Ik heb een Ubuntu server (versie 9.10) draaien in een VM. Daar heb ik al een aantal maanden postfix + dovecot op draaien om mijn e-mail af te handelen. Donderdagnacht heeft de VM volgens mij een harde reset gehad zover ik in de logs terug kan vinden. Ik vermoed dat er bij de provider iets gebeurt is op dat moment. De mysql server was niet op normale wijze gestopt, waardoor er een aantal database en tabellen corrupt waren. Dit heb ik inmiddels opgelost.
Ik heb echter nog 1 probleem: Mijn mail wordt niet geaccepteerd door postfix. In het log komt steeds de volgende melding voorbij:
De hopcount_limit parameter is niet ingegeven in main.cf en zou dan een standaard waarde van 50 moeten krijgen. Indien ik de hopcount_limit parameter wel set in main.cf, blijft de melding terugkomen.
Indien ik via telnet een e-mail wil sturen vanaf thuis blijft de mailserver hangen nadat ik "RCPT TO: <user@mijndomein.mijnext>" heb ingegeven. Op dat moment verschijnt ook bovenstaande logmelding in mail.log.
Indien ik bij RCPT TO: een user ingeef die mijn server niet kent krijg ik netjes een melding in de trent van "relaying denied".
Ik eenzelfde setup van dovecot en postfix als in dit artikel uitgelegd wordt (dus met virtuele domeinen en users): http://craigballinger.com...ntu-904-jaunty-jackalope/ . De verbinding met de database gaat prima, hier zit het probleem niet.
Ik heb de Postfix Debugging Howto bekeken met het volgende resultaat:
Heeft er iemand een idee wat ik verder nog kan proberen?
Ik heb echter nog 1 probleem: Mijn mail wordt niet geaccepteerd door postfix. In het log komt steeds de volgende melding voorbij:
code:
1
2
3
| Jun 5 10:43:51 xxx postfix/cleanup[14151]: fatal: invalid hopcount_limit parameter value -29171294 < 1833051285 Jun 5 10:43:52 xxx postfix/master[13855]: warning: process /usr/lib/postfix/cleanup pid 14151 exit status 1 Jun 5 10:43:52 xxx postfix/master[13855]: warning: /usr/lib/postfix/cleanup: bad command startup -- throttling |
De hopcount_limit parameter is niet ingegeven in main.cf en zou dan een standaard waarde van 50 moeten krijgen. Indien ik de hopcount_limit parameter wel set in main.cf, blijft de melding terugkomen.
Indien ik via telnet een e-mail wil sturen vanaf thuis blijft de mailserver hangen nadat ik "RCPT TO: <user@mijndomein.mijnext>" heb ingegeven. Op dat moment verschijnt ook bovenstaande logmelding in mail.log.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| telnet mijndomein.mijnext 25 Trying x.x.x.x... Connected to mijndomein.mijnext. Escape character is '^]'. 220 mijndomein.mijnext ESMTP Postfix HELO test 250 mijndomein.mijnext MAIL FROM: <test@test.nl> 250 2.1.0 Ok RCPT TO: <user@mijndomein.mijnext> |
Indien ik bij RCPT TO: een user ingeef die mijn server niet kent krijg ik netjes een melding in de trent van "relaying denied".
Ik eenzelfde setup van dovecot en postfix als in dit artikel uitgelegd wordt (dus met virtuele domeinen en users): http://craigballinger.com...ntu-904-jaunty-jackalope/ . De verbinding met de database gaat prima, hier zit het probleem niet.
Ik heb de Postfix Debugging Howto bekeken met het volgende resultaat:
- "/usr/sbin/sendmail -bv address" levert dezelfde logmelding op en ik krijg geen e-mail als user (root)
- In master.cf heb ik voor de verschillende (sub)programma's verbose logging aangezet. Dit levert echter geen bruikbare informatie op.
- Sniffen van het smtp verkeer heb ik niet gedaan, omdat ik sterk het vermoeden heb dat ik hier ook niet verder mee kom (zie mijn telnet sessie hierboven).
- Het tracen van de postfix programma's is me niet helemaal duidelijk. Ik weet niet goed op welk proces ik de trace moet doen. Het postfix/cleanup programma wordt ook steeds opnieuw opgestart als het wordt aangeroepen.
Heeft er iemand een idee wat ik verder nog kan proberen?
[ Voor 5% gewijzigd door Borizz op 05-06-2010 11:45 ]
If I can't fix it, it ain't broken.