Stroom uitschakelen na gebruik PC slecht of niet?

Pagina: 1
Acties:

• SaphuA
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-12 09:54
.

[ Voor 99% gewijzigd door SaphuA op 01-02-2022 16:39 ]

• naam
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-12 18:48
Mij lijkt het niet goed voor de PC/andere apperatuur, dit aangezien je telkens bij het weer erin doen van de stekker een spanningspiek veroorzaakt.

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-12 11:59

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Waarom zou het slecht zijn? Waarom denk je dat? Op deze manier bespaart je familie gewoon ongebruikte reststroom, niets mis mee lijkt me zo. Als ik wat langer weg ben zet ik ook alles uit (hier in de uk nog makkelijker, alle stopcontacten hebben een schakelaar). Het valt me op dat Britten zelf dit zelfs vrij vaak gebruiken, in de gezamenlijke keuken zetten ze na gebruik van alles op deze manier uit.

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-12 15:25
Waarom denk je dat het slecht zou kunnen zijn?

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik doe het ook altijd, maar dan om de reden dat ik er een klik-aan-klik-uit setje er tussen heb, en ik de PC dan ook op die manier op afstand weer aan kan zetten (In de bios "AC Power loss" op "Turn on" zetten).

Ik heb zo'n idee dat ik daardoor iets sneller mijn CR2032 batterijtje moet vervangen (is nog nooit nodig geweest, trouwens)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Kriebelkous
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-03 13:54
Het is idd slechter voor je apparatuur.

De meeste stekkerdozen verooraken een piekspanning als je deze aanzet.
Als je een goeie (lees dure) stekerdoos gebruikt met overspanningbeveiliging maakt het niets uit.

www.racetalk.nl

• SaphuA
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-12 09:54
.

[ Voor 152% gewijzigd door SaphuA op 01-02-2022 16:39 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12 17:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Spanning eraf halen "kan" soms wel eens fataal zijn. Ondanks alle moderne technieken, denk ik dat er vast wel eens beheerders/users zijn geweest die een PC/server iets van een jaar of 2 aan hebben laten staan, de machine uitzetten om te verhuizen en bij aanzetten zit de kop van de HDD "vastgeplakt" op de platters... :o

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Dat is niet waar. Ik heb het net getest.

Het veroorzaakt juist een daling omdat er ineens veel meer stroom gaat lopen. (weet het verschil tussen spanning (volt) en stroom (ampere))

Dat heb je ook als je bijv, je wasmachine aanzet.

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:57

beany

Meeheheheheh

Slecht of niet, ik zet de meuk ook altijd uit met de schakelaar op de verdeeldoos. Heb eens gemeten wat het stroomverbruik is als alles 'uit' staat: 60 watt !!

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Een beetje voeding van een pc kan een piekspanning echt wel aan, dus daar gaat je hardware dan niets van merken. Voor andere apparatuur zou ik het niet weten.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:22
Gebruik zelf ook altijd een harde aan/uit schakelaar. Slecht voor de apparatuur? Officieel niet maar er zijn een aantal dingen die kunnen gebeuren:

Piekstromen: Zoals hierboven aangegeven, tijdens het inschakelen kan er een hoge stroom (geen spanning) gaan lopen in verband met het opladen van de elko(s) in de voeding. Schakelaars en relais kunnen daar niet zo best tegen. In het algemeen wel hoe duurder hoe beter (ook niet altijd). Een schakelaar of relais die een hoge stroom kan hebben kan vaak ook een hoge inschakelstroom hebben maar het is lastig te zien welke er in die stekkerdoos of schakelkast zit.

Slechte elko's in voeding: Nadat de stroom er een tijdje af is geweest kan het zijn dat alle elko's helemaal ontladen zijn. Bij lekkende of slechte elko's kan ineens inschakelen zo'n hoge stroom veroorzaken dat het zaakje het niet trekt en met een knal uit gaat. In het algemeen geldt dit vaak voor goedkope voedingen.

Soms gebeurt het dat de voeding dusdanig afkoelt waardoor deze niet meer opstart (ook meestal door slechte elko's) nadat de stroom er een tijd is afgeweest.

