nodig maar bood geen soelaas, de zijkant is er al een tijdje af maar ik heb het idee dat de airflow dat juist niet ten goede komt... Max temps atm:
CPU 40
System 41
E6750 Core0 52
E6750 Core1 52
GeForce GPU Core 60
HDD 26

Dit is dus met alleen internet aan...

(ps. hartvermwarmend om te zien hoe snel je hier reactie krijgt!)

[ Voor 8% gewijzigd door xvanwaart op 06-06-2010 10:53 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Je cores zijn erg warm naargelang je zoveel ventilatoren hebt. Zit er nog de standaard koeler op? Of een andere koeler met pushpins? Zo ja, controleer dan eens of die er wel goed inzitten! En dat moet je eigenlijk controleren aan de achterkant van je moederbord, anders kan je het niet altijd goed zien.

• eSCe
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-02 12:02
Kijk eens naar uw koelpasta, het kan dat er te veel of te weinig op ligt.

• xvanwaart
En boem!

Toen was ie weer uit, de CPU cores waren nog 2 graden warmer geworden... wellicht wel wat veel onder 0 load? geen idee eigenlijk wat de normaal waarden ervan moeten zijn. Standaard koeler zit er nog op... nooit wat mee gedaan, ondanks dat ik veel computers in en uit elkaar haal (bouw graag mini-ITX pc's, soort fetisch) heb ik met mijn desktop nog nooit iets bijzonders gedaan... ga zo even in kastje kruipen.

Verwijderd

Hier ook een antec 900 met Q9550 en Scythe Angle cooler. Cores hier zijn idle 28C. Heb wel de standaard koelers van de kast vervangen door 3x 14cm Zalman en 1x 20cm CoolerMaster.

Mischien moet je een andere koeler nemen en/of je koelpasta eens vervangen.

Antec 900 koelt zat (mits stofvrij).

• Haan

Haan

dotnetter

Maar een ruime 50 graden voor de CPU cores is bij lange na niet warm genoeg om de pc uit te laten schakelen, dus er moet wel wat anders aan de hand zijn. Misschien een voeding die bij hogere temperaturen instabiel wordt o.i.d.?

• Ruubster
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Dit probleem heb ik ooit gehad met een kapotte voeding, die is toen na een tijdje doorgebrand. Maar die heeft het ook maar echt een maand volgehouden!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Ga inderdaad eens kijken naar je voeding. Als je het probleem kunt herhalen als je er load op zet (spel, videobewerking, torture test) dan weet je waar je het zoeken moet.

Koeling? Wat doe jij deze zomer om je PC koel te houden - Deel 3

• xvanwaart
Hmmm... zal vandaag met de koeling van de CPU gaan klooien... zitten van die aandraai schroefjes op de hoeken die ik niet vertrouw... Maar wat collega Haan zegt, 54 graden is nou niet bepaald bijzonder naar mijn idee... Hoeveel koelpasta erop zit weet ik niet, is ooit geassembleerd door Alternate. Voordeel van in 020 wonen is dat er hier op zondag winkels open zijn om wat te kopen... Over die voeding, ik heb een 900 Watt voeding die bij een beetje internetten nagenoeg niets hoeft te doen, bovendien blaast ie prima, niet bijzonder hard en er komt niet echt warme lucht uit.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Warme lucht en 900w zeggen niet alles, wat is het merk bv? ;)

• xvanwaart
Zalman

Verwijderd

Heb je toevallig een andere voeding liggen om het uit te sluiten dat het aan de voeding ligt?

• Richub
Klinkt niet echt als een budget-peceetje... :)
Dus el cheapo onderdelen die trubbels geven lijkt me niet aan de orde bij jou.

Succes met troubleshooten. Hopelijk kun je het goed fixen.

Niks is zo irritant als een bokkende pc...

• Haan

Haan

dotnetter

Ook kwalitatief goede onderdelen kunnen stuk gaan, of maandagmorgen-modelletje zijn, dus dat moet je niet bij voorbaat uitsluiten als oorzaak van problemen. Assumptions are the mother of all f***-ups tenslotte ;)

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Staat de pc toevallig dicht bij een muur of een kast? Probeer het eens op een plek waar hij veel lucht kan ademen.

• Richub
Haan schreef op zondag 06 juni 2010 @ 12:09:
Ook kwalitatief goede onderdelen kunnen stuk gaan, of maandagmorgen-modelletje zijn, dus dat moet je niet bij voorbaat uitsluiten als oorzaak van problemen. Assumptions are the mother of all f***-ups tenslotte ;)
True, very true... :Y

Maar wat ik ermee bedoelde is:

Afgelopen week had ik 'n PC in mijn handen die ineens stuk was gegaan.
Pas na vervanging van het mobo, de voeding, en de harddisk deed-ie het weer.

