Logitech Z-5500 sub aanpassen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _FrostBite_
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-05 11:51
Hallo,

Ik heb een vraagje over het aanpassen van de subwoofer van de Z-5500. Ik heb deze set nu ongeveer 1 jaar en begin me steeds meer te irriteren aan de snelheid en diepte van de sub. Nou heb ik her en der gehoord dat als je de kist gesloten maakt, dat de sub dan korter dus sneller kan bewegen. Waardoor je dus snellere reacties krijgt.
Ik heb zojuist geprobeerd om bijv. een handdoek in de poort te stoppen. Ik merkte zeker verschil in diepte van de bas. Ook zit er verder geen demping materiaal in de kist zelf.

Mijn vraag is nu: Is het schadelijk voor de sub om, of de kist dicht te maken, of er demping materiaal in de kist te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als je de poort dichtstopt wordt de belastbaarheid rond de afstemfrequentie wat lager. Dempingsmateriaal zorgt ervoor dat de woofer z'n warmte minder goed kwijt kan, dus dat zorgt dat er ook voor dat de belastbaarheid lager wordt.

Je kan het dus prima doen, maar je kan de subwoofer KAN kapot gaan als je hem op z'n hardst zet.

[ Voor 32% gewijzigd door TBTL op 05-06-2010 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _FrostBite_
Bedankt voor je reactie,

Is dit risico alleen als je hem op z'n hardst zet of ook op lagere volumes? Ik zet hem eigenlijk nooit op z'n hardst (houden men oren niet vol :P) Heel soms 1 a 2 nummers langer niet.

En zijn er misschien andere manieren om de reactie bij snellere nummers te bevorderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

En nog iets, de versterker zit ook in de sub ingbouwd, deze produceert ook warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _FrostBite_
Deze zit voor zover ik weet in een andere kamer in de kist (er zit een tussenschot in). De koel ribben van de versterker worden een beetje warm als ik hem op normaal volume heb. Zou dit zo erg stijgen als er demping materiaal in de kist zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Het risico dat de subwoofer kapot gaat heb je alleen op hoge volumes, dus gewoon niet meer te hard zetten.
brilsmurfffje schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 16:42:
En nog iets, de versterker zit ook in de sub ingbouwd, deze produceert ook warmte.
Klopt, maar die kan z'n warmte wel voloende kwijt via de koelplaat aan de achterkant. De temperatuur van de koelplaat kan wel iets gaan stijgen maar niet veel.

Vergeet niet dat je je garantie wel weggooit door de subwoofer te openen.

[ Voor 40% gewijzigd door TBTL op 06-06-2010 12:11 ]

Pagina: 1