Verwijderd

ik heb hem altijd op de stekker staan, er zit in je pc een batterij die ervoor zorgt dat de tijd en instellingen van je pc worden onthouden. Je kan het namelijk niet ergens opslaan ofzo. En ja, als je pc op de stekker staat dan word die batterij niet vebruikt, maar gewoon stroom van het stopcontact. Maar let wel op: als je hem altijd uit de stekker hebt dat de batterij een keer op gaat en dat je je pc moet openmaken en vervangen, niet echt duur en moeilijk maar niet iedereen denkt daar zo over.

Op mijn school zitten op zijn minst 10 pc's waarbij tijdens het opstarten word gezegt: battery voltage low.
Echt irritant dus, want je kan niet doorgaan voor je een knop indrukt. Het is je eigen keuze.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Het onder spanning houden van het bios geheugen door dat batterijtje, verbuikt niks en kan dat heeeeeel lang volhouden. 10 jaar ofzo.

• Mexel
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-03 19:20

Mexel

↓ volgende bericht hieronder ↓

Ik zet zelfs nooit de pc uit, deze staat altijd aan, aangezien mijn gezin er de hele tijd gebruikt van maakt, het aan en uitzetten kost meer stroom dan de hele dag aan laten staan.

Verder doe ik de apparaten en tv wel uit en spanningsloos maken maar verder de stekkers blijven erin zitten.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:40

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verschilt nogal per meoderbord jeroen3. Je hebt er bij die het idd 10 jaar uit kunnen houden en je hebt ook borden die na anderhalf jaar die cel al leeg hebben. En verder zal de kwaliteit van de cel zelf er ook wel invloed op hebben.
Maar kiezen voor een leeg batterijtje of een hogere stroomrekening door sluipverbruik... Ik ga voor het lege batterijtje, dat zal op jaarbasis wel een verschil maken denk ik.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Frank__B
mexel schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 20:07:
Ik zet zelfs nooit de pc uit, deze staat altijd aan, aangezien mijn gezin er de hele tijd gebruikt van maakt, het aan en uitzetten kost meer stroom dan de hele dag aan laten staan.
Ik kan me niet zo voorstellen dat je stroom bespaart door de computer aan te laten staan, opstarten en afsluiten kost toch niet >100x meer stroom?

• Mexel
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-03 19:20

Mexel

Wel degelijk kost opnieuw opstarten meer stroom dan aan laten staan, het ligt er ook aan wat je met de pc doet.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

mexel schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 22:36:
Wel degelijk kost opnieuw opstarten meer stroom dan aan laten staan, het ligt er ook aan wat je met de pc doet.
Euh... waar is dit op gebaseerd? Een computer gebruikt amper meer stroom als hij opstart, dus mijn gok is dat je de PC als je hem (uiteraard afhankelijk van configuratie) een minuut of vijf niet gebruikt beter gewoon uit kunt schakelen.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik laat mijn apparatuur altijd standby staan (TV / DVD / Home Cinema / Settopbox). PC sluit ik af maar haal ik verder niet van de stroom, ook niet met een schakelbaar stekkerblok. Heb het eens gemeten en het stanby verbruik valt nog wel mee en zo loop ik zeker geen risico dat piek / dal spanningen schade veroorzaken. Tijdens de vakantie gaat overigens wel gewoon alles uit.

Dat uitzetten en weer opstarten meer stroom kost dan ongebruikt aan laten staan is natuurlijk onzin. Oke een pc gebruikt misschien een heel klein beetje meer tijden starten maar dat is te verwaarlozen. Dan levert uitzetten een veel grotere besparing op hoor ;)

[ Voor 33% gewijzigd door ik222 op 04-06-2010 23:43 ]

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
jeroen3 schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 20:02:
Het onder spanning houden van het bios geheugen door dat batterijtje, verbuikt niks en kan dat heeeeeel lang volhouden. 10 jaar ofzo.
Ik had laatst iemand waarbij die batterij leeg was. Zij had een knop op de stekkerdoos die ze altijd omzette, en gebruikte de pc een paar uur per week. Ik schat dat die pc nog geen vijf jaar oud was. Maar zo'n batterijtje kost niks, dus de besparing is altijd nog positief.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

CodeCaster schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 23:35:
[...]

