Pc schakelt niet uit na succesvolle shutdown

Pagina: 1
Acties:

• Red Cell
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:21
Waar beginnen. Vooraan maar.

Na het vorige systeem van m'n vriendin (een Asus P5A-E) hopeloos onstabiel bleek zelfs na vervangen van meeste onderdelen had ik laatste maar besloten maar er wat geld tegenaan te gooien en het moederbord, processor en geheugen te vervangen. Vooral daar dit de laatste onderdelen waren die sinds de aankoop van 't orginele systeem nog niet vervangen waren.

Onderdelen besteld, systeem in elkaar geschroefd en windows 7 erop gezet.
Daarna draait het systeem als een trein, op 1 kleine tik na.

Het systeem gaat niet automatisch uit nadat windows succesvol een shutdown uitgevoerd heeft. :?
Je moet het systeem hard met 8sec power button uitzetten, hem met rust laten helpt niet. Uren later staat hij nog gewoon aan dan. In enkele gevallen zorgt de 8sec power button dat hij opnieuw opstart.

Sindsdien ben ik alles na gaan lopen, even een opsomming:
  • Bios update
  • Bios default settings en tweakte settings
  • Alle niet kritieke opties in de bios uit gezet (audio, usb, serieel etc.)
  • Alle interne devices (cd-rom, usb headers) losgekoppeld eventueel in samengang ben regel hierboven.
  • Windows updates en een enkele hotfix welke het probleem leek te beschrijven
  • Updaten van alle aanwezige drivers
  • Controle of de voeding zwaar genoeg was.
  • Harddisk settings veranderd van ahci (orgineel) naar ide en raid. (geen effect)
  • Alle andere settings of opties die ik kon bedenken of vinden.
Even voor de huidige hardware
  • Gigabyte GA-P55A-UD3 (rev 1.0)
  • Intel i5 750
  • 2x 2gb kingston DDR3
  • Asus 7500GTX videokaart
  • 2x maxtor 512Gb s-ata hdd's (uit mijn eigen systeem gehaald en dus bekend stabiel)
  • Antec 380W earthwatt voeding
  • Nec dvd-rom
Ik heb er nu al heel wat uurtjes in zitten maar geen centimeter dichter bij de oplossing.
Dus hierbij hoop ik dat iemand dit bekend voorkom en een oplossing heeft gevonden want ik ben zachtjes aan door m'n ideeën heen.

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

• OPELOPA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:40
Zijn de stekkertjes van aan/uit, rest etc. correct aangesloten,de plus en de min misschien verwisseld ?

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem na een nieuwe installatie van xp, Het is bij mij alleen niet altijd trouwens en ook niet de main pc dus echt erg is het ook weer niet voor mij maar ik ben wel benieuwd naar de mogelijke oorzaak.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Doet me denken aan iets als ACPI. Staat die aan in de bios?

LinkedIn WoT Cash Converter

• Mexel
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-03-2025

Mexel

↓ volgende bericht hieronder ↓

Start Regedit.
Ga naar HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop en bewerk de key PowerOffActive en geef deze een 1
Je kunt dit ook doen met HKEY_USERS\.DEFAULT\Control Panel\Desktop

Maak wel even een restore point aan of als het niet help terug zetten.

• Red Cell
@OpelOpa; Gelijk geprobeerd, geen effect.
@PcDealer; Enigste optie mbt ACPI in de bios is de keuze tussen S1 en S3. Momenteel staat hij op S3. S1 ook al geprobeerd zonder enig effect.

Kleine toevoeging overigens, het is puur de fans die blijven draaien (2x chassis, cpu en vga). Harddisks gaan wel "uit".

@Mexel; De regkey is niet aanwezig. Dan aanmaken?

[ Voor 7% gewijzigd door Red Cell op 05-06-2010 09:17 ]

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

• Mexel

Mexel

Ik zat even niet goed te kijken bij windows 7 zit het ergens anders. zoek even in het register naar deze key.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-02 07:17
Gezien de laatste toevoeging van de TS (dat de enkel fans blijven draaien) (En ook best cruciale probleem info) zou ik het probleem eerder zoeken bij de voeding. Wellicht heb je een andere voeding die je kan aansluiten?

• Red Cell
mexel schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 09:20:
Ik zat even niet goed te kijken bij windows 7 zit het ergens anders. zoek even in het register naar deze key.
Ik kom alleen 2 keys tegen welke naar "#USR:Control Panel\Desktop" verwijzen en niet een met een 0 of 1 waarde.

• Mexel

Mexel

Vreemd ik zal straks een kijken of ik hetzelfde heb op een andere windows 7 bak.
En zoals mcsluis al aangaf probeer eens een andere voeding, wel vreemd dat alleen de fans draaien, lijkt wel of alleen de 5v blijft aanstaan.

• Sircam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-12-2019
Ik sluit me geheel aan bij mcsluis.

Ik zou als allereerste je voeding maar even vervangen. Ik denk dat dan al je problemen verholpen zijn..

• Moortn
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-02 10:36

Moortn

Hallo

Om hardware of software uit te sluiten zou je misschien een live cd van ubuntu kunnen proberen.

Jeej wat moet hier nou staan. Flickr

Verwijderd

'k heb vaker van dit probleem gehoord.
vaak komt het doordat randapparatuur die op netstroom aangesloten zijn, de stroom als de pc uit staat de usb port in laten. wat zorgt voor spanning op je fans die dan gaan draaien!

