RAID5 controller gebruikt de gedropte drive om the rebuiled

Pagina: 1
Acties:

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-02 20:30
Er is zojuist een disk tijdelijk uit mijn RAID5 array gevallen (6x 2TB Seagate LP ST32000542AS op een HP P410 Smart array controller).
De drive kwam enkele seconden later weer online en nu is de controller aan het rebuilden maar ik hoor de schijf af en toe hard tikken dus die is echt aan zijn einde.
Kan ik de drive tijdens het rebuilden zelf verwijderen en een andere drive gebruiken om te opnieuw te laten rebuilden (ik heb een zelfde schijf beschikbaar maar die stond helaas niet als hotspare). Of sloop ik op die manier gegarandeerd het array?

Ik kan hier vreemd genoeg niets over vinden. Misschien is het ook nog controller afhankelijk?

• sluggha
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-11-2025
ik zou de machine afzetten, even wachten en dan de bewuste schijf verwijderen. Eventueel vervangen door degene die je daar nog hebt. De HP P410 controller zou dat normaal aan moeten kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door sluggha op 05-06-2010 20:42 ]

• PeterPan
Bedankt voor de reactie. Het rebuilden gaat vrij snel. Na een uurtje of twee was hij al op 30% en ik hoorde ook niet echt vaak meer het tikken maar net na de 30% viel de disk er weer uit en begon het rebuilden opnieuw.
Ik heb toen machine uitgezet en de gefaalde drive vervangen door een spare.
Nu is hij weer opnieuw aan het rebuilden op een hopelijk goede schijf.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als er maar 1 schijf stuk is of uit de array gemieterd dan kun je altijd rebuilden door middel van de parity die op de andere disks staat. Dus zolang er niet nog een andere schijf gaat bokken is er weinig aan de hand

• sluggha
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-11-2025
@ Terw_Dan: je hebt idd gelijk, maar in dit geval (bijna hetzelfde symptoon als een predictive failure) heb ik toch liever dat ie ff uit gaat. kwestie van de controller het even duidelijk te maken :) (ok, ik ben een softie in dat opzicht)

[ Voor 8% gewijzigd door sluggha op 06-06-2010 11:26 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Rebuilden naar een stervende disk is nooit handig natuurlijk. Dus het is altijd verstandig om dat te voorkomen.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
Mja en als het kan (niet kritisch) systeem bij wisselen harddisk uitzetten, hebt net de ervaring dat een servervoeding onderuit klapte toen ik de nieuwe disk inplugde. Zou niet moeten kunnen, maar je leert er wel van :)

• PeterPan
De array is inmiddels weer in orde. Het rebuilden ging naar mijn idee bijzonder snel. Expanden van 5 naar 6 disks bijvoorbeeld duurt dagen op deze controller.
Bedankt voor het meedenken!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar expanding is ook een heel stukje intensiever.
Simpel gezegd hoeft de RAIDcontroller nu alleen data te kopieren van het parity block naar de nieuwe schijf en een stukje parity uitrekenen dat op de dode schijf stond.

Terwijl expanding echt een flinke verplaatsing is van data.

Maar mooi dat het verder allemaal gelukt is :)

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-02 19:37
Weet niet of er een optie is om niet automatisch rebuilden? Zo heb je de situatie altijd zelf in de hand in ieder geval. Alleen als je een hotspare hebt heeft zo'n functie nut.

• PeterPan
Fauna schreef op maandag 07 juni 2010 @ 12:48:
Weet niet of er een optie is om niet automatisch rebuilden? Zo heb je de situatie altijd zelf in de hand in ieder geval. Alleen als je een hotspare hebt heeft zo'n functie nut.
Dat kun je op de HP P410 controller niet uitzetten voor zover ik kan zien.

De schrik zit er toch wel een beetje in. Die disken zijn ongeveer een half jaar oud en ik ben ze pas in "productie" gaan gebruiken na weken van diverse stress testen.
De twee extra 2TB die ik had liggen ben ik ook al weken aan het stress testen maar die heb ik al 3x RMA moeten doen. De disk die ik nu nog over heb laat in SMART een hoog aantal "high fly writes" zien.
Pagina: 1