Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Niet bootende pc, voeding tikt

Pagina: 1
Acties:

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-11 17:07
Hallo tweakers,

na mijn zolder opgeruimd te hebben kwam ik mijn broer's oude medion PC tegen. Nu heb ik eerst alle kabels weer aangesloten (waren allemaal los) en er een videokaart in gestopt (een Medion 7600, is overgeclockt door medion), en vol goede moed de aanknop ingedrukt.

Helaas zakte me toen de moed in de schoenen. Ik krijg geen beeld, en de voeding tikt behoorlijk (filmpje komt zodra YouTube hem heeft geaccepteert) waardoor de hele PC schud. Ik hoor ook geen moederbord bliepjes, die ik normaal gesproken wel hoor (dus ook geen bliepjes dat de videokaart stuk is oid). De harde schijf slaat aan, net als de processorfan. De videokaart is passief gekoeld, dus die hoor ik niet aan gaan. Het moederbord heeft ook geen LED'jes, dus ik kan ook niet zien of die nog leeft. De DVD-speler opent overigens niet.

Wat specs (weet er maar weinig)
Medion PC MT8
400 Watt voeding (merk onbekend, staat iets van FSB group op)
Core 2 duo 6300
250 GB Seagate harde schijf (werkt wel, heb ik in een ander systeem gehad)
Medion nVidia 7600
Onbekend moederbord.

Ik vrees zelf dat de voeding kapot is vanwege de tik, maar het moederbord is denk ik ook niet helemaal lekker. Heeft iemand nog tips/ideën?

Bedenk me net trouwens dat ik altijd 2x moet drukken voordat hij doorboot, ook al voordat ik hem wegzette. Is dat ook een teken van een brakke voeding?

[ Voor 6% gewijzigd door Knul op 04-06-2010 19:57 ]

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:23
Bedenk me net trouwens dat ik altijd 2x moet drukken voordat hij doorboot, ook al voordat ik hem wegzette. Is dat ook een teken van een brakke voeding?
Laat mij denken aan een defecte condensator in je voeding die eerst helemaal ontladen moet worden (gebeurdna eerste keer indrukken) alvorens hij wil booten. als je voeding geluid maakt is dit meestal al geen goed teken.

Probeer eens een andere voeding.

• Knul
Exception schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 20:00:
[...]
Laat mij denken aan een defecte condensator in je voeding die eerst helemaal ontladen moet worden (gebeurdna eerste keer indrukken) alvorens hij wil booten. als je voeding geluid maakt is dit meestal al geen goed teken.

Probeer eens een andere voeding.
Ok, maar zou dat ook verklaren waarom ik geen beeld heb en geen piepjes van het moederbord?
Ik ga even kijken of ik nog een voeding heb liggen. Wat zou ik ongeveer nodig hebben voor dit systeem? Rond de 300 watt?

• Mexel
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-03 19:20

Mexel

↓ volgende bericht hieronder ↓

Gooi er maar een nieuwe voeding in, ik heb dit 2 maanden geleden gehad en het lag aan een condensator, deze heb ik wel vervangen en de voeding in een andere pc gedrukt.

300 of 350 is genoeg voorlopig, ligt er ook weer aan of het alles aankan.

↓ volgende bericht hieronder ↓

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-11 12:39

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Knul schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 20:04:
[...]

Ok, maar zou dat ook verklaren waarom ik geen beeld heb en geen piepjes van het moederbord?
Ik ga even kijken of ik nog een voeding heb liggen. Wat zou ik ongeveer nodig hebben voor dit systeem? Rond de 300 watt?
Jep. Als je voeding (echt) kaduuk is start je pc gewoon niet op.
Ik denk dat je aan deze voeding wel genoeg hebt (die hele pc is goed voor maximaal misschien 175W), en hij is goedkoop, zuinig en stil (ik denk dat je oude voeding van FSP is btw ;)).

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• Knul
En na de nieuwe voeding werkte alles perfect? Ik heb mn nog oudere P4 systeempje gepakt (komt uit 2004) en die boote in 1x zonder problemen :). Die voeding er maar eens indrukken.