• OPELOPA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:40
Moortn schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 09:37:
Om hardware of software uit te sluiten zou je misschien een live cd van ubuntu kunnen proberen.
Grappig, ik heb ooit hetzelfde probleem gehad na installatie van Ubuntu 8.04 met een nieuwe voeding, geheugen etc, ik kon toen de fans alleen uitzetten met de aan/uitknop van de voeding, vreemd genoeg was het na een week weg en heb er nooit last meer van gehad.

• Red Cell
@Mcsluis en Sircam; als vanmiddag m'n zwager de deur uit gaat zal ik zijn voeding even "lenen" om dit te testen. Echter zoals ik in 't verhaal al vertelde is de voeding destijds al vervangen. Maar inderdaad een andere voeding om dit uit te sluiten is het beste idee.
@Moortn; Ik zal straks eens kijken of ik zo'n cd kan downloaden. Kan dat ook vanaf usb overigens? Anders moet ik eerst cd/dvd's in huis halen.
@aerandir121; Op muis en keyboard na heb ik alle randapparatuur er al af gehaald om dit uit te sluiten

• Mexel

Mexel

Red Cell schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 09:51:
Kan dat ook vanaf usb overigens? Anders moet ik eerst cd/dvd's in huis halen.
http://www.pendrivelinux.com/

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Titelfix "schakeld" -> "schakelt"

Fouten als dit leiden af van de inhoud van een topic, en dat is nergens goed voor. Graag beetje verzorging, zeker van een topictitel. Even nalezen (evt mbv een spellchecker) voordat je op 'submit' drukt.

Oslik blyat! Oslik!

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Klinkt meer dat de pc in "hibernation" gaat i.p.v. af te sluiten?

Je hebt in het bios S3 geactiveerd, dat is o.a. activatie van "hibernation", als je dan naar S1 overstapt zou je dit ook nog in het O.S. aan moeten passen in het energie beheer.

• Red Cell
Ok paar uur later en wat tests verder
@Mcsluis en Sircam; Sorry heren, maar het is niet de voeding. Ook met een andere voeding hou ik de zelfde symptomen.
Ook heb ik zijn videokaart even omgewisseld om daarmee het hardware wissel circus compleet te maken. Evenmin geen succes.

@Klunssmurf; Ik kies specifiek shutdown en niet hibernation. Het laatste scherm zegt ook shutdown en niet stand-by.

Ben nu bezig de linux bootstick te maken en dat te testen hoewel ik me dan niet kan bedenken welke instelling in Win7 de zaak in het honderd stuurd. Aangezien ik al heel wat nagezocht heb daar.

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Waarom ik het schreef is dat bij mij 'standaard' zo was ingesteld (na clean install) dat ook bij 'shutdown' de pc in hibernation ging, dit bleek een instelling in het energiebeheer te zijn.

Dus zowel de "shutdown" als de "hibernation" knop deden exact het zelfde, de pc in hibernation staat brengen.

In ieder geval succes met de zoektocht ;)

• Red Cell
Wel weer een stap verder, Ubuntu 10.4 gedownload. Op stick gezet, gestart en afgesloten. Maar ook ubuntu gaat de mist in. Windows kwam zelfs een stap verder daar ging het beeld nog op zwart. Ubuntu sluit wel af maar op het moment dat het systeem daadwerkelijk uit moet stopt de progress bar en gebeurt er niks meer. (15 minuten gewacht).

@Klunssmurf, even de instelling na gekeken en de afsluiten knop staat ook op afsluiten.
Even dubbel getest met het "shutdown -s" commando om interface fouten uit te sluiten.

Onderhand ben ik gaan nadenken of mischien het moederbord defect is of zo. Heb nog wel garantie maar iedereen hier weet wel wat voor een geklooi en downtime dat betekend zonder garantie dat het probleem daarna opgelost is. Vandaar dat ik nog wel open blijf staan voor nieuwe suggesties.

btw, mexel heb je die key nog gevonden?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Gigabyte GA-P55-UD3 (rev. 1.0) BIOS v.F8. Fix system can not shutdown if disabled USB controller.
Vermoedelijk bios update nodig.

Zet eens alle usb poorten aan, en testen?
Zet alle usb poorten uit, en testen?

• Red Cell
jan99999 schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 20:52:
Gigabyte GA-P55-UD3 (rev. 1.0) BIOS v.F8. Fix system can not shutdown if disabled USB controller.
Vermoedelijk bios update nodig.

Zet eens alle usb poorten aan, en testen?
Zet alle usb poorten uit, en testen?
Ik had de bios al geupdate naar F8 (zie openings post). Ondanks dat wel geprobeerd usb aan en uit te zetten maar geen succes.

• remielowik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:00
Heb je ook al eens geprobeerd je keyboard + muis der uit te trekken nadat je "Afsluiten" in windows hebt aangeklikt.

edit:
Misschien ook een idee om de aan/uit / hdd led/power led/ etc de uit te trekken zodat het probleem sowieso niet daar aan licht.

[ Voor 37% gewijzigd door remielowik op 06-06-2010 22:55 ]

• Red Cell
remielowik schreef op zondag 06 juni 2010 @ 22:53:
Heb je ook al eens geprobeerd je keyboard + muis der uit te trekken nadat je "Afsluiten" in windows hebt aangeklikt.

edit:
Misschien ook een idee om de aan/uit / hdd led/power led/ etc de uit te trekken zodat het probleem sowieso niet daar aan licht.
De muis had ik er al uit gehaald (usb). Keyboard niet, echter die is ps/2 en heb nog niet gehad dat een ps/2 aparaat zoiets veroorzaakt.

Bedrading had ik er ook al af gehaald en met een kleine schroevendraaier de 2 pinnen voor aan/uit contact gemaakt om de boel op te starten.

Beide geen effect ;(

Pagina: 1