Zeer compacte 3.35V-12V oplaadbare voeding?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Beste medetweakers,

Ik ben eigenlijk op zoek naar een kleine oplaadbare voeding, zoals een Nokia BL-5C, maar dan iets kleiner. Het liefst 450mAh of meer, maar ik lijk dit nergens te kunnen vinden in nederlandse winkels waarbij ik ook een oplader kan krijgen. Dus niet de telefoon erbij, puur een soort kleine accu (3.35-12V + lader). Ik moet hem namelijk kwijt in een armband en gebruik nu 2 knoopcellen (6V) met 235mAh, maar dat is gewoon te weinig en kost klauwen met geld omdat ik ze niet kan opladen.

Dimensies zijn dus beperkt, rond de 5-6cm lang / 3cm breed / 1cm dik.

Hebben jullie ervaring met dit soort kleine accu packs en zijn die kaal te vinden met lader voor een normale prijs - ik heb er namelijk wel geteld 6 nodig :/ . Alle hulp is welkom :) !

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:34
Als je er niet zo makkelijk 1 kan vinden kan je altijd op ebay kijken. Knoopcellen in grote hoeveelheid kosten niet zoveel en vaak kan je nog een deal maken ook bij afname van meer dan 100. Bijvoorbeeld: http://cgi.ebay.com/Lot-0...4aa1ce69c7#ht_1067wt_1137

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk anders eens op dealextreme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:27

Rmg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
Nadeel is dus dat die ebay/dealextreme dingen misschien wel 65-130mAh batterijen zijn en dat is dus veel te weinig. Als het helemaal niet vermeld staat begin ik er ook niet aan (hoe kan je nou batterijen/accu's kopen zonder een van de twee belangrijkste specs te weten :/ ). Dat is net zoiets als hier heb je een socket 775 cpu, de kloksnelheid zetten we er niet bij.

Zelfbouw ding is cool, maar te groot - eigenlijk is een batterij (9V / AAA) te dik. Daarom die dunne telefoon accu's als inspiratie. Maar het is nog niet zo makkelijk als ik dacht.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cassius schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 13:47:
Nadeel is dus dat die ebay/dealextreme dingen misschien wel 65-130mAh batterijen zijn en dat is dus veel te weinig. Als het helemaal niet vermeld staat begin ik er ook niet aan (hoe kan je nou batterijen/accu's kopen zonder een van de twee belangrijkste specs te weten :/ ). Dat is net zoiets als hier heb je een socket 775 cpu, de kloksnelheid zetten we er niet bij.
Eigenlijk staat dat er (indirect) wel bij, LR44 = alkaline, dus lage capaciteit. SR44 is een zilveroxide cel, die hebben een +/- 2x zo grote capaciteit (rond de 200mAh dacht ik).

Misschien is een kleine LiPo een optie? Zoiets bijvoorbeeld.
Een cel met battery management printje is wel aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 15:41:
[...]

Eigenlijk staat dat er (indirect) wel bij, LR44 = alkaline, dus lage capaciteit. SR44 is een zilveroxide cel, die hebben een +/- 2x zo grote capaciteit (rond de 200mAh dacht ik).

Misschien is een kleine LiPo een optie? Zoiets bijvoorbeeld.
Een cel met battery management printje is wel aan te raden.
LiPo is zeker een optie, bedankt :) ! Ik heb na veel zoeken, vergelijken, meten en reviews lezen uiteindelijk ook twee opties gevonden.

Deze http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.23708 of http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.23704 die accu. En dan samen met deze http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.34994 lader. Dan moet ik alleen nog weten welke 2 pinnen de laadpinnen zijn. Totaal zou dat zijn:

6 x 2.43 + 4.16 + 0.01 verzendkosten ;) = $18,75 = €16

LiPo @ SparkFun

Polymer Lithium Ion Battery - 900mAh $8.95 $53.70 (6x)
JST Right Angle Connector $0.95 $5.70 (6x, deze moet veel goedkoper kunnen)
LiPoly Fast Charger - 5-12V Input $19.95 $19.95
Shipping Costs Netherlands $9.00 $9.00

$88,35 = €74

Hmmm :p .

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Kijk gewoon naar oude telefoons (op marktplaats zetten dat je ze voor 1euro koopt, of beter aan de buurtkinderen 2euro geven per oude telefoon :D ).

http://www.elektronicaonline.nl/telefoon_accu.htm
http://www.elektronica-online.nl/

je kunt ook de schakeling waar het voor is, optimaliseren zodat die veel minder gebruikt?

