Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brazen
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-06 12:27
Het is voor het eerst dat ik een PC heb gebouwd, en hier kom ik niet helemaal uit.

Kast: Cooler Master CM 690 II Advanced
Moederbord: MSI P55-GD65

De fans van de kast hebben twee aansluitingen: een grote 4 pins en een kleine 4 pins. Op het ogenblik heb ik de fans met de grote 4 pins van stroom voorzien en ze draaien.

Op het moederbord heb ik echter ook aansluitingen voor fans. Als ik die gebruik met de kleine 4 pins, kan dan het toerental geregeld worden en kan ik de grote 4 pins dan loskoppelen?

Zoals het nu is blijven de fans ook aan als de computer in slaap valt, en ik heb liever dat de fans dan ook uit gaan indien mogelijk.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de kleine 4 pins in de 4 pins van het moederboard plaatst kan je de snelheid inderdaad regelen, plug je ze in de 3 pin connectoren werken ze gewoon, kan je de toeren uitlezen, maar de snelheid niet regelen.
In beide bovenstaande gevallen kan je de grote 4 pins (molex) loskoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
Sterker nog, we mogen nooit beiden aangesloten zijn.

Voordelen van op je moederbord aansluiten:

- ze worden in toerental geregeld door je moederbord afhankelijk van de temperatuur
- ze zijn daarom vrijwel altijd stiller
- je kunt ze monitoren via software / bios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:04

Yor

Yor1313#2571

brazen schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 17:56:

De fans van de kast hebben twee aansluitingen: een grote 4 pins en een kleine 4 pins. Op het ogenblik heb ik de fans met de grote 4 pins van stroom voorzien en ze draaien.

Op het moederbord heb ik echter ook aansluitingen voor fans. Als ik die gebruik met de kleine 4 pins, kan dan het toerental geregeld worden en kan ik de grote 4 pins dan loskoppelen?
Ja, dat kan inderdaad. Je sluit de fan dan aan op de FAN-HEADER van het moederbord. Als je goed kijkt, zul je wellicht in kleine lettertjes namen bij de aansluitingen op het moederbord zien, CASEFAN1, CASEFAN2 of iets dergelijks. De fans zullen ook uitgaan als je pc uitgaat.

Beantwoordt dat je vragen?

damn, alweer als tweede klaar.....xD

[ Voor 3% gewijzigd door Yor op 05-06-2010 18:02 ]

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
Verwijderd schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 18:00:
Als je de kleine 4 pins in de 4 pins van het moederboard plaatst kan je de snelheid inderdaad regelen, plug je ze in de 3 pin connectoren werken ze gewoon, kan je de toeren uitlezen, maar de snelheid niet regelen.
In beide bovenstaande gevallen kan MOET je de grote 4 pins (molex) loskoppelen.
Anders heb je kans dat je je fan controller / hele moederbord opblaast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brazen
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-06 12:27
Zo, dat was snel, en al mijn vragen beantwoord. Niet slecht voor iemand die net Tweakers heeft gevonden en z'n eerste vraag stelt. De kast gaat dus weer open.

Iedereen bedankt! \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjThase
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-06 12:50
even googlen had je ook wel geholpen hoor B)

Mop mop, gas derop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
Verwijderd schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 18:00:
In beide bovenstaande gevallen kan je de grote 4 pins (molex) loskoppelen.
bijna goed.. 4 pins fanconecctor word gereld via PWM
3 pins fan connectore regel je via voltage

of je sluit hem aan op je mobo of op molex.. 1 van de 2... maar niet allebij doen

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 15:56
Kun je eigenlijk meerdere fans aansluiten op een mobo header?
En zijn er dan splitters verkrijgbaar of moet ik dan aan de knutsel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
rsvmark schreef op maandag 07 juni 2010 @ 15:50:
Kun je eigenlijk meerdere fans aansluiten op een mobo header?
En zijn er dan splitters verkrijgbaar of moet ik dan aan de knutsel?
er zijn splitters te koop ja, maar niet ieder mobo kan 2 of meerdere fans per connector aan

( heb er momenteel zelf 3 aan 1 connector hangen met splitters)

[ Voor 9% gewijzigd door [Remmes] op 07-06-2010 16:42 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-07-2016

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Wat ik zoal had gelezen is dat bij de constructie van de ATX standaard gerekend wordt met een aansluitwaarde, van de 3 of 4 pins aansluitingen, op het moederbord niet meer dan 0.7 amp mag bedragen. Op je fans zie je meestal het amperage staan.
Het is overigens niet handig om meerdere fans op de PWM aansluiting te zetten. Dat kan voor het moederbord verwarrend zijn. Het kan wel maar dan moet je van 1 fan de gele draad aansluiten en van de rest loskoppelen. Deze gele draad geeft dan het tacho signaal door. De blauwe draden geven de frequentie door.

LED staat toch voor Licht En Duurzaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
Ik heb nml op mijn asus m4a89gtd 4 fan aansluitingen.
2x3pins en 2x4pins.
Nu heeft mijn kast (p183) straks 4 fans. 2x intake en 2x outlet
En mijn cpu koeler (mugen II) wil ik in push pull opstelling dus dat is nog eens 2.
Hoe raden jullie aan dit aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THEMAN!!
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-07 12:59
rsvmark schreef op maandag 07 juni 2010 @ 18:29:
2x3pins en 2x4pins.
En mijn cpu koeler (mugen II) wil ik in push pull opstelling dus dat is nog eens 2.
Ik zeg/denk, Fancontroller voor je in en outtake fans en je proc fans op mobo..?

