Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er me al het hoofd over gebroken en het internet afgespeurd, maar ik vind niet direct een antwoord voor mijn probleem.
Ik heb een NAS draaien voor een mini bedrijfje. Elke gebruiker krijgt een login en PW voor een shared folder waar iedereen toegang tot heeft en voor een persoonlijke map, waar alleen de ingelogde gebruiker toegang tot heeft. De PC's werken met 1 standaard login.
Is er een manier om de netwerkverbinding met de mappen uit te loggen zonder de windowsgebruiker uit te loggen.
Het is namelijk zo dat de gebruiker ingelogd blijft zolang de PC ingelogd blijft. De volgende gebruiker ziet dan "home folder" staan en denkt dat het de zijne is, maar eigenlijk is het de map van de vorige gebruiker. Ik weet zo dat daar problemen van komen.

Iemand een idee hoe ik dit best op kan lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23:16

allure

Titaan fase 2/3

Kun je niet een Mapping maken naar de juiste map?
http://www.microsoft.com/...ng/maintain/mapdrive.mspx

[ Voor 43% gewijzigd door allure op 06-06-2010 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OVERLORD_1982
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-06 10:31
Kan je uitleggen wat de reden is dat iedereen onder hetzelfde account inlogt?

Je maakt het jezelf hier gewoon extra moeilijk mee.

De gebruiker moet hoe dan ook een actie gaan doen. Als het echt op deze manier moet zou ik een scriptje maken met een net use commando waarin je simpelweg je mapping verwijderd en vervolgens weer opnieuw aanmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat het allemaal verschillende PC's zijn verdeeld over veschillende gebouwen. Ik zou dan voor elke PC accounts moeten aanmaken en telkens er een nieuwe gebruiker bijkomt of er één weggaat andere gebruikers gaan aanmaken en verwijderen.
Ik weet niet of het mogelijk is op een domein in te loggen met een NAS? Hier heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:14

lier

MikroTik nerd

Een NAS is een NAS, niet een domein controller. Als je dat laatste wil zal je eigenlijk toch wel een server neer moeten zetten.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
...en dat wou ik dus niet, daarom dat het een NAS geworden is en geen server. Om alles eenvoudig te houden. Het gaat hier om maximum 20 gebruikers. Hoe zou zo'n script er dan moeten uitzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
nm

[ Voor 109% gewijzigd door _H_G_ op 08-06-2010 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
... ik heb een .bat file gemaakt met netuse commando, maar uiteraard wordt er voor de verbinding een gebruikersnaam en een passwoord gevraagd. Dus blijft de map toch aangemeld met e ingegeven gebruikersnaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeH_oNe
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-06-2024

TeH_oNe

YEAH RIGHT

1 batchfile inloggen.bat, met een net use F: \\nas\algemene folder
1 batchfile uitloggen.bat, met een net use F: /delete

je gaat nooit ontkomen dat users actie moeten doen bij het gebruik van verschillende users.

De vraag voor username en password is alleen maar goed lijkt me, daarme hebje enige vorm van beveiliging op de persoonlijke mappen....

dan hoeft de pc niet aan uit.

als je meer functionaliteit zou willen zul je idd toch meer aan een domein moeten denken
Microsoft SBS server standaar 5 licenties, met 15 lics erbij heb je alle functionaliteit die je wilt.
neem een ml 150 met een mirrortje, 8gb geheugen.
Dit heb je dan echtwell nodig zegmaar...

ben wel benieuw hoe je dit wilt doen met email accounts want dat zal toch hezelfde blijven.
Mischien een volledig hosted dienst ?

[ Voor 9% gewijzigd door TeH_oNe op 09-06-2010 00:11 ]

what?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is er een manier om een noraal login-venster te krijgen in plaats van in command prompt bij het gebruik van een batch file?
Meer functionaliteit is eigenlijk (voorlopig) niet echt nodig. Momenteel hadden ze één PC met één gedeelde map zonder paswoord of enige vorm van beveiliging. Het idee van een NAS was dat er geen PC dag en nacht moet staan draaien om elk half uur een tekstbestandje van 100K te openen of te saven. e-mail is voorlopig niet van toepassing. Als dit werkt (tijdelijke noodoplossing), dacht ik aan een oudere PC met Ubuntu server. Dan kan ik de NAS nog gebruiken voor opslag en backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

lier schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 09:22:
Een NAS is een NAS, niet een domein controller. Als je dat laatste wil zal je eigenlijk toch wel een server neer moeten zetten.
Een Nas draait (98 van de 100 keer) samba. En samba kan een domain joinen. (ik denk zelfs dat het kan functioneren als domain server, maar beheren daarvan vai unix tools is denk ik arbeidsintensief)

Een login box? kun je maken in elke script taal. Ligt er maar net aan wat voor taal je handig bent.

[ Voor 10% gewijzigd door leuk_he op 09-06-2010 09:52 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxx
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05-2024
leuk_he schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 09:48:
[...]

Een Nas draait (98 van de 100 keer) samba. En samba kan een domain joinen. (ik denk zelfs dat het kan functioneren als domain server, maar beheren daarvan vai unix tools is denk ik arbeidsintensief)

Een login box? kun je maken in elke script taal. Ligt er maar net aan wat voor taal je handig bent.
als het een Synology nas is kun je root acces krijgen via ssh of telnet

probeer dan je samba service om te bouwen naar een domain controller. zodat alle systemen aanmelden op de NAS en gebruikers automatisch zijn eigen mappen krijgt.

het enige wat jij elke keer moet doen. is mappen verwijderen/aanmaken en users verwijderen/aanmaken
hoe je samba kan inrichten als domain controller kun je vast wel op google vinden.

ik had er zelf nog niet zo bij nagedacht maar vind het een hele bruikbare tip van leuk_he

sommige andere merken bieden soms ook telnet of ssh toegang. een synology heb ik zelf dus ik weet dat het daarmee kan

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is een Synology DS209J.
Maar, ik kan niet direct een manier vinden om er een DC van te maken. ik ken iets van linux, maar niet genoeg om dit te realiseren...

Vorlopig heb ik het opgelost met twee scriptjes net use voor de twee mappen, aanmelden en afmelden met gebruikersnaam en paswoord. Werkt voorlopig prima.
Pagina: 1