Toon posts:

[RRAS] NAT client via een specifiek IP naar buiten laten gaa

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit met het volgende vraagstuk. Hieronder even een kleine schets om één en ander wat te verduidelijken

Win2003R2 RRAS (NAT)
         /                 \
        /                   \
Internet (/29)          LAN (192.168.100.0/24)
                               \
                                \
                                Exchange 2003 (192.168.100.30)

Windows 2003 R2 RRAS die NAT verzorgt voor het LAN
- Eén netwerk kaart gaat naar het internet en heeft meerdere publieke IP adressen.
- Eén netwerk kaart gaat naar het LAN

Hoe kan ik er nu voor zorgen dat Exchange bij uitgaande mail een welbepaald publiek IP adres gebruikt? Ik kan wel een masquerade domein meegeven in Exchange zodat in de headers van de mail netjes de publieke FQDN wordt meegegeven.

Maar hoe zorg ik ervoor dat Exchange ook werkelijk dit bepaalde publieke IP gebruikt om naar buiten te gaan op poort 25? De reden dat ik dit wil doen is uiteraard om ervoor te zorgen dat ontvangende mail servers bij een reverse DNS lookup kunnen zien dat de mail inderdaad van het correct IP verstuurd werd (zodat mijn uitgaande mail niet als spam geklasseerd wordt).

Ik heb in RRAS console niet direct een optie gevonden om dit af te dwingen. En in Exchange denk ik ook niet dat dit moet ingesteld worden aangezien deze enkel het interne IP van de virtuele SMTP server gebruikt (en dan dus doorstuurd naar de default gateway van het interne netwerk).

Heeft er iemand een idee hoe ik dit kan afdwingen?

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06-2025

mookie

Heerlijk Helder

De enigste manier is om die exchange server ook echt direct op dat publieke IP adres te hangen.
Maar volgens mij is er geen probleem, de meeste kijken alleen of je een reverse-lookup hebt. Zelfs als de reverse lookup een ander adres bevat dan je mailserver gebruikt vinden ze het al goed.

Ik draai exchange achter ISA (en dat is eigenlijk gewoon RRAS) en heb nog nooit problemen ondervonden dat mensen mijn email weigerden.
Wel toen ik van provider overstapte en er blijkbaar geen reverse lookup record bestond.
Maar even snel aan laten maken en toen was alles weer goed.
Derhalve snap ik de logica achter het controleren van een reverse lookup niet zo goed.... wat bewijst het nu?

mookie