P6T SSD en RAID troubles

Pagina: 1
Acties:

• twaeker
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-10-2025
Wat ik heb gedaan:
Op een P6T Deluxe V2, heb ik met succes Windows 7 64 geïnstalleerd op een Intel SSD.
SATA controller op IDE gehad tijdens de installatie.
Na succesvolle installatie eerst de Marvell RAID-drivers geïnstalleerd.
Daarna 2 stuks 2TB schijven aangesloten, SATA op RAID gezet, en een RAID1 gevormd
van de twee HD's. De PC boot daarna nog steeds van SSD, maar na enkele seconden in het bootproces
crasht Windows7 en veroorzaakt een reboot, dan gaat eeuwig zo door.
Wat zou daaraan te doen zijn?
TIA!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:31
Weer terugzetten naar IDE mode en daarna dit artikel erbij pakken (lees ook de update link).

/edit: Als die Marvell een afzonderlijke controller is en deze verzorgt ook enkele (e)s-ata poortjes en de driver hiervan had je al geinstalleerd dan zou je de ssd daar ook even aan kunnen hangen. Zogauw je in Windows zit kun je dan de juiste driver voor de Intel controller installeren en 'm weer terug hangen.

[ Voor 43% gewijzigd door Nielson op 04-06-2010 17:37 ]

• twaeker
Beste Nielson,

Je bent GOUD!!!! _/-\o_
Hier was ik niet uitgekomen, ondanks al mijn geGoogle.
Het werkt.
Ik zat trouwens helemaal fout met die Marvell drivers, die immers alleen voor ESata zijn.
Rest mij nog de vraag op welke connector die Marvell uitkomt op een P6T bord.
Maar dat is nu van minder belang.
Ontzettend bedankt!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
De E-Sata controller van Marvel zit op de oranje poorten op de P6T boarden, hetgeen dus ook afgeraden word door Asus om die te gebruiken als gewone s-ata poorten.

Enigste wat mij wel verbaasd bij het probleem van TS is dat ik geen problemen ermee had met installatie van RAID en SSD op mijn P6T met Windows7. Zelf heb ik dus een Intel X25-M 80 Gb op s-ata poort 1, en dan 1 Seagate 1 Tb op poort 2, en dan op poort 3 t/m 5, 3 x Seagate 500 Gb in RAID-0 staan. In het bios heb ik dus alles al meteen op RAID gezet waarna ik zonder problemen Win7 op de SSD heb geinstalleerd, en alles tot nu toe prima werkt.

• twaeker
Dat ligt waarschijnlijk aan mijn werkwijze bij de installatie van Windows. Ik had me ingelezen, en was in forums mensen tegengekomen die problemen hadden gekregen met booten na een install op SSD. De bootpartitie werd op een andere schijf geplaatst. Vandaar...
Wat betreft de Esata connector: Ik heb zes rode sata-connectors.
In het manual staat wel dat die Marvell "Sata-on-the-go" poort erop zit, maar in de lay out tekening zie ik die niet. Zal wel een vuiltje in mijn oog hebben :)

• Roel1966
  • Niet online
Dat klopt dat je 6 rode s-ata connectors hebt maar als het goed is zie je onder de 1ste 4 nog 2 zitten ( aan de zijkant, oranje blokje als het goed is) en dat zijn de e-sata connectoren. Op het schema van het board zie je inderdaad gewoon 6 aansluitingen staan en dan nog 2 ernaast, maar die laatste 2 aan de onderste kant zijn die e-sata aansluitingen.

Wat betreft de installatie van Win denk ik dat je schijven gebruikt hebt die al geformatteerd waren en misschien ook al data op stond. In dat geval klopt het idd dat Win nog wel eens een andere schijf erbij betrekt maar hoe dan ook, het werkt en dat is het belangrijkste.

• twaeker
Roel1966 schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 23:59:
Dat klopt dat je 6 rode s-ata connectors hebt maar als het goed is zie je onder de 1ste 4 nog 2 zitten ( aan de zijkant, oranje blokje als het goed is) en dat zijn de e-sata connectoren. Op het schema van het board zie je inderdaad gewoon 6 aansluitingen staan en dan nog 2 ernaast, maar die laatste 2 aan de onderste kant zijn die e-sata aansluitingen.
Aha! Dan snap ik het! Op die plek staat SATA 1/2, maar bij mij is de connector is niet ingesoldeerd, het is een lege plek.
Wat is dat nou weer? Fabrieksfout? Ik heb wel een externe Esata connector aan de achterkant van het bord.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 22:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Volgens de specificaties van het moederbord dat jij aangeeft te bezitten zouden er in totaal 6 interne S-ATA aansluitingen aanwezig moeten zijn en 1 eS-ATA aansluiting, welke op de achterzijde van het moederbord is geplaatst.

Linkje naar de Asus site: http://www.asus.nl/produc...lP8RG9han6saZx&templete=2

[ Voor 9% gewijzigd door _Dune_ op 05-06-2010 14:25 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• twaeker
Ja, dat blijkt zo te zijn. En de connector die mist, blijken twee SAS-poorten te zijn, blijkbaar een optie voor nog een duurdere variant van dit bord. Bedankt!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Of voor de Deluxe v1. Die had die SAS-poorten wel :) Ik heb hier de P6T Deluxe V1 liggen.

• Roel1966
  • Niet online
Ik zie het al namelijk er zit verschil in de Asus P6T Deluxe V2 en de Asus P6T Deluxe V1, namelijk vreemdgenoeg zit op die laatste dus wel 2 extra e-sata connectoren en op de V2 niet. Alleen die hele type-aanduidingen van de P6T zijn een beetje verwarrend, want namelijk blijkbaar is de P6T die ik heb toch uitgebreider. Op mijn board zitten in totaal dan 6 gewone s-ata aansluitingen en daarbij dan 2 e-sata aansluitingen op het board zelf, en aan de achterkant zit ook nog een e-s-ata connector. Verder zie ik nu bij de productomschrijving staan van de P6T Deluxe V2 dat ie 2 x pci-e x16 heeft terwijl de P6T gewoon dus 3 x pci-e x16 connectoren heeft. Je zou dan toch zeggen dat de Deluxe versie meer zou hebben maar in tegenstelling tot dat is ie blijkbaar minder uitgebreid.

• twaeker
Nou, nog even een laatste opmerking/vraag...
Op de bovenkant van mijn Coolermaster kast zit een SATA-dock. Daar kun je een HD inschuiven als je vlug even ermee wilt werken. Maar, ik neem aan dat ik die nergens kan aansluiten op mijn P6T deLuxe V2?
SATA staat dus op RAID, en niet op AHCI. Daar kun je geen hot-swap mee plegen?!?

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-01 16:43
twaeker schreef op maandag 07 juni 2010 @ 17:34:
Nou, nog even een laatste opmerking/vraag...
Op de bovenkant van mijn Coolermaster kast zit een SATA-dock. Daar kun je een HD inschuiven als je vlug even ermee wilt werken. Maar, ik neem aan dat ik die nergens kan aansluiten op mijn P6T deLuxe V2?
SATA staat dus op RAID, en niet op AHCI. Daar kun je geen hot-swap mee plegen?!?
RAID=AHCI voor schijven in raid
Pagina: 1