PPPoE kabelmodem via switch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLGandalf
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-08 17:20
Ik zit met een probleem thuis, de modem en router staan op zolder, omdat dat vroeger 'handig' was omdat mijn vaders kantoortje daar is, uiteraard is dat niet handig maar leg dat maar eens uit aan papa de zgn internetguru. Nu begon het internet er te vaak uit te knallen. Op aanraden van de helpdesk en ik zelf, heeft vaders de modem toch maar eens bij de inkomende coax splitter aangesloten(woonkamer), met een coax kabel van max 1m, en dat werkt dus prima. Maar nu wordt dus wel mijn utp kabel gebruikt die normaliter voor de htpc beneden bestemt was die helemaal naar zolder loopt om daar in de switch van de router te zitten.
Hoe krijg ik nu het internet signaal van de modem naar de router op zolder, en vanaf daar weer ethernet naar naar beneden voor de htpc zonder een 2e UTP kabel neer te hangen.

Ik meen mij te herinneren dat de utp uit de modem in een switch geplugged kan worden en dan alsnog door een (toen in ieder geval) een XP machine benaderd kan worden als zijnde PPPoE client.

Dus ipv het straigtforward geval zonder router:

modem-> Desktop PC met pppoe client

nu:
modem -> switch - Desktop pc met pppoe client

Maargoed als dat zou werken ben ik er nog steeds niet, want ik wil natuurlijk de router het internet laten routeren en niet een complete pc . Maar in mijn nieuwe opstelling is de utp vanaf de modem al in de switch van de router gaan zitten, en dus niet in de WAN, dus kan de router niet zijn pppoe magie erop los laten.

Is het nu mogelijk om vanaf het switch gedeelte een extra utp naar de WAN poort te verbinden, om zodanig alsnog een pppoe connectie op te kunnen stellen?

Behoorlijk kut uitleggen dit :P maar ik hoop dat iemand een idee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Het meest logisch is natuurlijk om de router bij de modem te zetten, dan kun je daarvandaan de PC op zolder aansluiten met de bestaande kabel, en de PC beneden aansluiten op een andere LAN poort.
Maar ik begrijp dat dat politiek wat lastig is. Als je een 100Mbit verbinding tussen de modem en router hebt, en een 8 draads kabel, zou je de twee ongebruikte paren kunnen gebruiken om het LAN signaal weer naar beneden te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:31
Het idee wat je hebt zou ik niet doen. Ten eerste gaat dit problemen geven, ten 2e.. welke provider heb je? Caiway toevallig? Die gaan namelijk heel PPPoE uitfaseren en over op DHCP, dus dan houd je straks weer andere issues ;)

Mooiste optie is gewoon router beneden zetten, en een switchje op zolder.

De kabel 'splitsen' in 2 kabels kan wel, maar raad ik niet aan als het even niet perse hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-08 12:09
DJSmiley schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 21:11:
Het idee wat je hebt zou ik niet doen. Ten eerste gaat dit problemen geven, ten 2e.. welke provider heb je? Caiway toevallig? Die gaan namelijk heel PPPoE uitfaseren en over op DHCP, dus dan houd je straks weer andere issues ;)

Mooiste optie is gewoon router beneden zetten, en een switchje op zolder.

De kabel 'splitsen' in 2 kabels kan wel, maar raad ik niet aan als het even niet perse hoeft.
Heb je hier een bron van? Heb zelf ontzettend veel klanten met Caiway....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Precies router naar beneden en een switch boven zetten

In tweeen splitsen zou ik even proberen te voorkomen als het niet hoeft ivm evt gigabit (uitbreiding ?)
Tenzij je mileufreak bent ent niet voor de stroom op de 2 adapter wil/kan betalen,

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:31
ThinClientQ schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 21:14:
[...]

Heb je hier een bron van? Heb zelf ontzettend veel klanten met Caiway....
Geen idee wanneer en in welke regio's, maar wel dat ze het voornemens zijn

http://www.caiway.nl/dhcp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLGandalf
Zelfs al zou het gaan met PPPoE via een switch, dan kom ik waarschijnlijk idd in de knoop met caiway (had ik wel even mogen vermelden) ivm DHCP, bedankt voor de tip trouwens, morgen eens proberen zonder PPPoE

Splitsen van de kabel was een mooi idee, maar ik behoud graag me Gbit.

Dan moet me vader maar leven zonder geil te worden van de lampjes van de router naast zijn pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLGandalf
Wat een smerige oplossing heb ik nu :D niet dat ik het bij deze manier laat, maar het verbaast me dat het werkt, hier een grove beschrijving van het internet signaal

modem-> switch(los)(begane grond) -> switch(router)(zolder)->vanuit switch naar WAN

Router gewoon ingesteld als normaal met PPPoE, en het werkt perfect, en ik kan dus nog steeds mijn htpc bereiken over 1 lijn.
Pagina: 1