Radio icm externe hdd 2,5inch

Pagina: 1
Acties:

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Hey luitjes,

Ik vertrek zondag naar Italie voor werk/vakantie en dan begin je het ritueel van voorbereiden van de reis etc.
Nu heb ik gister een 500gb 2.5 inch externe hdd gekocht (zo een die geen voeding nodig heeft).
Een lampje boven mijn hoofd ging branden, werkt dat ook icm met een autoradio met usb aansluiting?
De tip die ik al kreeg is dat de radio usb 2 moet ondersteunen, omdat de hdd anders niet genoeg stroom krijgt.

Maar is de algemene consensus dat het werkt of werkt dit niet? Want ik zie het wel zitten om gewoon al mijn muziek op zo'n extern hdd dingetje te zetten en de hele reis goede muziek bij me te hebben?

Er zijn vast radio's die het doen, maar ik heb eigenlijk een budget van 120 euro ofzo en het liefst wil ik hem morgen fysiek ophalen, gezien die dan nog voor italie ingebouwd kan worden.
(tevens vereiste is bluetooth voor carkit mogelijkheid met iphone)

Iemand die me kan informeren over of dit wil zoals ik het graag wil hebben ? :)

(ter reverentie: halfords medewerker, saturn medewerker en ford garage konden me niet helpen).
Via google vind ik veelal dure merken en ik zoek juist iets relatief goedkoops en fysiek bij een winkel te koop

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Even aan je vraag vooraf; wil je een draaiende HDD in een rijdende auto hebben?

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
zou dat al teveel trillen dat het niet werkt?, want ja, dat is wel de bedoeling (en nee ik heb geen citroen met olievering die smooooooth is :P)

[ Voor 52% gewijzigd door Nomad op 04-06-2010 23:37 ]

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Ik zou me er niet aan durven wagen eigenlijk... Hoe groot is je muziekcollectie, heb je geen USB stick/mp3 speler die als massaopslag dienst kan doen?

GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
heb geen grote sticks of mp3 dingen, maar kan ik natuurlijk kopen. Maar die 500gb klonk wel tof en die had ik al liggen...

Het trillen van de auto had ik niet aan gedacht...jammer...denk dat je wel gelijk hebt en het niet goed gaat werken.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Sinds kort staan er autoradio's in de PW, daar kan je sowieso een kijkje nemen qua specs. Je kunt er vanuit gaan dat als de radio iPhone/iPod ondersteuning heeft via de USB-poort je externe harde schijf ook prima moet gaan werken. Je zou de Mediamart Groningen binnen kunnen hobbelen en bij de muur met autoradio's kijken, dat werkt iig in die in Leeuwarden. Beetje afdingen is altijd mogelijk :P

Een usb-verlengkabel dat je HDD in een zachte omgeving in je dashboardkastje ligt moet prima kunnen qua trillingen.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dit soort topics komen eigenlijk elke zomer wel voor, je bent niet de eerste ;)

Ik kan je alvast vertellen dat het voltage voor USB 2.0 en 1.0 gelijk is, dat is het probleem niet. Het probleem zit hem er in dat de meeste autoradio's geen 500mA over USB kunnen leveren - iets wat zo'n HDD wel nodig heeft.

Komt bij dat je autoradio geschikt moet zijn voor een groot aantal (sub) mappen - en ook dat wil wel eens mis gaan. Sommigen ondersteunen maar tot max 5 mappen in de root (vergelijkbaar met een cd-wisselaar, semi-zelfde aansturingsmechanisme).

Laatste probleem dat op kan treden is de allocatie van de hoeveelheid schijfruimte - de meeste radio's snappen alleen FAT en dat gaat tot max 8 GB uit mijn hoofd.

Het voltageprobleem kun je oplossen door een splitter voor de voeding te gebruiken. Wil soms nog wel eens meegeleverd worden met de HDD, en is anders vast wel bij DX te krijgen :)

Het mappenprobleem en de maximale partitiegrootte wordt een ander verhaal. Hier zijn verschillende oplossingen voor in de handel, maar die zijn wel een stuk duurder als een simpele HDD. Is als het ware een aansluiting die je op je wisselaar hangt en die ook grote HDD' ondersteunt. Kost ergens rond de 300 euro ofzo, denk dat dat het budget een beetje te boven gaat ;)

De simpelste oplossing blijft het gewoon proberen natuurlijk. 8GB muziek is een hoop namelijk, daar dor ik zelf langer als 2 weken mee ;) Maak gewoon een eerste partitie aan op je HDD van< 8GB. Format die als FAT 32 - en dan zien of je autoradio hem herkent, al dan niet met extra voeding. je bent tweaker of je bent het niet :P

[ Voor 11% gewijzigd door The Eagle op 04-06-2010 23:51 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
ik ga prutsen. Ik ga vanavond er muziek op zetten in minstens zeg 15 mapjes en met dat ding naar de mediamarkt/saturn en proberen. Als het lukt, neem ik de radio mee, als het niet lukt, dan eh....komt het ook wel goed :)

In de search heb ik alleen de eerste 3 pagina's afgekeken en daar stonden geen voorbeelden met externe hdd's in auto's vziw. Maar je hebt gelijk, ben vast niet de eerste.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

ik ben hier ook flink mee aan het proberen geweest.

