Serial connector mod wrt54gl voeding max232

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Ik ben bezig met het ombouwen van een wrt54gl linksys router zodat hij een seriële poort krijgt, hiervoor volg ik de instructies van deze website. Nu snap ik het volgende circuit echter niet:
http://www.jbprojects.net/articles/wrt54gl_mods/max232.jpg

Want op de afbeeldingen van de website lijkt het alsof hij de Vdd en Gnd van de JP2 header gebruikt, maar boven het circuit staat dat voor de Vdd en Gnd JP1 wordt gebruikt...

Verder snap ik ook niet hoe het kan dat het functioneert, want JP1 en JP2 kunnen allebei maar 3,3 V leveren, terwijl de max232 4,5 tot 5,5 V nodig heeft. Tot slot snap ik niet waarom de v+ en de v- aangesloten zijn op de VDD en GND, waar dienen deze in dit circuit dan voor?

[ Voor 5% gewijzigd door huub8 op 05-06-2010 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrcitroen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 22:01
In de MAX232 zit een ladingspomp de aangesloten voedingspanning van 3v3 is genoeg.
Door de condensatoren C2 en C3 krijg je de juiste spanning voor de level conversie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-10 14:58
Ivm JP1 versus JP2: volgens die pagina is JP2 op het bord van de WRT de connector voor rs232; wat als JP1 gelabeld is op het schema moet dus allemaal aangesloten worden op JP2 op de wrt, niet naar JP1 van de WRT...

en ivm 3.3V versus 5V is't gewoon een beetje buiten specs werken en op de marges rekenen:

Technically, the right chip to use for this project is a MAX3232, however I've used both the MAX232 and MAX233 chips and they work fine as well (van die pagina)

Dus: in principe heb je een 3.3V versie van de chip nodig, maar in de praktijk zou't ook nog werken met de (goedkopere gemakkelijker te vinden) 5V chipjes. Ik ben dan wel zeker dat de spanning op de seriele poort te laag is om aan de standaard te voldoen, maar op die standaard zit een enorme marge:

. A common deviation from the standard was to drive the signals at a reduced voltage: the standard requires the transmitter to use +12V and −12V, but requires the receiver to distinguish voltages as low as +3V and -3V. Some manufacturers therefore built transmitters that supplied +5V and -5V and labeled them as "RS-232 compatible." (quote van wikipedia)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Ok, bedankt voor de duidelijke uitleg.