Euh... waar is dit op gebaseerd? Een computer gebruikt amper meer stroom als hij opstart, dus mijn gok is dat je de PC als je hem (uiteraard afhankelijk van configuratie) een minuut of vijf niet gebruikt beter gewoon uit kunt schakelen.
Wel wát meer, maar inderdaad dat gaat een nacht aan staan niet bepaald compenseren.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

jeroen3 schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 16:40:
[...]

Dat is niet waar. Ik heb het net getest.

Het veroorzaakt juist een daling omdat er ineens veel meer stroom gaat lopen. (weet het verschil tussen spanning (volt) en stroom (ampere))

Dat heb je ook als je bijv, je wasmachine aanzet.
Die stekkerdoos veroorzaakt helemaal niks, het is de voeding in de pc zelf die een piekstroom trekt om dat de condensator zichzelf volzuigt.
(wat over bepaalde delen in de voeding zelf dan weer in een piekspanning kan resulteren)

een pc die uitstaat kan flink wat stroom trekken bij mij resp 9, 20 en 40 watt
hier gaan ze dus uit net als de printserver

er is een server die contineu 40 watt eet en nog aan accespoint die 10 watt lust. en dat is meer dan genoeg imho.

[ Voor 17% gewijzigd door Fish op 04-06-2010 23:55 ]

Iperf

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:35
CodeCaster schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 23:35:
[...]

Dat is net zo'n broodje aap als dat je een TL buis beter niet uit kan zetten :+

Enige extra stroomverbruik is iets meer CPU bij het booten. Maar dat is over het geheel genomen maar een kleine toename, en ook nog kortstondig.

Het enige wat mensen vervelend vinden, is de tijdsduur voor het booten. Maar daarvoor gebruik ik zelf al jarenlang de hybernate functie. (Met meerdere users aangelogd.)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Er wordt hier net gedaan of het dagelijks aan/uit zetten van je apparatuur er voor zorgt dat deze snel kapot zal gaan. Dat is natuurlijk niet het geval. Tuurlijk zal je apparatuur iets sneller slijten, maar het zal de economische levensduur van een PC doorgaans echt niet verkorten.

De munten die je uitspaart compenseert op de lange termijn een eventuele reparatie gemakkelijk. De eerste 2 kaar heb je immers garantie op je hardware, en daarna is het toch ouwe meuk die je makkelijk 2e hands of anderzijds goedkoop op de kop kunt tikken ;)

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:18
Ik zet al jaren (lees meer dan 7 jaar) al mijn apparatuur uit met een schakelaar als ik het niet gebruik. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Dan heb ik het over Apple apparatuur, Samsung TV (LCD en de oude beeldbuizen), diverse computers met dure en goedkope voedingen, etc etc. Om eerlijk te zijn heb ik meer problemen gehad door de apparatuur aan het stroomnet te laten hangen. Een router die opeens veel spanning op mijn netwerk kaart begon te zetten en daardoor toendertijd mijn 2 Voodoo 2 kaarten opblies, soundblaster en netwerkkaart. Verder nog problemen gehad met blikseminslag.

Na dit gedoe gewoon altijd de spanning eraf dmv knop om of stekker eruit. Ik heb dus geen last meer van een blikseminslag overdag als ik op mijn werk zit. Thuis ligt toch alle apparatuur van het stroomnet.

Daarnaast bespaart dit me gewoon geld. Als ik alle apparaten bij elkaar optel die stroom verbruiken als ze standby staan (Motorola 1960, xbox 360, computer, lcd tv's, wii, surround sets, printer, sound systems, etc etc), dan is dat toch nog behoorlijk wat. En dat geld kan ik leuker besteden!

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12 13:40

mad_max234

AMD Athlon II M320

Kriebelkous schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 16:29:
Het is idd slechter voor je apparatuur.

Als je een goeie (lees dure) stekerdoos gebruikt met overspanningbeveiliging maakt het niets uit.
Beetje kwaliteit apparatuur heeft echt wel condensators om pieken netjes buiten het circuit houden. ;) Beetje voeding heeft daar echt geen last van. Het is juist veilig om alles uit et schakelen, veel branden komt door stanby apparatuur zoals pc en tv's. En het is beter voor het milieu en portemonnee.