Dat was dus 'n Acer desktop van 13 maanden oud. :X

Dit soort problemen verwacht ik dus niet bij een kwaliteits pc. ;) Vandaar mijn vorige post.

[ Voor 30% gewijzigd door Richub op 06-06-2010 12:17 ]

• Ruubster
  • Niet online
Klinkt iig allemaal wel goed spul ja. Vooral het gedeelte 'Tijdje stroom eraf voordat pc weer opstart' komt me bekend voor met die voeding-problemen die ik had. Maar ik zou niet weten hoe je dat makkelijk kan controleren, enige mogelijkheid is kijken of er stroom uit de voeding komt als ie eruit klapt. Of heeft ie misschien statuslampje achterop zitten?
Bij mij was het toen vrij makkelijk te vinden: Harde klap vanuit de pc, computer viel uit, aquariumlicht viel uit, en het rook naar verbrande kippenveren :P Toen wist ik genoeg, heb nog geluk gehad dat er verder niks beschadigd was...

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

acer hoeft niet per definitie slecht te zijn, ik geef toe dat het niet het beste is, maar het is ook slecht om het meteen als bagger te bestempelen

• Richub
brilsmurfffje schreef op zondag 06 juni 2010 @ 12:18:
acer hoeft niet per definitie slecht te zijn, ik geef toe dat het niet het beste is, maar het is ook slecht om het meteen als bagger te bestempelen
Ook waar, zolang ze werken doen ze het gewoon prima.
Ik zit op mijn werk ook achter een Acer, het ding loopt als de brandweer, is helemaal niks mis mee.
(E8400, 2 GB DDR2 RAM, 8400GS graka)

Alleen: Als er wat aan kapotgaat krijg je al gauw een cascade-effect door de el-cheapo onderdelen die erin zitten.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Bios kontroleren, daar kun je de maximale waarde ingeven zodat de pc uitvalt. Dus je maximale temp zoeken die bij je cpu hoort en deze of iets hoger invullen.
Ook kun je de ventilator instellingen kontroleren en of deze automatisch sneller gaat bij meer warmte.
Voel aan de cpu koelblok of deze wel heet/warm wordt, bij te koud dan koelpasta vernieuwen.
Kontroleer of de pc overclocked is waardoor hij te heet wordt.
Maak de zijkant van de kast open, en zet er een tafelventilator op zodat alles gekoeld word, en kijk of hij nu wel blijft lopen.

Indien je een pc koopt/bouwt.gebruikte pc.
Test de pc door hem heet te maken, dus cpu op 100% gpu op 100%, dan kun je hitte testen en de voeding meten. dit moet ook in de zomer herhaald worden.(zie overclock gedeelte van deze forum voor welke software gebruikt word om de stabiliteit van de pc te testen en temps).
Dan weet je of e genoeg ventilators aanwezig zijn of dat ze harder moeten blazen.
Denk eraan lucht stijgt, laat dus altijd de warme lucht stijgen. Indien je koude lucht van boven op de warme laat komen zal de lucht niet mixen, en dus de warmte in de kast verhogen.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:14
Dus echt met je hand de temperatuur van de koelribben checken, want wat een progje aangeeft klopt soms niet...
En 55 / 60 oC daar brand je je nog niet aan.
Verder zeg je dat alleen internet aan is, heb je gecheckt in taakbeheer of die dan min of meer idle staat, of trekt er een torrent vol?

gewaarwordingshorizon

• xvanwaart
Kijk... Tweakers daar heb je wat aan, net nog even met PC open gewacht tot ie vast liep, hij probeert meteen opnieuw op te starten waarop de CPU koeler telkens 2 seconden aan gaat en dan weer ophoudt. Zelfs het bios start dan niet op...
DUSSS open slopen en koeler eraf... zie hier:

Afbeeldingslocatie: http://img203.imageshack.us/img203/9228/img0123cy.jpg

BIJNA NIETS!, DANK ALTERNATE!

Overigens kon ik net als hoogste waarde bijna 60 graden vinden, het gekke is dat mijn bios zo staat dat ie pas bij 90+ er mee ophoudt... wellicht dat de getoonde waarde niet op de juiste plek gemeten wordt. Ga nu weer en wind trotseren om koelpasta te scoren en meldt me vanavond weer bij jullie

ps. 60 graden was dus echt onder 0 load, ook niets downloaden (dat doet een andere pc in huis) met ook onder het taakbeheer 0 CPU load. Lijkt me toch echt niet goed.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik zou meteen een andere cooler kopen, je hebt al een beter voor 15 euro:
Cooler master Hyper X
of als je echt een goede wil een Scythe Mugen 2 Rev B

• Haan

Haan

dotnetter

Ik weet niet hoor, maar het is ook de bedoeling dat er maar heel weinig koelpasta onder de heatsink zit. Het is alleen bedoeld om oneffenheden tussen heatsink en de heatspreader van de CPU te vullen en daar is maar een miniscuul laagje voor nodig. Smeer je er teveel onder, gaat het juist averechts werken, omdat de koelpasta dan isolerend gaat werken.

Ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat de pc uitschakelt omdat de CPU te warm wordt, want 60 graden is niet te warm. Tenzij de temperatuur sensor brak is en de CPU stiekem veel heter wordt.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-02 14:20

Compizfox

Bait for wenchmarks

Inderdaad, er moet juist weinig op. Alleen is de koelpasta in jouw geval niet eens goed verspreidt, ik zou er nieuwe opdoen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• woutertjuh88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-01 19:51
Staat er niet in de bios ingesteld dat hij bij 55 of 60 graden uit gaat? Of het aantal toeren van een fan die te laag is ingesteld?

De temps zijn nou niet zo hoog dat de machine gelijk uitvalt omdat hij TE warm word...

-

• fretb
  • Laatst online: 26-03-2025
Probeer eerst maar eens met een andere voeding, want daar wijst dit toch meer en meer naartoe vind ik.
Iets warmere dagen, voedingtemperaturen unknown, pc valt plots uit..

Lijkt me toch een aannemelijke denkpiste, neen?

• xvanwaart
Goed, back to square one...
Koelpasta vervangen... initieel succes (dacht ik dus) en boem, weer uitval om de par minuten... heb bios nu op alle standjes gehad (performance en fail safe default) bios geupdate, alle drivers geupdate... Ga het binnenkort maar eens met andere voeding proberen alleen heb ik die hier niet liggen... zit zelf meer aan een breukje op het moederboard te denken aangezien hij als ie uit is geslagen even geschud oid moet worden eer hij het weer doet...

• xvanwaart
Iedereen die voeding zei voorlopig +1... heb diagnostisch even de föhn (van mijn vriendin, zag de reacties al komen) op de voeding gezet op warm en boem meteen uit...

• fretb
  • Laatst online: 26-03-2025
Slim aangepakt :)

Nou mag je eigenlijk nog een beetje van geluk spreken want een voeding kan je al dan niet tweedehands relatief goedkoop vervangen t.o.v. moederbord e.d.

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-02 21:28
Het ziet er naar mijn mening niet zo raar uit, de 'koelpasta'. Het is een stock Intel cooler en daar zit af fabriek al koelpasta op. Daar kan weinig verkeerd aan worden gedaan, tenzij de koeler niet goed wordt gemonteerd. Het lijkt waarschijnlijk zo dat het niet goed is verspreid? De rest zal wel onder de koeler zitten. De Intel koelpasta droogt nogal uit op den duur.

De retail koelers van Intel, iig bij de Core2Duo/Core2Quad vind ik niet heel geweldig en daarmee worden ze nog wel eens vrij warm. M'n E8400 werd met de standaard cooler idle ook tegen de 60 graden. Maar daarmee ging m'n pc niet uit. (Gigabyte EP45-DS3). Zou het ook kunnen dat je voeding er thermisch uitklapt? Misschien dat daar nogal veel stof in zit oid?

Ik heb zelf een Antec Three Hundred met een Coolermaster M520 PSU, Gigabyte EP45-DS3, Q9400 (eerst E8400), 2x WD Caviar Black, ASUS EN8800GT. Dit wordt gekoeld door een Mugen 2 op de CPU en 2 Scythe 500RPM 12cm fan's voor in de kast, verder geen casefans. Geen enkel probleem ook met tropische temperaturen.

edit:
Whoops, pagina 2 gemist en pasta was dus al uitgesloten.

[ Voor 5% gewijzigd door Dualdude op 07-06-2010 23:04 ]

• xvanwaart
Om heel eerlijk te zijn, niet mijn eigen idee (denk niet zo vaak na over een föhn), was het idee van één van mijn "bazen" (notabene een anesthesioloog).