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Houd er met die telefoon-LiPo's wel rekening mee dat er vaak geen ontlaadbescherming in zit. Je schakeling kan dus gewoon de accu dood trekken (onder de 3V per cel = snel dood).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
Ik las al dat LiPo echt wat trickier is als ik dacht. Als de celspanning te laag komt zonder controlerende electronica die hiervoor waarschuwt of beschermt, er het gevaar bestaat dat de cellen kapot gaan, zeer snel ontladen/verhitten/vlam kunnen vatten. Ook zijn de opladers dus wat duurder. Misschien is dat marktplaats idee wel wat, maar ik moet dus geen lompe accu's hebben maar slanke kleine.

Ik ga even kijken naar elektronica online. De schakeling zelf is vrij eenvoudig trouwens, een arduino pro mini 3.3V (18 mA ingangsspanning 3.35-12v) die een led matrix aanstuurt (stuurt 2 leds tegelijk, dus 40mA) en hij leest een sensor van 3.2mA uit. Samen dus 61mA ... en het product moet wel bijna een hele dag werken. ofwel 8 uur --> 488mA lading. Maar ik moet rekening houden met een teruglopende spanning naarmate de batterij leegloopt; dus wil ik echt wel een buffer en zoek dus naar 600mA+ oplossingen.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diebobo
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-09 16:56
Weet niet hoe kritisch het is dat de leds op volle felheid branden, maar wellicht 10mA per led = voldoende, win je daar weer wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
diebobo schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 20:47:
Weet niet hoe kritisch het is dat de leds op volle felheid branden, maar wellicht 10mA per led = voldoende, win je daar weer wat mee.
Is geen probleem, kan ze ook op 50% dutycycle pwm'en. Maar je begrijpt dat een 230mA batterijtje dus snel ten onder gaat, en die knoopcellen zijn echt niet goedkoop met een fatsoenlijk amperage aan lading.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:57
Cassius schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 20:10:
Ik las al dat LiPo echt wat trickier is als ik dacht. Als de celspanning te laag komt zonder controlerende electronica die hiervoor waarschuwt of beschermt, er het gevaar bestaat dat de cellen kapot gaan, zeer snel ontladen/verhitten/vlam kunnen vatten.
Dat geldt net zo goed voor Li-Ion! Met je telefoon-accu's moet je net zo goed oppassen of iets van beveiliging regelen.

Het is jammer dat je accu's maximaal een centimeter dik mogen zijn, daarmee sluit je vrijwel alle cilindervormige (Li-Ion) accu's uit, daarmee zit je op 14mm als je een beetje een normale capaciteit wilt hebben.

edit:
Een pakketje van die "gumstick battery" NiMH's (google kent ze wel) is zeker ook te groot? Je hebt er 3 nodig om aan de 3.6V te komen... :(

[ Voor 9% gewijzigd door Xander op 05-06-2010 21:06 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xander schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 21:00:

edit:
Een pakketje van die "gumstick battery" NiMH's (google kent ze wel) is zeker ook te groot? Je hebt er 3 nodig om aan de 3.6V te komen... :(
Of een Nokia 3310 accu (BLC-2) nemen. Nadeel is wel dat die dingen nogal zwaar zijn vergeleken met lithium accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:57
Ook NiMH batterijen vinden diep ontladen niet altijd fijn trouwens. Maar je creëert er in ieder geval minder snel gevaarlijke situaties mee...

Een protectiecircuit voor Li-Ion batterijen hoeft trouwens helemaal niet groot te zijn, dat proppen ze al op een cirkelvormig PCB'tje met een diameter van 14mm (voor protected 14500 batterijen). :)

[ Voor 41% gewijzigd door Xander op 05-06-2010 22:12 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:06

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ook knoopcellen zijn als oplaadbaar te vinden.

Duik eens in de wereld van de modelbouw waar je een zgn. voltage booster kunt vinden. Die boosters zijn in staat om van een 3.7v lipo cel 5 volt te maken. Ook enkele LiPo cellen zijn in de modelbouw veel te vinden, kijk bv. eens op www.2brothersrc.com maar inderdaad kom je er met een telefoon batterij ook.

Laden van enkele LiPo cellen is simpel, zorg dat ze 4.2 volt krijgen met een stroombegrenzing, een schakelingetje rond een LM317 op 4.2 volt ingestelt met een laadweerstand naar de LiPo cel is dan voldoende.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1