Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Omdat ik een aantal SATA schijven kado gekregen heb, heb ik een paar Conceptronic CSATA2P PCI SATA controllers gekocht om ze op een moederbord zonder SATA aansluiting te kunnen gebruiken.

Het probleem is nu dat ze niet willen booten. In het BIOS heb ik SCSI als bootdisk ingesteld. Als ik een Windows installatie begin, dus van CD of DVD opstart, kan ik de drivers installeren, waarna de harde schijf herkend word. Wanneer setup opnieuw gaat opstarten, gaat het mis want de schijf word kennelijk niet als bootdisk gezien door het bios.
Dit heb ik bij drie moederborden (Iwill KK266r, Abit NF7, Shuttle AK32v) geprobeerd, en bij drie moederborden gaat het mis, dus ik begin me af te vragen of deze controllers wel bootable zijn?

Als secundaire schijf bij een bestaande Windows installatie werkt de controller prima. Driver installeren en de schijf is beschikbaar.

Maar de bedoeling was een bootable OS op de SATA te installeren en zo te profiteren van de ruimte en de snelheid.

De handleiding helpt mij ook niet verder.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-04 23:54
Welke versie van Windows gaat het om?
- In geval van Windows XP... welk service pack.

Welke driver gebruik je?
- Is dat een textmode of pnp-driver?

Je schrijft dat het na een reboot mis gaat...
- Wat gaat er mis?
- Hoe uit zich dat?
- Wat is de exacte foutmelding?

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
kalizec hij boot gewoon niet, dus een boot disk failure.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Kijk eens in de bios of je de optie 'boot other devices' hebt.

Heb hier ook een bordje liggen waar sata niet wil booten als ik in de bios zeg 'boot van scsi', maar disable ik alle bootdevices en enable ik 'boot other devices' dan boot hij wel.
(sweex kaartje met sil3112 chipset als sil3114 chipset)

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Emmeau, goede suggestie, ik heb het geprobeerd. Maar helaas, het blijft bij een disk boot failure. Opvallend is verder nog dat alle tools op H****'s boot CD de SATA ook niet zien.

Ik heb nog wat verder geprobeerd op het Shuttle moederbord. Met een LSI MegaRAID SATA 150-4 werkt het gewoon. Ik kan met Ghost klonen en de gekloonde Windows partitie boot gewoon als SCSI. Dus het Shuttle moederbord ondersteund dus in ieder geval het booten van de een externe SATA controller.

Ook heb ik Windows partitie met de Conceptronic drivers via de LSI gekloond. Als ik daarna de LSI omwissel voor de Conceptronic word het toch weer een disk boot error. Ik krijg sterk de indruk dat dat kaart geen boot support.

[ Voor 73% gewijzigd door Obelink op 04-06-2010 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Als je met SP3 installeert kan dit voorkomen, remedie:installeren met SP1 of SP2 versie.
Zelf heb ik dit regelmatig gehad, wel de driver kunnen opgeven ,installeren en dan gaat het opeens mis..SP3 was de oorzaak.

Kan je in het bios ook nog "boot other device" activeren?

[ Voor 12% gewijzigd door Klunssmurf op 05-06-2010 21:23 ]

https://www.youtube.com/@Klunssmurf-zc3yd/featured

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:06
Klunssmurf schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 21:21:
Als je met SP3 installeert kan dit voorkomen, remedie:installeren met SP1 of SP2 versie.
Zelf heb ik dit regelmatig gehad, wel de driver kunnen opgeven ,installeren en dan gaat het opeens mis..SP3 was de oorzaak.

Kan je in het bios ook nog "boot other device" activeren?
Yep, ik ben ook al eens tegen dergelijke problemen aangelopen met XP. Nooit problemen gehad met eerdere service packs, maar de SP3 versie bleef telkens hangen tijdens installatie. Mijn oude SP2 disc erbij gepakt en geen problemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malthus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-04 15:30
Ik heb een keer hetzelfde soort probleem gehad. Ik had een oude SATA-kaart in een computer gestopt, maar mijn SATA-schijven werden steeds niet gevonden.

Uiteindelijk bleek het probleem te zijn dat de SATA-kaart een PCI-slot versie 2.2 nodig had, terwijl mijn moederbord PCI-sloten versie 2.1 had. Dit probleem werd veroorzaakt doordat PCI-sloten vanaf versie 2.2 een 3.3V lijn moeten hebben, terwijl deze in versie 2.1 optioneel was. Tot aan versie 2.1 was in ieder geval een 5V lijn verplicht, maar als de SATA-kaart alleen op 3.3V werkt, heb je daar dus niets aan.

Misschien heb je eenzelfde soort PCI versie mismatch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Ik gebruik XP SP0. Met Windows 7 lukt het ook niet, setup zegt dan dat het bios het booten van die disk niet ondersteund.
Er word alleen om een 32-bit PCI slot gevraagd en de kaart is als universele 3.3v en 5v pci uitgevoerd.
"boot other device" helpt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
De controllers zijn RMA gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:01
Volgens mij moeten de controllers een eigen BIOS hebben, willen ze bootable zijn. Je krijgt dan na de POST een scherm van je controller die je drives detecteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flooperke
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-06 12:00
Misschien overbodig, maar staat het partitie als active?? anders wil ie niet van opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Jimster, dat scherm heb ik bij deze controllers niet gezien.
Flooperke, ja wel geactiveerd.

De RMA is geaccepteerd dus ook de leverancier vond dat er niets in orde was aan de controllers.

Pagina: 1