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08 16:28
ik zet mijn schakelaar van mijn voeding van de pc ook altijd uit ,waarom dan zeg ik ''die knop zit er niet voor niks op'' .want de remote spanning is volgensmij 5volt dus als je nou de schakelaar of de computer uitschakelt via windows komt beiden op het zelfde neer want de 12volt wordt bij beiden onderbroken .

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-12 23:54
Lees eens hier
en voor de uitleg vooral dit over de capacitieve inschakelstroom.

Ik begrijp eruit dat de elco's van de voeding als enige nogal betrokken zijn bij inschakelen.
Die bufferende werking is ook het doel waarvoor ze gemaakt zijn.
Verder zijn voedingen er juist op gebouwd om de apparatuur daardoor zonder in/uit- schakelingspiek met de netspanning te verbinden.

Dat een hiermee bekend bordje (msi6330, slechte elco's) na zes jaar er bij mij me ophield gebeurde wel na 14 dagen vakantie.

Uit/aan schakelen gaf me al die jaren verder nooit problemen.

gewaarwordingshorizon

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:15

aex351

I am the one

Ik zet de stekkerdoos ook altijd uit. Stoor me aan het lampje. De stekkerdoos is op zijn buurt weer aangesloten op een voltmeter. Heb ik ooit eens gekocht om te kijken hoeveel stroom mijn PC en andere randapparatuur verbruikt. Ik zie niet waarom het minder goed voor de computer is om de stroom eraf te halen. Het knopje op de voeding van mijn PC zet ik alleen uit wanneer ik ermee aan de slag ga.

Zo'n stekkerdoos zorgt er toch ook voor dat je apparatuur gespaard blifjt bij een piekspanning.

< dit stukje webruimte is te huur >

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Mistraller schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 23:56:
[...]

Dat is net zo'n broodje aap als dat je een TL buis beter niet uit kan zetten :+
Das niet waar!!! Ik heb ergens een rekensom gelezen, dat als je korter als 25sec de kamer uit gaat het verstandiger is om de TL te laten branden. Doe je hem langer als 25sec uit, is het wel voordeliger :+

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Frank__B
Ophidian schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 00:06:
Na dit gedoe gewoon altijd de spanning eraf dmv knop om of stekker eruit. Ik heb dus geen last meer van een blikseminslag overdag als ik op mijn werk zit. Thuis ligt toch alle apparatuur van het stroomnet.
Maar wat als de bliksem via kabel / telefoonlijn inslaat? Dan gaat hij via het modem / router / NIC alsnog een hoop schade aanrichten. Heb dit jaren geleden bij buren meegemaakt. Bliksem sloeg in 230V van het tuinhuisje, via TV / video (ja was echt een tijd geleden :P ) de coax in, en bij de buren ook de TV's en video's stuk.

Via mijn werk kwam ik ook vaak PC's tegen met bliksemschade ondanks dat ze van de stroom waren afgeschakeld. NIC zag dan vaak zwart. Misschien dat er tegenwoordig wat betere beveiligingen zijn ingebouwd maar de kracht van een bliksem kan behoorlijk zijn.

• silmaril8
  • Niet online
Ik zet al vele jaren mijn computer, mijn TV, mijn radio en andere apparatuur (>12 apparaten) altijd uit als ik het niet gebruik. Dit doe ik met een aan/uit knop op stekkerdozen, met een afstandbediening naar een stekkerdoos (Elro dingetje) of ik trek gewoon de stekker eruit. En dit doe ik dus elke dag. In al die vele jaren geen electronische mankementen gehad. Ik heb ook nog nooit een batterijtje van een moederbord daardoor moeten vervangen.
Bij mijn moeder thuis heb ik hetzelfde gedaan bij al haar apparaten; zij haalt dus ook alle stroom van de apparaten als zij het niet gebruikt. Ook zij heeft nog geen enkel electronisch mankement hierdoor gehad.

Dus dit lijkt mij een broodje aap verhaal :)

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-12 04:38
beany schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 16:43:
Slecht of niet, ik zet de meuk ook altijd uit met de schakelaar op de verdeeldoos. Heb eens gemeten wat het stroomverbruik is als alles 'uit' staat: 60 watt !!
Hier gaat alles ook uit, scheeld echt wel geld per jaar. Ookal is het maar 80 euro ofzo, het is toch weer geld wat je niet hoeft uit te geven.
Daarnaast doe ik het ook voor de veiligheid, kan er tenminste niet zo snel een brand ontstaan.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-12 16:46

Madrox

Oh, Pharaoh!

