Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
hoi allen,

Ik (en veel van mijn collega's) werken via een uitzendbureau voor een bedrijf. Nu is het momenteel zeer rustig in onze tak van werkzaamheden en sinds deze week worden ik en enkele van mijn collega's eerder naar huis gestuurd. De uren die we missen hierdoor zijn dan onbetaald, tenzij we zelf aangeven dat we ze van onze vakantie uren af willen houden. Maar naar huis gestuurd worden we in ieder geval. praktisch iedere dag zijn er wel een paar 'gelukkigen' die het bericht krijgen dat ze eerder naar huis kunnen.

Nu hebben we vandaag te horen gekregen dat we via een deeltijd WW regeling alsnog geld voor deze uren kunnen krijgen en morgen komt er iemand van het uitzendbureau op het werk langs om een en ander uit te leggen.

Nou heb ik mezelf wel enigszins ingelezen wat betreft deze deeltijd WW regeling op de site van UWV en ministerie van sociale zaken, maar zou toch van jullie tweakers willen weten wat jullie kennis en/of ervaring hierin is. Ik ga graag goed voorbereid dat gesprek morgen in. Waar moet ik op letten? Wat zijn de eventuele instinkers? Moet ik akkoord gaan met het feit dat de inkomsten per maand zullen dalen? En wat als ik daar niet mee akkoord ga?

Alvast dank voor jullie aandacht in deze!

Alvast dank!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:58
In het gesprek morgen in ieder geval nog nergens mee akkoord, het verhaal aanhoren kan op zich natuurlijk geen kwaad. Vervolgens met het verhaal richting je rechtsbijstand en/of zelf naar UWV, voor zoiets moet je gedegen advies inwinnen en daar is een forum niet de beste plek voor. Bedenk dat het uitzendbureau belanghebbende is en dat hun advies niet per definitie juist of volledig zal zijn. Een kennis van mij is ook gedeelteliijk de ww in gegaan en daar maakte de rechtsbijstand ook gehakt van het "aantrekkelijke voorstel" van de werkgever.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
De inlener kan natuurlijk altijd besluiten om je meer of minder uren te laten komen. Het enige kader daarvoor zijn de contracten tussen uitzendbureau en klant.

Als uitzendkracht (niet gedetacheerd maar echt uitzendkracht) is je betaling gekoppeld aan het aantal uur wat je werkt. Werk je minder, dan ben je dus gedeeltelijk werkloos.

Het lastige van deeltijd WW is dat het wordt aangevraagd door de werkgever (dus het uitzendbureau zou dat moeten doen). Dit in tegenstelling tot de gewone WW, die een werkloos geworden werknemer zelf kan aanvragen. Het uitzendbureau moet wel aan allerlei regels voldoen en ook willen meewerken.

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:55
t_captain schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 23:06:
De inlener kan natuurlijk altijd besluiten om je meer of minder uren te laten komen. Het enige kader daarvoor zijn de contracten tussen uitzendbureau en klant.

Als uitzendkracht (niet gedetacheerd maar echt uitzendkracht) is je betaling gekoppeld aan het aantal uur wat je werkt. Werk je minder, dan ben je dus gedeeltelijk werkloos.

Het lastige van deeltijd WW is dat het wordt aangevraagd door de werkgever (dus het uitzendbureau zou dat moeten doen). Dit in tegenstelling tot de gewone WW, die een werkloos geworden werknemer zelf kan aanvragen. Het uitzendbureau moet wel aan allerlei regels voldoen en ook willen meewerken.
Dit kan ik deels tegenspreken. Bij Tempo Team en de opdrachtgever (jaren voor gewerkt) was het anders geregeld. Als je op eigen initiatief eerder naar huis wilde, prima krijg je ook minder geld. Echter, als de opdrachtgever je eerder naar huis stuurt (geen werk meer) moeten zij je wel doorbetalen, je bent namelijk ingehuurd voor x-uur.

Enige voorwaarde die hierbij nog komt kijken, is dat eerder wegsturen wel betaald is, maar optijd aangeven dat je niet nodig bent ze niets kost (dus x-uur voor werktijd).

/mijn ervaring :P

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Dan had je een contract voor een vast aantal uren. Uitzendovereenkomsten kunnen ook gebaseerd zijn op het principe "niet werken = niet betalen". Zit wel een grens aan, als een uitzendkracht voor langere periode in dienst is dan moet de overeenkomst worden omgezet in detachering. Dit zijn de fasen in de uitzend-CAO's (Wikipedia: Uitzendkracht).

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Deeltijd WW is in de meeste gevallen erg gunstig voor de werknemer, aangezien na de periode van deeltijd WW je een contract aangeboden moet krijgen voor dezelfde looptijd als die van de de deeltijd WW en voor de uren waarin je voorheen werkte., als de werkgever dat niet doet, moet hij flinke boetes betalen aan het UWV. Dus de werkgever doet zijn best wel ervoor.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• joeltje
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Let wel op dat je werkgever je beschermd met het oog op de duur van de DWW. DWW kan worden afgetrokken van je rechten op WW. Ik heb ook DWW gehad (gelukkig) en de werkgever vult de "pot" weer aan. Hij mag mij pas ontslaan indien ik weer volledig recht heb op WW, of hij zal moeten bijdragen.

Ik heb niets te melden.

Pagina: 1