• Knul
*bump*
Zit nu een andere voeding in, echter, hij wil nog niet goed booten. Ik kom wel in het bios, maar hij wil mijn installatiedisk van XP niet pakken. Als ik hem via de HDD boot, staat er Grub Error 22; iets wat met Linux te maken heeft wat op die schijf staat. Heb dit even gegoogled en veel mensen krijgen die error na een bios update. Is dan toch mijn moederbord stuk (heb natuurlijk mijn bios niet geupdate, ik kom niet in windows :))

Boot ook niet met Ultimate Boot disc.

Edit: En met een andere HDD werkt het ook niet. Dan staat er gewoon niets, en doet hij verder ook niets. Het ligt dus denk ik niet aan mijn HDD.

[ Voor 17% gewijzigd door Knul op 05-06-2010 09:50 ]

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-11 12:39

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Dan is je mobo naar alle waarschijnlijkheid inderdaad kaduuk. :(

Nog een paar dingen die je kan proberen:
• Als je zonder een HDD in je systeem probeert op te starten van de UBCD, wil dat wel?
• Is je BIOS de laatste versie? Probeer anders of updaten werkt. (Niet vanuit Windows! Maak hiervoor een bootable USB-stick)

[ Voor 77% gewijzigd door Ghost Dog op 05-06-2010 12:58 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• Knul
Ghost Dog schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 12:55:
Dan is je mobo naar alle waarschijnlijkheid inderdaad kaduuk. :(

Nog een paar dingen die je kan proberen:
• Als je zonder een HDD in je systeem probeert op te starten van de UBCD, wil dat wel?
• Is je BIOS de laatste versie? Probeer anders of updaten werkt. (Niet vanuit Windows! Maak hiervoor een bootable USB-stick)
1.
Nee, als ik boot vanaf de UBCD krijg ik dezelfde error, DISK BOOT FAILURE INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER. Krijg hetzelfde met een Windows XP cd.
2. Dit kan ik nog proberen. Ik weet alleen niet of mijn moederbord booten vanaf usb ondersteund. De drivers moet ik dan gewoon van de Medion site halen?

• MisterJD
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:24

MisterJD

PC - Gamertag MisterJD NL

Ik zie namelijk ook niet wat voor soort harddisk in dat systeem zit. Zit er in dat systeem een sata disk, zoja dan moet je de sata drivers via de fuctie F6 windows setup installen. of via de bios de functie AHCI gebruiken.

AMD 9800X3D | Noctua NH-D15S chromax | Asus B650m + wifi | Gigabyte RX6800 Gaming OC | G.Skill Flare X 6000 - 32GB | Samsung 990 pro 2TB | Samsung 960 500GB | Samsung G7 27 | MSI MPG A850G | Be quiet pure base 501 LX

• Knul
Er zit een SATA hdd in. Helaas wil Windows Setup niet, want ik kan niks booten (ook niet vanaf een bootable cd).

• MisterJD
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:24

MisterJD

PC - Gamertag MisterJD NL

De boot sequense wel goed staan, Heb je ook met andere ide/ en of sata kabels getest. Andere poorten etc..

[ Voor 5% gewijzigd door MisterJD op 05-06-2010 15:58 ]

AMD 9800X3D | Noctua NH-D15S chromax | Asus B650m + wifi | Gigabyte RX6800 Gaming OC | G.Skill Flare X 6000 - 32GB | Samsung 990 pro 2TB | Samsung 960 500GB | Samsung G7 27 | MSI MPG A850G | Be quiet pure base 501 LX

• Knul
Danny666 schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 15:57:
De boot sequense wel goed staan, Heb je ook met andere ide/ en of sata kabels getest. Andere poorten etc..
Ja. Boot sequense staat op eerst CD-Rom, dan HDD. Heb 2 verschillende hdd's gebruikt, en 2 verschillende dvd spelers. Zelfde resultaat.

• Marijn100
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-11 13:04
Knul schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 16:10:
[...]

Ja. Boot sequense staat op eerst CD-Rom, dan HDD. Heb 2 verschillende hdd's gebruikt, en 2 verschillende dvd spelers. Zelfde resultaat.
Je kan ook proberen Windows te installeren via een Bootable USB Stick (na ff snel zoeken denk ik dat je hier wel wat aan hebt)

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-11 08:20

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Heb je eens een andere CD/DVD speler geprobeerd?

Die Grub melding komt idd van linux (Grup boot loader). Kan gewoon niet door booten. Maar die melding geeft wel aan dat het moederbord de harddisk ziet en ook het MBR.

Bios al gereset, even de battarij eruit of via het bios zelf.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Pagina: 1