Een pc die 60watt verstook als die "uit" staat, staat natuurlijk niet uit. Dat is het probleem; velen zitten met een heel mager powersavings managment in Windows; je scherm slaat zwart maar de pc blijft eigenlijk draaien.

Suspend to disk of Ram bespaart veel meer. Mijn fan's slaan uit, alles gaat uit en dan trekt de pc amper 5watt.
dankzei de SSD in de het systeem binnen 10seconden weer wakker, heerlijk als je het vergelijkt met de boottijd van pakweg een minuut (all-in). Dat is pas power managment! En maakt het fysiek uitzetten van je pc vrijwel overbodig.

[ Voor 14% gewijzigd door Madrox op 05-06-2010 12:35 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• silmaril8
  • Niet online
Madrox schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 12:33:
Een pc die 60watt verstook als die "uit" staat, staat natuurlijk niet uit. Dat is het probleem; velen zitten met een heel mager powersavings managment in Windows; je scherm slaat zwart maar de pc blijft eigenlijk draaien.

Suspend to disk of Ram bespaart veel meer. Mijn fan's slaan uit, alles gaat uit en dan trekt de pc amper 5watt.
dankzei de SSD in de het systeem binnen 10seconden weer wakker, heerlijk als je het vergelijkt met der boottijd van pakweg een minuut (all-in). Dat is pas power managment! En maakt het fysiek uitzetten van je pc vrijwel overbodig.
Ik heb zo'n 12 apparaten in huis. 12x5 watt= 60 watt vind ik aardig veel om 24/7 aan te laten staan. Daar komt, zoals boven aangegeven, het voelt veiliger (qua brandgevaar, blikseminslag etc) en volgens mij is het ook veiliger.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-12 21:49
Kan me niet voorstellen ik me Pc's uit moet zetten... ze gaan never niet in slaapstand en ook niet uit.
Ja kost wat. maar dat is niet echt belangerijk in mijn ogen.

Tv's en dergelijke / blueray / playstation etc gaan wel uit met stekkerdoos, maar pc is altijd aan ja onnozel maar tot nu toe geen last van dat het moet :P

[ Voor 32% gewijzigd door Mektheb op 05-06-2010 12:39 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-12 11:00

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Madrox schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 12:33:
Een Pc die helemaal(dus niet slaapstand) uitstaat verbruikt ook nog stroom. Afhankelijk van de voeding is dit heel weinig (1-5 watt) tot 30 watt watt (zeker voor oudere pc's).

En met een uitknop beveilig je je pc tegen overspanning op het stroomnet uiteraard.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-11 23:16
Hier ook een schakelaar voor de tv hoek en een tweede schakelaar voor de pc hoek. Vooral UPC setopbox vreet gewoon 30 tot 40 watt als het "uit" staat. Blijkbaar moet dat want er kunnen updates binnen komen. Ze raden het af om een schakelaar er tussen te zetten maar het enige wat er ooit is gebeurt is dat die setopbox een echte grove restart nodig had om alle settings opnieuw te laden.

Alles uitgerekend zat ik ook op 60 a 70 watt continue verbruik met alle apparatuur op "uit". Als je die apparatuur dan minimaal 18 tot maximaal 20 uur niet gebruikt op 1 dag is dat een flinke besparing op jaarbasis.

Apparatuur die eerder kapot gaat? Dan zat er blijkbaar een vlutvoeding in maar tot op heden is er nog niets kapot gegaan en bespaar ik een zo'n 20% op de stroomrekening op jaarbasis.

3kwp pvoutput

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-12 16:46

Madrox

Oh, Pharaoh!

leuk_he schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 12:44:
[...]

Een Pc die helemaal(dus niet slaapstand) uitstaat verbruikt ook nog stroom. Afhankelijk van de voeding is dit heel weinig (1-5 watt) tot 30 watt watt (zeker voor oudere pc's).

