Schijnbaar willekeurige freeze, niet reproduceerbaar?

Pagina: 1
Acties:

• Sgreehder
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:05
Het volgende (het draait allemaal op stock snelheden/instellingen):

E6850 @ 3GHz
Corsair 4096 DDR2, PC-6400 @ 400 MHz
PoV 8800 GT, 512 MB
En een M520 PSU

Ik heb het nare probleem dat mijn computer dus plotseling bevriest; beeld op zwart, geluid in een soort van bizarre loop, etc. Dan moet de stroom eraf om het geheel vervolgens weer op te starten. Dit probleem was niet altijd aanwezig, en het lijkt erop dat het steeds vaker voor begint te komen. Ik moet wel opmerken dat het alleen tijdens het spelen van een spel gebeurd, en ik dus neig de vinger naar de videokaart te wijzen. De lastigheid is het reproduceren van een vastloper; daarom is het zo verschrikkelijk lastig om erachter te komen wat er aan de hand is. Dit is de situatie zo ongeveer:

Temperaturen:
Idle is de processor zo'n 30 C, de GPU zo'n 50 C. Ik gebruik tegenwoordig Speccy om dit uit te lezen. De koelpasta heb zojuist weer vernieuwd op zowel CPU als GPU, alles is vrij van stof, etc. Kast is een CM 690, videokaart heeft goed de ruimte om uit te blazen.

Tests gedaan:
- Memtest86+ vanaf een stick, 5 runs, geen problemen.
- FurMark, 30 minuten, temperatuur van de GPU ligt dan op 84-86 C, maar geen problemen.
- Video Memory Stress Test 1.7, tegelijkertijd met FurMark; geen problemen.
- IntelBurnTestV2, 5 runs, CPU temperatuur van beide cores is dan zo'n 73 C.

Ik heb ook nog even een uurtje 2x EVE Online clients windowed op 1680x1050 (desktop resolutie) gedraaid, de GPU blijft dan op de 65 C hangen. Dat is het spel wat ik het meeste speel, en nooit echt goldt als zware hap (blijft superstrak op de 60 FPS met vol detail). Ik gebruik overigens twee schermen.

Markant detail is dat het probleem over een aantal herinstallaties van Windows blijft voorkomen. Drivers e.d. zijn up-to-date. En alles legaal, haha.

Ik vermoed dus ergens een of ander lek, dat verklaart volgens mij waarom het zo ontzettend willekeurig blijft voorkomen. Heeft iemand een suggestie hoe dit valt, tja, op te wekken? Ik moet hiervan eerst zeker zijn voordat ik componenten ga vervangen, want tja, het is tenslotte crisis ;-)

Alvast bedankt.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Ik vind 86 graden hoog! Zet je kast eens open, tafelventilator naar binnen richten, 3 keer niezen voor het stof, en kijk dan eens of-ie blijft draaien?

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Kan het te maken hebben met dalen in het stroomnet? Gezien jouw voorgedragen (niet werkende) oplossingen zou dit wel eens mogelijk kunnen zijn. Heb je de kans om x aantal dagen er een UPS tussen te zetten? :)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

RvL

Het warm is de processor op het moment van crashen?

Volgens de datasheet van de Core 2 Duo mag een E6850 namelijk niet warmer worden dan 72 graden. Nu zeg je inderdaad dat je processor tijdens EVE Online niet warmer wordt dan 65 graden, maar is hij dat ook op het moment van crashen?

Anders zou het me niets verbazen als het een of andere thermische beveiliging is.

Dat is het enige wat ik zo snel kan verzinnen eigenlijk.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Kriebelkous
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-03-2025
Is de boel geaard aangesloten?

www.racetalk.nl

• Sgreehder
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:05
Ja, de thermische beveiliging ben ik al tegengekomen, maar die ligt bij deze op de 110 C. Dat was overigens een jaartje geleden, toen ik dacht dat de stock koeler er wel goed op zat. Wat een rotdingen zijn dat.

Die 65 C is de GPU, de processor zelf is dan 50 C.

Ik vermoed zelf inmiddels ook het stroomnet. Eens inzien hoe dat valt te controleren.

[ Voor 14% gewijzigd door Sgreehder op 04-06-2010 14:40 ]

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Klinkt als een instabiele voeding. Wat is een M520? Als het geen A-merk is zou ik sowieso de voeding vervangen. Anders toch ook even met een tijdje met een andere voeding testen als dat een optie is.

specs

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:24

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

M520 is een modulaire Coolermaster 520w voeding, en toch wel een degelijke.... maar kan altijd kapot zijn..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02-2025

neliz

GIGABYTE Man

Is dit reproduceerbaar met 1 reep geheugen? is dit een X38 moederbord? Is dit een Asus moederbord? Klinkt namelijk heel erg als een memory controller probleem.

Dus graag even vertellen hoeveel stickjes RAM je hebt, welke voltages, welk mobo je hebt etc.

[ Voor 33% gewijzigd door neliz op 04-06-2010 21:56 ]

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

• djdani
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-02 12:48
Heb je dit met meerdere spellen? Gaat er iets op dat moment onderdoor geheugen trekken virusscanner of iets? Welk OS?

Je hebt verschillende stresstools, intel afterburner, memtest en furmark hoe houdt je systeem het in deze tools?

Heb je artifacts of schokkende beelden in furmark? Heb je je cpu al eens gedown clockt?

Ik begrijp je verhaal volkomen, zwart scherm is zeer lastig te verwijzen naar een probleem. Mijn stelregel is altijd indien het scherm niet blauw is, of artifacts vertoont is het software/drivermatig

• ride277
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2025

ride277

Cooled by Noctua

Mijn meest recente onverklaarbare crashes kwamen voort uit een defecte Samsung F1 hdd. (geen bad sectors maar spin-up problemen) Misschien heb jij hetzelfde probleem. Via google even zoeken naar UBCD en deze even branden. Vervolgens in HDD diagnostics het juiste programma voor diagnostics kiezen (aan de hand van de fabrikant van je HDD)

Succes!

| system specs |

Pagina: 1