Korte samenvatting :) de meeste usb powered hd's die ik getest heb (WD / Samsung) krijgen niet genoeg power uit de radio.

Oplossing: Freecom Flash Drive. Dit is geen flash memory wat de naam doet vermoeden maar ??? In ieder geval is het stroomverbruik zo minimaal dat hij prima werkt op mijn renault audio system ( 250 Gb versie, ruim 1000 cd's erop)

dingen zijn ook nog een super klein en beperkt shock proof. Ik rij er nu al maanden probleemloos mee rond

[ Voor 11% gewijzigd door Ray op 05-06-2010 00:19 ]

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
ohke.
Ik vermoed dat 2x 8gb USB ook een eind komen zoals eerder voorgesteld. Morgen ga ik het proberen met de hdd, maar mocht het niet lukken dan bevestigt het ook wederom de antwoorden die je krijgt als je op google zoekt e.d., dat het niet echt lukt (uitzonderingen daar gelaten).

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Een update van mijn kant.

Heb meerdere radio's geprobeerd in winkels met de hdd bij me en bij bijna alle radio's werkt het prima!
Wel even om denken dat je fat32 moet hebben, ipv ntfs, maar dat is redelijk logisch.
Mijn test met 33gb aan muziek, verdeeld over 25 mappen (eveneens submappen) werkt geheel prima (wel wordt een submap simpelweg een eigen map).

Vervolgens op zoek gegaan naar een radio die alles heeft wat ik wilde, zonder al te duur uit te komen.
Veel bij alpine gekeken en kenwood, beiden fijne merken, maar ook prijzig. Gezien ik verder geen enorme fijnproever ben qua audio, ben ik voor een mooi compromis gegaan volgens mij.
Afbeeldingslocatie: http://www.clarion.com/nl/nl/MungoBlobs/75/608/CZ309E_main,32.jpg
specs

hij moet nog proper aangesloten wordt, dat zal morgenochtend wel gedaan worden.
In de winkel even goed kunnen proberen, en hij kan bluetooth streamen van iphone, de hdd aan, telefoonboek scrollen vanaf radio, afstandsbediening etc en dat voor 119 euro.
(niet te vinden in pricewatch, maar conrad verkoopt hem voor 169 euro.
Ik heb hem gekocht bij de mediamarkt. Waar die nu voor 149 ligt, gezien de aanbieding van deze radio nu afgelopen is.

Na installeren zal ik, mits tijd, nog even hier posten hoe het is afgelopen.

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Mooi dat het gelukt is :). Fijne vakantie alvast, en laat als je terug bent nog even weten hoe het is gegaan i.c.m. de trillingen van een rijdende auto :)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
will do, ik wikkel er een t-shirt omheen als stootkussentje...hopelijk wordt de hdd niet te heet in het dash-kastje, maar kan me het niet voorstellen...hij lijkt niet bepaald warm te worden.

Voor de zekerheid gaat er ook wat usb-stickies mee ;)

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
de hdd wordt goed opgepakt door de radio, maar kan de trillingen van de auto niet aan en gaat uit veiligheid gewoon de kop stil zetten volgens mij.
Het werkt iig niet zoals ik wilde dat het werkte. Verder is de radio erg fijn en kwalitatief meer dan in orde.
Mijn iphone streamt prima muziek en een 8gb usb-stickie gaat de rest doen.

Ik ben ook bang dat door al dat gewibbel de hdd beschadigd raakt en bad sectors e.d. ontwikkelt, dus de hdd blijft uit de auto.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

Nomad schreef op zondag 06 juni 2010 @ 14:03:
de hdd wordt goed opgepakt door de radio, maar kan de trillingen van de auto niet aan en gaat uit veiligheid gewoon de kop stil zetten volgens mij.
Het werkt iig niet zoals ik wilde dat het werkte. Verder is de radio erg fijn en kwalitatief meer dan in orde.
Mijn iphone streamt prima muziek en een 8gb usb-stickie gaat de rest doen.

Ik ben ook bang dat door al dat gewibbel de hdd beschadigd raakt en bad sectors e.d. ontwikkelt, dus de hdd blijft uit de auto.
ik weet niet of je hem nog kan ruilen maar zoals ik al zei de freecom USB Memory ( had eerst het verkeerde product) http://www.freecom.nl/ecp...sp?ID=4037&CatID=&sCatID= heeft hier dus geen last van. Die werkt prima in een auto (en ik rij echt niet heel voorzichtig :) ) en is nog geen enkele keer vastgelopen.

ik heb zelf de 250 gb versie, dixons heeft hem erg voordelig en gratis thuisbezorgd.

[ Voor 10% gewijzigd door Ray op 06-06-2010 14:17 ]

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
ruilen vind ik niet nodig. Klinkt als een goed excuus om er later nog eens bij te kopen :).
Nu eerst op naar toscane, heb 2x iphone met muziek en 2x 8gb usb stickies...we komen een heel eind verwacht ik. Deze hdd heeft eigenlijk ook een ander doel (foto back-up tijdens langere shoots).

wel super bedankt allen voor het meedenken trouwens !

[ Voor 9% gewijzigd door Nomad op 06-06-2010 15:02 ]

Pagina: 1