Verwijderd

Koop gewoon een nieuwe pc, en vervang dan 1 voor 1 onderdelen. Zodra hij het niet meer doet, weet je dat het laatst verwisselde onderdeel slecht is. Als je dit alles binnen 7 dagen doet, dan kun je de hele pc (minus 1 onderdeel) terugbrengen en je geld terugkrijgen zonder hierbij tot opgaaf van reden verplicht te zijn.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

Verwijderd schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 00:43:
Koop gewoon een nieuwe pc, en vervang dan 1 voor 1 onderdelen. Zodra hij het niet meer doet, weet je dat het laatst verwisselde onderdeel slecht is. Als je dit alles binnen 7 dagen doet, dan kun je de hele pc (minus 1 onderdeel) terugbrengen en je geld terugkrijgen zonder hierbij tot opgaaf van reden verplicht te zijn.
wat overigens wel resulteert in een heel zuur kijkende webshopeigenaar. beter ga je gewoon naar de balie van een pc winkel om uit te zoeken wat dr mis is, ipv op zo'n manier een winkel te neppen...

Verwijderd

Neppen? Die wetgeving is er niet voor niets..

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

nee, maar wat jij suggereert is (naar mijn mening) misbruik van de regels, niet alleen het woord van de wet, maar de intentie van de wet die telt..
je hebt gelijk dat als je iets koopt op afstand, je het binnen 7 dagen terug kan sturen in originele verpakking en nieuwstaat, maar een complete pc kopen, om te testen en dan terugbrengen, dat valt imho in hetzelfde straatje als een huurauto huren zodat je de uitlaat dr af kan schroeven (en dat soort geintjes)

• navlim
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02-2024
een complete pc valt meestal buiten die regeling omdat het een 'op maat gemaakt product' is ;)

[ Voor 5% gewijzigd door navlim op 08-06-2010 01:37 ]

Canon 550D | 24-105 IS USM | 70-300 IS USM | 12-24 AT-X | 50 1.8 | YN565 | Cullman Magnesit 525M | Manfrotto 804RC2

• Haan

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 00:43:
:r En afgezien van deze onethische, of waarschijnlijk zelfs onwettige suggestie is het natuurlijk ook een heel erg omslachtige werkwijze.

Hoofdverdachte is momenteel de voeding, die vervang je vrij makkelijk voor een andere, en als je bij een beetje vriendelijke pc-winkel binnenstapt, willen ze je daar vast wel bij helpen (tegen kleine vergoeding) door met een andere voeding te laten testen die je niet meteen hoeft te kopen.

Verwijderd

AlexanderB schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 01:15:
nee, maar wat jij suggereert is (naar mijn mening) misbruik van de regels, niet alleen het woord van de wet, maar de intentie van de wet die telt..
je hebt gelijk dat als je iets koopt op afstand, je het binnen 7 dagen terug kan sturen in originele verpakking en nieuwstaat, maar een complete pc kopen, om te testen en dan terugbrengen, dat valt imho in hetzelfde straatje als een huurauto huren zodat je de uitlaat dr af kan schroeven (en dat soort geintjes)
Nou niet echt. Het is zou in het zelfde straatje vallen als een huurauto huren, de uitlaat eraf schroeven en dan vervolgens betalen voor de uitlaat. Is dat nu zo misdadig? Ik heb denk ik al twee of drie keer gewoon een budget pc-tje gekocht en teruggebracht met dit doel.. Het is gewoon superchill om een setje onderdelen te hebben waarvan je weet dat ze werken, dan is het probleem zo opgelost. Ik heb hier nooit ethische of andere soort problemen mee ondervonden.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 13:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hebben we het geheugen al uitgesloten?
Zo nee, draai eens een nachtje MemTest86+ en kijk of die met iets aankomt. Vastlopers kunnen ook prima uit de geheugenhoek komen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02 21:41
Zelf heb ik een Antec Three Hundred en die heeft zo'n stoffilter aan de voorzijde. Deze moet je echt wel regelmatig schoonmaken. Het begon bij mij op te vallen doordat de fans meer en meer herrie begonnen te maken en je niet meer door de filters naar binnen kon kijken.

Afbeeldingslocatie: http://imageups.com/files/82/DSCN0702.JPG

[ Voor 10% gewijzigd door Arnout op 08-06-2010 11:13 ]

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 18:37
@xvanwaart: alternate valt niks te verwijten, aangezien de stock cooler van Intel er op zat (met eigen koelpasta). Op de foto is te zien dat er meer dan genoeg pasta op zit.

Verwijderd

Heb je wel eens naar je videokaart gekeken? Download eens furmark (http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/) en zet die eens aan. Dan zie je meteen je GPU temp onder full load en of hij misschien niet daardoor uitknalt.
Memtestje kan je ook altijd doen al zou dat waarschijnlijk niet direct met de warmte in verband staan.

Btw een fohn op je voeding zetten schept niet echt een betrouwbaar beeld. Dan gooi je er ineens 30-40 graden bovenop en zal je waarschijnlijk tegen zijn thermische beveiliging aanzitten. Sluit niet uit dat het wel een mogelijke boosdoener is.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2010 12:53 ]

Pagina: 1