En je heb (voor zover ik weet) 1 fancontroller die 30 watt levert per kanaal, namelijk die van Sunbeam.
Ik ga binnenkort voor zo'n ding, en wil mijn CM 690 II Advanced vullen met fans en sommige fans aansluiten met een Y kabel.

[ Voor 22% gewijzigd door THEMAN!! op 07-06-2010 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je wil de Mugen in push-pull maar die pull kun je meteen gebruiken als case-out fan.
En het blauwe pwm-signaal kun je gebruiken voor meerdere fans maar ik dacht dat daar een miniscuul schakelingetje aan te pas kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
rsvmark schreef op maandag 07 juni 2010 @ 18:29:
2x3pins en 2x4pins.
topic kaperrrrrrrr :P

past mugen 2 trouwens in die p183.. ik heb zo'n gevoel dat mijn ninja 2 al net tegen zijnkant komt.. but i could be wrong

beste is fancontroller halen bijv scythe o.id + splitters Y

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
THEMAN!! schreef op maandag 07 juni 2010 @ 18:33:
[...]

Ik zeg/denk, Fancontroller voor je in en outtake fans en je proc fans op mobo..?

En je heb (voor zover ik weet) 1 fancontroller die 30 watt levert per kanaal, namelijk die van Sunbeam.
Ik ga binnenkort voor zo'n ding, en wil mijn CM 690 II Advanced vullen met fans en sommige fans aansluiten met een Y kabel.
30 watt per kanaal heb je niks aan, dan kan je 8 fans per kanaal hebben... ( fan van 0,30a)

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
Remmes_NT schreef op maandag 07 juni 2010 @ 21:48:
[...]

topic kaperrrrrrrr :P

past mugen 2 trouwens in die p183.. ik heb zo'n gevoel dat mijn ninja 2 al net tegen zijnkant komt.. but i could be wrong

beste is fancontroller halen bijv scythe o.id + splitters Y
Sorry man, zou een klein vraagje zijn...:P
Die mugen past trouwens prima in de P183, houd mijn x6 1055 lekker koel!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
rsvmark schreef op maandag 07 juni 2010 @ 23:08:
[...]

Sorry man, zou een klein vraagje zijn...:P
Die mugen past trouwens prima in de P183, houd mijn x6 1055 lekker koel!!
ik kom meestal in de war als er iemand ander ineens vraag post zonder te vermelden dat het niet de zelfde persoon is als TS.. :P

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
Vandaag komen mijn fans binnen met de post.
Heb nog eens goed gekeken in de handleiding en software die bij het asus bord geleverd wordt en dat ziet er eigenlijk wel goed uit.
Ik probeer de fans op het bord aan te sluiten en met de software kan ik alles dan individueel regelen.
De headers mogen max 2A hebben en de fans hebben een max van 0.3 dus 2 per header zou moeten lukken.
Iedereen toch bedankt voor de antwoorden op deze topic kaper :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 00:23
Normaal kun je alleen cpu fan regelen via moederbord(zover ik weet), via bios.
Wel heb je op alle fans kontrole of ze nog draaien, via bios.

Pwm(4 pin) heeft als voordeel dat deze langzamer kan gaan dan door de stroom(3 pin) te regelen.
Bijv mijn gigabyte moederbord kun je kiezen pwm of stroom in de bios voor de cpu fan.
De andere fans zijn via stroom geregeld.

Indien je veel fans nodig hebt(voor de zomer) dan kun je het beste een regelaar kopen om de snelheid te drukken voor in de winter periode(minder geluid).
dit kun je doen dmv.
Automatische regelaar.
Met de hand regelen, hier moet je dus meer gaan opletten.

Koelen van je pc is heel belangrijk, hij gaat jaren langer mee door beter te koelen.
Zie overclock gedeelte van het forum daar vind je software om je pc goed te belasten, dus warm maken. Dan kun je je pc goed kontroleren of je genoeg fans hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
Bij mijn asus bord wordt Fan Expert als software bijgeleverd.
deze regelt de fans adhv de cpu en mobo temps. Deze software werkt op de cpu fan header (pwm) en de twee chassis fan headers (1x pwm en 1x3pins) en niet op de psu fan header.
Lijkt me afdoende om het te kunnen regelen, zo niet dan komt er idd een fan controller.

[ Voor 4% gewijzigd door rsvmark op 08-06-2010 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THEMAN!!
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-07 12:59
Remmes_NT schreef op maandag 07 juni 2010 @ 22:04:
[...]

30 watt per kanaal heb je niks aan, dan kan je 8 fans per kanaal hebben... ( fan van 0,30a)
Klopt, maar ik heb heel veel gelezen daarover op internationale forums en ze zeiden dat een gemiddeld fancontroller dat niet kan trekken en die van sunbeam wel..

Zoals ik het zei, ik heb het Gelezen dus heb geen ervaring daarmee :)
Pagina: 1