En met een uitknop beveilig je je pc tegen overspanning op het stroomnet uiteraard.
Ja, en ? Wat ik aangeef is dat een goed power managment werkt. Mijn verbruik geeft dat ook aan, in slaapstand verbruikt die dus bijna net zoveel als dat je hem gewoon uit zet. Alleen de stekker eruit trekken is voordeliger.
Maar dan nog, het is 5watt, da's pakweg 10 euro op jaarbasis. Lig ik niet wakker van.
Dat je 14 apparaten hebt, fijn. Daar hebben we het hier toch niet over ? Staan al die apparaten ook in de slaapstand ? Misschien moet je eens wat apparaten de deur uitgooien; 14 apps, wat een luxe :+

Nou zeg ik niet dat iedereen moet gaan doen, zeker als je je pc niet te vaak gebruikt is het beter om hem uit te zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Madrox op 05-06-2010 15:36 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-12 21:49
Madrox schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 15:35:
[...]

Ja, en ? Wat ik aangeef is dat een goed power managment werkt. Mijn verbruik geeft dat ook aan, in slaapstand verbruikt die dus bijna net zoveel als dat je hem gewoon uit zet. Alleen de stekker eruit trekken is voordeliger.
Maar dan nog, het is 5watt, da's pakweg 10 euro op jaarbasis. Lig ik niet wakker van.
Dat je 14 apparaten hebt, fijn. Daar hebben we het hier toch niet over ? Staan al die apparaten ook in de slaapstand ? Misschien moet je eens wat apparaten de deur uitgooien; 14 apps, wat een luxe :+

Nou zeg ik niet dat iedereen moet gaan doen, zeker als je je pc niet te vaak gebruikt is het beter om hem uit te zetten.
Mja kan me al zoveel dingen zeggen die wel standby staan.

3x Setupbox ( 3x digitale tv )
3x Lcd TV
2x Bluray Speler
1x Playstation
1x Xbox
3x Versterker

En dan hebben we nog niet eens over pc's en laptop's digitale fotolijstjes / tandenborstels elecktrisch
Opladers, universele afstand bediening opladers. en andere dingen gehad.
Kortom teveel standby tegenwoordig.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-12 11:00

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Madrox schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 15:35:
[...]

Ja, en ? Wat ik aangeef is dat een goed power managment werkt.
Wat ik wil aangeven is dat ineffiete PC voedingen (die dus 10-20 euro kosten van een simpel systeem kosten) al die powersavings weer ongedaan maken doordat ze in de laagste powerstand(UIT, maar stekker erin) net zoveel gebruiken als een laptop.

Dus je conclusie: stekker eruit is voordeliger klopt wel degelijk. Of je het doet is je eigen keus.

Andere conclusie die je kunt trekken is dat de aankoop van een voeding van 40 euro ipv 20 euro je er wellicht in 2 jaar uithaalt door efficiëntie verbetering als je daar op selecteert.

Maar wat jij kiest is persoonlijk.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:18
Frank__B schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 11:17:
[...]

Maar wat als de bliksem via kabel / telefoonlijn inslaat? Dan gaat hij via het modem / router / NIC alsnog een hoop schade aanrichten. Heb dit jaren geleden bij buren meegemaakt. Bliksem sloeg in 230V van het tuinhuisje, via TV / video (ja was echt een tijd geleden :P ) de coax in, en bij de buren ook de TV's en video's stuk.

Via mijn werk kwam ik ook vaak PC's tegen met bliksemschade ondanks dat ze van de stroom waren afgeschakeld. NIC zag dan vaak zwart. Misschien dat er tegenwoordig wat betere beveiligingen zijn ingebouwd maar de kracht van een bliksem kan behoorlijk zijn.
Dan heb ik inderdaad alsnog een paar kapotte apparaten, maar niet allemaal! Mijn PC bijvoorbeeld draait op WLAN, dus die blijft gewoon heel. Net zoals de andere TV's en alles dat niet op de router zit. Dus dan heb ik wel een gedeelte van mijn apparaten veilig. Alleen de apparaten in de woonkamer die aan de router zitten hebben dan een probleem. Ik heb geen Coax namelijk, alleen internet TV en internet. Dus me Xbox, Motorola 1960, Speedtouch 789, Telefoon, misschien me TV en me WD TV zullen dan naar de knoppen zijn.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

Pagina: 1